Vinterträning

ipkis

Aktiv medlem
Vinterträning
Hej o hopp!

Tänkte kolla lite hur vinterträningen ser ut i landet?
Är det trainer som gäller? Eller cyklar ni utomhus året om?
Någon som kanske införskaffat en fatbike? Eller finns det CX cyklister som tycker att säsongen precis börjat?

Själv kör jag året om.
Kona process 153 vår/sommar/höst
Kona wo sen höst/vinter/tidig vår.

Ha en bra vinterträning alla!

Vinterträning
Cykelträning för mig är jobbpendling 2-3 dagar i veckan (12 - 20 mil per vecka) året runt. Karbånräser sommartid och fulcross med skärmar vintertid (och dubbdäck dagar med halka).

I övrigt går kajakpaddlingsfrekvensen ner i samma takt som rullskidorna får lite friskluft, paddlar annars året om också förutom de där fåtal veckorna det ligger is på Malmö kanal.

Vinterträning
Har nyss börjat träna cykel och har ännu inte köpt cykelskor till min nya cykel. Körde 1 h 45 min med löparskor på platta pedaler i regn och 4 grader igår. Trodde att fötterna skulle få permanenta frysskador.

Dags att ställa in hojen för vintern? Köpa cykelskor med rejäla överdrag? Hur håller ni fötterna varma på träningsrundorna?

Vinterträning
slaentbjorn sa:
Hur håller ni fötterna varma på träningsrundorna?

8943217606686_1081731_94574_jpg.jpg

Med dom här

Vinterträning
Äh, jag tror att jag skippar kyla, regn och slask. Cykeln står nytvättad i förrådet, den får stå kvar. I mars/april kan jag rulla ut min nya hoj i vårsolen.

Får bli motionscykel i gymmet på jobbet, kompletterat med löpning och simning.

Vinterträning
Håller mig på nyinköpt spinningcykel med wattmätare kör tröskelintervaller och klassiska fyror blandat med giropass på gym.
Om vädret tillåter (regnfritt) blir det distans 3h på helgerna.
Ett par styrkepass med Trx hinns med i veckan.
Framåt våren blir det mer teknik och utomhusträning.

Vinterträning
Mycket spinning. Är det soligt och 5+ kan det bli en runda på hösten och vintern. Men cykel ska vara roligt, det kan omöjligt vara roligt att jobbpendla i +3 och regn eller snöslask.

Hade det funnit en Vel-å-dråm i Stockholm hade jag låst in mig där under den mörka vintern.

Vinterträning
Håller med ovanstående. Cykling ska vara kul. Försöker komma ut i skogen om vädret är uppehåll och helst +7 eller uppåt. Att ge sig ut i kyla och regn på snorhala rötter/stenar i skogen är inget för mig då håller jag mig mycket hellre till spinning och styrketräning.
Försöker träna 4ggr/v blandat styrka och kondition.

Vinterträning
Stumpy sa:
gerrardsdobbar sa:
det kan omöjligt vara roligt att jobbpendla i +3 och regn eller snöslask.

Det kan omöjligt vara roligt att jobbpendla med buss och tunnelbana.

Jävligt sant. Därför jag jobbpendlar i bil på vintern med en bra podd och nybryggt varmt, härligt medhavt kaffe. Samtidigt som jag blänger på alla proletärer som huttrar vid busskurarna. :-)

Senast ändrad:
Vinterträning
gerrardsdobbar sa:
Mycket spinning. Är det soligt och 5+ kan det bli en runda på hösten och vintern. Men cykel ska vara roligt, det kan omöjligt vara roligt att jobbpendla i +3 och regn eller snöslask.

Hade det funnit en Vel-å-dråm i Stockholm hade jag låst in mig där under den mörka vintern.

Roligt och roligt. Grisar skall inte ha roligt!

Vinterträning
Själv tycker jag iaf på helgen att det är ganska stimulerande att vara ute när det är som jävligast på ett långt träningspass på MTB`n.
För att sedan komma hem och ta ett varmt bad, och senare på kvällen tända en brasa med någon eller några bira eller en varm glögg.

Men vi är ju alla olika, och det är jag glad för ;-)

Tillbaka
Topp