Vinterskor - the tråd

Vinterskor - the tråd
Vinterskor - the tråd
Ska enbart ha skor för 13km pendling men prioriterar att hålla mig torr och varm om fötterna.

Så ska till och trycka på köpknappen på ett par Himalaya från XXL men är osäker på storleken.
Har normalt 44 i Shimano sommarskor

Senast ändrad:
Vinterskor - the tråd
fyrbåk sa:
JockeS sa:
Ska till och trycka på köpknappen på ett par Himalaya från XXL men är osäker på storleken.
Har normalt 44 i Shimano sommarskor och även i MW7orna.

Generella vintercykelskorådet är att gå upp en storlek från den man brukar använda.

Jag köpte samma storlek på Himalayan som mina Shimano sommarskor, och då får jag plats med en extrasocka. Däremot är Himalayan rätt tajt för vaderna. Har du större vader är det nog inte rätt modell.

Vinterskor - the tråd
kontorsråttan sa:
fyrbåk sa:
JockeS sa:
Ska till och trycka på köpknappen på ett par Himalaya från XXL men är osäker på storleken.

Generella vintercykelskorådet är att gå upp en storlek från den man brukar använda.

Jag köpte samma storlek på Himalayan som mina Shimano sommarskor, och då får jag plats med en extrasocka. Däremot är Himalayan rätt tajt för vaderna. Har du större vader är det nog inte rätt modell.

Har rätt smala vrister/vader så det låter bra.

Har beställt 44 + 45 så får man testa helt enkelt.
Beställde även hem ett par Specialized Defroster för att jämföra

Vinterskor - the tråd
JockeS sa:
kontorsråttan sa:
fyrbåk sa:
JockeS sa:

Miljöhjälte!

Vinterskor - the tråd
Jag har kört några pass i mina Defroster SPD, har upptäckt att de veckar sig en aning kring hälsenan så det skaver oskönt. Något ni känner igen?

Vinterskor - the tråd
landen sa:
Jag har kört några pass i mina Defroster SPD, har upptäckt att de veckar sig en aning kring hälsenan så det skaver oskönt. Något ni känner igen?

Ja, har märkt, det försvinner till viss del (eller stor del) efter en tids användning, i alla fall för mig. Men för mig så märktes det endast när man gick i dem. På cykeln är de felfria.

Vinterskor - the tråd
NickPick sa:
JockeS sa:
kontorsråttan sa:
fyrbåk sa:
JockeS sa:

Miljöhjälte!

Oroa dig inte.. Ska ändå till Gbg inom kort så jag lämnar tillbaka i butik för egen maskin ;)

Vinterskor - the tråd
JockeS sa:
Ska enbart ha skor för 13km pendling men prioriterar att hålla mig torr och varm om fötterna.

Så ska till och trycka på köpknappen på ett par Himalaya från XXL men är osäker på storleken.
Har normalt 44 i Shimano sommarskor

Jag köpte samma storlek som jag har vanligtvis och får plats med tjockare socka.

Vinterskor - the tråd
Okej, nu har jag provat mina nya pendlings-vinterskor i spöregnet imorse.

De var helt totalt värdelösa. Plösen blir sur och läcker igenom. Fick hälla ur skorna på jobbet.

Hur svårt ska det egentligen vara att tillverkar vattentäta skor som är vattentäta???

IMG_20191211_075217.jpg

men iaf... en kollega hade sådana här tretorn-skor, verkar ju fint. Beställde ett par sådana istället....

https://www.footway.se/arch-hybrid-black.html

/edit: lyckades reklamera dem och fick pengarna tillbaka! Det var ju väldans bra. Aldrig köpa några sådana här billiga skor igen.

Senast ändrad:
Vinterskor - the tråd
Sambal Oelek sa:
Okej, nu har jag provat mina nya pendlings-vinterskor i spöregnet imorse.

De var helt totalt värdelösa. Plösen blir sur och läcker igenom. Fick hälla ur skorna på jobbet.

Hur svårt ska det egentligen vara att tillverkar vattentäta skor som är vattentäta???

Det stora problemet med skorna är att plösen är alldeles för kort. Man kan inte dra över tightsen över plösen för att få vattnet att rinna den vägen istället.
Men i vintertid med snö m.m. så är dom underbara.

Vinterskor - the tråd
JockeS sa:
Det stora problemet med skorna är att plösen är alldeles för kort. Man kan inte dra över tightsen över plösen för att få vattnet att rinna den vägen istället.
Men i vintertid med snö m.m. så är dom underbara.
okej, men jag har oftast inte tights. De går bra att dra över. Och gör det inte det så har jag sådana gaitors. Men det krävs ju att överdelen av skon inte tar åt sig vatten för det rinner ner ganska mycket där.

Vinterskor - the tråd
Dåså! Efter att ha kikat på tvåveckors-prognosen är jag rätt glad att mina nya skor trillade in snabbt. De här kommer ju bli perfekta för göteborgs-pendling. Lär inte bli blöt om fötterna mer, såvida det inte glappar ovanför, men mina nya Hyper Pro sitter perfekt där så det känns riktigt lovande. Grymt sköna, stretchigt material så de sitter lika bra med strumpor som sockor. Blir premiär imorrn. Bra sula för plattisar också. Tretorn Arch Hybrid.

_1010795.jpg

Vinterskor - the tråd
Sambal Oelek sa:
Dåså! Efter att ha kikat på tvåveckors-prognosen är jag rätt glad att mina nya skor trillade in snabbt. De här kommer ju bli perfekta för göteborgs-pendling. Lär inte bli blöt om fötterna mer, såvida det inte glappar ovanför, men mina nya Hyper Pro sitter perfekt där så det känns riktigt lovande. Grymt sköna, stretchigt material så de sitter lika bra med strumpor som sockor. Blir premiär imorrn. Bra sula för plattisar också. Tretorn Arch Hybrid.

Nu blev jag nyfiken på riktigt ser ju ut som ett par Bally med stövelfunktion, hur är storlekarna?

Vinterskor - the tråd
Crocko sa:
Sambal Oelek sa:

Nu blev jag nyfiken på riktigt ser ju ut som ett par Bally med stövelfunktion, hur är storlekarna?
ganska normala storlekar tycker jag det känns som, inte för små iaf.

Miss Lycka 2.0 sa:
perfekta för riktigt leriga CX-lopp!

Vinterskor - the tråd
Efter att ha skickar fram och tillbaka typ 10 par skor och belastat Dansk-posten till bristningsgränsen så blev det tillslut ett par Wölvhammer.

Jag provade också Jake MXZ 303 wide och MXZ304 wide.

MXZ 303 tyckte jag hade bra spännen och enkel att ta av och på, också snyggast. Lätt att spänna ordentligt. Men de paren jag fick hem var knäppa i storlekarna och även om de var märkta wide så undrar jag om de alls var wide.

304 orna tyckte jag var för omständigt att få av och på då det var totalt tre spännen.

Till slut blev det alltså ett par Völvhammer storlek 43 från XXL. Kört med dom 4:a rundor nu och dom är varma. Jag har kalla fötter även inomhus normalt. Kör blandat grusväg asfalt och häromdagen när det var -5 så blev det lite kallt om stortån i längre nerförsbackar, men det var det lilla!! Lätta att ta på och av och innersko är jäkla bra, torkas ju på ett kick! Det enda jag stör mig lite på är att det är svårt att få ordentligt spänt över själva foten, jag hade nog gärna haft boa spänner längre ner på sidan av foten och sedan ett hak-spänne på skaftet. Men man kan inte få allt, och till slut måste man slå till!

Tjipp!

Vinterskor - the tråd
Vanliga gummistövlar av ankelmodell + straps. Är dock lite för mjuka i sula så det försvinner väl en del effekt i trampet. 100% vattentäta dock.

Bilagor

• IMG_3793.jpg
    IMG_3793.jpg
    37.6 KB · Besök: 241
  • IMG_3794.jpg
    IMG_3794.jpg
    45.6 KB · Besök: 244
Vinterskor - the tråd
Sambal Oelek sa:

Intressant, jag tänkte lyfta fram hederliga Lundhags-kängor (2-lagers typ Skare eller motsvarande). Men de här blev jag sugen på. Hur känns de nu när du haft dem en tid?

Annars kan jag rekommendera Lundhags 2-lagers, alltså ytter+innersko i storlek så att du kan bära en tunn ullstrumpa plus en lite tjockare och ändå ha lite luft kvar i skon. Glöm inte att mätta dem med Sno seal som du masserar in och smälter in med hårtork. Då blir du aldrig blöt om fötterna igen. Och du spolar bara av dem om de blivit grisiga på vägen.

Senast ändrad:
Vinterskor - the tråd
x-country sa:
Sambal Oelek sa:

Intressant, jag tänkte lyfta fram hederliga Lundhags-kängor (2-lagers typ Skare eller motsvarande). Men de här blev jag sugen på. Hur känns de nu när du haft dem en tid?
Har inte använt dem så mycket faktiskt. Varit bortrest och sedan har det inte varit några mer ösregn. Men det lilla jag använt dem känns det bra, man håller sig torr :)

Annars har jag använt mina Keen nu när de där Tretorn inte behövts. Har fettat in dem med Ekol lädersmörja och det verkar hålla riktigt bra, vattnet bara rinner av.

_1010861.jpg

Vinterskor - the tråd
Finns det någon vintersko med SPD som ser tillräckligt civil ut för att man ska våga sig ut på lunch med dem på fötterna? Ska matchas med jeans, inte kavaj.

Vinterskor - the tråd
Kikar efter vinterskor till min sambo. verkar vara dåligt med tjejmodeller så kollar lite på Northwaves herr/unisex hos tex XXL.
Det verkar finna många modeller som ser snarlika ut och även heter nästan samma (GTX Arctic osv).
Just nu har XXL kampnaj på en modell som heter Raptor för 1299kr. Verkar vara en utgången modell.
Någon som vet vad som är bra och vad som är "stayaway"

Senast ändrad:
Vinterskor - the tråd
Kikar efter vinterskor till min sambo. verkar vara dåligt med tjejmodeller så kollar lite på Northwaves herr/unisex hos tex XXL.
Det verkar finna många modeller som ser snarlika ut och även heter nästan samma (GTX Arctic osv).
Just nu har XXL kampnaj på en modell som heter Raptor för 1299kr. Verkar vara en utgången modell.
Någon som vet vad som är bra och vad som är "stayaway"

Ingen som har något att säga om Northwaves vinterskor? Då XXL har pumpat ut många genom åren borde det finnas lite feedback att få?

Vinterskor - the tråd
Hade ett par som hette Arctic någonting. Dålig yttersula, mycket hal, inte lämplig för skogen. Shimano MW7 med Michelinsula mycket bättre eller någon sko med Vibramsula.

Vinterskor - the tråd
Ingen som har något att säga om Northwaves vinterskor? Då XXL har pumpat ut många genom åren borde det finnas lite feedback att få?
Raptor har en tendens att sömmarna går upp i neoprenet. Själv tycker jag den är svår att komma in i så lockade inte till köp. Husky Arctic funkar väl ok men har kört mer med 45nrth Japanther som jag fann ngt varmare och hade rejälare sula.

Vinterskor - the tråd
Jag väljer mellan mw701 och Northwave Celsiux XC Artic GTC att ha som höst/vinter pendlingssko.
Hur kallt skulle du säga att man vågar cykla i mv701:orna?
Bra fråga du, har inte använt dem tillräckligt i kallt väder så jag kan ge ett bra svar på det. Dessutom är jag ganska kall om fötterna också :) brukar ha yllesockor om det är riktigt kallt. Tycker de funkat bra hittils åtminstone. Jag skulle inte dra mig för att cykla en riktigt kall vinterdag med dem. Men det förutsätter ju att man har yllesockor innanför :)

Vinterskor - the tråd
Bra fråga du, har inte använt dem tillräckligt i kallt väder så jag kan ge ett bra svar på det. Dessutom är jag ganska kall om fötterna också :) brukar ha yllesockor om det är riktigt kallt. Tycker de funkat bra hittils åtminstone. Jag skulle inte dra mig för att cykla en riktigt kall vinterdag med dem. Men det förutsätter ju att man har yllesockor innanför :)
Och ungefär hur kall är en "riktigt kall vinterdag" för dig :)
Du har köpt ca 1storlek större än normalt? Får du rum med bra med sockar då?

Vinterskor - the tråd
Och ungefär hur kall är en "riktigt kall vinterdag" för dig :)
Ja, som sagt har jag inte provat dem tillräckligt. En kall vinterdag i Göteborg är runt nollan med krispig slask :) så det är inte riktigt vad det kunde vara kanske. Men någon minus har det varit också och det har funkat tycker jag.
Men iofs, för att svara på frågan. En riktigt kall vinterdag för mig är 10 minus, jag tror de skulle funka rätt bra då med. Men det har inte varit det än. Men jag tror att de här skulle funka fint då med.

Du har köpt ca 1storlek större än normalt? Får du rum med bra med sockar då?
Ja ett par tunna yllesockor (dvs, typ lika tjockt som dubbla tennisstrumpor) ett par ordentligt varma blir rätt trångt. Det är nog bara ca ½ storlek större än vad jag brukar ha. Mina Keen och Reebok är 42,5 och det är perfekt storlek. De här är 43. Sedan har Shimano ganska små skor också tror jag!?

Skitsvårt detta. Jag rekommenderar att du åker till en butik och känner på dem lite. Eller köper på något ställe där man får prova hemma och skicka tillbaka om man inte är nöjd. Jag är väldigt nöjd med mina men det är ju inget som säger att du kommer bli det :)

Någon annan kanske kan ge lite ytterligare input på MW701'orna?!

Vinterskor - the tråd
Ja, som sagt har jag inte provat dem tillräckligt. En kall vinterdag i Göteborg är runt nollan med krispig slask :) så det är inte riktigt vad det kunde vara kanske. Men någon minus har det varit också och det har funkat tycker jag.
Men iofs, för att svara på frågan. En riktigt kall vinterdag för mig är 10 minus, jag tror de skulle funka rätt bra då med. Men det har inte varit det än. Men jag tror att de här skulle funka fint då med.

Ja ett par tunna yllesockor (dvs, typ lika tjockt som dubbla tennisstrumpor) ett par ordentligt varma blir rätt trångt. Det är nog bara ca ½ storlek större än vad jag brukar ha. Mina Keen och Reebok är 42,5 och det är perfekt storlek. De här är 43. Sedan har Shimano ganska små skor också tror jag!?

Skitsvårt detta. Jag rekommenderar att du åker till en butik och känner på dem lite. Eller köper på något ställe där man får prova hemma och skicka tillbaka om man inte är nöjd. Jag är väldigt nöjd med mina men det är ju inget som säger att du kommer bli det :)

Någon annan kanske kan ge lite ytterligare input på MW701'orna?!
Kör mw5, alltså motsvarande utan goretex så borde vara typ lika varma. Skon i sig är ju inte supervarm men funkar bra i Sthlms-vinter

Tillbaka
Topp