Vinterskor eller överdrag

• Trådstartare Trådstartare JOO
  • Start datum Start datum

JOO

Ny medlem
Tänkte cykla lite mer MTB i vinter och har därför med hjälp av forumet bla bestämt vilka däck jag ska satsa på. Fast då de vanliga spd-skorna blir lite kalla redan vid 0-gradigt tänkte jag investera i även detta.

Kikar lite på "Shimano MW81" som ska vara vinterskor men som ser ganska kort ut men även på "Diadora Polaris MTB Winter Shoe" som är mer känglik.

Kör ni som cyklar mycket på vintern med vinterkängor eller överdrag, dvs är det lika smidigt med överdrag eller ska man investera i ett par vinter-spd och är det i så fall tillräckligt.

När man bestället från bike-dicount och CRC ingår fästen för spd eller är det något mer än skorna i sig man ska lägga ner i varukorgen för att få det att funka. Tycker inte riktigt det framgår av webshoparna.

Det beror på hur mycket du tänker gå. Skoöverdrag slits snabbt, går sönder och sitter sen inte på plats. Vinterskor har dessutom fördelen att de är vattentäta.

Du behöver köpa till klossar till de pedaler du använder (Spd). Det följer inte med skorna.

En fördel med överdrag är att de tätar mellan sko och byxa så man slipper få in snö där.

Köp både vinterskor och skoöverdrag så är du ganska safe. Ett par tjocka och varma strumpor är också bra att ha.

Vinterskor för cykling är inte gjorda för svensk vinter utan mer för vintern nere på kontinenten. Jag har kört både med Shimano MW80 och Sidi Diablo GTX och till båda paren så är/var jag tvungen att använda skoöverdrag på de lite längre turerna när temperaturen sjunker under -5.

Vad jag har förstått så är det egentligen bara Northwave Arctic GTX som fungerar bra för cykling vintertid i det här landet. http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=57565

Det finns massor med tips och råd och erfarenheter i andra trådar:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1777721/
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1760249/
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1941620/

Oavsett vad du kör med så är det viktigt att skorna är tillräckligt stora, sitter de tight så fryser du även med en tjockare strumpa i dem.

Rosenberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Specialized Defroster har jag hört ska vara rätt
> grymma!

De kändes mer som ett par vår/höst-skor. Men som det är de säkert grymma.

Jag var ute på en liten tur igår kväll (-10) med mina MW81 utan överdrag. Var bara ute en timme, vilket funkade, men tårna var en aning kalla mot slutet. Tror inte jag hade kunnat köra en timme till.

Strumpor var smartwool medium. Skostorlek +1 på sommarskorna. (De tillverkar inte större).

Senast ändrad:
Trivs du med dina skor är det mer rationellt att investera i skoöverdrag och ullstrumpor. Själv kör jag med tunna överdrag när det är grisigt och neoprenöverdrag när det är kallt. Funkar ner till -15.

Om du vill prova skorna vid köpet så har XXl båda Diadoras vinterskor till ok pris. Jag köpte Shimanoskon där i höstas. Diadoras ena modell är extra fodrad och borde funka för svenska vinter.

Jag kör med shimanos vintersko, +2 i storlek så att man kan ha 2 par ull sockor när det är riktigt kallt, körde 3 timmars turer förra året i -15 , utan att frysa.

Skorna är också väldigt användbara höst/vår, skyddar bättre mot väta än skoskydd, samt blir billigare i längden, dessutom slipper man fipplandet..

Det finns inget som varierar så mycket från person till person som köldtåligheten i fötter (och händer). Vad som funkar att ha på sig för A kan vara helt oanvändbart för B.
För slaskiga och smutsiga förhållanden använder jag alltid skoöverdrag. De är liite lättare att köra i tvättmaskinen än skorna.

Jag har kört några veckor med Mavic Drift skorna. I jämförelse med Shimano MW80 upplever jag dessa som varmare med mer rymd i tåpartiet. De är också lättare att dra på sig. Har normalt 42 i sommarskor men valde 44 i Mavic. Samma som jag hade i Shimano.
Ett tips för att öka isolationsförmågan är att byta ut den medföljande innersulan mot en filtdito som finns att köpa i närmaste friluftsprylsbutik.
Jag fick dock fräsa upp SPD spåren i Mavicsulan för att kunna få klossarna så långt bak som jag är van vid. 2 minuters jobb med Dremeln.

Rosenberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Specialized Defroster har jag hört ska vara rätt
> grymma!

De är grymt kalla vid temperaturer under 0 grader
Kan knappast kallas vinterskor, för nordiskt klimat

Körde med sommarskor och biltema-neoprenöverdrag i helgen. Ok värme-mässigt för en kort tur, men det märks att sulan bara är plast, där kommer kylan in. I övrigt funkade SPD dåligt, men jag kör i skogen med ganska mycket lös snö.
Kommer att sätta på plattisarna nu. Jag cyklar mest med ett par lätta LaSportiva Trango Trek kängor. Mjukt skaft och hård sula, ganska likt cykelskor. Man kanske kan skruva i SPD klossar i ett par såna om man vill ha något riktigt varmt, sulan är ju hård...

Lake MXZ300 (nu MXZ302) tillsammans med Eggbeaters är min vinterkombo.
Skorna skall vara två nummer större än normalt. Pedalerna fryser inte ihop på samma sätt som SPD.

Vid riktigt kallt väder (-15 grader) har jag tagit på neoprenöverdrag.

Tillbaka
Topp