Vinterträning för en rookie?!

En stilla undran...
Började cykla i våras efter att inte ha rört mig i träningssyfte dom senaste 15åren så med andra ord började jag i princip från noll, köpte mig en mtb och strax därefter en lvghoj.

Har nu faktiskt fått en tillstymmelse till kondition och den vill jag gärna behålla över vinterhalvåret så hur ska jag träna bäst, har en crosstrainer att använda till mer än en klädhängare men jag vill ju cykla.

Har sett att det finns rullar man kan cykla på men det ser ju helt livsfarligt ut, köpa en trainer eller spinningcykel?

Hur gör ni?
Vill ha möjligheten att kunna träna hemma i första hand.

Första hand, spinning.
Andra hand, en trainer från typ CO eller biltema.

Sen ett eller ett par hårda pass i veckan på trainern och ett par timmar om det går att luffa i skogen på helgen.

Köp en cross, en uppsättning dubbdäck och kläder efter väder. Sedan är det bara att fortsätta köra vintern igenom.

247leksand sa:
Stumpy sa:
Köp en cross, en uppsättning dubbdäck och kläder efter väder. Sedan är det bara att fortsätta köra vintern igenom.
Då är äktenskapet i fara om jag skulle köpa ännu en cykel...så detta är helt uteslutet!;-)

Köp dubbdäck till någon av dina befintliga cyklar då. Jag lyckades kränga på vinterdäck och stänkskärmar på min förra lvg-hoj, men det är väl inte riktigt givet att det kommer att få plats i ramen. Skaffa dubbdäck till din mtb annars.

247leksand sa:
En stilla undran...
Började cykla i våras efter att inte ha rört mig i träningssyfte dom senaste 15åren så med andra ord började jag i princip från noll, köpte mig en mtb och strax därefter en lvghoj.

Har nu faktiskt fått en tillstymmelse till kondition och den vill jag gärna behålla över vinterhalvåret så hur ska jag träna bäst, har en crosstrainer att använda till mer än en klädhängare men jag vill ju cykla.

Har sett att det finns rullar man kan cykla på men det ser ju helt livsfarligt ut, köpa en trainer eller spinningcykel?

Hur gör ni?
Varför inte skaffa vinterdäck/ dubbdäck? Perfekt för helgens distanspass och ev jobbpendlande. Spinning är inte fel som komplement, vet att bla Friskis kör pulspass som funkar bra!

247leksand sa:
Stumpy sa:
Då är äktenskapet i fara om jag skulle köpa ännu en cykel...så detta är helt uteslutet!;-)

Tala inte om saken bara så går det oftast bra. Skita ner den snabbt och ställ den bakom de befintliga cyklarna. En begad grus/pendlarcross kostar definitivt inte en förmögenhet.

En vis person sa till mig angående vintercykling. Meningen är inte att det ska gå fort när det är kallt då fartvinden kyler ner dig ganska rejält. Hellre en tyngre/sämre cykel som du får slita lite med. Samma träningsmängd med mindre frostskador.

Det är inga problem att cykla i neråt -10 med dubbdäck och lite vindtäta kläder. Ffa skor (eller damasker) och vantar som kan vara värt att lägga lite pengar på, resten av kroppen blir varm av sig självt :)

Gillar du att springa räcker en eller två 5km-rundor i veckan utöver det för att inte tappa konditionen helt. Det är väldigt effektivt om än inte lika kul som att cykla.

Om du nu bor i leksand så kanske längdskidor hade varit en grej på vintern?

Ger dig i princip allt som behövs till MTB förutom tekniken.

Dubbdäck är trams! Vi får inte vinter längre i Sverige.

Jag körde i princip varje dag i vintras med Race King (30% skog / 70% stad). Jag ramlade inte en enda gång... på grund av halka. Jo okej en gång kanske men då var det pga regn.

Och cykeln tar hemskt mycket stryk av regn och så.

Är kondition kondition, dvs funkar det att som komplement till spinning, lägga in ett par pass på löpband bara för att variera vinterns inomhusträning? Eller skall man skippa löpbandet och gå all-in på spinningklasserna?

Hjärtat bryr sig inte om vilken idrott man håller på med så allt som höjer pulsen har man oftast nytta av. Så om man generaliserar "kondition" (som är ett väldigt luddigt begrepp) som hjärtats förmåga att skyffla runt blod i kroppen så är allt som tränar hjärtat bra.

Sen är det givetvis så att grennära (cyklingslik) träning är "bättre" om det är cykling man vill bli bra på.

Peach sa:
Är kondition kondition, dvs funkar det att som komplement till spinning, lägga in ett par pass på löpband bara för att variera vinterns inomhusträning? Eller skall man skippa löpbandet och gå all-in på spinningklasserna?

Gör det som är roligast, det kommer nog att bli av oftare än det som är tråkigt.

jocke_tuffing sa:

Jag körde i princip varje dag i vintras med Race King (30% skog / 70% stad). Jag ramlade inte en enda gång... på grund av halka. Jo okej en gång kanske men då var det pga regn.

Och cykeln tar hemskt mycket stryk av regn och så.

Äh. Ha kompletta vinterhjul så kan man enkelt byta till de dagarna det är isgata. Kul att cykla på is så vinterdäck är en bra grej!

Bilagor

• IMG_20141214_114653.jpg
    IMG_20141214_114653.jpg
    576.1 KB · Besök: 42
  • IMG_20150125_130754.jpg
    IMG_20150125_130754.jpg
    228.8 KB · Besök: 40
Cyklar ute året runt, det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder....

Köldrekord förra vintern -28, blir inga långpass då men 45-1h funkar. Dock väl påpälsad med rånarluva o hela kittet

Så mkt roligare att cykla ute än inne

247leksand sa:
En stilla undran...

Hur gör ni?

Hej

Ligger ca ett år före dig. Fast jag hade inte rört på mig på ca 25 år.
Hade samma tankar inför den stundande vintern. Men jag krängde på dubbdäck och pendlade ToR jobbet nästan varje dag. Jag lovar att du kommer att få träning med dubbdäck så jävla ap jobbigt att flänga runt i modd och plogvallar. och är det bar mark så suger dubbarna fast i asfalten... :P

Jag började även med spinning på F&S som kompliment och ångrar inte en sekund. körde med 2 pass i veckan. började med 30 min lunch pass och ett 45 min "soft" pass. för sedan även köra ett 55 min standard pass. Här får man prova runt för jag tycker att allt hänger på musikval och instruktör. Min crosstrainer är klädhängare också, för det är roligare att träna i grupp.

Glöm inte att sätt upp delmål mitt var att fixa 1/2 Vättern i år och gå ner 10kg och jag fixade båda.
Mitt nästa mål är Siljan runt 2017 och ev någon version av cykelvasan.

/Niclas

Så här så hela min vinterträning ut i vintras :-) Massor med pass i snöoväder och liknande med dubbdäck och några enstaka cykelpass på gymmet med styrketräning och stabilitetsövningar som komplement

Bilagor

• received_10153874749596608.jpeg
    received_10153874749596608.jpeg
    100.8 KB · Besök: 39
  • received_10153874751186608.jpeg
    received_10153874751186608.jpeg
    72.7 KB · Besök: 35
  • received_10153874751746608.jpeg
    received_10153874751746608.jpeg
    59.3 KB · Besök: 32
  • received_10153874749451608.jpeg
    received_10153874749451608.jpeg
    92.2 KB · Besök: 41
  • received_10153874748916608.jpeg
    received_10153874748916608.jpeg
    118.9 KB · Besök: 43
  • received_10153874749366608.jpeg
    received_10153874749366608.jpeg
    70.5 KB · Besök: 41
jocke_tuffing sa:

Ett par bilder från den 18:e januari i vintras när jag cyklade hem över sjön. Hade varit omöjligt utan dubbdäck, och detta var alltså i Stockholm. Som vi vet förekommer ingen vinter där. Isen var väl ~30 cm tjock eller så.

DSC01261.jpg

DSC01266.jpg

Dubbdäck behövs inte om det bara är snö. Men när det töar och fryser om vartannat så funkar inte dubbfritt. Inte ens i skogen, om man inte är jättesugen på att vurpa sig gul och blå varje gång man är ute. Detta förekommer lyckligtvis rätt sällan, men nån månad om året brukar jag köra dubbdäck på en av skogscyklarna. Är det snö så kör jag fatbike.

Tack för all återkoppling i ärendet, har bestämt mig att köpa en spinningcykel då även frun är med på det!!

Vintercykling, känns dock långt bort så även jobbpendling på små krokiga vägar i mörker med allt för tung trafik i vinterhalkan plus att hämtning av barn ska ske, men tanken på att ge sig ut finns dock där...långt bak i huvudet!:)

Skidåkning blire det ju alltid, dock utför och det ger inte så mycket i träningsväg som jag önskar...men ändå.

Så nu ska jag bara hitta en cykel att beställa sen så....

Snygga vinterbilder btw!!

Filedrin sa:
Är det något speciellt märke på dubbdäck man ska skaffa eller är det lite skit samma?
MTB:
Scwalbe isp är lite mysigare med tappar dubb. Suomi 294 är lite mer gammaldax på gått och ont, men håller många vintrar och många mil.

CROSS:
Xerxes är bäst, men dyra. Scwalbe har tunga billiga tråkiga däck som punkar varannan tur...

Typ...

Bengt-re sa:
Filedrin sa:
Är det något speciellt märke på dubbdäck man ska skaffa eller är det lite skit samma?
MTB:
Scwalbe isp är lite mysigare med tappar dubb. Suomi 294 är lite mer gammaldax på gått och ont, men håller många vintrar och många mil.

CROSS:
Xerxes är bäst, men dyra. Scwalbe har tunga billiga tråkiga däck som punkar varannan tur...

Typ...
Tack för ett snabbt svar. Funderar på att skaffa till min mtb. Har 27.5" men det ska väl inte spela nån roll va?

Filedrin sa:
Bengt-re sa:
Filedrin sa:
MTB:

CROSS:

Typ...
Tack för ett snabbt svar. Funderar på att skaffa till min mtb. Har 27.5" men det ska väl inte spela nån roll va?

Nä. Tror att ISP är rätt val. De är bra och det finns ju reservdubb om man tappar

Makten, vad är det för lampa du kör med?

På tal om dubbdäck så kör jag med soumi tyres nånting (37*700c) på crossen och det gick bra i vintras. Köpte först Schwalbe winter men de var nästan helt värdelösa u jämförelse.

Tillbaka
Topp