Visa dåligt låsta cyklar

Visa dåligt låsta cyklar
idag kan den nog klassas som låst. undrar vad som kommer imorgon...spännande

1B956AE0-B9F0-4F53-8DEE-D16C05B9E30D.jpeg

Visa dåligt låsta cyklar
Foss sa:
Folk verkar väldigt rädda om sina framhjul.

Det är snarare cykelställsfabrikanterna som tänker med nåt annat än hjärnan. Hur fanken ska man kunna låsa fast hojen i dessa ställ som det finns myriader av? Skärpning för bövelen hur svårt kan det vara?

Visa dåligt låsta cyklar
staine sa:
Foss sa:

Det är snarare cykelställsfabrikanterna som tänker med nåt annat än hjärnan. Hur fanken ska man kunna låsa fast hojen i dessa ställ som det finns myriader av? Skärpning för bövelen hur svårt kan det vara?
Dagens söndercurlade cyklister - orkar inte ens bära med sig tre meter grov kätting och ett rejält lås för att låsa fast sina dyrgripar! Vart är världen på väg egentligen?

Visa dåligt låsta cyklar
GoranS sa:
staine sa:
Foss sa:

Dagens söndercurlade cyklister - orkar inte ens bära med sig tre meter grov kätting och ett rejält lås för att låsa fast sina dyrgripar! Vart är världen på väg egentligen?

De väntar väl på kolfiberkätting...

Visa dåligt låsta cyklar
Gjorde en imponerande låsning själv härom veckan. Va lite tankspridd men låste cykeln ordentligt genom ramen och fast i cykelstället mitt på stan. Kommer tillbaka några timmar senare och ser cykeln ligga omkullblåst, med låset fint fastlåst i cykelstället utan cykel. Måste fått tillfällig härdsmälta och helt enkelt missat att trä låset genom ramen som jag trodde, fullkomligt obegripligt hur jag lyckades med det ?‍♂️ Väldigt glad dock att min pendlare låg kvar på backen.

Visa dåligt låsta cyklar
staine sa:

+1

Åtminstone vid nybyggnation kan man ändå tycka några fler tankar kunde gå till oss som vill ha vettiga ställ istället.

Efter att själv fått flera cyklar stulna (alla låsta) ställer jag inte ens ifrån mig slaskhojen utan två lås, låsta via ramen. Ett rejält bygellås och en ännu rejälare kätting. Ryggan inklusive lås väger in på 7kg. Hjälper självklart inte mot de som verkligen vill ha hojen, men törs iaf konstatera att det funkat hittills.

Snabbsvetsade fulställ där man knappt får in framdäcket från en gammal helstel tjugosextummare=nej tack.

PeeGee: ?

Visa dåligt låsta cyklar
Visa dåligt låsta cyklar
staine sa:
Foss sa:

Det där stället är från när Jesus var pôjk, eller blott en glimt i sin faders öga. På den tiden fanns inte så många däckdimensioner, och cykelstölder var bara ett minne blott …

Det gör det inte bättre eller sämre dock. Men en del av dagens ställ verkar bara vara designade för att tillfredsställa arkitektens perverterade lustar.

Just my thoughts.

Visa dåligt låsta cyklar
Visa dåligt låsta cyklar
Idag hade min cykel platsat här, upptäckte efter fem timmar i skolan att jag glömt trycka igenom låskolven på cykellåset. Trevligt nog var det ingen med onda avsikter som uppmärksammat det.

Visa dåligt låsta cyklar
Låst, olåst, eller inte alls? Vet ej huruvida min anekdot platsar här eller ej, om ej så får moderatorn ta bort inlägget.
För många år sen var jag ung, snygg o lite galen. Jag var 19 o var på krogrunda med en kompis. I Gbg. Från ena stället till nästa. På ett dansställe i en källare vid järntorget började jag dansa med en otroligt vacker kvinna. Kommer än ihåg hennes namn: Åsa. 32 år var hon (svårt att glömma). Tillsammans med hennes kompis drog vi vidare. O senare till en nattklubb (Nefertiti), som råkade vara stängd. En lördag mitt i sommaren?! Det var bara hon o jag kvar av följet så givetvis började vi hångla på parkeringsplatsen. Efter en stund ville hon att jag skulle följa med henne hem - hennes pojkvän/sambo var i Norge :-D. Haha. Jag dömer ingen. Plötsligt kommer jag ihåg att min (pappas) cykel stod kvar vid Järntorget och jag kunde ju inte riskera att den blev stulen över natten. Vi kysser varann en sista gång, hon kliver på sista spårvagnen hem till nånstans i Kålltorp, och jag blir kvar. Ingen adress eller telefonnummer bad jag om (med respekt för hennes pojkvän såklart). Går moloken för att hämta min cykel, kåt som bara en 19-åring kan vara. Men den står inte där jag ställt den! Förtvivlad springer jag runt till alla kvällens krogar, men INGEN CYKEL! Pappa kommer inte bli glad när han får höra att cykeln blev stulen, trots att jag låst den. Dessutom måste jag GÅ ca 5 km hem kl 5 på morgonen. Promenaden hjälpte mig att nyktra till och väl hemma kommer jag ihåg att jag just denna kväll inte cyklat in till stan...

Visa dåligt låsta cyklar
Att vända cykeln i stället tycker jag var lagom busigt och lite humor. Hoppas ägaren är den som ser det först. Men jag antar att någon med onda avsikter hade sett missen ändå.

Visa dåligt låsta cyklar
Raggamuffin sa:
ensamvarg sa:
frippegubben sa:
PeeGee sa:
besviken idag. Hoppades på någon extraordinär låsmetod

föll för grupptrycket o miniprankade lite...

Nästa gång får du sätta dit ett eget lås istället, genom hens lås och cykelstället!

Lyckades du flytta det låsta låset från fram- till bakhjulet?

Titta igen :)

Ah, nu såg jag. Grazie mille!

Visa dåligt låsta cyklar
Bild från förra fredagen då jag kom tillbaka och skulle hämta min cykel. Var vällåst, men det var tydligen inte nog. Skedde under fredagskvällen mellan 16.30 och 22.00 på Uppsala Centralstation :(

Bilagor

• IMG_20181120_141828.jpg
    IMG_20181120_141828.jpg
    437.8 KB · Besök: 325
Senast ändrad:
Visa dåligt låsta cyklar
Jotunn sa:
Bild från förra fredagen då jag kom tillbaka och skulle hämta min cykel. Var vällåst, men det var tydligen inte nog. Skedde under fredagskvällen mellan 16.30 och 22.00 på Uppsala Centralstation :(

Låste du också en hjul till ramen?

Visa dåligt låsta cyklar
Berk sa:
Jotunn sa:

Nope, dumt nog bara runt ramen då jag inte tänkte att de skulle såga sönder cykelstället, och jag att det var så pass kort och vältrafikerad tid på dygnet. Kommer köra rund både hjul och ram framöver.

Visa dåligt låsta cyklar
Jotunn sa:
Berk sa:
Jotunn sa:

Nope, dumt nog bara runt ramen då jag inte tänkte att de skulle såga sönder cykelstället, och jag att det var så pass kort och vältrafikerad tid på dygnet. Kommer köra rund både hjul och ram framöver.

Jag litar inte på cykelställ i Sverige. Hos min job verkar stålen i cykelstället tjockare, men man kan drar flera cykelställ helt ut från betongsockeln.

Visa dåligt låsta cyklar
Jotunn sa:
Berk sa:
Jotunn sa:

Där ser de ju ut som om de gjort tricket med tejp.
1. Såga av röret när ingen cykel står där
2. tejpa sen över kapytan och vänta tills någon låser fast sin cykel.
3.Ta bort tejpen och stick med cykeln på två röda.

Visa dåligt låsta cyklar
Åke sa:
Jotunn sa:
Berk sa:
Jotunn sa:

Där ser de ju ut som om de gjort tricket med tejp.
1. Såga av röret när ingen cykel står där
2. tejpa sen över kapytan och vänta tills någon låser fast sin cykel.
3.Ta bort tejpen och stick med cykeln på två röda.
Kan gå dit och kolla och se om det är övertejpat igen eller om det ser lika dant ut just nu. Återkommer med rapport :)

Tillbaka
Topp