Vinterskor - the tråd

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Vinterskor - the tråd
Swettigt blir det oavsett om det ska bli tätt för väta.

För cykling i snö och minusgrader behövs inte täta membran typ Gore Tex. Jag körde flera år i mina gamla MT50 i Hellas vintertid. De komletterades då med en kort snödamask. Går man ner sig i ett blöthål får man dra upp snabbt och trampa sig varm. Sealskins-strumpor är nog ett alternativ här.

Jag har NW arctic gtx för de är en kompromiss. De är ok varma och ventilerade. De kompletteras med Biltema-överdrag om jag ska köra långa landsvägsrundor i många minusgrader. För pendling, ca 45 min, räcker det med en yllesocka.

Senast ändrad:

zodah

Aktiv medlem
Vinterskor - the tråd
Rapport efter 1-2 månader med Specialized Defroster MTB.

IMG_0067.jpg

Bästa köpet på år och dag. Väldigt nöjd. Lagom varma, har ännu inte lagt i tjock sula eller kört med yllestrumpor. Skulle tro att det behövs från kanske - 5 och kallare. Sånt skiljer såklart från person till person men för att ge en indikation i alla fall.
De är väldigt bra tätade. Har kört i hällregn och djupa vattenpölar utan läckage.
Passformen så, här finns kanske utrymme till förbättring men jag är ändå nöjd. De är lite klossiga såklart, köpte en storlek som tillåter en tjock strumpa vid behov så för normalfallet (en vanlig strumpa) blir det lite glappigt kanske. Men jag stör mig inte på det.

Enda smolket i bägaren är sömmen bak ovan häl. Där viker sig gärna skon inåt och skaver mot hälsenan när man går längre sträckor. Det upptäckte jag när jag fick punka och började traska hemåt en morgon. Kan också vara så att man går in dessa och det är ett övergående problem. Det är heller inget som märks när man sitter på cykeln.

Jag ger dessa 4 ½ egolappar av 5 möjliga.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Vinterskor - the tråd
Jag kikade runt mycket efter bra vinterskor till plattisar. Blev att jag hittade ett par begagnade halvhöga lättare läderkängor. Ganska platt sula. Inte mycket foder så man får ha varma strumpor. Fettade in dem och körde en riktig surtur. Funkade väldigt bra. Konceptet känns kanon. Trött på membran som går sönder. Ett par bra sådana här håller bra mycket längre.

Pfaff

Aktiv medlem
Vinterskor - the tråd
Sambal Oelek sa:
Jag kikade runt mycket efter bra vinterskor till plattisar. Blev att jag hittade ett par begagnade halvhöga lättare läderkängor. Ganska platt sula. Inte mycket foder så man får ha varma strumpor. Fettade in dem och körde en riktig surtur. Funkade väldigt bra. Konceptet känns kanon. Trött på membran som går sönder. Ett par bra sådana här håller bra mycket längre.

Då borde ett par riktiga Graningekängor vara optimala :-)

820EEEC9-9910-4F62-8E55-0893D8F899B4.jpeg

NickPick

Aktiv medlem
Vinterskor - the tråd
Har äntligen provat mina 45nrth wölvhammer och dom är true to size (en 45a är en 45a), men jag lever inte i det förgångna och köper en storlek för stora skor. Funktionssockor bygger inte så dödsmycket som farmors dubbla raggisar.
Längdmässigt är dom "precis", men hade jag gått upp på 46 så hade dom varit mycket mer klumpig. Fötterna sväller ju inte som tex vid löpning när man cyklar.
Fungerade kanon två kortare turer i minus 7. Det som återstår att se är själva vattentätheten då det drog ytterst lite kallt igenom någon söm. Men som ni kanske har sett så ser dom ut som ett par kängor, fast med klossar under. Känns mycket smidiga och kommer att användas flitigt nu i vinter. För vattentätheten hoppas jag att mina nya skoskydd går över vibramsulan... Skoskydd gör en jäkla skillnad som ni vet.

Mina polarex plus som har spruckit efter två år har varit helt okej, men extremt mjuka så blir det mer "normala" skor så blir det nya defroster.

skier

Aktiv medlem
Vinterskor - the tråd
Fjärdebrunn sa:
Tack för omdömet, de ligger rätt nära köp för mig.
Kör du dem väldigt tighta, eller med utrymme för t ex varma sulor och dubbla sockor?
Jag tycker flera nya skor är lite mer skal och mindre isolering, t ex Specialized Defroster

Har du kört föregångarna, lite högre upp, och kan jämföra?

Jag köpte en storlek större än sommarskorna, så det är plats för tjockare strumpor, kör fortfarande med originalsulan. Jag tror inte det är undersidan som är kall utan att själva skon inte har så mkt isolering i sig. Körde en tur lvg i helgen då det var -7 i starten, hade skoöverdrag över skorna och då frös jag ingenting. Tyvärr avskyr jag skoöverdrag, tycker största fördelen med vinterskor är att man slipper mecka med överdrag.

Har inte haft föregångarna, hade dessa https://www.evanscycles.com/en-se/l...isdDUX0RhIZWTNc1JGefDzsRuexEZVVxoCl6gQAvD_BwE
de senaste tre säsongerna, inte jättevarma de heller men lite varmare, dock sämre cykelkänsla i dem och med en "vattentät" dragkedja som gav upp till slut.

tokur

Ny medlem
Vinterskor - the tråd
Hunnit några vändor med mina 45NRTH Wölvhammer.
Anser mig vara rätt frusen av mig vad det gäller fötter, men skorna har levererat även vid -19°C i 60 min.
Blev dock svettig om fötterna och mot slutet kall. Körde med lite tjockare strumpa med ull blandning.
(Material: 50 % merinoull, 40 % polyamid, 7 % polyester, 3 % elastan)
Ska ta och köpa 100% ull strumpor i hopp om att inte förlora värmen även om man blir svettig.

Storleksmässigt gick jag upp en storlek jämfört min normala storlek för att få "luft" och plats för tjocka strumpor. Sen väger de väldigt mycket, men värt det för att inte frysa 5 min in på cykelturen.

Sunny

Medlem
Vinterskor - the tråd
Fjärdebrunn sa:
Swettigt blir det oavsett om det ska bli tätt för väta.

För cykling i snö och minusgrader behövs inte täta membran typ Gore Tex. Jag körde flera år i mina gamla MT50 i Hellas vintertid. De komletterades då med en kort snödamask. Går man ner sig i ett blöthål får man dra upp snabbt och trampa sig varm. Sealskins-strumpor är nog ett alternativ här.

Jag har NW arctic gtx för de är en kompromiss. De är ok varma och ventilerade. De kompletteras med Biltema-överdrag om jag ska köra långa landsvägsrundor i många minusgrader. För pendling, ca 45 min, räcker det med en yllesocka.

MW5 verkar ju inte vara helt täta så de bör ju andas bättre än Gore-tex, men det kanske är försumbar skillnad mellanvattenavvisande och gore-tex? Bor i Sthlm så det är ju tyvärr väldigt växlande med minus, snö, slask, regn, torrt...

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Vinterskor - the tråd
Idag kom mina nya vinterpendlarpjuck! Efter att ha avverkat ett par med membran där just själva membranet gått sönder men skon i övrigt skulle hålla lika mycket till. Så tänkte jag nu köra rediga skinnskor utan membran som man istället får fetta/vaxa så det håller sig tätt. Har länge haft span på ett par som har denna spec:

-Halvhöga
-Skinn
-Robusta
-Ej något värmande foder, ska bara fungera som skal
-Ej något membran
-Hyffsat platt sula för cykling
-Plösen måste ha en flik mellan sig och resten av skon så det håller tätt där med
-Öglor längst upp så man lätt kan lossa

Så på mellandagsrean hittade jag dessa. Uppfyller varenda punkt där. Dessutom är de ganska lätta, ganska breda också för mina breda fötter. Samt väldigt sköna, riktigt snygga också. Dessutom lyckades jag denna gången pricka in rätt storlek så de sitter riktigt bra med lagom utrymme även med raggsockor där! Passar ju finemang till kommande dagars temperaturdyk som det ska bli.

Tänkte vänta med att skriva om dem tills jag hunnit prova men det känns så djefla bra redan nu så jag kunde inte låta bli! :)

KeenAustinMidWp.jpg

Senast ändrad:

AX3L

Aktiv medlem
Vinterskor - the tråd
AX3L sa:
NickPick sa:
Två år tror jag. Sprucken sula!
Diadora polarex plus.

Hände mina också, men efter ett år så garantin tog det utan problem. Kör numera med de där klossarna som följde med, får se om de håller bättre då!

As it turned out, they didn't! Såg igår när jag skulle byta klossar att de var spruckna. Hade ändå ett ärende in till XXL direkt efter jag hade cyklat idag, så jag tog skorna i näven och tänkte att det skadar inte att fråga. Fick till min förvåning igenom en reklamation (tror det var ett år efter jag fick andra paret) men tyvärr fanns inget på lager som var min storlek så jag får leta efter ett par nya.

Så, vad ska man köpa istället? Just nu lutar det lite mellan Defroster trail, Mavic Crossmax SL Pro Thermo och Shimano MW7 (eller ev MW5). Tips? Lirar 46 i Shimano/Sidi/Diadora så ev storleksrekommendationer uppskattas! Relativt breda fötter, tror jag...

cubeforce

Aktiv medlem
Vinterskor - the tråd
Sambal Oelek sa:
Idag kom mina nya vinterpendlarpjuck! Efter att ha avverkat ett par med membran där just själva membranet gått sönder men skon i övrigt skulle hålla lika mycket till. Så tänkte jag nu köra rediga skinnskor utan membran som man istället får fetta/vaxa så det håller sig tätt. Har länge haft span på ett par som har denna spec:

-Halvhöga
-Skinn
-Robusta
-Ej något membran
-Plösen måste ha en flik mellan sig och resten av skon så det håller tätt där med

Så på mellandagsrean hittade jag dessa. Uppfyller varenda punkt där. Dessutom är de ganska lätta, ganska breda också för mina breda fötter. Samt väldigt sköna, riktigt snygga också. Dessutom lyckades jag denna gången pricka in rätt storlek så de sitter riktigt bra med lagom utrymme även med raggsockor där! Passar ju finemang till kommande dagars temperaturdyk som det ska bli.

Tänkte vänta med att skriva om dem tills jag hunnit prova men det känns så djefla bra redan nu så jag kunde inte låta bli! :)
Det där är väl Keen Austin wp?
Jag är själv på jakt efter ett par bra vinterskor och skor från Keen är precis vad mina fötter mår bra av.
Hur tycker de funkar, såhär två månader senare?

NickPick

Aktiv medlem
Vinterskor - the tråd
AX3L sa:
AX3L sa:
NickPick sa:
Diadora polarex plus.

Hände mina också, men efter ett år så garantin tog det utan problem. Kör numera med de där klossarna som följde med, får se om de håller bättre då!

As it turned out, they didn't! Såg igår när jag skulle byta klossar att de var spruckna. Hade ändå ett ärende in till XXL direkt efter jag hade cyklat idag, så jag tog skorna i näven och tänkte att det skadar inte att fråga. Fick till min förvåning igenom en reklamation (tror det var ett år efter jag fick andra paret) men tyvärr fanns inget på lager som var min storlek så jag får leta efter ett par nya.

Så, vad ska man köpa istället? Just nu lutar det lite mellan Defroster trail, Mavic Crossmax SL Pro Thermo och Shimano MW7 (eller ev MW5). Tips? Lirar 46 i Shimano/Sidi/Diadora så ev storleksrekommendationer uppskattas! Relativt breda fötter, tror jag...

Nä dom där plattorna var kass. Blev för tight för min klossposition. Vet inte om jag ska orka bry mig om reklamation faktiskt.

AX3L

Aktiv medlem
Vinterskor - the tråd
NickPick sa:
AX3L sa:
AX3L sa:
NickPick sa:
Diadora polarex plus.

Nä dom där plattorna var kass. Blev för tight för min klossposition. Vet inte om jag ska orka bry mig om reklamation faktiskt.

Oavsett så hjälpte de inte mot att sulan sprack igen... Har typ bestämt mig för att köra på ett par MW5or iaf, efter lite googlande. De verkar andas bra nog, och för 1100kr känns de som ett riktigt bra alternativ! Men butiken jag ska handla i verkar ha både MW7 och MW5 på lager i rätt storlek, så jag får se vilken som känns bäst. Goretex har ju onekligen en viss appeal även om de andra kopiorna brukar funka hyfsat de också.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Vinterskor - the tråd
cubeforce sa:
Sambal Oelek sa:

-Halvhöga
-Skinn
-Robusta
-Ej något membran

Jag är själv på jakt efter ett par bra vinterskor och skor från Keen är precis vad mina fötter mår bra av.
jodå jag är väldigt nöjd med dem. Så grymt sköna att gå i också. De verkar hålla tätt bra fortfarande, har inte funderat på att smörja in dem ännu.

Det är Keen Austin Mid WP.

I början tyckte jag kanten mot vristen var lite störande, men det tog några dagar bara så vande jag mig vid det. Numera är det inget man tänker, känns naturligt.

Öljetterna för snörningen är lite skarpa i kanten så snörena höll inte så länge, men jag köpte nya snören som dessutom var 1dm längre så blev det ännu bättre :)

Högra skon har gummit ovanför tån släppt ytterst lite granna från lädret. Men ska förbi en skomakare och be dem dra på lite lim där så blir det nog bra igen.

Var lite orolig för att den ljusgråa plasten som är lite mjukare i konsistensen inte skulle gilla piggarna på mina saint-pedaler men det verkar hålla bra.

Så jag känner mig fantastiskt nöjd, letade länge efter några riktigt bra skor och dessa är riktigt bra.

cubeforce

Aktiv medlem
Vinterskor - the tråd
Sambal Oelek sa:
cubeforce sa:
Sambal Oelek sa:

-Halvhöga
-Skinn
-Robusta
-Ej något membran

jodå jag är väldigt nöjd med dem. Så grymt sköna att gå i också. De verkar hålla tätt bra fortfarande, har inte funderat på att smörja in dem ännu.

Det är Keen Austin Mid WP.

I början tyckte jag kanten mot vristen var lite störande, men det tog några dagar bara så vande jag mig vid det. Numera är det inget man tänker, känns naturligt.

Öljetterna för snörningen är lite skarpa i kanten så snörena höll inte så länge, men jag köpte nya snören som dessutom var 1dm längre så blev det ännu bättre :)

Högra skon har gummit ovanför tån släppt ytterst lite granna från lädret. Men ska förbi en skomakare och be dem dra på lite lim där så blir det nog bra igen.

Var lite orolig för att den ljusgråa plasten som är lite mjukare i konsistensen inte skulle gilla piggarna på mina saint-pedaler men det verkar hålla bra.

Så jag känner mig fantastiskt nöjd, letade länge efter några riktigt bra skor och dessa är riktigt bra.

Tack för input. Ska titta lite närmare på dem.

Martinmat

Aktiv medlem
Vinterskor - the tråd
Behövde nya varma rejäla vinterpjuck för vinterns fatbikeäventyr. Hade tänkt köpa Bontrager omw men så fick jag syn på north wave yeti, vettfan varför xxl Sverige har hittat på ett eget Modelnamn....

Med dessa ska man nog slippa frysa , 400gr thinsulatefoder och höga skaft så man slipper få hela skon full med snö

Borde komma i slutet av veckan

https://www.xxl.se/northwave-yimalaya-vintercykelsko-herr/p/1150309_1_style

Bengt-re

Aktiv medlem
Vinterskor - the tråd
etnica sa:
Har shimano gore tex vinterskor men fryser om tårna med dem med. Finns d nått som är bättre? =)

Tjockare skor. Större storlek och strumpor i lager där man har fuktbarriär så att svetten inte bryter ner isolerförmågan. Ids man inte så hjälper Neoprene Toe Cover för att lägga ett lager till isolering på tårna. Titanskruvar till cletsen hjälper lite när det börjar bli rejält kallt. Se till att vaderna är varma håller fötterna varmare. Röra på tårna under aktiviteten hjälper lite. Bra sulor hjälper(medlevererade är nästan alltid tämligen dåliga)

NW gör bra skor och personligen trivs jag bättre i NW än vad jag gjorde i shimano.

Martinmat

Aktiv medlem
Vinterskor - the tråd
Fick hem mina northwave Himalaya idag, 1499kr. Bike discount tar 2500kr för samma, känns rejäl o med en riktig sula. Blir perfa på vinterns fatbikerundor

Bilagor

• E99DE760-23FA-4B9B-B5F6-3097EC5E3B03.jpeg
    E99DE760-23FA-4B9B-B5F6-3097EC5E3B03.jpeg
    222.9 KB · Besök: 134

Dude

Medlem
Vinterskor - the tråd
Saknar ofta dubbar i skorna när stigarna isar så man slipper känna sig som Bambi när man kliver av.
Funderar därför på att byta till Icebug eller liknande dubbade skor med korta damasker och plattpedaler i vinter.
Någon som provat och kan dela erfarenheter? https://se-shop.icebug.com/hiking

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Vinterskor - the tråd
Dude sa:
Saknar ofta dubbar i skorna när stigarna isar så man slipper känna sig som Bambi när man kliver av.
Funderar därför på att byta till Icebug eller liknande dubbade skor med korta damasker och plattpedaler i vinter.
Någon som provat och kan dela erfarenheter? https://se-shop.icebug.com/hiking
Väldigt olämpligt mönster för plattisar på sådana skor. Funkar säkert men knappast så bra.

Vinterskor - the tråd
Jag pendlar alla årets dagar i Sthlm och är ganska frusen om fötterna. Kört bontrager omw i två år och är nöjd med dem. Kört dem både på plattisar och spd och fungerar bra på bägge. Skönt med innerskon som kan tas ur och att de är helt täta samt går högt upp. Väger ju en del men tar den biten då man är varm och torr oavsett väder och temperatur.

Martinmat

Aktiv medlem
Vinterskor - the tråd
Som sagt köpte dessa istället för Bontrager Omw 1499kr på xxl, fästen för gaiters högt skaffat, Michelin sula och 400gr thinsulate jmf bontragers 200. Ska klara ner till -25. Återkommer med utvärdering när vargavintern o rysskylan kommit till Jämtland

Bilagor

• 7C7B9D97-E20D-41C0-9ADC-320CCE18DE33.jpeg
    7C7B9D97-E20D-41C0-9ADC-320CCE18DE33.jpeg
    206.2 KB · Besök: 151
  • F3A2AA71-835A-4DB9-989F-221D8F181504.jpeg
    F3A2AA71-835A-4DB9-989F-221D8F181504.jpeg
    203.8 KB · Besök: 132

joacef

Medlem
Vinterskor - the tråd
Martinmat sa:
Som sagt köpte dessa istället för Bontrager Omw 1499kr på xxl, fästen för gaiters högt skaffat, Michelin sula och 400gr thinsulate jmf bontragers 200. Ska klara ner till -25. Återkommer med utvärdering när vargavintern o rysskylan kommit till Jämtland

Hur är det med storleken jämfört med dina vanliga cykelskor?

ptrk

Medlem
Vinterskor - the tråd
Om man vill ha vinterdojor för pendling men inte vill betala för mycket, är det XXL som gäller? Och vad är mest bang for the buck där?

ceel

Aktiv medlem
Vinterskor - the tråd
ptrk sa:
Om man vill ha vinterdojor för pendling men inte vill betala för mycket, är det XXL som gäller? Och vad är mest bang for the buck där?

Sist jag var där hade de några Diadora Polaris 1 för 499:-
Det finns klart bättre vinterskor, men priset är svårslaget.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Vinterskor - the tråd
Tegheim83 sa:
Jag måste verkligen skaffa riktiga skor iår.
NW verkar vara på frammarsch, så det blir nog till att prova ut en storlek och sätta sig med fingret på avtryckaren.

Frågan är vilken modell som är varmast?

Dessa är ju skitsnygga om inte annat.

https://www.cykelgear.se/cykelklader/cykelskor/mtb-skor/northwave-celcius-arctic-2-gtx-neon-stovlar

Jag har de där (svarta). Ok men finns nog bättre m tex boaspänning mm. De känns lite utdaterade. Plös och skaft läcker/suger, trådspännet ger ojämnt drag och sitter halvdant. Annars lagom varma.

Vinterskor - the tråd
Hej!

Fick byta till denna vintersäsong. Hade tidigare ett par goa Lake 303. Skulle de varit en storlek större så hade jag inte behövt byta på många år. (Hög kvalitet)

Därför fick det bli dessa istället: Specialized Defroster-Trail

https://www.cykloteket.se/artikel/s...pk184mw0TBdmdvorumaT3ayUOdTS67HoaAuuyEALw_wcB

Den har en relativt stor tåbox så man har bra utrymme att vicka på tårna. Beställde en storlek större än vad jag har på mina andra cykelskor av samma tillverkare.

Asle

Medlem
Vinterskor - the tråd
Tegheim83 sa:
NW verkar vara på frammarsch, så det blir nog till att prova ut en storlek och sätta sig med fingret på avtryckaren.

https://www.cykelgear.se/cykelklader/cykelskor/mtb-skor/northwave-celcius-arctic-2-gtx-neon-stovlar

Varmast är nog dessa:
Lake MXZ400 Extreme Winter
https://www.cykelgear.se/cykelklader/cykelskor/mtb-skor/lake-mxz400-extreme-winter-svart
De första vinterskor jag ägt som faktiskt fungerat på riktigt!

Tegheim83

Medlem
Vinterskor - the tråd
Asle sa:
Tegheim83 sa:

Varmast är nog dessa:
Lake MXZ400 Extreme Winter
https://www.cykelgear.se/cykelklader/cykelskor/mtb-skor/lake-mxz400-extreme-winter-svart
De första vinterskor jag ägt som faktiskt fungerat på riktigt!

Jao, men prislappen är enorm. För min egen del går nog smärtgränsen runt 2000kr, gärna mindre :-)

Hobbes

Medlem
Vinterskor - the tråd
Jag körde några rundor förra året. Det är ok men inte supervarma, vid några minusgrader fryser jag efter en timme. Hade lite problem med vattenläckage men jag tror att det rann in vid skaftet.

Med XXL nuvarande pris är de dock ett bra köp.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer