Vinterskor - the tråd

Pepperazzi

Aktiv medlem
Vinterskor - the tråd
Någon som kan rekommendera några gaiters som går över ett par Wölvhammer? Köpte några billiga på rea förra vintern, men de var inte ens nära att gå över skorna.
Har sedan dess förträngt att jag brukar få med mig några skopor snö med mig hem.
20211128_140132.jpg

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Vinterskor - the tråd
Kan bekräfta att MW-701 funkar bra att gå i. Idag fick jag punka mitt i stigrundan! Hade råkat glömma lagningskit hemma! :( det var väldigt länge sedan jag fick punka och det var länge sedan jag glömde kitet också. Men den dagen det händer får man såklart punka också! :) men men. Då blev ett bra tillfälle att provgå skorna lite. Det var väl ca 1,5 timmes promenad tillbaka. Det funkade fint faktiskt! Betydligt skönare än några andra skor jag hade tidigare när jag slet av mig dem och gick barfota istället för jag trodde fötterna skulle gå sönder. Kanonpjuck detta! Kanske var sista turen med dem nu dock, börjar bli varmt.

oJsan

Aktiv medlem
Vinterskor - the tråd
Jag har 45 på mina Shimano sommarskor (me5) och på Himalaya har jag 46 å får då plats med tjock socka. De är rymliga å känns lite mer som en känga än en cykelskor. Fungerar även bra att gå i.
Vilken skostorlek har du på vanliga skor? Funderar på Himalaya men vill ha plats med extra socka utan att det blir för tight.

Mange.

Aktiv medlem
Vinterskor - the tråd
Giro Blaze, som en light version av bontrager old man winter, jag har 44 i giro i vanliga fall, men köper nog 45 i dessa för att få lite mer luftspalt och plats för tjockare strumpor.
Men kommer ta fram mina OMW vid riktigt kalla dagar.
16631541071237573532710632533159.jpg
1663154153353571581581983911762.jpg

ni(c)

Aktiv medlem
Vinterskor - the tråd
Någon som har provat Northwave Magma XC PrimaLoft?
Tänkta att ha som pendlarskor så behöver inte vara supervarma. Jag tycker de ser ganska nätta ut & gillar den halvhöga damasken, men har inte provat Northwaves skor.

TobiasLj

Aktiv medlem
Vinterskor - the tråd

Mange.

Aktiv medlem
Vinterskor - the tråd
Hur är JFW från Bontrager i storlek?
Dom var luriga för mig, hade gärna haft ett par då jag gillar det höga skaftet och hi-viz/reflex som skon är täckt av.
Vanligtvis har jag 43/44 i skor från Giro, Bontrager och nyare Shimano. Och i lästen på jfw och passform runt tåbox var samma som annars i bontragers övriga skor.
Men jag fick gå upp 2 storlekar för att den skulle sitta bekvämt då dom var riktigt tight över vristen. Blev inget köp. Köpte dom giro istället, från några inlägg uppåt.

lundatok

Aktiv medlem
Vinterskor - the tråd
Dom var luriga för mig, hade gärna haft ett par då jag gillar det höga skaftet och hi-viz/reflex som skon är täckt av.
Vanligtvis har jag 43/44 i skor från Giro, Bontrager och nyare Shimano. Och i lästen på jfw och passform runt tåbox var samma som annars i bontragers övriga skor.
Men jag fick gå upp 2 storlekar för att den skulle sitta bekvämt då dom var riktigt tight över vristen. Blev inget köp. Köpte dom giro istället, från några inlägg uppåt.
Ok, tack, jag får fundera om jag kan prova dom. Har höga skomakarknölar så de kanske inte alls passar.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Vinterskor - the tråd
Någom som testat Northwave Flagship GTX, https://www.northwave.com/en/bike/shoes/mtb/xc/flagship-gtx#/62-taglia-42/154-color-black ?
Jag har i dag ett par Lake som är varma och bekväma men tycker dels att de är för mjuka och sitter inte speciellt tight. Dessutom inte helt vattentäta. Enligt Northwave själva skall man med denna skon ha lyckats kombinera just styvhet med värme och väderskydd. Kan det vara så bra?!?
Jag finner en sårbarhet i NWs version på snörspännen. De är jobbiga med frusna fingrar, snörena slits och är lite svåra att trä om rätt. Jag kör NW som lvg-pjuck. Lätta och fina men vanliga boa hade smakat bättre.

TobiasLj

Aktiv medlem
Vinterskor - the tråd
Jag finner en sårbarhet i NWs version på snörspännen. De är jobbiga med frusna fingrar, snörena slits och är lite svåra att trä om rätt. Jag kör NW som lvg-pjuck. Lätta och fina men vanliga boa hade smakat bättre.
Inte säker att jag förstår problemet? När behöver du trä om "snören"? Även om det inte är Boa så tycker jag (glad och ovetande) att det är "same but different".

Frågan gällde mer skon som en vintersko som lyckas kombinera styvhet med väder- motstånd...

Tegheim83

Aktiv medlem
Vinterskor - the tråd

Man kan byta själva linorna om man vill.

Jag har SIDI's modell svindyra på sommaren, och deras snöre är värdelöst. Slits av på mindre än en säsong.

Jag plockade isär dem, och slaktade ett par gamla arbetsskor med BOA, och monterade BOA-snöre i SIDI-fästerna.

Nu har de hållt så länge att övriga skon ger upp före troligtvis.

20200706_140639.jpg 20200817_162315.jpg 20200820_172253.jpg

HåkanC

Aktiv medlem
Vinterskor - the tråd

ni(c)

Aktiv medlem
Vinterskor - the tråd
Jag provade Northwave-skor i helgen & de passade inte alls mina fötter eller för den delen smala vrister. Själva skorna är långsmala - åtminstone Magma XC & Celsius Arctic & jag tyckte Husky Arctic såg ut att ha samma passform. Inte de smalaste men passade inte mina ankfötter så värst bra. Men värre för min del var att den fiffiga neoprenmudden var alldeles för vid & inte gick att dra åt. Så om ni som jag har spinkiga vrister så blir det tyvärr bara en perfekt öppning för regn & snö att komma in i skon.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Vinterskor - the tråd
Jag provade Northwave-skor i helgen & de passade inte alls mina fötter eller för den delen smala vrister. Själva skorna är långsmala - åtminstone Magma XC & Celsius Arctic & jag tyckte Husky Arctic såg ut att ha samma passform. Inte de smalaste men passade inte mina ankfötter så värst bra. Men värre för min del var att den fiffiga neoprenmudden var alldeles för vid & inte gick att dra åt. Så om ni som jag har spinkiga vrister så blir det tyvärr bara en perfekt öppning för regn & snö att komma in i skon.

ni(c)

Aktiv medlem
Vinterskor - the tråd
Vinterskor - the tråd
Optimistiskt tänker jag försöka cykla hela vintern och söker schyssta vinterskor för de där dräggdagarna med -15 och snöstorm eller så.

Jag har ett par Shimano xm900 för höst och vår cykling som nog räcker en bit in på vintern men sen funderar jag på antingen

Eller

Vilken rekomenderar ni?

Pepperazzi

Aktiv medlem
Vinterskor - the tråd
Mina Wölvhammer används flitigt på vintrarna, och jag har aldrig haft några problem med kalla fötter efter dom köptes.
Enda minuset är att det lätt kommer in snö om man måste pulsa lite i djupsnön. Men det är lätt avhjälpt med ett par överdrag/gaiters/tjocksockar på.

jonja

Aktiv medlem
Vinterskor - the tråd
Om du verkligen behöver -15 så kanske Wölv är bästa alternativet. Annars skulle jag gå på OMW. Har flera ggr klämt på Wölv i affärn men finner dem i klumpigaste laget, som slalompjuck ungefär. Jag upplever att alltför stora/tunga dojor försämrar upplevelsen, lite grann som dubbdäck gör. Har själv OMW, men knappt hunnit använda dem under förra mildvintern. De verkar lovande, men kan inte ge nåt konklusivt omdöme.

Senast ändrad:

jonja

Aktiv medlem
Vinterskor - the tråd
Jag valde +2 för OMW jmf med promenadskor, och de är fortfarande ganska korta i lästen. Innerskon käkar upp en del utrymme. Ganska mjuk i sulan så går fint att gå i om det skulle behövas.

MagerValp

Aktiv medlem
Vinterskor - the tråd
Någon som vet något om Vaude Moab Tech All Mountain? Kanske inte som regelrätta vinterskor för minusgrader och slask, men klassiskt göteborgsväder med några plusgrader och gegga. Framför allt nyfiken på hur vattenavstötande de är.
1667210829288.png

MotoVeloce

Medlem
Vinterskor - the tråd
Någon som vet något om Vaude Moab Tech All Mountain? Kanske inte som regelrätta vinterskor för minusgrader och slask, men klassiskt göteborgsväder med några plusgrader och gegga. Framför allt nyfiken på hur vattenavstötande de är.]

Jag har ju ett par Moab MID STX och de är både vattentäta och varma nog att klara sig ner till ett par plusgrader. Kör dem med GripGraps gaiters så jag får inte ner något vatten i skon heller om man skulle råka trampa ner foten lite för mycket i något kärr,
Tror de är bättre lämpade än Vaude Moab Tech All Mountain för Götets milda vintrar?

Men skulle jag välja idag så skulle jag nog ta AM Moab MID Winter STX för att få damasken direkt på skon och kanske också få en sko som förmodligen klarar lite minusgrader med?

MagerValp

Aktiv medlem
Vinterskor - the tråd
Någon som vet något om Vaude Moab Tech All Mountain? Kanske inte som regelrätta vinterskor för minusgrader och slask, men klassiskt göteborgsväder med några plusgrader och gegga. Framför allt nyfiken på hur vattenavstötande de är.
Visa bilaga 591123
Nu gick ju Göteborg från sommar till vinter på en vecka, så det blev bara tre turer med de här i höstförhållanden. Kan konstatera att de klarar lätt regn, skvätt och gegga fint, men ställer man sig i en bäck blir det blött rakt igenom med en gång. Ungefär som väntat alltså. Alldeles för kalla för mig idag när det är runt nollan och snö, men de höll sig ändå torra.

etnica

Aktiv medlem
Vinterskor - the tråd
Visa bilaga 591123
Vet inte med än att de inte är byggda för folk som har fotvalv. De är sjukt tighta på ovansidan.
Jag köpte men skickade tillbaka.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Vinterskor - the tråd
@MagerValp : Jag testade mina lite. Det känns inte som några man vill ha när det är blött. Eller jag menar, de tål lite blött, inte som gympaskor direkt. Men man blir blöt om det stänker upp vatten på skorna regelbundet. Inte som GoreTex-skor.
(jag jämför med mina Shimano MW-701 som helt underbara höstskor, man är alltid torr).
De är inte heller jättevarma eftersom de andas lite. Nu köpte jag dem som sommarskor eftersom det var rea på dem nu. Men ändå, var ju tvungen att prova dem lite :)

@etnica: jag har rätt skapligt fotvalv men tycker inte de är tighta på ovansidan!? Det beror ju på hur hårt man spänner boan. Men en sak som kan ha med detta att göra iofs, den här flärpen man viker över när man spänt boan. Den är lite tight däremot, det är knappt så den räcker till kardborren för mig. Bara några mm till godo. Det verkar funka men hade varit bra om den var lite längre. Kanske om man haft platta fötter hade det funkat bättre.
Men hur som helst, jag tycker det är rätt sköna skor med skaplig tåbox. Känner mig rätt nöjd med dem.

152530.jpg

MagerValp

Aktiv medlem
Vinterskor - the tråd
Men skulle jag välja idag så skulle jag nog ta AM Moab MID Winter STX för att få damasken direkt på skon och kanske också få en sko som förmodligen klarar lite minusgrader med?

Var nöjd med mina Moab Tech, men det blev som sagt en kort höst här. Har beställt ett par Vaude AM Moab Mid Winter STX nu så får vi se hur de står sig i kylan.

Sam

Aktiv medlem
Vinterskor - the tråd
Någon som har tips på (varma) skoöverdrag som funkar med plattisar? Jag är nöjd med mina Crosstrail XT men önskar de höll fötter varmare vid gravelgrinding och distanspass.

icebike

Medlem
Vinterskor - the tråd
Northwave Himalaya. Grymt sköna med uttagbart foder. Bra sula vilket gör att kängorna är sköna att gå med och inte är hala. Jag har lite bredare fötter och dessa passar mig utmärkt. Kängan är smalare än vanliga vinterkängor och tar därför inte i då man trampar.

307F8CB9-D7D9-42EE-A736-9D8A2BAB2867.jpeg

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Vinterskor - the tråd
Mina, 6 år gamla, NW Arctic celcius fortsätter leverera. Tre timmar i skogen i -5 idag var inga probs med XXL yllestrumpor i. Hade jag bott där det är kallt på riktigt hade jag nog skaffat annat men för stockholmsvinter räcker de långt. Blir det ryssvinter går det att dra neoprenöverdrag över dem.

Jag tror på lite tunnare skor.

För skogcykling är is i klossarna ett aber.

jonja

Aktiv medlem
Vinterskor - the tråd
Om du verkligen behöver -15 så kanske Wölv är bästa alternativet. Annars skulle jag gå på OMW. Har själv OMW, men knappt hunnit använda dem under förra mildvintern.
Två morgnar med -15 resp -17 under halvtimmes körning med OMW. Tjock sportstrumpa + raggsockor på fötterna och känns varmt och ombonat om fötterna under hela resan. Inte tillstymmelse till nån frusenhet, och jag är dokumenterat lättfrusen om fötter och tår. Så verkar som OMW klarar mer än uppgivna -12 grader. Kanske tom -20 om man får till en bra strumpkombo som lirar bra med innerskon. Riktigt rejäl vibram yttersula, ser ut som en vandringskänga på undersidan. Då skon är ganska mjuk och böjlig funkar den utmärkt att gå i. Får du punka och måste gå hem i kylan, inga problem alls.

C-dale

Aktiv medlem
Vinterskor - the tråd
Någon som kan rekommendera några gaiters som går över ett par Wölvhammer? Köpte några billiga på rea förra vintern, men de var inte ens nära att gå över skorna.
Har sedan dess förträngt att jag brukar få med mig några skopor snö med mig hem.
Visa bilaga 526163
Kolla med en affär för dykutrustning. Med lite tur kan du få tag på ett par ärmar i neopren från en trasig dykardräkt. Kapa till lämplig längd för att dra över underben -skoskaft.

Topp