Vinterpendlare - dedikerad cykel eller preparerad?

CEHG

Aktiv medlem
Hur gör ni som pendlar året om?
Är vinterpendlarcykeln alltid en cykel ni inte (alls) är rädd om eller preparerar ni och kör även med en lite bättre cykel i snö och slask?
Hur allvarligt ser ni på saltet (jag avskyr det)?

Jag använder min pendlare som pendlare. Enkom. Saltet käkar drivlina och nav men outtömlig aptit.
Jag gillar inte saltet heller. Sopning och sandning borde var tillräckligt.

Kör en On-One Bootzipper året runt, byter till dubbat när snön kommer.
Med skärmar, lås och korg.
Mycket WD-40 och kedjespray håller saltet i schack....
Sen har jag ifsg en finpendlare som åker fram när det är torrt.

två vinterpendlare. en med dubb, en utan. livets nödtorft.

en vinterpendlare bör ha feta däck för lägre rullmotstånd i gruset, och egolapp som går nästan ner till asfalten.

Just nu använder jag min gravelbike till att pendla på.
Sommar, 47m däck utan stänkskärmar.
Vår/Höst, Stänkskärmar 35mm däck.
Vinter, Stänkskärmar, dubbdäck.

Jäkla slit.

Separat vinterpendlare med långa skärmar och egolapp. Har drygt 29km enkel så det är en gammal alu-cx med 105-grupp, dubbla hjuluppsättningar så kan välja på morgonen om det skall vara dubb eller inte (oftast inte eftersom Malmö-Lund). Men det käkar ju kedja (och bakväxlar om man inte byter kedja i tid och den skär) på ett helt annat sätt än finräsern på sommarhalvåret.

Jag tycker inte det sliter så farligt om man har bra skärmar som täcker sprut underifrån. Då slits varken nav eller vevlager särskilt farligt. Drivlina, bromsbelägg och bromsok tycker jag är det som mest påtagligt drabbas av ökat slitage vinter-tid. Grejer som är lätta och rimligt billiga att byta. (Bromsok lite dyrt iofs, de ärgar ihop efter några vintrar för mig, eller börjar läcka om det är hydrauliska.)

Har konstaterat att jag egentligen mest pendlar mht småbarn så jag pendlar på min finaste ersättliga cykel (dvs cykel jag gillar som finns i produktion) för att garantera att jag får cykla så mycket cykel med "skön känsla" som möjligt. Kollar SMHIs och har framdäck med dub som åker fram om det verkar behövas. Långa skärmar och mäter kedja ganska ofta.

Senast ändrad:
Jag har två pendelcyklar som får gå året om. Den ena är en hybrid som får dubbdäck i november och den andra är en "allroad" (typ gravel med max 40 mm breda däck) den får odubbade vinterdäck.
Drivlinorna slits i vinterföre men utöver det är det inte så farligt. Eftersom jag har två cyklar för pendel och Sportson runt hörnet händer det att jag lämnar in cyklarna för byte av drivlina.

En pendlare för solskenscykling och en fulpendlare med skärmar och pakethållare som går i regn och med dubb fram när det behövs. Är rätt trött på härket och har varit det i några år, men den får gå tills den rasar. Igen.
Båda SS för enkelhetens skull.

Är vinterpendlarcykeln alltid en cykel ni inte (alls) är rädd om eller preparerar ni och kör även med en lite bättre cykel i snö och slask?
Har inget salt, men jag byter till ett bredare styre på vintern. Och till vinterdäck, såklart. Det kan hända att jag har dubbdäck på flera cyklar (men har bara två pendlarcyklar).

Just nu använder jag min gravelbike till att pendla på.
Sommar, 47m däck utan stänkskärmar.
Vår/Höst, Stänkskärmar 35mm däck.
Vinter, Stänkskärmar, dubbdäck.

Jäkla slit.
Samma här typ och det gick utmärkt tills jag köpte en trainer. Så nu ”behöver” jag en vinterpendlare pga för lat för att växla mellan trainer och bakhjul.

Samma här typ och det gick utmärkt tills jag köpte en trainer. Så nu ”behöver” jag en vinterpendlare pga för lat för att växla mellan trainer och bakhjul.

Så fort nästa fönster för förmånscykel öppnar så fixar jag en ny cykel.
Behöver nått där jag sitter mer upprätt.
Behöver inte en svetto-gravel för 7,5km enkel väg genom trafik-härket som är Eriksberg.
Man kan inte cykla snabbt där. Tar mig samma tid att cykla 7,5km som det tog mig att cykla 11,3 till Volvo Cars :(

Behöver inte en svetto-gravel för 7,5km enkel väg genom trafik-härket som är Eriksberg.
Man kan inte cykla snabbt där. Tar mig samma tid att cykla 7,5km som det tog mig att cykla 11,3 till Volvo Cars :(
Tyckte det var helt ok framkomlighet när jag pendlade till Eriksberg, då kom jag förvisso österifrån från götaälvbron (RIP) eller Lindholmen via Älvsnabbare. Kanske annorlunda från andra håll.

2 stycken här med. En hybrid med dubb och en fulcross med friktionsdäck (Michelin Stargrip). Båda givetvis utrustade med bar mitts, det bästa sen skivat bröd.

Jag är också ett stort fan av sopsaltning. Fördelaktigt klimat för det här med.. med bra skärmar tycker jag inte det sliter märkbart. Fick ut 6-7 års daglig cykling ur drivlinan jag bytte i höstas så svårt att klaga.

Samma CX rullar året runt. Byter till dubbdäck de 2-3 månader det är mest vinter men börjar seriöst överväga om det är värt besväret eller om det är ok att åka vagn 1-2 veckor om det kniper och njuta av att det rullar resten av tiden.

@Rattnalle Eller köp ett extra framhjul som du monterar dubbdäck på. Då kan du minska antalet dagar du behöver åka vagn till 0-1 sådär, har iaf funkat för mig de senaste åren.

Behovet av dubb även bak beror givetvis på väder men även hur mycket eventuellt korsande trafik och mobilzombies ens väg består av.

@Rattnalle Eller köp ett extra framhjul som du monterar dubbdäck på. Då kan du minska antalet dagar du behöver åka vagn till 0-1 sådär, har iaf funkat för mig de senaste åren.

Behovet av dubb även bak beror givetvis på väder men även hur mycket eventuellt korsande trafik och mobilzombies ens väg består av.
Eftersom jag kör värdelösa cantileverbromsar är jag osugen på att ändra någon del av ekvationen, men jag har tänkt tanken några gånger

Jag flyttade tillbaka hem till Stockholm för nästan precis ett år sedan efter 7 år i ett land där det aldrig saltas. Började omgående att pendla 17km enkel väg på fincykeln. Tänkte att det här ska väl gå bra med heltäckande skärmar med tillhörande lappar fram och bak. Men aj vad det slits! Inte kul att se sitt ultegradrev och polerade WI vevar bli uppätet framför ögonen. Så fruktansvärt mycket pyssel för att känna att inte allt ska gå i fördärv.

Nu har jag insett att det inte är hållbart så jag har rotat fram mitt gamla härke som farsan tog över de senaste åren. Konverterade den till SS och kör odubbat. Så skönt att inte behöva bry sig om cykeljäveln. Men jag saknar absolut de dynamolysen som sitter på finjonnen. Kanske får det bli nya finfulhjul till nästa säsong med dynamo.

Senast ändrad:
Jag gör allt på min cykel. Från året-runt-pendling till nöjescykling. Skärmar med ego-lapp sitter på permanent, vare sig det är en sopsaltad 17 km pendling i -20 eller en 7-mila grustur i 30 grader och solsken.
Byter bara till dubbdäck under vinterhalvåret.

Det är ju bara att flippa styrstammen så har du praktiskt taget en damtralla.

Kolfibercykel med relativt billiga komponenter, byter kedja när den är sliten. Styrlager och hjullager byts eller fettas in vid behov.

Det är ju bara att flippa styrstammen så har du praktiskt taget en damtralla.
???

1673943789671.png

om du har bra stänkskydd och som sagt egolapp nästan ner till asfalten är saltlaken ett ickeproblem.

även för skorna.
Dock om man som jag aldrig någonsin tvättar sin vardagscykel så ser den ju förr eller senare ut som skit ändå. Bra stöldskydd... Men inget praktiskt problem så länge rörliga delar hålls rörliga.

Kör billig CX året runt med Clairis (=billigt med drivlina). Val av cykel har nog mest att göra med stöldrisk, denna har ingen rört fast jag parkerar den på platser med mycket cykelstölder (och låser endast med ett Biltema lås). Så stöldskydd behöver inte vara lås kan lika gärna vara ful cykel =)

3 vinterpendlare, alla med skärmar, 2 med dub & en utan dubb. En av dom är ihopfällbar.
Är normalt aktsam om dom, men tvekar inte att lämna nån av dom låsta på stan några timmar när behov uppstår. (med det sagt, har andra, icke pendelhojar. som inte öht lämnas utan uppsikt)
Eller om det är nysnö & nån decimeter eller djupare, då blir det fatbiken.
Saltet? Det finns där.
Sköljer dock dagligen av drivlinan, och byter till nyvaxad kedja 1 gång/vecka.

Trampar tills det rasar? dom senaste 8åren. Nuvarande cykel 3,5år och har nyligen bytt frikrans o kedja, slets nog pga att jag inte fattade att kedjan behöver bytas ibland. Skivbromsoken fastnat oxå. Tvättar 1-2ggr om året. Håller man efter grejerna så är det nog inga problem alls. Ok utan dubb för mig i Gbg

Tillbaka
Topp