Vinterskor - the tråd

Vinterskor - the tråd
Jag har ett par Northwave Celsius Arctic 2 GTX just nu, men inte ens de här hjälper mot kylan för mig. Hittat ett par andra Northwave till ett bra pris, Raptor GTX Arctic. Hittar inte mycket info så har lite svårt att jämföra dessa. Någon som vet skillnaden mellan dessa?

Vinterskor - the tråd
Står och kollar pjuck på xxl, himalaya ser så där ut, raptor verkar enbart konstiga, wölvhammer ser groteska ut, bäst intryck ger japanther och NW husky. Japanther är stelare men troligen varmare, nån som har nån åsikt om NW husky?

Vinterskor - the tråd
Måste bara säga att efter en höst i Mavics vinterskor så var jag idag (pga -7 grader) tvungen att köra i mina stora NW arctic gtx (ca 3 år gamla). Vilken fruktansvärt dålig sula de har! Hal och stel men ändå inte jättestyv. Mavics sko är tusen gånger böttre på allt än att vara varm. Den duger bara till -1 grad i max 1 timmenför mig.

Vinterskor - the tråd
jonja sa:
Står och kollar pjuck på xxl, himalaya ser så där ut, raptor verkar enbart konstiga, wölvhammer ser groteska ut, bäst intryck ger japanther och NW husky. Japanther är stelare men troligen varmare, nån som har nån åsikt om NW husky?

Hur dom ser ut är väl prio 2...
Wölvhammer är varma på riktigt. För varma för mig ofta.

Vinterskor - the tråd
Varma är de nog, men har svårt att se nåt behov av såna skor i 08 området, om man inte har cirkulationsproblem. Men gärna på Iditarod trail, i Jämtlands inland eller till lånecyklarna på Icehotel.

Vinterskor - the tråd
jonja sa:
Varma är de nog, men har svårt att se nåt behov av såna skor i 08 området, om man inte har cirkulationsproblem. Men gärna på Iditarod trail, i Jämtlands inland eller till lånecyklarna på Icehotel.

Faktiskt så fungerar dom sämst när det går snabbt. För stora för att få på vanliga skoskydd så därför blir dom inte vindtäta :)
Dock inte särskilt klumpiga, samt styvare än mina skräpskor diadora polarex plus eller vad dom heter. Byts ut när jag hittar en skaplig deal igen.
909 sek för de där northwave från xxl var ju ett fynd, men att behöva skohorn för att få på dom var ingen hit så det blev retur. Dom har liksom bara en resårmudd runt fotleden utan spännare.

Vinterskor - the tråd
Spacekitty sa:
NickPick sa:
Faktiskt så fungerar dom sämst när det går snabbt. För stora för att få på vanliga skoskydd så därför blir dom inte vindtäta :)

Vinterskor för frysgrader ska inte vara vindtäta, svettångorna måste ut, annars fryser det ihop på insidan.
Det går ändå bra att cykla "en hel dag" med täta skoskydd i vanliga vinterskor. Hellre fuktiga varma fötter än kalla iaf :)
Brukar fungera bra att göra klassikern som fungerat för folk i många årtionden. Bra strumpa / socka.
Fast jag cyklar ju inte mer än 200 mil per vinter (kanske), så vad vet jag. Olika fungerar olika för alla också, ska man komma ihåg.

Nästa köp blir nog Specialized defroster, men jag är lite för snål än.

Senast ändrad:
Vinterskor - the tråd
Jag kan inte ens använda neoprenskydd på våren, det droppar svett genom hålet för klossen efter två timmar. En bit silvertejp över nättyget vid tårna fungerar ok.

Vinterskor - the tråd
glitch sa:
Rock sa:
glitch sa:
Bra pris! Men Himalaya torde vara varmare med 400g Thinsulate vs Omw 200 g.
Nån som har ett par omw och kan säga nåt om storlekarna?

I år är det inte Thinsulate i Bontrager OMW, fodret har blivit uppdaterat till ull.

Storlekarna är tighta på längden, jag kör 44or i gamla OMW, samma storlek gäller för dom nya. Jag kör också 44or i Shimanos gamla 81or. Sommarskor kör jag numera bara Bontrager, 42 på xxx landsväg och 43 på Rxl mtb.

Rock, i din mening är det bra eller dåligt att man bytt till ull? Frågan är vad som håller bäst i längden.
Storleksmässigt alltså +2 storlekar typ mot sommarskorna.
Mina gamla MW8x Shimano kör jag 46or på och har 44 annars.

Jag vet inte ännu. Ull brukar ju vara trevligare än syntet i längden men jag har inte testat tillräckligt för att säga något om värmehållning och fukttransport. Jag Jan dock notera att kvalitétsintrycket är bättre på den nya OMW men dom är lite svårare att få ner foten i.

Vinterskor - the tråd
trailmig sa:
Ubbe73 sa:
C-dale sa:
Ubbe73 sa:
Skaffade ett par Northwave MTB Celsius Arctic 2 GTX. Känns dock lite små i storleken även fast jag gått upp en storlek.

Funderar på 45NRTH Japanther MTB eller ett par Bontrager OMW. Någon som har erfarenhet av dessa två?
Japanther är ju oisolerade våtföreskor, men med ordentlig isolering i form av sockar kan de ju även användas i minusgrader.

Okej, då stryker vi dem. Två nya alternativ som verkar bra.

Shimano MW7
Specialized Defroster Trail.

Någon som testat dessa?

Jag har defroster road (de nya) och defroster icke trail. Skulle inte rekommendera någon av dem under 0:an faktiskt. Körde mina defroster idag i runt 0 grader i 3h i skogen och mina tår var rätt frusna när jag kom hem. Likaså använder jag defroster road när jag pendlar och regnar det mycket är skorna helt genomblöta.

??
Kan det vara så olika. Jag har Defroster Trail och jag skall vara ute mer än en timma så är det tjocka strumpor som gäller. Normalt med en h pendling så har jag helt vanliga strumpor och fryser inte. Men det beror kanske på intensitetsnivå?
Och vatten läcker de aldrig in heller. I ett skyfall som jag cyklade i en gång förra året så blev det lite fuktigt överst på foten. Det var allt.

Jag är mer än nöjd med Defroster Trail.

Vinterskor - the tråd
Jag köpte ett par Five Ten EPS (den med hög krage) och blev positivt överraskad. Sköna, bra stoppning och riktigt bra grepp i sulan mot piggarna.

Rekommenderas!

Vinterskor - the tråd
Wiciman sa:
Vilken vinterdoja är bäst för folk med ankfötter (bred läst): Northwave Raptor Arctic GTX eller Wölvhammer?
Har inte testat Wölvhammer, men jag upplever Northwave Raptor Arctic GTX som smala jämfört med mina sommarskor (Shimano och Bont). De bägge skorna du nämner är väl inte heller direkt jämförbara?

Vinterskor - the tråd
Wiciman sa:
Vilken vinterdoja är bäst för folk med ankfötter (bred läst): Northwave Raptor Arctic GTX eller Wölvhammer?
Troligen Wölvhammer, se länk för lämplig fotbredd/(längd) och hur den mäts (avståndet c-d) för alla stl av bla Wölvhammer:
https://45nrth.com/products/size-guide/footwear

Wölvhammer är en väldigt grov känga för bla fatbiking i sträng kyla, gissar att den nättare/billigare japanther har en liknande läst:
https://goo.gl/images/DUmu8s

Vinterskor - the tråd
Wiciman sa:
bearthefear sa:
Wiciman sa:

Annars finns ju Lake 303 i en bredare läst.
är de lika varma
Wölvhammer bör vara varmare, men verkar också klumpigare, tyngre och dyrare. 45NRTH tycks vara ensam om att ange temperaturspann för sina pjuck. Den här artikeln pekar iaf i den riktningen: http://bikeretrogrouch.blogspot.com/2017/12/lake-mxz-303-winter-boots.html
Svårigheten är kanske att inte köpa varmare skor än man faktiskt behöver.

Vinterskor - the tråd
Fjärdebrunn sa:
För 45 min pendling fixar mina NW Arctic GTX ner till 10-12 minus. Ska jag ut på långa turer i flera kallgrader kan de kompletteras med biltema neoprenöverdrag. Det är en bra kombo även om skon är helt usel på många andra sätt.

Idag i blötan kompletterade jag med neoprenmuddar för att täta skaften. Funkade riktigt bra för de 45 min jag satt ute på vägarna.

Vinterskor - the tråd
Redo!
Skulle nästa behöva en fatbike för att matcha yeti skorna :p

IMG_20181203_100313.jpg

Vinterskor - the tråd
Wiciman sa:
Hur är värmen i dina Yeti/Himalaya? (För de är väl samma modell?).

Hur är de storleksmässigt, ska man gå upp 1-2 storlekar mot standardpjucks?

Breda/smala i lästen?

Körde 1,5 h i -23 i helgen o frös ej om fötterna, jag gick upp 1 strl jmf sommarskorna. Upplever dem som rymliga i lästen

marr sa:
Redo!
Skulle nästa behöva en fatbike för att matcha yeti skorna :p

Vinterskor - the tråd
Jo, ganska breda skulle jag säga också. Plattfot med 42-43 i vanliga fall. Cykelskor Shimano Wide i 44. Köpte Himalaya i 43 å de sitter bra, med plats för tjockare sockar å gott om plats för tårna! :)

frid!

Vinterskor - the tråd
Inte en vintersko, men ett bra tillbehör som jag provade i helgens snöslask/lervälling:

gripgrabgaiter.jpg

En neopren-mudd som ser till att det inte rinner in lika mycket vatten i skorna, extra bra om man som jag har svårt att hitta tillräckligt långa tights. Fungerade bra och sitter still eftersom hela insidan är gummerad.

Vinterskor - the tråd
Tack anledningen till att jag frågar är eftersom jag har rätt breda och höga fötter och jag har dessutom rejält lätt för att frysa om fötterna, så inte helt lätt att hitta rätt i vinterskodjungeln... Har 43 i vanliga skor så kanske 45 blir bra i Himalaya/yeti, så får man plats med extrasockar.

Miracle sa:
Jo, ganska breda skulle jag säga också. Plattfot med 42-43 i vanliga fall. Cykelskor Shimano Wide i 44. Köpte Himalaya i 43 å de sitter bra, med plats för tjockare sockar å gott om plats för tårna! :)

frid!

Vinterskor - the tråd
Wiciman sa:
Tack anledningen till att jag frågar är eftersom jag har rätt breda och höga fötter och jag har dessutom rejält lätt för att frysa om fötterna, så inte helt lätt att hitta rätt i vinterskodjungeln... Har 43 i vanliga skor så kanske 45 blir bra i Himalaya/yeti, så får man plats med extrasockar.

Miracle sa:

frid!

Jag kör min vanliga storlek i Himalaya och får plats med tjockare sockor.

Senast ändrad:
Vinterskor - the tråd
En kanske närgången fråga, hur är dina fötter utformade?

mtbkr sa:
Wiciman sa:

Miracle sa:

frid!

Vinterskor - the tråd
Wiciman sa:
En kanske närgången fråga, hur är dina fötter utformade?

mtbkr sa:
Wiciman sa:

Miracle sa:

frid!

Haha. Helt normala tror jag. Inte breda men inte heller smala. 10 tår. Kör 42 i Shimano och 5-10 och 42 i Himalaya.

Vinterskor - the tråd
Efter mycket velande blev det ett par Bontrager OMW på Alviks cykel som kör kampanj just nu, 1495:- plus frakt 70:-.

Det är den nya 2018-modellen med BOA. Jag drar 43 i vanliga skor och beställde 45:or, hoppas det funkar.

https://www.alvikscykel.se/bontrager-omw-cykelskor-for-vintern-stl-46

OBS, de har även ett ex 43:or kvar av fjolårets modell kvar utan BOA och ull-liner, för 995:- :-)

Senast ändrad:
Vinterskor - the tråd
skier sa:
Inte en vintersko, men ett bra tillbehör som jag provade i helgens snöslask/lervälling:

En neopren-mudd som ser till att det inte rinner in lika mycket vatten i skorna, extra bra om man som jag har svårt att hitta tillräckligt långa tights. Fungerade bra och sitter still eftersom hela insidan är gummerad.

En par såna där ska jag ha! Var hittade du dom?

Med mina gamla Pearl Izumi Amfib med inbyggda muddar behövs det inte, men de verkar inte se ut så längre och jag har inte hittat nåt annat som liknar det heller.

Vinterskor - the tråd
skier sa:

Köpte sådana hos CC. De håller i från vätan bra. Blir dock väldigt tätt och varmt om man kör hårt i dem. För regn är de perfekta men för allt annat har jag ett par sönderklippta gummiöverdrag jag kör som extra plös/stänkskydd. Där klämmer jag fast den under nedre spännet och knäpper med kardborren runt vristen en bit upp. Då ventilerar fortfarande skaften.

Vinterskor - the tråd
frause sa:
skier sa:

En par såna där ska jag ha! Var hittade du dom?

Med mina gamla Pearl Izumi Amfib med inbyggda muddar behövs det inte, men de verkar inte se ut så längre och jag har inte hittat nåt annat som liknar det heller.

De heter Gripgrab Cyclingaiter, jag köpte mina från Bikester, finns nog lite varstans. Finns i svart och neongult.

Vinterskor - the tråd
Fjärdebrunn sa:
skier sa:

Köpte sådana hos CC. De håller i från vätan bra. Blir dock väldigt tätt och varmt om man kör hårt i dem. För regn är de perfekta men för allt annat har jag ett par sönderklippta gummiöverdrag jag kör som extra plös/stänkskydd. Där klämmer jag fast den under nedre spännet och knäpper med kardborren runt vristen en bit upp. Då ventilerar fortfarande skaften.

Det är ju iofs vid regn och slask det behövs som mest och då är Amfib-tightsen egentligen för varma ändå, så det där blir säkert perfekt.

Vinterskor - the tråd
Fjärdebrunn sa:

Har som sagt bara provat dem i 0-gradigt, kan tänka mig att de blir varma annars, hela insidan är som sagt i gummi så speciellt mkt andas-funktion blir det ju inte. För mig överväger fördelarna med att det inte rinner ner i skorna.

Vinterskor - the tråd
Testade mina nya Bontrager OMW 2018 idag. 1h pendling strax över 0c och regn. Mycket nöjd!

Har strl 43 i vanliga pjuck och valde strl 45 i dessa för att få lite luft där fram. Glad över att jag inte tog 44:orna, då hade det blivit för tight och inte mycket wiggle room för tårna. Nu får jag plats med linersocka och även en i kraftigare ull när det blir kallare.

Det är en rätt kraftig modell, mer känga än sko. Mycket rejäl konstruktion, känns som att den borde kunna stå emot en kärnvapenattack.

Oversize BOA-reglage gör det lätt att justera fit även med monsterhandskar på.

Grymt även med den löstagbara innerskon som kan tas ur och torkas/tvättas.

Vinterskor - the tråd
Har NW Husky sedan ett par veckor. såg att ngn frågade förut.
Tunna ullstrumpor klarar man sig ner till någon minus men under där får det bli lite tjockare dito.
Men de är väldigt sköna på.

Vinterskor - the tråd
Nu är dom inte anpassad för cykling men vill ändå rekommendera skorna åt er.

Viking Constrictor Boa II

Fula som stryk på bilderna men när jag fick hem skorna.... Förälskad! Använder dom när det är kallare än 0 till -5.

Vinterskor - the tråd
jonja sa:
Verkar finnas en ännu varmare än wölvhammer: wölfgar, som ska klara - 31
https://45nrth.com/products/wolfgar

Nån som provat Wölfgar i sträng kyla? Jag har lite problem med fötterna när tempen sjunker under -25-30° när jag cyklar. I de temperaturerna är det enda som (än så länge) funkar för mig Sorel Glacier XT men de är ju lite klumpiga. Wölfgar ser intressanta ut men svårt att veta hur man ska bedöma tempangivelsen.

Vinterskor - the tråd
Någon i behov av ett par yeti? Stl43, sprillans nya. 1000 plus frakt. Samma som jag gav, annars lämnar jag tillbaka dem på xxl.

Tillbaka
Topp