Vintercykling - Vad kör ni för gear?

n3wton

Aktiv medlem
Blir ofta kallt om överkroppen av fartvind - och provade nedan i helgen (temp mellan -3 och -6) distanspass (4 timmar/ zon 2-3).

Körde med vanliga bibs / benvärmare/ vinter pjäxor / gore windstopper långarmad baselayer / ullblandning kortarmad cykeltröja / tunn isolerade jacka / buff och vinterkeps och blev bara kall om händerna (hade inte mina vinter handskar med mig)

Har också köpt en likadan baselayer men kortarmad för lite varmare väder / hårdare pass.

Rekommenderas :)

Gott att det fungerade! En liten notering från min sida är att jag hellre hade haft vindskyddande lagret ytterst. Det är luften i plaggen som behåller värmen, och om det vindskyddande lagret sitter innanför dessa förmodar jag att man liksom "blåser bort" den redan uppvärmda luften.

Jag kör ofta vindtätt ytterst och endast framåt, för att inte bli nedkyld av fartvinden men samtidigt kunna ventilera ut överskottsvärme bakåt. Plus då "alla" andra plagg i ylle.

Dock ska sägas att man ganska ofta träffar på folk som kör med helt andra kläder än man själv, på samma gruppcykling till exempel. Det är ett dyrt nöje att prova ut ett helt vintercyklingskit..

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
För pendling i modest tempo kan jag använda merino. För längre/mer aktiv cykling där jag svettas blir de blöta och tunga. Där väljer jag syntetiska alternativ som transporterar svetten bättre i ett eller flera lager under min Vermac vinterjacka.

På benen har jag gärna knickers under vintertights. Jag har aldrig underställ där då de korvar sig i röven.

Jag har ganska stor erfarenhet av hårda distanspass, pelotoner och randolopp i minusgrader.

MrSthlm

Aktiv medlem
För pendling i modest tempo kan jag använda merino. För längre/mer aktiv cykling där jag svettas blir de blöta och tunga. Där väljer jag syntetiska alternativ som transporterar svetten bättre i ett eller flera lager under min Vermac vinterjacka.

På benen har jag gärna knickers under vintertights. Jag har aldrig underställ där då de korvar sig i röven.

Jag har ganska stor erfarenhet av hårda distanspass, pelotoner och randolopp i minusgrader.

Har i och för sig en annan supertunn merino/polyester överdel från Pearl Izumi som verkar fungera men du har en viktigt poäng. Den sitter som en tight kondom på min kropp (fel storlek) men den är bra. Lite jobbigt när man ligger mellan M - L och nätshoppar. "By putting polyester next to the rider’s skin, it transports moisture away to the Merino." Mitt varma Mols ställ får jag nytta av ändå men kanske inte optimalt vid alla tillfällen.....

Senast ändrad:

elllguapo

Aktiv medlem
Gott att det fungerade! En liten notering från min sida är att jag hellre hade haft vindskyddande lagret ytterst. Det är luften i plaggen som behåller värmen, och om det vindskyddande lagret sitter innanför dessa förmodar jag att man liksom "blåser bort" den redan uppvärmda luften.

Jag kör ofta vindtätt ytterst och endast framåt, för att inte bli nedkyld av fartvinden men samtidigt kunna ventilera ut överskottsvärme bakåt. Plus då "alla" andra plagg i ylle.

Dock ska sägas att man ganska ofta träffar på folk som kör med helt andra kläder än man själv, på samma gruppcykling till exempel. Det är ett dyrt nöje att prova ut ett helt vintercyklingskit..
Så har jag tidigare kört på vintern (gillet ytterst och ylle närmaste överkroppen) men efter två turer i relativt lugn tempo är jag nöjd.

HåkanC

Aktiv medlem
Jag kör ofta vindtätt ytterst och endast framåt, för att inte bli nedkyld av fartvinden men samtidigt kunna ventilera ut överskottsvärme bakåt.
Även för mig är det sådana plagg som funkar bäst

För pendling i modest tempo kan jag använda merino. För längre/mer aktiv cykling där jag svettas blir de blöta och tunga. Där väljer jag syntetiska alternativ som transporterar svetten bättre
+MASSOR
Även för cykling i modest tempo har jag plagg som funkar bättre än Merino mot huden

Jag har cykelbyxor, utan hängslen, närmat kroppen och långkalsonger om det är så kallt att det behövs
och cykeltights, utan stoppning ("blöja"), men med (bibs-)hängslen ytterst.

Batavus

Aktiv medlem
Den sitter som en tight kondom på min kropp (fel storlek) men den är bra. Lite jobbigt när man ligger mellan M - L och nätshoppar.
XMedium? Samma här!
På en lång-lång runda i kyla och blåst funkar merino bra, bättre än de flesta polyestermaterial. Naturligtvis behövs något vindskydd också. ...Om man dessutom kunde låta bli att stoppa den i tvättmaskin skulle de leva längre.

HåkanC

Aktiv medlem
Har i och för sig en annan supertunn merino/polyester överdel från Pearl Izumi som verkar fungera men du har en viktigt poäng.
De underställ som funkar bäst för mig, åtminstone när det är kallt o jag har flera lager på mig, är de från norska
Brynje, då förstås nättröjan i polypropylen, den är sedan flera årtionden även populär hos skidåkare och andra som håller påmed högintensiva aktiviteter under vintern.

Men Brynje funkar inte särskilt bra som enda lager, dessutom ser man ut som en kassler!
1000

Även brittiska Cycling Weekly gillar Brynje och den fick toppbetyg (10/10) i en recension.

Ett annat bra underställ jag själv har erfarenhet av, och som dessutom var billigt, är North Bend från Team Sportia. Det blev även Bäst i Test i ett Testfakta test 2012.
Men det är många år sedan och om de fortfarande säljer samma underställ har jag ingen aning om, men jag tror det är det här.
Mina North Bend-ställ, jag har flera, är jag fortfarande nöjd med. Jag använder oftast North Bend-stället som "lager 2", ovanpå ett Brynje, när det är kallt.

MrSthlm

Aktiv medlem
De underställ som funkar bäst för mig, åtminstone när det är kallt o jag har flera lager på mig, är de från norska
Brynje, då förstås nättröjan i polypropylen, den är sedan flera årtionden även populär hos skidåkare och andra som håller påmed högintensiva aktiviteter under vintern.

Men Brynje funkar inte särskilt bra som enda lager, dessutom ser man ut som en kassler!
1000

Även brittiska Cycling Weekly gillar Brynje och den fick toppbetyg (10/10) i en recension.

Ett annat bra underställ jag själv har erfarenhet av, och som dessutom var billigt, är North Bend från Team Sportia. Det blev även Bäst i Test i ett Testfakta test 2012.
Men det är många år sedan och om de fortfarande säljer samma underställ har jag ingen aning om, men jag tror det är det här.
Mina North Bend-ställ, jag har flera, är jag fortfarande nöjd med. Jag använder oftast North Bend-stället som "lager 2", ovanpå ett Brynje, när det är kallt.

Ja, faktum är att jag googlat lite Brynje i dag. Jag har haft ett Brynje ställ jag slitit ut (mest använt för löpning), tror jag kan ha köpt det på 80-talet 🙃 men det höll mycket länge.

HåkanC

Aktiv medlem
För den som klarar sig med ärmlöst finns det billigare nättröjor i Sverige, tex denna för 149 SEK. (Det går säkert att hitta ännu billigare alternativ)

Men när det är kallt vill åtminstone jag har långärmat, även på nättröjorna.

Haverdal

Ny medlem
Tegera 295 med den större storleken om du väljer mellan två. Buffar på huvudet o halsen. Riktiga vinterskor. Yllestrumpor. Ett lager tajt mot kroppen och ett lösare skal som håller vind ute och värme inne. Funkar i ordentlig kyla för nån halvtimme pendlingsfart eller jättelänge i skogen. Försök att inte klä dig så du svettas. Håll handlederna varma och täta så klarar sig fingrarna längre.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
För den som klarar sig med ärmlöst finns det billigare nättröjor i Sverige, tex denna för 149 SEK. (Det går säkert att hitta ännu billigare alternativ)

Men när det är kallt vill åtminstone jag har långärmat, även på nättröjorna.
Som alternativ till Brynje har Northwave bra och prisvärda nätundertröjor på tex Bike24.
Jag kör ofta i denna, oavsett årstid.
Fast dessa är väl ändå inte jämförbara med brynje, jag kör med liknande på sommaren.

ani

Aktiv medlem
+42 på Brynje-tröjan. Kassler eller tüsk p-rulle, allt efter egna associationer :-)
Men suveränt bra, har min till både cykling och paddling vintertid. Blir man blöt även utifrån är det väldigt skönt med det där lilla luftlagret närmast kroppen.

MrSthlm

Aktiv medlem
Hur är Brynje storleksmässigt (?) M eller L, det är frågan.

Hittat en intressant men dyr Brynje konkurrent också. En grov gissning är att Brynje ventilerar något bättre men att den här varmare. Brynje har väl inte Merino i sina eller kanske i någon variant?

Fjärdebrunn

Aktiv medlem

Hittat en intressant men dyr Brynje konkurrent också. En grov gissning är att Brynje ventilerar något bättre men att den här varmare. Brynje har väl inte Merino i sina eller kanske i någon variant?
Nätundetröjan har man väl främst för fukttransport? Verkar då lite överdrivet med merino i trådarna. Brynjes standardmodell kör väl syntet?

HåkanC

Aktiv medlem
Vad hade du för strl på ditt tidigare brynjeställ, det du skrev om i #279?

Jag har även Aclima, det är sämre än Brynje.

Tidigare hade Aclima även syntetnätställ i polypropylen (Coolnet)
Då rekommenderade de själva enl bilden nedan
Aclima_aktivitetsguide.jpg

MrSthlm

Aktiv medlem
Vad hade du för strl på ditt tidigare brynjeställ, det du skrev om i #279?

Jag har även Aclima, det är sämre än Brynje.

Tidigare hade Aclima även syntetnätställ i polypropylen (Coolnet)
Då rekommenderade de själva enl bilden nedan
Visa bilaga 526309

Bra fråga, mitt gamla Brynjeställ är kasserat sedan något år samt att jag kan vara en jojo med vikten. Verkar hamnat i ett läge där jag för överkroppen ibland kan ha M, ibland L beroende på modell.

Jaja, i värsta fall får man byta.

dogday

Aktiv medlem

elllguapo

Aktiv medlem
Jag har vad verkar vara en liknande baselayer till Bryne (men Rapha) som om jag minns rätt ganska är en blandning av ull och syntetisk och skulle gärna köpa igen om de fanns

dogday

Aktiv medlem
Jag har vad verkar vara en liknande baselayer till Bryne (men Rapha) som om jag minns rätt ganska är en blandning av ull och syntetisk och skulle gärna köpa igen om de fanns
Som @Fjärdebrunn skriver, det känns överdrivet med merinoull. Har svårt att se någon reell fördel. Möjligen nån procent minskad illalukt efter ett par dagar (men då är det väl ändå dags att tvätta?) och nån procent varmare (men det är ju hålens luftspalt som ger absoluta lejonparten av värmen?). I gengäld dyrare och väldigt mycket ömtåligare. Kanske missar något?

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Merinon kan väl, om nödvändigt, bäras som lager 2 som värmelager? Jag har några vina arbetarställ köpta -87 som brukar tjänstgöra där. 😀

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Bra fråga, mitt gamla Brynjeställ är kasserat sedan något år samt att jag kan vara en jojo med vikten. Verkar hamnat i ett läge där jag för överkroppen ibland kan ha M, ibland L beroende på modell.

Jaja, i värsta fall får man byta.
Jag har både L och M men tycker om när lager ett sitter tight så jag använder nästan bara M. 80kg/179cm

n3wton

Aktiv medlem
Som @Fjärdebrunn skriver, det känns överdrivet med merinoull. Har svårt att se någon reell fördel. Möjligen nån procent minskad illalukt efter ett par dagar (men då är det väl ändå dags att tvätta?) och nån procent varmare (men det är ju hålens luftspalt som ger absoluta lejonparten av värmen?). I gengäld dyrare och väldigt mycket ömtåligare. Kanske missar något?
Japp, du missar att ull håller värmen förhållandevis bra när det är vått i jämförelse med syntet. Hållbarheten är däremot inte alltid på topp, även om jag nu sållat fram väldigt bra plagg som håller flera år trots frekvent användande. Både när det gäller cykel men framförallt när det gäller att arbeta utomhus alla årets dagar.

n3wton

Aktiv medlem
Aclima Woolnet har jag väldigt bra erfarenhet av. Som överdel blir det oftast för varmt för min del i Göteborgsområdet, men långkalsongerna använder jag varje dag när det är strax över noll ner till "hur kallt som helst". De håller då i flera år, trots att jag alltså arbetar ute hela tiden, och har grova arbetsbyxor över. De blir tillslut tunna över låren/knäna (där arbetsbyxorna sliter) till den grad att de knappt existerar, men håller ändå värmen bra. Har bara ägt två par och har nu använt dom i typ tio år!

Ska dock sägas att jag är väldigt restriktiv med tvätt av dem..

Manurhin2

Aktiv medlem
Stort tack till @Manurhin2 som tipsade mig om ett par Lake MXZ 304 Wide skor på en Facebook marknad, rejäla grejer. :cool: Hoppas nu det blir en jäkligt kall vinter.
Mähhh, du skulle ju inte köpa mer saker🤣🤣🤣
Bara du inte tar sms-lån(finns dom ens längre förresten) så funkar det, tänk på att tomten kommer snart också. I vår ålder får man tyvärr göda tomten själv om man ska få några fina klappar🙂

MrSthlm

Aktiv medlem
Mähhh, du skulle ju inte köpa mer saker🤣🤣🤣
Bara du inte tar sms-lån(finns dom ens längre förresten) så funkar det, tänk på att tomten kommer snart också. I vår ålder får man tyvärr göda tomten själv om man ska få några fina klappar🙂

Det blev ju en fin deal det här, första gången i livet jag köpt begagnade skor faktiskt. :sneaky:

SIE

Aktiv medlem
Blev om möjligt ännu mer nöjd med min Norröna-skaljacka igår när en kille i deras Göteborgsbutik bytte löpare (heter ”handtaget” så?) på min dragkedja som hade pajat, 10 minuter senare var jag ute igen, 0 kr fattigare 🙂

Annat var det för något år sen när jag klev in i Peak Performance-butiken och visade en jacka i typ nyskick där dragkedjan på bröstfickan hade gått upp i sömmen, det ville de ha 600 kr för att laga..

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Köpte sådana här värmesulor från Lake. Känns rätt varma faktiskt. Nu har jag inte behövt dem på ett tag men använde de varje dag när det var minusgrader, värmde fint.

_C171592.jpg

MrSthlm

Aktiv medlem
För mig är ventilation helt avgörande för tuffare vintercykling.. Föredrar skalkläder med vindtyg endast fram. Underst alltid en brynja för bra svettransport. Alltid syntetiska underställ och mellanlager. Ylle går tvärbort pga att det binder fukt.

Handskar oftast Hestra Kobolt Winter som ventilerar bra.

Blöt svett kyler snabbt så maximal fukttrandport är prio.

Har kört flera Örzis och andra vinterturer med fin komfort.

I skogen ofta helt utan vintyg då det ändå går så sakta.

Hestra Kobolt Czone Winter Flex är ett jäkla bra tips, oerhört prisvärda också, helt klart svårslagna. Hur låg temperatur de här klarar vet jag dock inte ännu, är väl också mycket personligt men märker att de är bra.

Som alltid lite klurigt med storlekar, köpte två storlekar eftersom jag ville ha ett par där jag får plats med liners under också, kanske skickar tillbaka ett par men känns nästan dumt eftersom de är så prisvärda.

Möjligen fungerar de här mycket bra även under ruffiga sena höst/tidiga vårdagar (jag brukar ha lite problem med händer).

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Tror jag ska slå till på snikvarianten utan C-Zone membranet för skogscyklingen. De blir lite för täta där.

Jag kör mina ner till ca -8. Sedan blir det lobsters.

Numera med vindmuffar på styret räcker det med trädgårdshandskar på grushojen.

Topp