Granman
Medlem
Vinterskor - the tråd
cykelpaddan sa:Egentligen vill jag ha vinterskor, men jag har lite svårt att motivera det..
I förra veckan testade jag Japanther och Diadoraskorna på XXL och kan konstatera att jag föll för Japanther - de passade utmärkt i storlek 46 (för övrigt samma som jag haft på mina senaste fem par shimanoskor, just nu XC90 och XC61).
De gånger jag har frusit om fötterna har det varit för att jag har blivit blöt, men efter att ha gjort följande:
- Tätat med silikon vid klossen
- Låtit skoöverdragen ligga närmast vristen och dragit byxorna över
- Skaffat stänkskärmar
kan jag konstatera att jag inte blir så blöt eller kall om fötterna. Just nu känner jag att den största anledningen till att skaffa varma skor skulle vara tidsbesparingen (det tar nämligen tid att dra på dubbla skoöverdrag när det är kallt och blött). Jag gissar att jag kanske hade resonerat annorlunda om jag hade kört lite längre turer, nu är det bara jobbpendling ca 45min enkel väg.
Framåt våren lär jag ha svaret. Om någon har ett svar redan nu så tar jag tacksamt emot det!
Har 50-60 min enkel väg, och har för stockholmsslask och hällregn återgått till något jag använde när jag hade kortare cykelväg: avklippta gummistövlar, två storlekar för stora.
(Edit: alltid med regnbrallor, givetvis. Blir annars lite... kontraproduktivt.)
Lite bonnigt, men i vardagen sammantaget överlägset när det gäller av- och påproblematiken, att hålla fötterna torra och varma i regn och slask, även vid ett par minusgrader, och när vardagspendlandet innebär att också gå lite, som det gör för mig.
Annars brukar jag köra touringdojjor med skoöverdrag vid lite regnstänk, och vid riktigt kallföre ett par för stora Diadora Polaris 2 och korta ankeldamasker. Fryser inte så lätt om fötterna.
Förstår dock att stövlar är en stor no-no för många cyklister.
Senast ändrad: