Vinterskor - the tråd

Vinterskor - the tråd
Rödvitgrön sa:
jeccou sa:
Också, var köper man bäst 45Nrth? Wölvhammer finns på bike24.de, men de har förstås inte 48 som 45Nrth tycker mina framför allt breda fötter ska ha. Har nån erfarenhet av att returnera till bike24 om man skulle chansa på ett par 47or?

Jag köpte fel storlek på skor hos Bike24 och fick betala returfrakten själv, ca 200kr. Inte kul.

Utgår från att du anmälde innan att du retirerande sakerna, tog kort/scana kvittot på kostnad för tillbaka frakt? För om de godkänt att man skickar tillbaka och skickar in ovan nämnda betalar de tillbaka den summa frakten kostat upp till en viss summa.

Vinterskor - the tråd
Jag har Diadora-skorna. Nästan helt vattentäta och varma. Jag är nöjd. Välj storlek så att du får plats med tjocka strumpor. Har kört med dessa 2h i -10 grader. Dock med skoskydd annars blev det för kallt.

Vinterskor - the tråd
Hur tycker ni att en eller två storlekar för stora skor passar på fötterna? Har 44-45 och köpte 45 på de där diadora polarex plus. Testade 46 men då korvade sig plösen och det var sjukt långt fram till tårna.
Nu efter kanske 100-150 mil i dom så är dom ju riktigt stora åt alla håll, så strumpor får man på sig så det räcker.

Vinterskor - the tråd
NickPick sa:
Hur tycker ni att en eller två storlekar för stora skor passar på fötterna? Har 44-45 och köpte 45 på de där diadora polarex plus. Testade 46 men då korvade sig plösen och det var sjukt långt fram till tårna.
Nu efter kanske 100-150 mil i dom så är dom ju riktigt stora åt alla håll, så strumpor får man på sig så det räcker.
Har inte hunnit testa mina ännu.Gjorde lika och tänkte att de töjer sig, prio att kunna röra på tårna?!

Vinterskor - the tråd
Blev ett par Shimano mw7 för min del. Har Shimano sommarskor till både racer och mtb. Shimano är det märket som passar mina fötter bäst. Har 46 i båda skorna och prövade med två tjocka strumpor nu. Det blev inte för tajt, så tog samma storlek i mw7. Dessutom tipsade någon om tunna merinostrumpor, vilket jag tror kan var en vinnare, iaf för mina fötter.
Återkopplar när jag fått skorna och prövat dem!

Vinterskor - the tråd
Är det någon som har testat stt fästa spd klossar under egna kängor? Borde ju egentligen inte vara något problem. Köra några rundor och sen limma allt vattentätt?

Vinterskor - the tråd
Gorby sa:
NickPick sa:
Har inte hunnit testa mina ännu.Gjorde lika och tänkte att de töjer sig, prio att kunna röra på tårna?!

Jag fick åka tillbaks och byta mina. Verkligen dålig passform med för stora. Tårna går det jättebra att röra på. Dubbla strumpor / sockor och elsulor från clas har jag använt. Elsulorna gör skillnaden....

Bara jag kan bestämma vart cleatsen ska sitta som bäst så blir det silikon så det blir tätt underifrån också :)

Vinterskor - the tråd
Jag skulle vilja tätt åtsittande gummidamasker att dra över de värdelösa skaften på mina Polaris och sedan mycket tätt åtsittande runt smalbenet. Helst inte neopren då det suger väta.

Skon är tät men plösen suger väta.

Vinterskor - the tråd
Fjärdebrunn sa:
Jag skulle vilja tätt åtsittande gummidamasker att dra över de värdelösa skaften på mina Polaris och sedan mycket tätt åtsittande runt smalbenet. Helst inte neopren då det suger väta.

Skon är tät men plösen suger väta.

https://www.bikeinn.com/bike/gore-bike-wear-mtb-shoe-gaiter/101432/p

Själv använder jag till Polarisdojjorna Vaudes korta, enkla skoöverdrag vid regn och snöslask, vid mycket regn med regnbrallor över. Men det ger ju en foten i påse-estetik som en del inte gillar.

Vinterskor - the tråd
BLEKINGE BAD ASS sa:
Har i princip benat ner till två möjliga kandidater nu;
Bontrager OMW och Lake MXZ 303. Verkar dock svårt att hitta till vettiga priser.

står OMW för Old Man Winter ;)
Blev lite sugen på den dock. Om du vill utveckla hur du kommit fram till just dessa så vore jag nyfiken. Är i köptagen själv

Vinterskor - the tråd
Det verkar vara många som pratar sig "varma" om just dessa två vinterkängor. Har även sneglat en del på 45north wolvhammer men den ser rejält mycket klumpigare ut. Både bontrgaern och lake's 303a verkar lite smidigare men förhoppningsvis tillräckligt varma ändå.

Vinterskor - the tråd
Jag blir förvirrad. Mina Shimanoskor av model MT71(som sitter fint) fick jag köpa i storlek 44 med mina 27cm stora fötter för att skorna är erkänt små. Men har de ändrat storlekarna nu? Jag tänkte beställa ett par MW7 nämligen.

Mina MT71:
IMG_7790.JPG

27,8 enligt lappen i skon. Den här storleksguiden från Shimano som Chain Reaction använder överensstämmer:
IMG_7790.JPG

Men Evans Cycles har en helt annan storleksguide. Vilken gäller egentligen?
IMG_7789.JPG

Vinterskor - the tråd
Det är ingen som har ett par MW7 som skulle kunna kolla på sin sko och tala om hur stor den är i centimeter inuti? (Se min fråga ovan.)

Vinterskor - the tråd
Mv 7 dojorna är helt klart inte speciellt små i storleken. Tycker shimano skorna spretar en hel del i storlek beroende på modell! Av mina tre par shimano skiljer det en hel del. Storleken på dessa är 29,2 resp. 29.8

Bilagor

• IMG_0357.JPG
    IMG_0357.JPG
    180.7 KB · Besök: 100
Vinterskor - the tråd
Det blev ett par Diadora polaris 1 idag. Kunde inte motstå priset på XXL – 799kr (verkar vara tokigt prissatt i Uppsala för jag betalade bara 750). Hoppas att vattensugande plös, som rapporterats här, inte blir något problem på den 50 minuter långa pendlingen.

Vinterskor - the tråd
Läderlappen sa:
Mv 7 dojorna är helt klart inte speciellt små i storleken. Tycker shimano skorna spretar en hel del i storlek beroende på modell! Av mina tre par shimano skiljer det en hel del. Storleken på dessa är 29,2 resp. 29.8

Vilka modeller och skostorlekar är det på bilden? Och vilken sko passar med innermåtten du skrev ovan?

Vinterskor - the tråd
Peth sa:
Det blev ett par Diadora polaris 1 idag. Kunde inte motstå priset på XXL – 799kr (verkar vara tokigt prissatt i Uppsala för jag betalade bara 750). Hoppas att vattensugande plös, som rapporterats här, inte blir något problem på den 50 minuter långa pendlingen.

Begränsa användningen till torrväder/kallgrader så funkar de bra.

Vinterskor - the tråd
Mathias sa:
Läderlappen sa:

Vilka modeller och skostorlekar är det på bilden? Och vilken sko passar med innermåtten du skrev ovan?
På bilden är det ett par sommarskor som jag inte minns modellen på i storlek 29,2. Till höger är det ett par mv7 i storlek 29,8.
Längden på mv7 är väl tilltagen, har dock lite svårt att mäta innnerlängd på ett enkelt sätt.

Vinterskor - the tråd
Läderlappen sa:
Mathias sa:
Läderlappen sa:

På bilden är det ett par sommarskor som jag inte minns modellen på i storlek 29,2. Till höger är det ett par mv7 i storlek 29,8.
Längden på mv7 är väl tilltagen, har dock lite svårt att mäta innnerlängd på ett enkelt sätt.

Jag köpte ett par mv7 igår. Ett par 45:or satt perfekt, har annars 43-44.

Vinterskor - the tråd
Jag har galet frusta fötter och testat både elsulor, jättetofflor med tjocka sockor och kemiska värmare utan att bli riktigt nöjd. Så snubblade jag över ett par 45Nrth Japanther häromdagen. En storlek upp från mina sommarskor. I går testade jag dem under ett antal timmar på häxan, med bara ett par rejäla merinosockor i. Sex timmar med snittemp på knappt två grader. I alla tidigare skor (ink några dyra shimanovintervarianter) hade jag frusit galet, men i går var det bara skönt. Lite synd att jag har knöliga fötter, så det klämde lite på utsidan framme vid lilltårna, men värmen var det inga problem med. Och helt ok att både cykla och släpa cykel i.

Vinterskor - the tråd
Jag har sen i fjol varit på jakt efter nya vinterskor som varmare ersättare för mina MW81 men inte hittat några. Eller varmare skor har inte varit svårt att hitta men alla har haft en form som inte passat min höga fötter där stortån är den längsta. Problemet med de flesta skor är att de antingen är för låga eller att de smalnar av fram så stortån blir klämd. Testade Bontragers OMW förra vintern, men fick gå upp så absurt i storlek för att få plats på höjden att det mer liknade simfötter. Efter det blev det Northwave Celcius Arctic GTX 2 med där var det stortån som hamnade i kläm. 45NRTH Japanther lyckades kombinera att både vara för smala och för låga. För några veckor sen hittade jag ett par Lake MXZ303 för 1900kr och slog till. Homerun! Fin passform för mina fötter och sinnes varma!

_8PO9690.jpg

_8PO9691.jpg

_8PO9692.jpg

_8PO9694.jpg

Vinterskor - the tråd
freddan, om du har någon länk eller dylikt till var de hittas för 1900 är nog flera intresserade av det! Jag är ju redan en lycklig ägare :-)

Jag har förresten också ett par mw81 som är en fantastiskt bra höst/vårsko. Mina börjar dock gå sönder i neoprenet på plösen. Sorg.

Senast ändrad:
Vinterskor - the tråd
freddan sa:
Jag har sen i fjol varit på jakt efter nya vinterskor som varmare ersättare för mina MW81 men inte hittat några. Eller varmare skor har inte varit svårt att hitta men alla har haft en form som inte passat min höga fötter där stortån är den längsta. Problemet med de flesta skor är att de antingen är för låga eller att de smalnar av fram så stortån blir klämd. Testade Bontragers OMW förra vintern, men fick gå upp så absurt i storlek för att få plats på höjden att det mer liknade simfötter. Efter det blev det Northwave Celcius Arctic GTX 2 med där var det stortån som hamnade i kläm. 45NRTH Japanther lyckades kombinera att både vara för smala och för låga. För några veckor sen hittade jag ett par Lake MXZ303 för 1900kr och slog till. Homerun! Fin passform för mina fötter och sinnes varma!

Om det är till någon tröst är stortån den längsta tån på en normal fot.

Vinterskor - the tråd
Pfaff sa:
freddan sa:

Njaehhh... Vill komma ihåg att det finns olika "fottyper" romersk etc.

Vinterskor - the tråd
Gorby sa:
Pfaff sa:
freddan sa:

Jahaaa... Stortån i mitten.?

Vinterskor - the tråd
Pfaff sa:
Gorby sa:
Pfaff sa:
freddan sa:

Jahaaa... Stortån i mitten.?
Ja nästan... ?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Grekisk_fot

Tillbaka
Topp