Vinterskor - the tråd

Vinterskor - the tråd
Efter en 4 timmars runda idag i vad som INTE kännetecknades av vårkänsla vill jag rikta lite erkänsla till mina vinterpjuck: tack för att ni finns.

Vinterskor - the tråd
Snart dags igen. Nån som vet om NW Celsius och Celsius Artic har samma läst och storlek? Funderar på att köpa ett par Artic i en större strl men vill gärna veta om de är "lika".

Vinterskor - the tråd
Lyxar till det med BOA-snörning i år.

Bilagor

• happy_iphone_app.png
    happy_iphone_app.png
    98.8 KB · Besök: 136
Vinterskor - the tråd
Lingon skrev:
-------------------------------------------------------
> Lyxar till det med BOA-snörning i år.

Omdöme vid första bästa tillfälle tack!

Vinterskor - the tråd
pMr (fd rooth) skrev:
> Lingon skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lyxar till det med BOA-snörning i år.
>
> Omdöme vid första bästa tillfälle tack!

+1

Vinterskor - the tråd
Road_Runner skrev:
> cykloteket har ju defroster med boa riktigt sköna
> kan rekommenderas

håller den värmen bra även när man är plaskblöt om fötterna?

Vinterskor - the tråd
Precis beställt ett par mw81. Jag slogs av viss oro dock; jag provade med dubbla sockar i affären och då satt stl 46 perfekt, men frågan är om jag kommer köra med så tjocka sockar. Frågan är om de blir för små med en vanlig socka?

Vinterskor - the tråd
Precis beställt ett par mw81. Jag slogs av viss oro dock; jag provade med dubbla sockar i affären och då satt stl 46 perfekt, men frågan är om jag kommer köra med så tjocka sockar. Frågan är om de blir för små med en vanlig socka?

Provade i affären och beställde på nätet (Undra varför LBS är EMO)

Tror nog att de kommer fungera bra även med enkla strumpor, du kan ju alltid lägga i en bättre tjockare sula.

-Åke

Vinterskor - the tråd
Åke skrev:
> Provade i affären och beställde på nätet
> (Undra varför LBS är EMO)

Jo, lite dåligt samvete får man, men jag kunde inte riktigt motivera att betala 700 kronor mer. Jag tänker att man får kompensera genom sina andra köp.

Vinterskor - the tråd
ol__ skrev:
> Åke skrev:
> -----
> > Provade i affären och beställde på nätet
> > (Undra varför LBS är EMO)
>
> Jo, lite dåligt samvete får man, men jag kunde
> inte riktigt motivera att betala 700 kronor mer.
> Jag tänker att man får kompensera genom sina
> andra köp.

Jag gjorde precis samma sak, provade i affär köpte på nätet. Min tanke är att svenska detaljister och generalagenter måste vakna till och se över sina priser. Skillnaderna är för stora, framförallt när det gäller löparskor men även på en hel del cykelutrustningar. Risken är att de förvandlas till provrum...

Vinterskor - the tråd
andematt skrev:
> Såg i reklamen att bike-discount satt ner några
> vinterskor ganska bra just nu:
> http://www.bike-discount.de/newsletter/131101/inde
> x.html?tr=200&utm_source=newsletter&utm_medium=E-M
> ail&utm_campaign=NL131101

Beställde ett par Vaude därifrån i förrgår. Recensionerna av skon verkar lovande.
http://www.bike-discount.de/shop/a5...etter&utm_medium=E-Mail&utm_campaign=NL131101
Leveransen är någonstans i Tyskland nu så denna helgen är nog sista helgen med kalla fötter.

Vinterskor - the tråd
El Duderino skrev:
> andematt skrev:
> -----
> > Såg i reklamen att bike-discount satt ner
> några
> > vinterskor ganska bra just nu:
> >
> http://www.bike-discount.de/newsletter/131101/inde
>
> >
> x.html?tr=200&utm_source=newsletter&utm_medium=E-M
>
> > ail&utm_campaign=NL131101
>
>
> Beställde ett par Vaude därifrån i förrgår.
> Recensionerna av skon verkar lovande.
> http://www.bike-discount.de/shop/a57316/termatic-r
> c-mtb-winterschuhe.html?utm_source=newsletter&utm_
> medium=E-Mail&utm_campaign=NL131101
> Leveransen är någonstans i Tyskland nu så denna
> helgen är nog sista helgen med kalla fötter.

El duderino: har du hunnit pröva dem ännu? Har precis läst tester och beställt ett par då det kändes som bra varm sko för pengarna. Skulle egentligen haft ett par NW men min strl var slut på cyclecomponents rea...

Vinterskor - the tråd
Är det någon som har testat 45NRTH Wölvhammer? Verkar vara den varmaste vinterskon för SPD på marknaden. Har tyvärr inte hittat någon butik i Sverige som säljer den.

Vinterskor - the tråd
frecon skrev:
> Är det någon som har testat 45NRTH Wölvhammer?
> Verkar vara den varmaste vinterskon för SPD på
> marknaden. Har tyvärr inte hittat någon butik i
> Sverige som säljer den.

Har klämt på ett par här på jobbet, en som har sådana. De ser definitivt varmare ut än mina gamla Shimano. Han är supernöjd än så länge. Men det har ju inte varit så kallt än.

Hur som, de ser väldigt välgjorda och genomtänkta ut. Ett litet frågetecken hade jag huruvida de skulle hålla torrt om man trampade ner i en pöl i skogen (kanske inte finns skor som klarar det). Kollegan skulle återkomma med besked.

Vinterskor - the tråd
Förstår inte varför oron över om Wölvhammer och liknanden supervarma skorhåller värmen om de blir blöta. Vid -10, -20 och kallare är ju vattnet is? Ner till -5 kör jag MW-80 - blir det kallare har jag Lake XZ0301

Tror man blir svettig med Wölvhammer om det bara är noll grader

Vinterskor - the tråd
Vad kör ni som har plattisar? Jag har inte hittat någon tillräckligt styv känga som samtidigt har rätt mönster för att få grepp på piggarna.

Vinterskor - the tråd
Hej, letar en sko som klarar under -6 typ, dit funkar mina NW, men sen?
Hittar ingen sko som heter Lake XZ0301, gammal beteckning?
Finns det nån
gon annan eller ska man vänta på 45NRTH Wölvhammer?

Vinterskor - the tråd
Jag tror nya modellen heter Lake MXZ303

larason skrev:
> > Hittar ingen sko som heter Lake XZ0301, gammal
> beteckning?

Vinterskor - the tråd
Jag testade mina nya Northwave Arctic Commuter GTX när det var -4. Hade bara tunna cykelstrumpor och de var varma och sköna då.
Hade dock köpt en storlek större än vanligt för att kunna få plats med tjockare strumpor.
De blev lite stora med bara tuna cykelstrumpor under:-)
arctic-commuter-gtx-yellow-fluo-black.jpg

Vinterskor - the tråd
PerryE skrev:
> Förstår inte varför oron över om Wölvhammer
> och liknanden supervarma skorhåller värmen om de
> blir blöta. Vid -10, -20 och kallare är ju
> vattnet is? Ner till -5 kör jag MW-80 - blir det
> kallare har jag Lake XZ0301
>
> Tror man blir svettig med Wölvhammer om det bara
> är noll grader

Jamen, tillåt mig förklara. Vissa av oss är lite mer frusna än andra. Det var kallare i senaste Onsdagsrajden än den innan men jag frös inte tillnärmelsevis lika mycket eftersom jag inte blev blöt.

Under nollan är det skitsamma med vattentätheten, där håller jag med. Nu har jag inte testat på riktigt men jag tror inte jag skulle bli så svettig av ett par plusgrader med Wölvhammer. Så, om man inte vill ha tre par skor utan bara två så är det rätt intressant information. I ärlighetens namn så såg de rätt täta ut.

Vinterskor - the tråd
Ska nog testa värmesulorna, billigare samt skönt slippa ett par till skor, pendlar inte så dom ggr det är för kallt får man plugga i elen, hade jag pendlat hade jag köpt skor

Vinterskor - the tråd
lovet skrev:
> ingen som har testat värmesulor som går på
> batterier? funkar ju i skidpjäxor..
>
> http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikat
> ion/mobiltelefon-tillbehor/gadgets/varmare/varmesu
> lor-uppladdningsbara-p48080?gclid=CLyXgaX2_7oCFctb
> 3god9xUAsg
>
> hittade dessa, ngn som har testat dom?

Lidl hade liknande förra veckan (för 229 kr),http://happymtb.org/forum/read.php/1/1843497/page=7

bl.a. Harri köpte dem och har skrivit om dem i någon tråd.
Kan nog finnas kvar i en del Lidl-butiker.

Vinterskor - the tråd
Tack för tipset! Läst, begrundat och funderar.... Värkar ju rätt bra, men som sagt man skulle ju gärna prova först! Är det nån sport eller cykelbutik som säljer dom i Sverige?? //lasse

Vinterskor - the tråd
Ingen fryser väl förrän efter 1/2-2 timmar? Det som vore riktigt intressant att veta i samband med skotipsen är längden i tid på er färd genom vinterlandskapet? För dom som cyklar +4h d.v.s en helgtur så blir det lite annan femma än jobbpendlarens 55 minuter......så bästa skon i 5 timmar plus snökanon i sub -10 grader med 10m/s motvind Sthlm-Västerås är?

Senast ändrad:
Vinterskor - the tråd
nieves skrev:
> Ingen fryser väl förrän efter 1/2-2 timmar? Det
> som vore riktigt intressant att veta i samband med
> skotipsen är längden i tid på er färd genom
> vinterlandskapet? För dom som cyklar +4h d.v.s en
> helgtur så blir det lite annan femma än
> jobbpendlarens 55 minuter......så bästa skon i 5
> timmar plus snökanon i sub -10 grader med 10m/s
> motvind Sthlm-Västerås är?

Som redan konstaterats är NW Celsius Artic varmast. Möjligtvis i konkurrens med någon sko från Lake. Wölvhammer är lite oklart än så länge men den ser lovande ut.

Som jag skrivit tidigare är det längsta jag varit ute i Celsiusarna 3,5-4h i -13 grader med bara en halvtjock skidstrumpa i. Tårna blev kalla först på slutet när jag bonkade på transporten hem. Jag är inte jättefrusen men inte heller en sån som kan vara ute i ingenting, lite medelfrusen helt enkelt :)

Vinterskor - the tråd
Fick dessa, vaude termatic rc idag. Känns bra i kvalitén körde 1h i -4 och frös ej. Hade vanlig strumpa men har plats för skidstrumpa. Kändes styva och bra och inte allt för klumpiga, sedan var de lite stela eller så beror det på att mina gamla time skor från 1998 numera är mjuka som mockasiner... :-)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    92.8 KB · Besök: 123
  • image.jpg
    image.jpg
    35.4 KB · Besök: 78
Vinterskor - the tråd
Var köper man Lake MXZ303 i storlek 43 normal bredd billigast någonstans (inom EU)?

Det verkar väldigt tunt i de vanliga webbutikerna:
- Bike Discount
- Bikebuster
- Bikester
- CRC
- Cyclecomponents
- Cykloteket
- Evalds
- Evans
- Henriksons (har bara extra breda)
- Rose (fel storlek)
- Wiggle
- XXL

Butikerna som jag har hittat och som har modell/storlek hemma är:
+ Bike24 - Rätt storlek men dyrt. 2600 kr inkl frakt.
+ Dinvelo - Lite osäkert med storlek eftersom de inte framgår i webbshoppen. 2200 kr känns okej, men det verkar som om jag måste åka till Huddinge och hämta skorna vilket gör att priset skenar iväg.

EDIT: Hittade skorna hos min lbs för 2000 kr. Kunde inte vara gladare. No more kalla fötter.

Senast ändrad:
Vinterskor - the tråd
OK, om jag vill ha en bred vintersko - vad kan tänkas funka då?
Har provat specialized defroster, rymlig i tårna men smal över trampdynan. Tog jag en storlek där det rymdes en socka blev de löjligt långa. NW var liknande, fast med en normaltrång tåbox.

Vinterskor - the tråd
Jag har just skaffat ett par MW-81 och får ett hårt tryck över vristen (den tjocka senan) precis i kanten där neoprenet börjar. Det ömmar fortfarande ett par dagar senare.
Att släppa på övre kardborrebandet hjälper en del såklart, men inte helt hundra.

Någon som upplevt detta och som kommit på någon lösning? Mjukar de upp sig med tiden?

Tillbaka
Topp