Vinterprojekt av Kina-kol (mtb)

Rudan

Ny medlem
UPDATE:ny velmanöver i inlägget nederst

Detta är pusselbitarna som ska sättas samman i vinter:

ej beställt ram ännu men jag velar mellan:
mtb1.jpg ht=425

och denna - känns den inte igen?
016-CARBONCOLOUR.jpg ht=656

016-BLACK.jpg ht=519

016-WHITE.jpg ht=573

sid010.jpg ht=725

2008730421201.JPG ht=484

Nytt styre (Monkey lite gick bort)
RCWFHC13.JPG ht=253

FSA.jpg ht=544

dsc01161n.jpg ht=483

dsc02720.jpg ht=484

dsc02725w.jpg ht=484

brukar ändå få stryk så det fick bli en snikig variant - rätt eller fel?
dsc01869ularge.jpg ht=484

FSA FR-200 på 215 gram
2241-1.jpg ht=725

Förslag på nya pusselbitar emottages tacksamt.:)

Senast redigerad av en moderator:
Härligt projekt!!! Vit, svart el. kolfiber efter smak men du kan ju skippa den översta eftersom den kommer med muggiga V-broms pinnar...

När du ändå är inne på lättviktsbygge förutsätter jag att du kör på Grip-Shift's eller?

Du får gärna uppdatera med vikt o pris på projektet.

Vad kostar den vita ramen förresten?

Mvh, Larsa :D

Jag har inte fått svar angående varken pris eller vikt på den andra modellen (utan v-fästen). Det lutar absolut åt en vit och ni tycks hålla med mig i mitt val.

Detta skriver han:
"Made by the OEM manufacturer . if you want your own favorite painting and color,I 'd like to help you .the only thing you should do is to increase your cost a little (about the detailed fee is according to the complexity of your painting ) and give us a little time to do it.we can do it."

Grip shifts för 9-delat?

Om den är från Alibaba bör du kolla upp säljaren NOGA då många haft problem med oseriösa säljare på Alibaba samt också blivit blåsta på det ena å det andra.

Röstar också på den vita.

jag måste säga den helsvarta, eftersom vajerfästena på den vita är svarta.

blir coolt med de blåa vevarna, skulle nog kört en kcnc stolpe och styrstam på det dom är vettiga i pris o sådär. Blir nog en riktigt classy hoj.

Bang: nej, inte alibaba
Killen på Ebay hänvisade till sin butik och enligt uppgift på sidan väger den nedre ramen (HF-FM016) 1200 g. Han har begärt 430 presidenter för ram inkl. styrlager.
http://www.hongfu-bikes.com/index.asp
#
Monocoque Full Carbon Mountain Frame.
#
Fit for 31.6mm Seatpost.
#
Material:Toray Carbon.
#
Finish:To order,W/3K,12K or UD. <----- ???
#
Weight:1200G+_40g.
#
BB:1.37"*24
# Headset Size: 1-1/8" .

Landsvägsramen (HF-FM015) ser också fin ut.
Q2009108222949126_resize.jpg ht=544

Q2009719194633262_resize.jpg ht=483

Jag tycker lackad kolfiber utan färg ivägen är överlägset snyggast, mönstret är snyggt, det "ser lättast ut" och det är funkis. Sen kan man ju lägga på något lagom diskret klistermärke förstås om man gillar logotyper.

500 inklusive frakt alltså, och jag väntar nu på ifall detta pris även gäller UD. Hmm, matt ja, en blank måste vara lättare att hålla ren - OCH med mindre luftmotstånd upp till 100m/s...

Imrog: för sent då Monkey lite XC redan är på ingång - gillade det men jag kanske byter senare.

Den nedre ser ju klart bättre ut i designen. Verkar som att den går att få i UD-finish? En sån i svart skulle jag välja i så fall.

Ni får inte gilla vit för mycket nu när jag bestämt mig för en UD. Dock vore det trevligt att se en UD-ram från dem innan man köper... jaja.

+1

De erbjuder UD-finish, "Finish:To order,W/3K,12K or UD", eller är det en annan ram?

marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Det skulle kunna se riktigt trevlig ut i matt
> UD-finish, undrar om man kan få den så, alltså
> utan "kosmetiska" lager

MoeJoe skrev:
> Jag tycker lackad kolfiber utan färg ivägen är
> överlägset snyggast, mönstret är snyggt, det
> "ser lättast ut" och det är funkis. Sen kan man
> ju lägga på något lagom diskret klistermärke
> förstås om man gillar logotyper.

Men nu är det ju en del tillverkare som har hittat starkare och lättare sätt att lägga fibrerna, så det inte längre är så jäkla snyggt och uniformt längre :)

paramedic skrev:
> Är det ngn som ser några priser på ramarna
> framförallt lvg ramarna?

Ligger runt 330-390 dollar ex ftakt.

herregud!

hi,thanks for your soon reply.yes of course can order 3k and UD finish ,the price is same.but the lead time is different.
3k finish the lead time is 40 workdays,
UD finish,the lead time is 70 days

Rudan skrev:
> Bang: nej, inte alibaba
> http://www.hongfu-bikes.com/index.asp

"Alibaba.com Gold Supplier" står det iofs på deras sajt.

"The company has purchased a set of latest quality examination equipment, and all the products are being manufactured and examined by strictly following the Examination Standard newly issued by the European Union."

2009720155813928.jpg ht=480

Nu var jag kanske lite väl elak. :-)

Den vita är snyggast.

Absolut inte, jag ämnar handla genom ebay för säkerhets skull i vilket fall som helst. Jag hittade någon tråd som jag nu tappat bort där de hade slagit "fast" att Hongfu endast distribuerar ramar och inte alls tillverkar dem trots att de påstår sig ha egen produktion.

Bilderna ifrån produktionen (var den nu ligger) inger inte mycket förtroende och vi pratar knappast kritvit-CPU-high-tech-fabrik precis - men det ser ju iofs handbyggt ut. :)

Nu har jag iaf bestämt mig för en 495-dollars ram enligt modell 2 i 3k, dvs mindre fiberbuntar än i den på bilden. Det blir till att betala imorgon när de svarat på hur de vill göra.

En kolfiber ram måste väll handbyggas även om det är en high tech verkstad, han borde haft skyddsmask om han höll på med epoxi kladd eller liknande på bilden. Man kan väll i princip köpa en high tech ram och kapa upp den och studera hur den är byggd och sen göra nästan likadana fast mycket billigare.

Iggy_82 skrev:
> Man kan väll i princip köpa
> en high tech ram och kapa upp den och studera hur
> den är byggd och sen göra nästan likadana fast
> mycket billigare.

NÄDK?

Att göra en ram riktigt lätt typ under 800 gram för en 54:a landsväg är väl en utmaning?

Jag är iallafall sugen på att göra en sån i UD kolfiber..

Gjorde en sadelstolpe nyligen, väger 107 gram med KCNC hårdvara.

Kid1000 skrev:
> Att göra en ram riktigt lätt typ under 800 gram
> för en 54:a landsväg är väl en utmaning?
>
> Jag är iallafall sugen på att göra en sån i UD
> kolfiber..
>
> Gjorde en sadelstolpe nyligen, väger 107 gram med
> KCNC hårdvara.

800g är väl snarare dagens standardvikt för en 54:a ? :-) T

Little Stereo skrev:

>
> 800g är väl snarare dagens standardvikt för en
> 54:a ? :-) T

Apselut men hemsmidd kolfiberram med BB30?

Jag funderar på att köpa färdiga rör med tunt gods och sedan förstärka med UD väv där det behövs.

Har ju en del hemma redan men kan bli mer om jag gör allvar av mina planer, bara något som jag kommit på idag i julaftonmorgonen.

Kanske inget jag serieproducerar men målet är typ som en Ruegamer Zen überlight style.

Bella Rue mailade ju till mig, sa i stil med om jag var en caferejser så ingen Zen Überlight för mig.

Doh..

Update: delar har trillat in till mitt projekt men jag har inte fått arslet ur vagnen utan velar fortfarande vad det gäller ramen.

alt. A "Hong-Fu'
016-CARBONCOLOUR.jpg ht=656

016-WHITE.jpg ht=573

Köpes ifrån Hong-fu (http://www.hongfu-bikes.com). Samma figurer finns även på ebay under namnet 'anybaby8088' http://cgi.ebay.com/BRAND-NEW-CARBO...ewItemQQptZMountain_Bikes?hash=item3a567c89c2 ifrån vem jag redan har köpt en snorbillig aluram (lvg). Inga problem där inte.
pris: 415USD+15USD(headset)+75USD(shipping cost) = 505 USD inkl. frakt
Leveranstid på en månad och valbar i UD, 3k, eller 12k yta.
Vikt: 1200 g (olackad) enligt dem själva

alt. B 'Velonia' (tips via http://happymtb.org/forum/read.php/1/1286505/page=1)
Målad av Velonia (http://velonia.com/home.htm)
MT01_left.jpg ht=472

MT01_left_2.jpg ht=725

MT01_right_2.jpg ht=723

Det kinesiska "originalet":

Monocoque_MTB_Carbon_Frames_FM014.jpg ht=725

FM014.jpg ht=203

FM014-17-Model.jpg ht=580

Notera MARBLE finish! Ni som haft ett fiskespö eller annan utrustning med denna yta vet hur snyggt det är. Dock har jag inga bilder på ramen med denna yta.
Pris: 355+125/2 = 417,5 USD
Vikt: 1150 g (olackad) enligt dem själva

På förfrågan om möjligheterna till ett köp får jag följande svar.

---------------------------------------------------------------------------------------------
Hello, Mr Jörgen Armstrong
Thanks for your enquiry about our carbon mtb frame FM014.

Yes, this model is BB30 bracket, you can check the details in the attached. include geometries.

We can sell directly for you, you can pay by Paypal. You can buy 2 sets or more, more quantity , cheaper delivery cost. The delivery cost is $95.00 to send 1 set to your place, $125.00 to send 2 sets to your place. Our lead time is 50 tp 60 days after we got your payment. What size do you need? what finish do you need? 3k clear coat finish?

Thanks and we look forward to hear from you soon.

Best Regards

Jessie Jia

Jessie Jia (Sales Manager)

Wenzhou Shangding Trade Co., Ltd
Tel: 0086+577+89866168

Fax: 0086+577+89735942

Add: Rm.402-16, International Trade Center Building, Liming Road West,
Wenzhou, Zhejiang, China.

Homepage: http://shangding.en.alibaba.com/, www.sunday-trade.com
Business email: sales3@sunday-trade.com
Msn: jessiejia1985@hotmail.com, Skype:jessiejia1985
---------------------------------------------------------------------------------------------
Jag har tackat och frågat om marble ytan men missade att fråga ifall man var tvingad att köpa två stycken ramar vilket inte alls var självklart såg jag senare. Dock var minsta beställningen på 2 enheter enligt denna sida.
http://www.alibaba.com/product-gs/262306214/Monocoque_MTB_Carbon_Frames_FM014.html
Vidare har jag två geometri-pdfs som är struliga att bifoga som bilder då jag saknar 'print screen' på tangentbordet samt saknar andra ideer.

Iaf, vad tycker ni och vill någon vara på med att köpa en Velonia för mindre än 3k? :)

Bilagor

Jag har nog redan väntat 6v på min veloniaram, han trodde i slutet på Januari för min, så var ute i god tid om du vill ha den innan våren =)

Svar om marble:
-----------------------------------------------------------------------------
Sorry, the available finish of FM014 is 3k clear coat finish, no marble weave finish.

If you want marble weave finish, you can choose our FM003, FM016.

Thanks and Regards

Jessie Jia
-----------------------------------------------------------------------------
så då letar man på http://shangding.en.alibaba.com/search/product?IndexArea=product_en&SearchText=mtb frame

FM016
New_carbon_Monocoque_frame_MTB_frame_FM016.jpg ht=725

Men vänta, det ÄR ju den som anybaby/Hong-fu säljer (samma modellnummer också). Priset via Alibaba-lirarna vet jag dock ej ännu. Denna i marble kanske?
update: 332USD UD/12k, 348USD 3k/marble

FM003
MTB_Full_Carbon_fiber_bike_frame_FM003_12k_clear_coating.jpg ht=725

har vi nu sett denna ebay-ram många gånger eller?

Marble, men på en annan av deras ramar...jäävligt udda må jag säga.
Carbon_time_trial_bike_frame_Thirathlon_frame_marble_weave_clear_coating_FM011.jpg ht=628

Raw ala Canyon kanske man vill ha istället
Carbon_Cycle_Road_frame_FM001_Raw_finish.jpg ht=511

Marcus_Ec, jo det är inte läge att vänta ännu längre, men jag ska ju bara kolla 400 sidor till och antagligen gå några kurser kinesiska innan jag bestämmer mig - lagom tills carbonen är helt ute mao.

Jag var lite inne på att beställa på alibaba, men jag hade inte tillräckligt med hår på bröstet att göra det, efter allt man läst.

Jag har typ 3 svarta hårstrån men vågar kanske ändå...
Snattar de mina stålar så ringer jag min kompis på plats:

hard-boiled.jpg ht=390

paypal då??

satan vad de ska vara tröga under sin sabla festival bla bla, jag vill ju beställa en ram fattar ni väl! :) Ej anträffbara tom 21/2..skriver de??

Iaf, det blev/blir nedanstående modell (FM016) i UD för ungefär ca 3 papp hem till dörren. Precis den jag siktade på från början mao.

file=115513.jpg ht=519

svar på alt:
Good day!

Thanks for your mail.

The price of FM016 in UD finish is USD332,the shipping cost is USD95 by EMS. it can arrive at your place within 7 days.

our account of paypal is: Wenzhou Shangding Trade Co., Ltd, Email: zsinya@126.com, or sales3@sunday-trade.com.
( Buyers need to pay extra 4% of total amount, which is ebay transaction charge for the sellers)

Best wishes.

Jessie

Någon fler som vill vara på tåget för lägre frakt? 400 per skalle typ, och jag hade annars tänkt paya ikväll när jag kommer hem.
-----------------------------------------------------------------------------------

De var i lager (17" iaf) så de skickar väl när som helst. Kommunikationen är inte alltid på topp till Kina men nu är mailingen slutförd och jag kan vänta någon vecka på ramen.

Klibbor ja... ??

"Velonian" (FM014) kostar en hundralapp mer än min modell och det är lite kul att se hur esten tar det dubbla. Hur var det nu med estens leveranstid förresten? ... hehe ;)

jaja, jag ska nog inte ropa hej ännu

Tillbaka
Topp