Vintercykling - Vad kör ni för gear?

Är det nåt magiskt med dom? De är svårt lika de foliebelagda ullfiltsulor jag köper hos Pelles Allaffär för 25:- paret.

Bra fråga ? gissar att den typen av sulor kan variera i kvalitet och tjocklek också men någon dramatisk skillnad är det nog inte.

Lake diggar jag dock hårt, fyndade ett par begagnade Lake MXZ304 Wide skor och rätt bekvämt/skönt att aldrig behövt frysa sedan dess, de ger vintercykling en annan bekvämare dimension. Visst, de är rätt klumpiga men det stör konstigt nog inte så mycket.

Bra fråga ? gissar att den typen av sulor kan variera i kvalitet och tjocklek också men någon dramatisk skillnad är det nog inte.
Nej det är inget magiskt :) det känns som luftbubblorna blir ihoptryckta efter en tids användning och helt plötsligt är de inte så tjocka längre. Tror filt hade varit bättre kanske.
Varma är de iofs men det var länge sedan jag provade varma sulor öht så har inget att jämföra med.

Någon som har tips när styret leder kylan.
Kör gravel främst vinterhalvåret och märker att kylan ofta leds från styret till händerna, -15 är värdelöst då fungerar inte ens handvärmare... men märker det redan vid -3.
Tips? Skillnad på styrlindor? Kolfiberstyre bättre än alu?

Metall leder vanligen värme bättre än nästan allt annat material. Att smörja in händerna innan - mitt standardtips - räcker kanske inte i ditt fall? Gummi leder i stort sett ingenting, så kanske du kan bättra med ett uppskuret däck och buntband?

Lägg på 1 mm neoprenduk (typ våtdräktsgummi)
Lite dubbelhäftande tejp så sitter den

Kanske kork styrlinda ? Kork är bra isoleringsmaterial.
+1
Kork leder värme betydligt sämre än t.ex. gummi. Men hur bra det isolerar beror ju även på tjockleken.
Aluminium leder värme ca 40 gånger bättre än kolfiber.

Så kanske kolfiberstyre med styrlinda av tjockaste kork du hittar.

Kör gravel främst vinterhalvåret och märker att kylan ofta leds från styret till händerna, -15 är värdelöst då fungerar inte ens handvärmare... men märker det redan vid -3.

Kolfiber leder värma (kylan) bra, men värmekapacitetet är riktigt små, så att byta till kolfiber har en stor effekt.

Men är det verkligen styret som är problemet? Jag kör nästan alltid med händerna på hoofden och där är alu bromshandtag största problemet. Nu har min lvgcykel kolfiber handtag och är problemet both för mig.

Metall leder vanligen värme bättre än nästan allt annat material. Att smörja in händerna innan - mitt standardtips - räcker kanske inte i ditt fall? Gummi leder i stort sett ingenting, så kanske du kan bättra med ett uppskuret däck och buntband?
Öh... Med gummi går det bra, men utan gummi blir det stora problem, hihi!

Kanske inte svaret på din fråga men 'Bar Mitts' är gissningsvis ett av mina bättre vintercyklingsinköp på 2000-talet. Inte så klaustrofobiskt som man kan tro. Säljs lite här och var..
road-mitt_lg[1].jpg

Ska skaffa vinteroutfit för kalla dagar. Nu är det jacka jag funderar på

Jag väljer mellan en

Eller en https://www.cykelgear.se/cykelklade...unner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

Tips eller andra rekommendationer.
Kommer användas i +5 - -20 grader kanske
Superjacka. Inte helt vattentät, men nästan. Se till så du inte köper light-versionen. Små i strl. https://www.google.se/search?q=cast...ACAAXSIAdwLkgEEMTQuNJgBAKABAQ&sclient=gws-wiz

Jag har kört lizard skin och tjockare pro-styrlinda senaste 4-5 åren och har nog inte upplevt att kylan kommer från styret iaf.

Har typ aldrig cyklat på vintern tidigare. Men när jag var ut häromdagen så kändes det som att nån form av vindjacka eller liknande behövdes. Det räckte inte riktigt med funktionströja och tröja. Vad rekommenderas till budgetpris? Nåt man ska tänka på när det gäller utformning?

Vindjacka är bra. Har en Sweet protection Hunter windjacket som är riktigt bra. Blåser det riktigt snålt eller är mycket kallt räcker den inte till tycker jag. Fördelen är att den andas hyfsat. Tyvärr dålig kvalitet på tejpningen, enda negativa.

Har typ aldrig cyklat på vintern tidigare. Men när jag var ut häromdagen så kändes det som att nån form av vindjacka eller liknande behövdes. Det räckte inte riktigt med funktionströja och tröja. Vad rekommenderas till budgetpris? Nåt man ska tänka på när det gäller utformning?
nån skaljacka är bra, vindjacka. Enda grejen med utformningen är väl att det är bra om den är går ner lite där bak så man inte blir kall om korsryggen :)

Vad rekommenderas till budgetpris?
Kolla på rea hos ngn av de stora handlarna
På nätet tex: https://www.sportamore.com/
Tex Craft har en hel del bra och de säljs även av "vanliga" nätklädhandlare, kolla tex
Boozt: Craft-jackor

Nåt man ska tänka på när det gäller utformning?
Oftast räcker det med vindtätt fram och ventilerande bak, för att skydda mot fartvinden, det blir gärna onödigt instängt och svettigt med vindtätt runtom. Annars är det väl samma som för tröjor för cykling.
Ljus(varsel?)färg och gärna mkt reflexer runt om
Långa ärmar
Fickor på ryggen
Gärna kortare fram än bak

Tunn dun/syntetväst funkar fint som mellanlager under skal/vindjackan är det blir lite kyligare, så undvik för tajt variant av sistnämnda.

Ja, Sportamore har många bra jackor som Håkan skriver.

Min favoritcykeljacka för vinterbruk sedan flera år är Dobsom R-90 Winter. Bra kvalitet och funkar mellan ca 10+ ner till ca 15- grader beroende på vad för värmande lager man har under.

Ja, Sportamore har många bra jackor som Håkan skriver.

Min favoritcykeljacka för vinterbruk sedan flera år är Dobsom R-90 Winter. Bra kvalitet och funkar mellan ca 10+ ner till ca 15- grader beroende på vad för värmande lager man har under.

Tveksam till helsvart vinterjacka, och för landsväg är det olämpligt med helsvart ryggstycke såvida man inte uttryckligen vill synas dåligt bakifrån.

Tveksam till helsvart vinterjacka,
+1
och för landsväg är det olämpligt med helsvart ryggstycke såvida man inte uttryckligen vill synas dåligt bakifrån.
Nja, för lvg är ju vinsten med synlig färg upptill på ryggen begränsad, man är ju framåtböjd,
och i just det här fallet är ju ärmarna i en synlig färg
2791_494_11.png

Men visst hade den varit ännu bättre med större reflex nedtill bak och då även synlig färg där.

Tveksam till helsvart vinterjacka, och för landsväg är det olämpligt med helsvart ryggstycke såvida man inte uttryckligen vill synas dåligt bakifrån.
Jag kör med helsvart jacka på natten och varselgult på dagen, grovt förenklat. Och cyklar nog mer skog och stad än landsväg ska erkännas.

För i mörker är kraftfull belysning (från Lupine såklart, haha) och rengjorda reflexer på både kläder och cykel betydligt viktigare än gul färg, tycker jag. Man måste klä sig med stiiil på natten = svart. ?

Men däremot, i dagsljus och grådassig vintergryning/skymning som det är just nu på året så har varselgula plagg och kanske även dito hjälm en stor poäng, helt klart!

Tack! Är allergisk mot varselkläder på fritiden. Och de flesta av mina kläder är redan svarta, så jag hade tänkt mig nåt annat. Färgutbudet var sådär. Men det fanns ju några i annan färg.

Nu börjar det bli förjävligt kallt ute och mina fingrar kan närmast jämföras med fiskpinnar i mitten på en runda.

Söker tips på funktionella kläder och utrustning som passar när vi kommer under nollan och nedåt!

Vad kör ni för kläder och prylar för att möta kylan på bästa sätt? Tänker allt från däck, muffar, vantar och mössor!

Som löpare har jag använt diverse fodrade byxor från Craft och nuvarande par är egentligen för längdskidor men dem värmer gott, om än lite för tjocka för cykeln

Handskar blir enkla thinsulate från Stadium men ska bli mycket cykel nu efter jul och då behöver jag något rejälare. Beställde ett par Endura Deluge från BikeShop men inget av det som utlovades i beskrivningen stämde, utöver att dem var riktigt varma. Svettiga och kladdiga och och trots rätt storlek och helt torra händer så följde hela innerfodret med ut när jag tog av handsken vid första provningen.

För mitt face tänkte jag ge dessa ett försök

Inte haft ansiktsvärmare förut men varje vinter har jag saknat det..

Tack på förhand!
På vintern(eller minusgrader) kör jag med långa strumpor från Sealskinz, som är både vind- och vattentäta. Fryser aldrig om anklarna. Bra kompromiss när det gäller jacka: Tierra Ace Hood. Inte 100 vattentät (typ Goretex) men vindtät. Andas bra. Har två ventilationsfickor fram, två back. Tål dock vatten väldigt bra. Handskar: Gore Windstopper(valfritt märke). Allt detta är casual.

Ska man lyxa till med cykelkläder och se ut som en harcore-cyklist har jag Gore Windstopper,(jacka och BIB-byxa). Dessa är som sagt en kompromiss som inte stoppar hårt regn dock.

Buff är bra för ansiktet och halsen.

Stoppa vinden är det viktigaste. Finns säkert andra märken som har samma funktion som ovan. Dessa har fungerat för mig.

Köpte ett par PEARL iZUMi Summit AmFIB Pants nu på rean i höst och jag är inte helt nöjd, släpper igenom för mycket av vinden när det blåser och är riktigt kallt tycker jag. Men de beskrivs som vind- och vattenavvisande så det borde jag kunnat räkna ut på förhand.

Tierra Ace Hood. Inte 100 vattentät (typ Goretex) men vindtät. Andas bra. Har två ventilationsfickor fram, två back. Tål dock vatten väldigt bra.
Om det är den här
T1057800-561-1000x1216.jpg.webp

verkar den inte särskilt lämplig för cykling, tex alldeles för lång framtill, mm
Dessutom skall den, åtminstone enl reklamen, vara både vindtät och ventilerande: hur går det till?

Köpte ett par PEARL iZUMi Summit AmFIB Pants nu på rean i höst och jag är inte helt nöjd, släpper igenom för mycket av vinden när det blåser och är riktigt kallt tycker jag. Men de beskrivs som vind- och vattenavvisande så det borde jag kunnat räkna ut på förhand.

Har light varianten och håller med. Jag tycker de funkar bra på vintern när det är torrt/fruset och i skogen. Om det blåser mycket på öppen mark håller de inte emot och i varje fall light varianten är inte särskilt vattenavvisande. Har tyget blivit blött så suger det åt sig vatten.

Låter ju magiskt. Får se om handskarna fortsätter svika, kanske testar då
Rockbros har en variant som inte kostar skjortan (med all rätt med tanke på hur simpel konstruktionen är), värt ett test. Jag har gått från att frysa i rejäla skidhandskar i -5 till att kunna cykla i liners i nollgradigt med bar mitts.

Rockbros har en variant som inte kostar skjortan (med all rätt med tanke på hur simpel konstruktionen är), värt ett test. Jag har gått från att frysa i rejäla skidhandskar i -5 till att kunna cykla i liners i nollgradigt med bar mitts.
Skriver under på Rockbros funktionalitet, jag har versionen för bockstyre.

gore-wear-c3-gore-tex-infinium-thermo-jacket-men-neon-yellow-black-1.jpg

Har kört med Gore C3 GTX Infinium Thermo jacka nu i vinter och den har funkat perfekt. Både vind och vattentätt (har bara provat i ca 1 timmes regn cykling så här långt och då var den helt tät). Valde den för att den är vind/vattentät samt att den ska andas lite bättre än en regnjacka samt att den ska funka när det är lite kallare.
Har provat en del andra jackor innan men antingen har jag frusit eller så har jag blivit för varm och svettig och så har fukten inte ventilerats ut så jag har blivit blöt och kall när intensiteten sjunker lite.

Den här jackan har funkat bra från typ +5 ner till -15. Kan bli lite varm över +5 men går att överleva om det blåser lite kallt eller man öppnar dragkedjan lite. Jag har kört mest i skogen med den men också en del grusväg samt att jag har oftast några km väg tills jag kommer in i skogen.
Vid +5 har jag kört med enbart en funkis t-shirt under. Runt nollan så har jag haft en Aclima Woolnet också och går det under -5 så har jag haft Aclima+Ullunderställ. Neråt -15 så plussade jag på med en tunn fleecetröja. Har inte frusit om kroppen än men blir det bökig stig så kan det bli lite varmt. Men i kombination med Aclima Woolnet så är det inga problem. Jackan ventilerar ut fukt ganska bra och Woolnet gör att man aldrig blir blöt och kall.
Jag har normalt L så jag köpte denna i XL och det räcker för 2 lager. Kör jag den extra fleecetröjan så blir det på gränsen till för tight men fungerar bra.

Så jag kan bara ge Gore C3 GTX Thermo väl godkänt.
Köpte min gula på Amazon.se för 999:- men ser att XXL säljer ut dem riktigt billigt nu om man kan leva med en blå jacka? ?

Skriver under på Rockbros funktionalitet, jag har versionen för bockstyre.
Sjukaste… trodde jag inte! lätt värt att pröva inför nästa vinter då (cyklar inte minus nu pga 23mm däck ?)

Tillbaka
Topp