Vintercykling

Miss Yeti

Ny medlem
Vintercykling
This is the case, jag funderar på att börja cykla utomhus även på vintern. Har fått höra att det inte alls är omöjligt, det finns dubbdäck till mtb-cyklar. Undrar dock om man gör bäst i att investera i en "vinterhoj" eller kan man trampa runt på sin "fin-cykel" även då? Sliter väta och snö mycket på cykeln?

Har ni en särskild vintercykel och i sådana fall vad är bra, är det något särskilt man bör tänka på?

/Anna

Vintercykling
Om du bara kör skog och inte på vägar så kan du köra finhojen.
Så fort du närmar dig bilvägar så kommer saltet som är pest och pina för hojen.
Om du ska köpa dubbdäck så är det Nokian som gäller

Vintercykling
Klart du ska hoja på vintern! Det är buskul det med.
Jag hävdar att vintercykling på snö sliter mindre på cykeln än på sommaren. Hojar man saltslaskiga vägar är läget däremot ett annat. Däremot ser jag i profilen att du rattar en Yeti 575 vilken om jag minns rätt har en luftdämpare (Fox Float va?). Luftdämpare och dito gafflar är tyvärr inte helt tillförlitliga i kyla utan kan tappa trycket. Fox kan dessutom i samband med detta bli "stuck down" (sök om du är intresserad).

Vintercykling
Att tappa trycket i luftdämningsmojjar pga kyla KAN förekomma har jag hört, men jag är inte helt säker på att det är speciellt vanligt.
Men självklart skall du ha en vinter-skogs-hoj fröken Yeti! Jag såg en Radon på Bike Discount för 600 Euro. RS Recon-gaffel, XT-växlar, Hayes 9:or... Det är så billigt att du inte har råd att låta bli =)

Senast redigerad av en moderator:
Vintercykling
Luftgafflar verkar klara sig bättre än dämpare, antagligen tack vare lägre tryck. Har haft en RS Psylo Race som klarade två vintrar med hojning ner till -20 utan problem. En Fox Float däremot tappade trycket så fort det var minusgrader och blev till slut "stuck down".
Jag håller mig till stålfjädrat och mestadels HT på vintern :-)

Vintercykling
Ja, det är en fox float och med tanke på det lilla stigutbud som finns här lär jag cykla en hel del på asfalt också vilket kommer att betyda salt. Så det låter som om jag bör investera i en vinterhoj trots allt. Nokian dubbdäck men vad gäller resten, är det hardtail som gäller eller dämpare med olja eller vad annars? När man väl kommer till skogen är det ju skönare med lite gung.

Vintercykling
Ok, så det är SÅ det ligger till? Vanligast med bakdämparstrul alltså? Kanske extra viktigt att bara använda HT:en i vinter nu när fullgungarn har luftdämp bak?

Anna, kläm till på Schwalbe Ice Picker på Discount. 70 Euro paret! Hittas under "Riefen set MTB's"

Vintercykling
Hehe, ni hinner ju skriva nya inlägg medan jag håller på att svara på era gamla, så jag har ju redan svar på en hel del frågor som jag nyss ställde!

Är visst lika långsam på att skriva mejl som jag är på att cykla...

Vintercykling
Vintercykling är bland det roligaste man kan göra, underbart att cykla i gnistrande snö och blankis!!! Här lite inspiration för kommande vintern så länge... :-9

IMG_0007.jpg ht=544

IMG_0023.jpg ht=725

IMG_0004s.jpg ht=544

IMG_0034.jpg ht=544

IMG_0027.jpg ht=544

IMG_0009.jpg ht=544

IMG_0009.jpg ht=725

/Leo

ps. Det enda du behöver egentligen är varma kläder och ibland dubbdäck(bara när det är blankis och rodelbana på stigarna), i vanliga fall - snö, lössnö och packad snö - fungerar ett par breda vanliga däck alldeles utmärkt.

Vintercykling
Mmm.. det var en riktigt fin vinter senast trots eller tack vare att det var så mycket snö! Jag körde på min fullgungare i vintras, men funderar starkt på att skaffa en (ny) hardtail för vinterbruk - känns inte som att man tjänar så mycket på heldämpat när det är mjukt eller knöggligt, jobbigt att släpa på 16+ kg när pudret går till knäna, samt mer bök att hålla en heldämpad cykel ren..

Vintercykling
härliga bilder, men när ni har snö är det ju nästan ingen snö.

men en sak slog mig. Visserlign tycker jag inte om snöskotrar, men det borde gå att cykla på skoterlederna. Det går förbi en sån 200 meter bortanför trappen. det går inte att åka löparskidor på dom däremot då måste man åka till en sk anläggning. Men 2vita blixten" går bra, ska leta efter ett par på ÖB.

Har köpt vinteskor, Lake MXC 301. Skoterlederna bär iväg till alla möjliga spänannde ställen, men är omöjliga att cykla på när barmark råder (för kassa mig i alla fall)
Ska rusta Miayatan till vintercykel, jag tror inte cantiliver bygger upp så mycket snö.

XC CX FR DH och nu vinter cykel WC?

Vintercykling
Jag föredrar att ha en vintercykel, men mest bara för att få lite variation. På sommaren kör jag heldämpat, på vintern hardtail. Däremot så är det inga större problem med extra slitage, det är värre för cykeln att köra i lervälling än snö. Min vintercykel är ingen "trampa-asfalt-på-vintern-distansvintercykel" utan en "ha-skoj-i-skogen-vintercykel". Ramen är en Cotic Soul, gaffeln en Marzocchi Z1 130mm, LX skivbromsar med dualcontrol reglage. Skivbromsar är förresten det enda som gäller om man verkligen vill få stopp på cykeln i nerförsbacken efter att ha kört igenom någon vattenpöl som inte riktigt varit genomfrusen... :-)

/Leo

wintersoul.jpg ht=480

Vintercykling
bengt: Det är faktiskt riktigt skönt att bo på ett ställe där vi bara har 3 månader "vinter" och 9 månader "sommar". I Göteborgstraken är det sällan mer snö än 5-10cm, precis sådär lagom så att det går att cykla även i ospårad snö. Hade vi fått över halvmetern så hade man fått åka skidor istället för att cykla.

Så här ser en perfekt vinterstig ut, upptrampad stig i Delsjöområdet. :-9

IMG_0007s.jpg ht=544

/Leo

Vintercykling
Hel- eller framdämpat.

Jag cyklade mycket förra vintern på en HT och tyckte det var vidrigt obekvämt.

Om du vill cykla utanför plogad väg är du i stort sett hänvisad till stigar där fotgängarna (hundägarna) har trampat ihop snön. Fotgängarna har fötter vilket innebär att de lämnar efter sig ojämna fotavtryck. Dessa ojämnheter fortplantar sig som ett spett genom en kall och styv ram och rygg rakt upp i nackkotorna. Jobbigt, svårkontrollerat och mindre roligt är bestående i mina minnesbilder.

Smaken är som baken men jag bär hellre ut min heldämpade i skogen i vinter än cyklar dit på en hardtail. Nu har jag visserligen under en km till Hellas, men ni förstår säkert min poäng.

Oavsett ovanstående så tycker jag definitivt du ska ge dig ut i vinter. Det är en fantastiskt naturupplevelse att rusa fram över gnistrande snö. Välbekanta stigar får plötsligt en helt annan karaktär då snön jämnar ut ojämnheterna. Småstök blir blixtrande snabbt och klipphällar blir toksvåra. Köp ett par rejäla dubbisar och ha det så kul!

Edit: kan inte savta

Vintercykling
bengt skrev:
-------------------------------------------------------
> men en sak slog mig. Visserlign tycker jag inte om
> snöskotrar, men det borde gå att cykla på
> skoterlederna.

Det går alldeles utmärkt att cykla på skoterleder, speciellt
på våren när dom har frusit till och blivit hårda, det är till
och med roligt ;-)

Jag kommer använda min gamla helstela cykel som vintercykel.

/Magnus

Vintercykling
Problemet med att med mera snö och mindre folk är att det aldrig finns några upptrampade stigar, som jag var var lite avundsjuk på. Ni slipper väl skotrarna också kanske.

Vintercykling
Miss Yeti skrev:
> This is the case, jag funderar på att börja
> cykla utomhus även på vintern. Har fått höra
> att det inte alls är omöjligt, det finns
> dubbdäck till mtb-cyklar. Undrar dock om man gör
> bäst i att investera i en "vinterhoj" eller kan
> man trampa runt på sin "fin-cykel" även då?
> Sliter väta och snö mycket på cykeln?
>
> Har ni en särskild vintercykel och i sådana fall
> vad är bra, är det något särskilt man bör
> tänka på?
>
> /Anna

Jag kör med "fincykeln" men det är ju inte så bra eftersom det fina vevlagret och de fina naven är så utsatta. Byt gaffel till vintergaffeln (stel eller gammal skräp). Glöm inte att ha stora stänkskärmar fram (brukar tejpa fast nedklippta glasspaketslock)så att det inte spurutar så mycket salt/sandblandning på drivpaket och vevparti.

Vintercykling
Klart du ska cykla på vintern, det är ....roligt helt enkelt!

Undvik saltade vägar med finhojjen bara.

Det är lättare att hålla hojjen ren på vintern än på sommaren.

Kan vara svårt att hålla värmen i fötterna, annars fungerar
det bra med samma kläder som man joggar eller åker löpskidor
i.

Vinterdäcken finns lite att välja på, men jag använder Nokian
WXC300 som jag är väldigt nöjd med. Kört med dem i två säsonger
och dem hänger nog med en tredje också.

Vettig belysning är bra att ha. Använder pannlampan så gott som
dagligen under vinterhalvåret.

Vintercykling
Hej svejs! Tack för all info. Bara fortsätt och skriv, jag läser och begrundar!

Så långt har jag väl kommit fram till att det är lite overkill och att köpa en heldämpad till, ska jag ut och hoja riktig stig länge så tar jag helt enkel min Yeti. En med framdämpning räcker. Så ja, en lätt cykel skulle sitta fint och vad gäller bromsar, tja skivbromsar eller v-bromsar, vilket är att föredra? Skivbromsar tar bättre kanske men ja, är det värt det?

Kunde inte hålla mig utan sprang iväg till cykelaffären och fick tipset om en Nishiki, Team. Provcyklade och den kändes bra. Vad tror ni??? Pris 8000:- Bör jag slå till eller vänta på annat? Bör jag köpa begagnat? Internet? Fast ja, handla över internet är inte riktig min grej plus att begagnat, då måste jag säkerligen åka halva Sverige runt får att provcykla osv. Men ja, vad tycker ni???

TEAM
Team brås på sin storebror SRI och är en kompetent tränings-/tävlingscykel. Shimano XT bakväxel och Manitou Trace Platinum dämpargaffel med 100 mm travel och lockout. Mycket lätt och stark ram i trippelreducerad 7005-T6 aluminium med samma geometri som i SRI-team. Cykeln är även utrustad med Sole, hydraulisk skivbroms från Hayes.

Vintercykling
Förra året slutade jag cykla i 3-4 månader under vintern för att jag hade fel utrustning och kläder, och jag inte hade råd med det jag behövde. Det var bedrövligt. I år tänker jag verkligen satsa på att köra året runt! =)

Nu är frågan samma som många andra ställer.. vintercykel? Jag trivs bra ju på min Coiler, förstår att vissa som cyklar mycket tycker det är roligt med variation och därför har en vintercykel.. Men behövs det?

Jag kommer ju bara köra skog med fincykeln isf, men:

Kaijan skrev:
> Om du bara kör skog och inte på vägar så kan
> du köra finhojen.
> Så fort du närmar dig bilvägar så kommer
> saltet som är pest och pina för hojen.

Hur är det med cykelvägar? Jag har ganska mycket transportsträckor för att ta mig ut i skogen, kanske 2x 15-30 min beroende på vilken skog jag ska till, men det är cykelvägar, inte bilvägar. Är det samma skit på cykelvägar eller är det ok? (Göteborg, för övrigt)

Kommer antagligen fortsätta köra drop off:en (90% fjäder) som vintergaffel, köpa en ny nästa sommar som sommargaffel.. Drivlina är ju slitvara och den kan jag tänka mig att byta ut den dagen den är slutkörd.. Men hur mår bussningarna och sånt på en heldämpad hoj av att köra i slask? Är det ett problem?

Hur är det med bakdämpare (Fox Vanilla, dvs fjäder), ska man trä på en "strumpa" på den eller bara försöka spola rent den?

Vintercykling
Miss Yeti skrev:
> och vad gäller bromsar, tja skivbromsar eller
> v-bromsar, vilket är att föredra? Skivbromsar
> tar bättre kanske men ja, är det värt det?

Som Leo skrev också, fälgarna är man ju nere och doppar i snön/vattenpölar och blöta fälgar ger rätt kass bromsverkan med V-broms. Jag kommer inte vilja köra något annat än skivbroms på vintern. Skivorna sitter ju i mitten av hjulen och därmed högre upp från marken, därför ska det ju till ganska mycket för dom att bli blöta (eller leriga, på övriga årstider).

Vintercykling
Vet inte vad du kör normalt, men jag tycker oftast att vägar är skittråkigt och cyklar hellre stig. Så länge man inte kör på saltade vägar (vilket man tvingas göra om man ska köra för att hålla konditionen uppe) utan hellre pulsar i snö ser jag ingen anledning att inte köra på sin vanliga cykel. Ska man ha något särskilt på vintern så är det väl singlespeed för att slippa igenkloggade kassetter och frusna växelvajrar.

Däck beror också på vad man kör på för underlag. I vintras var det ingen idé att använda dubbdäcken, jag hade bättre grepp på stigarna med mina Weirwolf. Feta sulor med stora dobbar kommer man ofta längre med i snön än dubbdäck.

Vintercykling
Ja alltså, grejen är ju den att stig är helt klart skojigast, alla gånger, men det finns väldigt dåligt av den varan här i Kalmar. För att komma dit får man cykla mkt asfalt och banorna är dessutom korta så det kommer att bli en hel del grusväg och asfalt tills jag kan flytta härifrån. Så en "skruttcykel", som man av någon anledning ändå vill ska var bra...skulle vara på sin plats.

MAXXIS Downhill Specific, värsta traktordäcken, har jag uppe på vinden så det är ju bra om de kan komma till anvädning igen. De var på min cykel när jag köpte den men jag bytte ut dem mot ett par mer lättrullade Nokian.

Jisses, kan inte stava för fem öre!

Vintercykling
har en vinterhojj ja, på den hamnar alla delar som är för slitna för finhojjen, men som duger för att nöta landsväg på vintern. stel gaffel äre på den oxå, för att slippa massa krångel under vintern. salt o slask sliter rätt bra på en hojj, så då äre rätt skönt o ha en vinterhojj, som kanske inte kostar så mycket o som man inte måste tvätta o ha sig hela tiden. för efetr vinterpass vill man ju in när man är klar :D

i skogen kanske det inte sliter lika mycket som på väg på vintern.

Vintercykling
Har fått veta att vintern här i Kalmar är slaskig och allmänt grå. Trodde att jag skulle få trampa fram över knastrande och gnistrande vit snö men så verkar inte fallet bli utan det kommer nog bli till att nöta blöta och slaskiga grus- och asfaltsvägar. Därför lägger jag ner planer på inköp av mina drömars vinter cykel, en sådan får det bli när jag kan flytta dit vintern är värd att kallas vinter helt enkelt.

Så ja, någon som vill sälja sin gamla mtb till en mycket billig penning? Cykeln ska passa tjej, 1.68 cm lång.

/Anna

Vintercykling
Som här i skåne med andra ord(sydvästra iaf). Man ska nog inte räkna med en liknande vinter som förra året. Vill också vintercykla i snö och inte i en massa blötta löv och slask.

Vintercykling
Brakastruten skrev:
> Lugn bara... Det hinns med än! ;-)
> Många här verkar förresten kombinera pendelhoj
> och vintercykel. Verkar vara en lagom nivå?
> Man vill ju ogärna ta in och ut hojen så mycket
> på vintern, p.g.a. kondens i wirar och lufttryck
> i däcken.
> Bekanting till mig, fick den nypumpade hojen
> inflyttad till trapphuselementet! Pop-pop!
>
> Tråkigt nog lockar bra dubbdäck också till
> stöld.. Så helt slipper man inte undan. Men det
> är ju ett trevligt problem du har, än så
> länge! Dröm på du.. :-D
> Lycka till, vad det nu än blir.

---------------------------------------------------------

Jag har aldrig varit med om att de sagt pop om mina däck trots att jag pumpat ute och alltid tar in cykeln efter vinterpass ute.

Vintercykling
stef skrev:
> Brakastruten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lugn bara... Det hinns med än! ;-)
> > Många här verkar förresten kombinera
> pendelhoj
> > och vintercykel. Verkar vara en lagom nivå?
> > Man vill ju ogärna ta in och ut hojen så
> mycket
> > på vintern, p.g.a. kondens i wirar och
> lufttryck
> > i däcken.
> > Bekanting till mig, fick den nypumpade hojen
> > inflyttad till trapphuselementet! Pop-pop!
> >
> > Tråkigt nog lockar bra dubbdäck också till
> > stöld.. Så helt slipper man inte undan. Men
> det
> > är ju ett trevligt problem du har, än så
> > länge! Dröm på du.. :-D
> > Lycka till, vad det nu än blir.
>
> -------
>
> Jag har aldrig varit med om att de sagt pop om
> mina däck trots att jag pumpat ute och alltid tar
> in cykeln efter vinterpass ute.

Du har kanske inte lika varmt element.

Vintercykling
Om man pumpar upp däcken vid -10 och tar cykeln i rumstemperatur så ökar lufttrycket i däcken 10%. Smäller det av den ökningen har man andra problem... =)

Vintercykling
Om man bor i tex stockholm (vinter = 80% slask) så är en vintercykel med däck anpassade för slaskväder och sen dubbdäck på fincykeln (är det minusgrader så är cykeln oftast renare när man kommer hem än när man åkte) det som gäller för att maximera möjligheten att ta sig ut under vintern tycker jag./J :)

Vintercykling
Jag har parkerat cyklar i solen hela mitt liv och har aldrig haft problem med att ha underliga däckktryck, varken på tidig morgon eller i stekande eftermiddagssol. Håller med Rickard.

Vintercykling
Det är inget ovanligt att däck smäller under sommaren(kanske inte jättevanligt heller). Alla cyklar inte runt i däck för ett par hundra kronor. En del har inte bytat däck dom närmsta 20 åren.

Vintercykling
Tänkte bara bumpa upp den här tråden igen, för det var en fråga jag gärna vill få ett svar på..

fox skrev bl.a.:
> Hur är det med cykelvägar? Jag har ganska mycket
> transportsträckor för att ta mig ut i skogen,
> kanske 2x 15-30 min beroende på vilken skog jag
> ska till, men det är cykelvägar, inte bilvägar.
> Är det samma skit på cykelvägar eller är det
> ok? (Göteborg, för övrigt)

Vore tacksam för svar iaf =)

Vintercykling
Det bästa vinterföret är när det är tjäle men inget snötäcke. Kärr och surhål fryser, stigarna blir hårda o roliga, när det blir snötäcke beror det på hur mycket snö som kommer. Lite snö, eller hårdpackad snöstig kan vara kul. Men ju mer snö desto slitigare blir det. Är det mkt snö blir det snudd på meningslöst att hoja. Då föredrar jag skidor.

Salt dödar drivlinan, tränger in i bussningarna och förstör bakväxeln etc. Det gäller alltså att undvika saltade vägar och gator. I Uppsala är detta ganska enkelt. Kommunen saltar bussgatorna, men inte andra gator, så man undviker helt enkelt bussgatorna så mkt man kan. Slå alltså en signal till kommun där du bor och fråga vilka regler de har för saltningen.

Luftgafflar och luftbakdämpare uppträder ibland skumt i extrem kyla. Men, å andra sidan, ibland funkar de alldeles utmärkt.

Tips: var försiktig med vattentvätt av cykeln när du ska hoja i minusgrader. Kommer det in fukt i baknavet kan det hända att ratchetingmekanismen hänger sig. Klackarna fryser fast, med påföljd att det inte blir något driv, istället går kedjan bara runt utan att någon rörelse går vidare ut i hjulet. Detta fenomen uppstår när navet blir kallt, alltså först när man hunnit en bra bit ut i skogen, och det går över först när navet är varmt igen. Måttligt kul att åka sparkcykel hem!

Vintercykling
fox skrev:
> Tänkte bara bumpa upp den här tråden igen, för
> det var en fråga jag gärna vill få ett svar
> på..
>
> fox skrev bl.a.:
> -----
> > Hur är det med cykelvägar? Jag har ganska
> mycket
> > transportsträckor för att ta mig ut i skogen,
> > kanske 2x 15-30 min beroende på vilken skog
> jag
> > ska till, men det är cykelvägar, inte
> bilvägar.
> > Är det samma skit på cykelvägar eller är
> det
> > ok? (Göteborg, för övrigt)
>
> Vore tacksam för svar iaf =)

Om du frågar ifall cykelbanor saltas eller inte så är svaret, det beror på var i Göteborg. Åtminstone här i östra stadsdelarna är det mer sand än salt, men inne i stan kan det vara mer salt. Cykeln bör tvättas om du ser vita fläckar på den efter cykelturen på vintern och då menar jag inte snö som på den här bilden :-)

snow.jpg ht=544

(och ja, cykeln gick bra att cykla med trots snön :-)

/Leo

Tillbaka
Topp