Vinterprojekt av Kina-kol (mtb)

Finns FM014 enbart för BB30? Visst kan man använda adapter, men det känns ju lite omständigt.

Blir intressant att se hur lång tid det tar för dig att få ramen. Suktar själv efter lite Kina kol...

/Magnus

Ja, FM 014 är enbart en BB30-ram. Men visst kan man dra i en adapter ifall man skulle vilja ha den ramen. Den var klart lätt utan dämpare - ifall nu vikten stämmer ja.
----------------------------------------------------------------------------------------------

Senast redigerad av en moderator:
den där heldämpade ser ut som EMS eller va det det där spanska märket heter. frågan ä hure håller. 1500 gram med dämpare ä rätt lätt. sådär 4-500 gram mindre än vad scott klarat med sin spark, o då brukar scott vara rätt duktiga på att bygga lätt o hållbart.

Rudan: jo, det ä klart han lägger på en vinst. men ta i med tull, moms i lack i hans pris, så försvinner en hel del slantar som jag tror du syftar på att velonia killen lägger på. visst kan man fuska in dem me lägre värde osv. men ska man driva företag äre ju varken lika lätt eller särskilt smart att fuska in dem. tänker inte försvara nån, men så märkligt äre inte att ramen i velonia version kostar lite mer. så äre ju me de flesta ramar som olika märken köper in o sätter sitt namn på.

svårt o säga nått om velonias leveranstid, den ända som beställt en mtb från velonia o hänger här ä ju marcus, o känns som om nått gick snett där. hoppas du får din ram snabbt.

Jo, moms och skit drar upp priset och han är inte alls orimlig på något sätt. Dock ville jag jävlas lite och det är inte utan att han känns klart tryggare. Dessutom är kinesernas engelska inte jättekul eller ens halvkul. Det bästa är att hon nyss frågade om ett jäkla nummer som tjejen-som-gått-på-3-månaders-semester-häromdagen-Jessie skulle gett mig.

Hoppas det löser sig för Marcus på bästa sätt.

Man skulle kanske slagit till på deras snygga och trevliga lvg-ram (FM015) när man är i farten. Ja och varför inte deras FS också?

BMC-figurerna via alibaba var verkligen inte tillmötesgående fast jag försökte med flertalet mail få dem att gå med på andra betalsätt eller be dem övertyga mig om deras seriositet på valfritt sätt.

det komiska ä ju att jag har den där jessie i min msn lista, o där har hon döpt sig till "velonia original" :D frågade om det inte va lite fult att ta namn så, o att de ju itne säljer den nya racer ramen :D

det har ju löst sig för marcus så till den grad att han ju köpte en canyon ram. om du nu missat det :D

jag är som sagt tveksam till FS ramen, hur kommer det sig att de klarar nått som ingen av de större tillverkarna gör. jag gissar på att de har mindre marginal, det vill säga, hgre risk för att det ska gå sönder. har ju hört om lite problem för EMS ramarna.

Marcus Canyon hade jag missat helt. Jag har gått och trott att Jessies FM015 med ISP verkligen var velonia-road tills jag såg skillnaden. Men hon har ju rätt i att Velonias mtb är den som Jessie säljer under modellnamnet FM014. Strunt samma då jag gillade 016 mera.

Vad det gäller fs-ramen så kan det säkert vara som du säger och den kan dessutom vara några gram tyngre än angivet. En lätt skör xc fs mao.

För övrigt hittade jag en helt annan sak från dem jag ville ha.
Vegetable_promotional_pen.jpg ht=361

min order; 2000 pieces

Rudan skrev:
-------------------------------------------------------
> Marcus Canyon hade jag missat helt. Jag har gått
> och trott att Jessies FM015 med ISP verkligen var
> velonia-road tills jag såg skillnaden. Men hon
> har ju rätt i att Velonias mtb är den som Jessie
> säljer under modellnamnet FM014. Strunt samma då
> jag gillade 016 mera.
>
> Vad det gäller fs-ramen så kan det säkert vara
> som du säger och den kan dessutom vara några
> gram tyngre än angivet. En lätt skör xc fs
> mao.
>
> För övrigt hittade jag en helt annan sak från
> dem jag ville ha.
>
>
> min order; 2000 pieces

fast velonia mtb ramen har ju inte bb30. tyckte du sa att fm014 bara fanns me bb30?

Ojj, det där visste jag inte. Ibland läser man om att bb30 kan fås på begäran eller tvärtom men om detta har jag inte läst i samband med 014. Skumt, och jag är sugen på att fråga om saken igen.

Velonia-mtb är ju helnya så det kan knappast röra sig om tidiga modeller utan bb30. Själva var jag inte så förtjust i designen på velonian men bb30 är absolut en fördel.

jo, men du har alltså inte läst nått på velonias sida? står inget om bb30 på mtb ramen i alla fall.

helnya? mtb ramen är inte helny, det ä samma som för 2009. det är racer ramen som är helny :D hur läser du egentligen :D

Jensen skrev:
> jo, men du har alltså inte läst nått på
> velonias sida? står inget om bb30 på mtb ramen i
> alla fall.
>
> helnya? mtb ramen är inte helny, det ä samma som
> för 2009. det är racer ramen som är helny :D
> hur läser du egentligen :D

Jag hade inte koll på Velonians detaljer men antog att även lagret var identiskt med den ram som Jessie säljer som 014. I övrigt menar jag inte helny som i ny konstruktion utan ny som i färsk! :) Jag vill minnas hur någon av alla kinaramar först efter en tid utrustades med bb30 och Veloniorna lär ju ja producerats nyligen får man anta.

Jag har läst runt om många varianter av ramar och man skulle lagt ner tid nog att försöka sammanställa allt i en tråd där detaljer och teorier kunde frodas.

Kommunikation är inte deras grej ALLS. Man kan lika gärna prata med barn känns det som. Än så är det 7 dagar och än så är det 30 dagars leveranstid. Ibland har de UD i lager och ibland så har de 3k i lager - blääääh.

Å andra sidan så är det Jessies ersättare som försöker reda ut saker och ting och det är väl därför som det blir så förvirrat.

Bara jag får en 17-tummare iaf så jag slipper få en annan storlek. Och 12k vill jag inte alls ha.

Senaste budet är 3k och jag har redan planer på att matta ytan på något sätt. 3k väv i matt utförande har jag inte sett så mycket av på ramar. Polera upp hela jäkla ramen med svinto eller ståltrassel typ kanske vore en idé.

Jaja

Nu äntligen verkar Tracy ha lagt opiumpipan åt sidan och ägnar sig istället åt att ha koll på siffrorna - tack Kina!! Det känns inte längre som att hojta i motvind om man säger så.

Idéer på design emottages tacksamt. Matta lacken eller ev. tom måla lite står på schemat och vad ska kolet heta.

'Stiffie', 'KAMRAT', 'eVelotion', 'Velofjant', eller kanske 'Stealth Pro Millenium Fucka' ?

Sparrman; jag har nada koll på fs men Jensen hade en del att säga.

Jensen; du pratade om att endast han turboesten hade bb30 på sina ramar, nu fick jag svar på frågan om ifall shängbängs FM010 lvg också hade BB30: "Road frame FM010 have not BB30 but have EB30."

Det där övergår mitt förstånd - Velonian är väl fm010 va, o vadå EB30???

Nu har Tracy banne mig snackat budfirma och hon skickar ramen imorgon när budfirman öppnar verksamheten. HA!

Kaptenen; okej, vi säger det så slipper man tänka på den mer. :)

sparrman skrev:
> Yo.. är också ute och letar kol i Kina. Jag har
> hittat denna som de vill ha $500 för + $95 i
> frakt. finns här:
> http://shangding.en.alibaba.com/product/282670572-
> 200235784/Suspension_Mountain_Bike_Frame_FM043.htm
> l
>
>
>
>
> Nån som tror något gott eller ont?

Jag köper gärna en och delar på frakten.
No problem.
maila mig på mattias @ hellore.se

Rudan skrev:
> Sparrman; jag har nada koll på fs men Jensen hade
> en del att säga.
>
> Jensen; du pratade om att endast han turboesten
> hade bb30 på sina ramar, nu fick jag svar på
> frågan om ifall shängbängs FM010 lvg också
> hade BB30: "Road frame FM010 have not BB30 but
> have EB30."

gamla velonia racer ramen är FM010 ja, o har INTE bb30. utan vanligt lager me engelsk gänga.

>
> Det där övergår mitt förstånd - Velonian är
> väl fm010 va, o vadå EB30???

vad EB 30 är har ja ingen aning om. o nya velonia racer ramen är som sagt INTE fm010. borde du se om du kollar bilderna på min nya ram o velonia tråden :D

>
> Nu har Tracy banne mig snackat budfirma och hon
> skickar ramen imorgon när budfirman öppnar
> verksamheten. HA!
>

ropar inte hey innan nått ä skickat :D

Best sjukdag på länge!! :D
Det tog dem ca 10 dagar att verkligen skicka ramen pga inverterad kommunikation, och själva resan tog 1 vecka. Värde 20 usd enligt Shangding och tydlig text om att den saknar kommersiellt värde så att jag helt slapp tull. Kalaskostnaden ligger på 450 usd. Inga synliga skador på ramen och alla fästen sitter snyggt och fint. Carbon i styrlagersätet. 17 tum, BSA gänga och 1220 gram avrundar hårdfaktan.

Mjuk fakta; snygg o jag är nöjd tills vidare.

Tejp är billigt i Kina
R0013401_resize.JPG ht=544

Hon öppnar sig utan trubbel
R0013415_resize.JPG ht=544

R0013422_resize.JPG ht=544

R0013426_resize.JPG ht=544

delvis naken
R0013430_resize.JPG ht=544

R0013431_resize.JPG ht=544

man får gå varligt fram
R0013436_resize.JPG ht=544

vill också vara med
R0013438_resize.JPG ht=544

R0013444_resize.JPG ht=544

R0013449_resize.JPG ht=544

strumpa + ram
R0013459_resize.JPG ht=544

R0013467_resize.JPG ht=544

batterierna tog slut här

probilder
mountain_bicycles_frame.jpg ht=544

mountain_rgbicycles_frame.jpg ht=544

Fredrik Larsson skrev:
> Finfin! Hur feta däck tar den?

Går nog inte att gör din modifiering av baktriangeln om det skulle vara tajt iaf. ;)

Vanligt semi integrated ligger på 44 mm dia och det finns väl inget som är nästan likadant? Jag vill vara rätt säker innan jag putsar bort lacken i sätena.

edit; ramvikten nere på 1218 g då jag bytat till aluklingbult på örat...

kul att den inte har nå fästen för vajer på "probilderna" men p i verkligheten har den det, lite udda placering av vajrarna :D

Jensen skrev:
> kul att den inte har nå fästen för vajer på
> "probilderna" men p i verkligheten har den det,
> lite udda placering av vajrarna :D

tittar man noga på pro-bilderna ser man borrhålen för fästena. Jag har haft en aluram med den vajerdragningen, tyckte det var ganska praktiskt, skyddat från smuts och ur vägen när man vill bära cykeln på axeln.

Blir nog snyggt det där, betalade du med paypal eller hur gick betalningen till?

CRC, köpte ett blandat gäng av lite olika däck och då råkade dessa 'torrdäcken' ramla med. Michelin XCR Dry 2 heter de.

Tillbaka
Topp