Vintern - som gjord för cykling???

Rumpestumpen

Ny medlem
När tar kylan slut?
-14 grader på morgonen när jag gav mig iväg på dagens första runda över Järvafältet. Vid en hastig titt i träningsdagboken konstaterar jag att förra året den 15 mars var det 6 grader varmt.
Min mycket vetenskapliga beräkning ger: -14 grader x 2 timmar = -28 timgrader, att jämföras med fjolårsturen som ger: 6 grader x 2 timmar = 12 timgrader. Kan man då säga att det idag var 40 grader kallare (-28-12=40)??

Noterade även ett par saker under morgondagen.
-min pulmätare (Polar 720) tycker att -10 grader är min. temp för att träna. Skönt att veta ifall Per-Erik hotar med extra bister väderprognos.

-samma pulsmäter, som har boett av stål, är underbar att sätta på armen efter cykelturen. 2 timmar på styret gör den kallare än de -10 som termometern i den visar.

-ombyteskläderna i väskan är inte heller särskilt värmande att ta på sig efter turen.

-har man som jag ett lillfinger mindre än övriga befolkningen så har man bara 9 stickiga fingrar när man kommer fram.

-fukttransporterande kläder närmast kroppen rekomenderas. Problemet uppstår i nästa skikt. Där samlas svetten och fryser. Hur hänger man upp frusna kläder i torkskåpet?

-dagar som dessa, med klar himmel, ingen vind, nyfallen snö och frost på träden, är vackra vi soluppgång och skulle vara något att njuta av men, tyvärr, mitt emotoilnella jag föredrog att stanna inne i värmen.

-glädjer mig även åt att jag bytt barends. Från aluminium till kolfiber. Varken för vikten eller den coola...looken utan för att det är betydligt varmare att hålla i.

-finns det defroster eller elslingor till balaklavor? Man ser ju ut som en snögubbe i ansiktet av all fukt från utandningsluften. Kanske ett tips för hempularna att lösa. En hjälm med huva med inbyggt värmeelement likt elsulor.

Nu är det bara att avverka 8 timmar i värmen och ladda för kvällspasset. Håll ut Järva jag är snart tillbaks i spåret.

Det kan aldrig bli för kallt...

Jag har dock på äldre dar fått problem med astma i kyla. Köpte därför en Lungplus.

Att man ser ut som ett UFO med den i munnen får man leva med, maken till effektiv pryl får man leta efter! Tror att dom flesta skulle märka en positiv inverkan i kraftig kyla...

Om man köper en så bör man köpa sportmodellen, de andra modellerna ger lätt andningsmotstånd men värmeväxlar mer & är gjorda för de som har svårare astma. Sportmodellen märks inte andningsmotståndsmässigt men kräver dock, likt de andra, en liten tillvänjningsperiod men vad gör man inte för att slippa svimma i uppförsbackarna (hände mig för nån månad sen)...

Köp på apoteket (kan på vissa apotek vara beställningsvara). Se bara till att du får sportmodellen då apotekspersonalen inte alltid har koll på vilken modell man ska ha. 250 kronor kostar den & den är oumbärlig om man har dessa problem.

//Larsa

Airtrim kan vara ett alternativ, har inte testat själv, men har hört bra saker om den.
oskar.jpg

www.airtrim.se

Jag har nyss kommit hem efter en vända som skulle tagit cirka 40 minuter, men jag kom inte runt utan fick vända ungefär halvvägs. Det tog cirka en timme och blev väl inte riktigt lika långt som om jag cyklat runt hela. Underlaget var för jäkligt, mjukt och hårt om vartannat och bara ett smalt spår som var omöjligt att hålla sig kvar i, hjulen skar iväg hur som helst, tvi!!
I torsdags var det helt annorlunda, det gick hur bra som helst att cykla runt.

Bort med snön nu, det måste bli vår så jag kan prova min nya racer.

Vad ni är bittra. Var ute och cyklade i Göteborg i två timmar, nollgradigt, 3cm snö, bra fäste nästan överallt med dubbdäck, fina stigar och solsken. Kan inte kräva så mycket mer. =)

Använde en sådan, eller möjligtvis dess föregångare, när jag tävlade i längdskidåkning. Fungerade utmärkt.

/ Jocke

Vilket driv man får i snön med Schwalbe Fat Albert 2.35"!!! :-) Bytte ut bakdäcket(Extreme 296) mot Fat Albert inför kvällens mörkercykling och det var ett lyckat val. Fram fortfarande Extreme 296, känns tryggt. I Delsjöterrängen ligger det ca 5-6cm pudersnö ovanpå den gamla frusna snötäcket som är runt 10-20cm, riktigt tungkört på sina ställen! De bitarna av stigarna som var hårdtrampade, med bara pudret ovanpå, var nästan gudomliga att köra på, man flöt fram ljudlöst och utan större rullmotstånd! :-9

/Leo

Cyklade en och en halv timme trike igår, med slix runtom. Glashalt på sina ställen, vatten på is. Många småsladdar. Det började inte helt bra. När jag skulle göra en 90-graderssväng från Hästviksvägen in på cykelbanan mot Kungssten så körde jag alldeles för fort, och vurpade rakt framför busshållplatsen. Tio personer med gapande munnar var en rätt kul syn, trots situationen. Ingen vågade möta min blick när jag glodde tillbaka, det verkar som om folk inte tror att man är riktigt tillförlitlig när man cyklar med stödhjul.
(:-{)

Vinter är kul!

Lungplus är fint när temperaturen glider ned under -15C, men jag undviker att använda den om det är varmare. Det blir så mycket kondensdropp och slem när man andas i den, vilket känns lite pinsamt om man möter någon (icke-cyklist/träningsmänniska).

Fram för fler plusgrader.

Jodo, lite "seklande" blir det & man ser inte klok ut... Den är dock klart diskretare än Airtrim som verkar vara mer avancerad.

Har dock, i vinter, haft problem med minusgrader & hög luftfuktighet & min astma så jag har använt den flitigt...

Cyklade för ett par veckor sedan från jobbet i -15 & det kändes mycket bra, lovar att jag hade fått åkt ambulans om jag testat utan.

Tillbaka
Topp