Visa din AM/FR/DH/4X/lekmaskin-tråden

Tror inte jag släppt mina kompisar så nära cykeln senaste tiden men klart värt att kolla ändå ?

Nej men seriöst så kan knak och gnek komma från sjukt konstiga ställen. Och på aluramar är det svårt att höra från vart det kommer. (Kanske på alla ramar)

Styrlager, vevlager och stora lager där det börjar glappa har varit mina problem.

Har haft någon sadel också som knakat och knäppt men den var lätt att hitta.

Svårare när det är något enstaka lager i ramen som kanske har lite för mycket plats att röra sig i.

Kom gärna tillbaka till tråden om du hittar felet.

Osäker om jag visat upp min nya leksak för klassen
Visa bilaga 635441
Exakt samma som förra, en annan färg och storare hjul
tog och vägde den idag, 18,4kg med hisspinne och pedaler är väl rätt respektabelt ändå?

är det förresten nån som varit med om att dt 350 dh nav glappar? lagrena e nya och har försäkrat att dem sitter korrekt men har kanske en halv mm spel i sidled väl monterat i gaffeln

Trek Liquid -2004

Min andra FS, som också fick åka en del i Åre.

Första generationen av denna hade kolfiber i baktriangeln/svingarmen så den flexade allt för mycket i sidled. Detta gjorde att huvudpivotlagren helt tog slut och att monteringshålen för lagren i ramen blev ovala.

Den här hojen hann både bli stulen och tillbakalämnad under min ägo. Första gången jag tagit med tårta till polisstationen. Glömde lägga ned en bågfil i tårtlådan, men så var det inte till häktet den skulle den här gången.

Efter en lång bitter kamp med Duells som var importör fick jag till slut en ny ram av Trek, efter att jag kontaktat fabriken direkt. Inget krångel, de bara skickade alla delarna så fick jag en ny blå. Duells nekade mig en ny ram eftersom jag inte var första ägaren, även om hojen bara var något år gammal (brukt en sommar när jag köpte den av en som jobbade i cykelbutiken).

Efter det föddes det livslånga beslutet att aldrig köpa något som kommer genom Duells.

Heder till Trek!

Trek_Liquid.jpg
Trek Liquid Blå.JPG

Cykeln övertogs av en trevlig tjej nånstans i södra sverige.

Senast ändrad:
Jag fick ett knasigt knäppande när sadelstolpen var nerkörd för långt och ramen flexade lite. Drog upp den och satte ner igen och ljudet försvann.
Det är inte så att fjädern på bakdämparen tar i dämparkroppen när den komprimeras och därav låter?
Efter en kombination av att ha lindat ny slang runt ramen, spänt styrlagret, ökat preload på fjädern och kollat alla skruvar på hela cykeln så är den faktiskt typ tyst nu. Bortsett från gaffeln som finns på film i en annan tråd.

Tråden är allmänt död, så jag bumpar den igen med en:
Canfield jedi 2008/2009

- Saint M800/810/820
- EX 823
- Roco
- BOS Idylle special med piggyback, väldigt väldigt unik gaffel som idag är lite av en vandringspokal.
- Röda wellgopedaler, ventilhattar, sadelklämma, wirehållare, lockons.

Canfield Jedi.JPG

Den var blå när jag köpte den, så länkarna blästrades och lackades röda.
Gaffeln hade för kort styrrör så där fick man varva upp svarven (-40 tals svarv). Fick pressa ned förlängaren med en lagerpress, fungerade knallfint. (den pressades givetvis ned till klacken ;)
Körde Saint M800 bakväxel, så växelörat bak svarvades/frästes för att tillpassas axelmonterad bakväxel.

IMG_1293.JPG IMG_1488.JPG IMG_1486.JPG

Cykeln ramlade av bilen en gång i motorvägsfart, och byggdes sedan upp igen. Fick bland annat ny sving från Canfield, samt sadel, styre, däck. Resten klarade sig ganska bra. Fick böter (5000:-) av polisen också, för att lasten var för dåligt surrad. Överklagade och fick pengarna tillbaka. Shit happens. Idag kör man skåpbil istället.

Hojen övertogs av en hyggelig herre på västkusten.

Senast ändrad:
Stilig!
Jag gillar risen på styret, fungerar det bra?

Jag kanske måste beställa ett liknande, har funderat på det där sista dagarna och det är ju både oldschool och bekvämt med högt styre.

Stilig!
Jag gillar risen på styret, fungerar det bra?

Jag kanske måste beställa ett liknande, har funderat på det där sista dagarna och det är ju både oldschool och bekvämt med högt styre.
Otroligt skönt!
Jag testar det för första gången idag i Järvsö. Jag är också rätt lång så risen underlättar väldigt.

Det är ett Burgtec Josh Bryceland 50mm rise

Senast ändrad:
Otroligt skönt!
Jag testar det för första gången idag i Järvsö. Jag är också rätt lång så risen underlättar väldigt.

Tack för tipset!
Jag beställde ett med en gång, blir det galet så skyller jag på dig =)
(jag köpte ett billigt kina-styre, inget såntdär lyx som du köpte)

780mm 50mm styre, 200:- med frakt från Ali

Köpte ett 30mm också, 800mm bredd.

Vissa tar det hela vägen:
reverse rise stem (video)
(hemsida)

Senast ändrad:
Postar en till gammal goding.
Giant Reign X - 2007?
- Totem 180mm
- DHX 4
- Saint M800 / Mavic 823 / Deemax (den hade från början Saint + 823 fram och bak, men framhjulet flyttades till Canfield hojen)
- Saint vevparti
- Hope 6-pot bromsar
- Saint axelmonterad M800 bakväxel
- Sadel & pedaler från biltema tror jag
- Egensvarvade lockon grips med gummi från ODI
- Maxxis sulor, säkert Minion DHF

Inte helt färdigbyggd på bilden, men så blev den.
Den blev allt för tung för sitt syfte, och vägde i princip som en DH släde, men med bara 180/160 slag.
En av få hojar med en Totem som INTE var sönderkörd.

Ramen och gaffeln såldes till någon glad person här på happy.

Min andra AM/FR hoj efter Trek Liquid från 2004.
Gigant Reign X.JPG

1692994613601.png

1692994640224.jpeg

Senast ändrad:
inser att man var på tok för dålig på att ta bilder förut. försökt leta reda på några på min första dh
ca 2012-13 nånstans var det en cykloteket butik hade kånkat och hade utförsäljning, så dit åkte man ju. och hittade en commencal furious 08 ram för typ inga pengar alls. blev ju bara tvungen att tömma spargrisen och börja planera ett bygge!
den fick en domain coilgaffel matchande ramen, lila superstar hjul (och även senare ett matchande lila chromag styre). zee bromsar och drivlina. vill minnas att jag lyckades få ihop bygget för typ 12000kr totalt. vilket tog nåt år att knåpa ihop till som tonåring.
IMG_20140304_195141.jpg
DSC_000002~2.jpg

DSC_0368.jpg

och vill minnas att dem toksmala continental der baron däcken var helt kassa också.

efter ett tag så växte jag dock ur den och ramen bodde på vinden i några år medans delarna donerades till andra projekt. byggde sen ihop den för och sälja och då såg den ut såhär (jag tror den hamnade i falköping?)
IMG_20200817_161557.jpg

inser att man var på tok för dålig på att ta bilder förut. försökt leta reda på några på min första dh
ca 2012-13 nånstans var det en cykloteket butik hade kånkat och hade utförsäljning, så dit åkte man ju. och hittade en commencal furious 08 ram för typ inga pengar alls. blev ju bara tvungen att tömma spargrisen och börja planera ett bygge!
den fick en domain coilgaffel matchande ramen, lila superstar hjul (och även senare ett matchande lila chromag styre). zee bromsar och drivlina. vill minnas att jag lyckades få ihop bygget för typ 12000kr totalt. vilket tog nåt år att knåpa ihop till som tonåring.
Visa bilaga 648857Visa bilaga 648901
Visa bilaga 648902
och vill minnas att dem toksmala continental der baron däcken var helt kassa också.

efter ett tag så växte jag dock ur den och ramen bodde på vinden i några år medans delarna donerades till andra projekt. byggde sen ihop den för och sälja och då såg den ut såhär (jag tror den hamnade i falköping?)Visa bilaga 648851

Det är mycket nostalig och minnen i gamla hojar, speciellt om man gnuggat röven mot dem i ett eller flera år och haft massa kul. Det är också något med att bygga upp hojar själv under lång tid.. Bonding liksom.

Din hoj blev fet med de där hjulen och allt!

Senast ändrad:
Bumpar med en gammal goding.

Specialized Demo 8 - 2008?

Köpte den här ramen beg. och fick med en ny bakdämpare, problemet var att bakdämparen var 9,5" och inte 8,5" som är special för den här modellen. Så det slutade med att jag fick bygga om länkaget lite för att tillåta den längre dämparen. Mätte, räknade och smidde i linkage (bikecheck) programmet för att nå önskat resultat..

Specialized Demo 8.JPG

Dämparfästet flyttades fram motsvarande, och lite till. Gjorde även dubbla infästningspunkter så att man kunde välja ett "normalt" eller ett "lowrider" läge. Och i lowriderläget droppade BB kanske 1" och gaffelvinkeln blev mycket mer modern. De nya aluminiumdelarna till länkaget limmades fast med JB weld och det höll flera år. Eftersom jag inte hade tillgång till fräs så använde jag sticksåg och handfil för att bygga om länkaget, så det ligger några timmar i ombyggnaden. Men lyckan var fullständig =)

Screen Shot 2023-09-07 at 21.38.43.png

-Monterade ett par gamla Deemax med 135mm baknav, köpt av nån skön snubbe i Majorna
-Saint vevparti
-Saint bromsar
-X9 bakväxer från SRAM
-Fox40 framgaffel Kashima, köpt av nån tävlingsförare i sthlm
-Fox RC4 bakdämpare

Den här hojen blev nog en av de absolut roligaste hojarna jag kört, har inte kört något som är snabbare i grävda banor än denna. Den låga tyngdpunkten gjorde det ruskigt kul!

Skinnsadeln som var original gjorde även sitt till. När jag efter många år sålde ramen till ge-bort pris så behöll jag sadeln.

Screen Shot 2023-09-07 at 21.33.19.png
-

Senast ändrad:
Otroligt skönt!

44949984-80CC-462B-A9AC-69323D7EF1FC.jpeg

15/30/50mm

Den med mest Rise har 10gr backsweep. Det var mycket märkte jag :) 5gr upp.

Fick dem idag, skall testa. Tack för inspirationen!

Tillbaka
Topp