Här kommer en kort rapport om mina nyligen förvärvade Lake MXZ 303.
Först och främst är de väldigt små i storlekarna. Jag har normalt 42 i vanliga skor, och brukar få gå upp till 43 på cykelskor (Shimano, Bontrager, Specialized, Northwave...), men i detta fall var jag tvungen att bege mig ända till storlek 44. Detta utan att ge plats för tok-tjocka sockor, utan det är ganska lagom med typ en mellantjock skidstrumpa.
Skorna känns väldigt kvalitativa och välgjorda, men ser lite klumpiga ut tycker jag. De är mycket lätta att komma i och ur, och snörningen (Boa) är lätt att hantera och spänna. Den kan vara lite svårt att justera under färd med tjocka handskar på, men det känns fullt rimligt på denna typ av sko.
Passformen är bra, om än inte optimal för mina både höga (vristen) och platta (framfoten) fötter. Boasystemet ger en hyfsad jämn spänning om man inte drar åt så hårt, men kan ha lite svårt att få tillräckligt hårt över framfoten om man vill ha lite tightare åtdraget.
Skons utformning passar ändamålet bra tycker jag. Speciellt det ganska höga skaftet är gynnsamt om man som jag har smala storkben, och således ofta har problem att hitta byxor som är både tighta och tillräckligt långa. Här är det inga problem med direkt glipa mellan byxa och sko, men ibland kan det vara svårt att dra ihop tightsens dragkedja hela vägen över skons skaft.
Sulan är toppen att gå i på snö. En bidragande orsak till det goda greppet kan vara att dobbarna där fram sticker ut ganska mycket, vilket det å andra sidan är dags att betala tillbaka när man går på hårda underlag (vilket i och för sig mest händer under transport till och från cykeln).
Värmemässigt är de ett klart fall framåt jämfört att åka i vanliga MTB-dojor med olika former och mängder av skoöverdrag... De senaste veckorna har ju bjudit på bra möjligheter att testa just detta, vilket gjorts både på MTB coh vintercross. Efter en och en halv timme i skogen i lite under -10 var fötterna lite svala vid hemkomst, detta pga att det trots allt går igenom kyla vid pedalklotsen med tiden. Samma visa vid vintercrossning, där maxtid i ca -10 varit två timmar, med ett ännu lite kallare (men egentligen inte riktigt frusna) fötter som resultat. Jag har inte alls upplevt att det blivit kallt någon annan stans än vid pedalklotsen.
Jag hade nog trott att den seriösa innesulan av sandwichkonstruktion skulle klara sig ännu bättre. Det är möjligt att det går att förbättra detta med en tunn extrasula (vilket jag tror jag får plats med)? På det hela taget är dock värmeprestandan klart godkänd, och har utökat mina möjligheter till vinteråka utan att komma hem med två isklumpar längst ner på benen ordentligt.
Summa summarum: En bra sko som är skön och gör sitt jobb i ordentlig kyla bra, om än inte perfekt. Betyg fyra istappar av fem möjliga.
EDIT: Typo och kompletterade med bild