Visa din AM/FR/DH/4X/lekmaskin-tråden

Slobban sa:
konken sa:
Litet experiment, gick från 120 till 150 mm fram och 27.5 till 26 hjul. Riktigt intressant faktiskt, två gafflar och två hjulpar ger två olika hojar i princip :) (får styra upp dämpartrycket bak om man ger sig på alltför mycket huck to flat...)

Hmm.. Interdasting

Har en v3:a, lurat på annan framgaffel och 26 hjul.. Du ser ut att ha lyckats tagit fram en lekfull pjäs. Bra jobbat. Intressant.

Cool, jo jag hade gafflar, hjulpar och en del däck till övers, sen vill man ju inte släpa på två olika hojar heller... Vad gäller gaffellängd så var det lugnt med 140mm 650b gaffel enligt commencal, vilket ju blir 150mm i 26", sen är ju belastningen som störst när man bottnar ändå och då belastar ju 26" gaffeln mindre kan man tycka. Jag har märkt att jag får plats med 3" surly knard där bak också, om man nu vill köra 26+ haha.

Skall bli kul å se vad den här kan göra :)
IMG_1383.JPG

Jag har alltid velat vara med i denna tråden och igår blev mitt lilla projekt klart efter många timmar i garaget. Har bara provrullat men det känns riktigt kul!

Den är ganska lång och flack.

Reach 495mm
Stack 640mm
Top tube 649mm
Chain stay 433mm
BB drop 25mm
HA 65 grader

Slag fram 150mm
Slag bak 135mm

Den är uppbyggd med lite blandat av gammalt och nytt.
Hjul hope hoops pro2 Evo / Flow Ex
Xt 11 delat
Reverb
Hope Tech 3 E4

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    202.7 KB · Besök: 78
dnleriksson sa:
Min X7 är inte gammal och glappar i infästningsskruven. Det har jag inte varit med om förut, varken på sram (har iofs bara haft X9 förut) eller shimano. Nu ska jag sluta spamma den här tråden med växlar och göra en egen tråd tror jag.

Spammar på här lite också... X7:an har börjat glappa ordentligt på min hoj från förra året också, kanske läge att klaga hos sram?

Vad gäller lekhoj så har lekhojen blivit min primära/enduro-cykel, har vant mig med big betty "double carcass" både fram och bak, kör dh varianten fram och orc bak. Ska väl försöka köra tubeless när jag orkar, har ett extra en821 framhjul att testa med om det blir tätt.
Nu är det ju inte säkert man behöver dubbelt gummi överallt, men rev sönder ett singly ply hans dampf sist jag var i alperna, var ett jädra joxande för att komma hem även fast det var tubeless.

SRAM bakväxel som glappar? Växlar den dåligt då eller hoppar växlarna? Hade rejält glapp i min men det fungerade utan problem för det. =)

Har 9 delad SRAM på DHn och de blir glappa men växlar alltid lika bra för det. Feature gelt enkelt. ;)

Mina 10 och 11 delade SRAMväxlar däremot har jag aldrig fått glappa.

Den glappar som fanken i fästbulten, tyckte "cagen" såg sjukt sned ut när jag var ute cyklade och hade en del problem med växlingen. Misstänker att den åkt på en smäll också. Justerade i alla fall så det funkar skapligt, men den hoppar en krans när jag växlar ner, inte åt andra hållet, kan ju vara vajern som är dassig också. Kör 10-delat 11-36 för tillfället, funderar på att singlespeeda en hardtail och ta bakväxeln från denna om det blir värre.

discovery sa:
Jag har alltid velat vara med i denna tråden och igår blev mitt lilla projekt klart efter många timmar i garaget. Har bara provrullat men det känns riktigt kul!

Den är ganska lång och flack.

Reach 495mm
Stack 640mm
Top tube 649mm
Chain stay 433mm
BB drop 25mm
HA 65 grader

Slag fram 150mm
Slag bak 135mm

Den är uppbyggd med lite blandat av gammalt och nytt.
Hjul hope hoops pro2 Evo / Flow Ex
Xt 11 delat
Reverb
Hope Tech 3 E4

Snyggt bygge, lite likt Matter Two Stroke

Här kommer min skönhet, skall användas till stig o till en pumpbana som aldrig blir klar. Grönt ä skönt!!

Bilagor

• IMG_0024.jpg
    IMG_0024.jpg
    218.6 KB · Besök: 59
Ok, det här är kanske mer en dirt men tyckte ändå den passade in här.

En riktigt risig kona stuff som konstigt nog ser rätt fräsh ut på bilden. Fick den av en kompis och nu är fälgarna vinda så däcket tar i ramen, vevpartiet rallar lös varannan vända för det saknas en distans. Gaffeln är bara en fjäder för hela dämperiet har gett upp och bakbromsen fick jag tjyva till min andra cykel när dennes dito gav upp. Nu hittar jag inte skruvarna till skivan så den har fått förbli utan bromsar.

Men ändå älskar jag detta as till cykel som vägrar dö. Det är ren skräckglädje att cykla på den. ❤ stuffen forever!

20160613_191627.jpg

Det är en av de läbbigaste cyklar jag kört på tror jag, men då hade den nog broms (väl?).

Det här fick bli årets lekhoj nu när jag är gubbe med brutna ben och skit. Stenhård Orange 4x utbytt mot poppig slopestyle. Egentligen ville jag ha en Enduro sx, men när det visade sig att Foss hade ett gäng Ticket S till bra pris högg jag på det istället. Sjukt skojig cykel visade det sig vara i alla fall, typ den perfekta stigcykeln om jag bodde i Sverige.

DSC_7010.jpg

Jag smörjde nyss upp DH-cykeln inför resan till Järvsö imorrn, och kom på att jag aldrig lagt upp nån bild på den.

Så dags nu när den blivit lite omodern, och har ingrodd smuts och patina. Som vanligt bjuder jag på sunkiga mobilbilder, dålig fotograf och opassande miljö, men håll till godo.

Cykeln heter UMF The Duncan 3 Team 2012, och är nog den sista DH-cykeln Merida gjorde under varumärket UMF.

Jag köpte den ny våren 2013. Ganska ovanlig, men jag har fått tag på sprängskisser och sånt, och Merida säljer reservdelar så den är helt OK att underhålla. Saknar dock geometritabell, men den är ganska lång, uppmätt hjulbas 1210 mm. Storlek large specat som 40,6 cm effektiv sadelrörslängd.

Nörd-sidonoter: Det är en katalogcykel utvecklad och tillverkad av Taiwanesiska Astro Engineering. Katalogmodellen heter AFDHA. Oklart om Merida varit inblandade i utveckling/beställning av designen i sig.

Länkaget är en variant på VPP som Astro kallar för FSS (Floating Shock Suspension), och ger 210 mm slaglängd. (Oklart om det är en licens eller kopia på VPP.)

(Sidonot: Mudhugger - fult men bra.)

Bilagor

• sida1.jpg
    sida1.jpg
    383.2 KB · Besök: 61
  • sida2.jpg
    sida2.jpg
    445.4 KB · Besök: 62
  • face1.jpg
    face1.jpg
    199.5 KB · Besök: 66
Den har varit mycket smutsig på många platser. ;)
Nä på bild ser den ju nästan topsad ut.

Jag glömde nämna att jag bytt bakväxel till en X7 short cage (med sedvanlig glappande bussning) och kassett till en 11-36 (den kom med 10-delat 11-26 och X0 DH som tar max 28T), då jag gillar att kunna cykla omkring bekvämt mellan åken, och ibland är så crazy att jag tar en stigtur på den.

F.ö. så finns samma ramdesign i vidareutvecklade versioner, även i kolfiber. T.ex. märkena CTM och KHS har/hade cyklar baserade på dessa.

Scorpionen sa:
Paco sa:
Tycker ju om det där med att skruva och bygga eget....så jag samlade ihop lite prylar och byggde en Voltage Enduro;)

Hej!
Hur är Voltagen som en Allmountainhoj? cykelbar? svår o tung?

Haha det där bygget hade jag nästan glömt bort?

Har för mig att jag fick ner den till runt 13kg men eftersom det inte gick att låsa bakdämparen så var den inte speciellt rolig uppför.
Körde den iof bara ett par ggr innan jag byggde mig en riktig enduro/am hoj....

Tillbaka
Topp