Vinterhjälm

Bert

Aktiv medlem
Vinterhjälm
Hej alla!

Nån som kan rek. en hjälm som är bredare än normalt?? P.g.a. bl.a. känsliga öron skulle jag vilja rymma både mössa och pannband när det blir kallt, utan att det klämmer så f-baskat. Finns det nån hjälm där man kan just. bredden, de flesta justerar man ju bara längden på?!

(Min hustru håller inte med, men själv är jag helt övertygad om att problemet är IQ-relaterat.)

Hur gör ni i övrigt? Tejpar ni t.ex. igen framsidan på hjälmen när det är rejält kallt??

/Bert

Vinterhjälm
Jag har en huva i lycra som även går ned ordentligt kring halsen, typ balaclava. Med igentejpade hål i hjälmen funkar det ned mot -5.
När det är kallare än så tar jag en "Gore Windstopper Cap" (ja den heter så) som även den täcker öronen utanpå huvan (ja det ryms i hjälmen). Då håller jag värmen ned mot -15. Blir det kallare än så kör jag inte ute, det är liksom inte roligt längre då.

Vinterhjälm
Dessa Pearl izumi modeller har jag kört med i två år och dom håller värmen bra fast dom är så tunna. Vid riktigt kalla dagar går det bra att trä "Skull Capen" utan på "Facemasken" stoppa även lite bomull i öronen för att förhindra kalluften att tränga in i öronen.

Microsensor Facemask
tb_9031-1.jpg

Microsensor Skull Cap
tb_9032-1.jpg

//Jekyll

Vinterhjälm
Buff, det är allt som behövs. Fungerar från +30C till -15C, blir kallare än så då är det bara att använda två stycken Buff. Spana in <http://www.addnature.com/orginal.htm>

/Leo

Tillbaka
Topp