Visa din AM/FR/DH/4X/lekmaskin-tråden

Westman skrev:
-------------------------------------------------------
Är det en Pacegaffel mitt norra öga skådar? Vad väger
> hela skapelsen nu då, med ti-fjäder och allt?

Ja, det är en Pace Fighter ( en av de sista som Wiggle reade) som ersatt Piken.
Gaffeln o ti-fjädern gjorde den lättare, men Gravity Droppern och Syntace-styret ( 16gr böj gör det mycket snällare mot axeln, rekommenderas) lite tyngre. Så den väger nästan 14 kg komplett.
( Ti-fjädern sparade 1/3 av stål-fjäderns vikt, om någon undrar).

/S

Strax under 14kg för 150 i slag är ju bra siffror det. 16 grader, backsweep eller upsweep, vilket är bra för axlarna?

C-dale: Har du en ersatt din gamla höj- och sänkbara sadelstolpe med en Gravity Dropper, hur är den? Märker du någon skillnad mellan titanfjäder och stålfjäder bortsett från vikten? En titanfjäder skall tydligen vara mer plush än en stålfjäder. Matchar fint mot ramen rent estetiskt som fö. övrigt är en fin AM-hojj (har som sagt inget emot Turner ;-)). Verkligen tråkigt med din axel och det sura är det att sånt tar tyvärr tid (har fortfarande själv känningar ibland i min axel). Krya på dig!

tn_strutsen%20002.jpg

Synd att man knappt har tid för den bara....

Mmm, grymt snygg IH, spanade själv lite på 7Point5 innan jag slog till på min nuvaranade. Lite svåra att få tag i här i Svedala.

Passar på att lägga upp bilder på mitt ny förvärv här oxå!!

DSC_0367.jpg ht=482

//Patrik

Senast redigerad av en moderator:
Westman, Det är 160mm slag fram, bak vet jag inte säkert. Men det är nog nått liknande.
Vikten vet jag inte riktigt heller... men mellan 15-16 kg är nog inte helt osannolikt. Skall se om jag kan få upp den på en våg.
Kan bara nämna att fjädringen känns otroligt soft och följsam, om jag gämför med min gamla IH MKIII.
Skall bara försöka att lära mig att justera in den ordentligt.
Sedan så skall den testas i diverse spår runt Göteborg.

Återkommer med mer exakta data om vikt.

Här finns specen för fortsatt dräggel!!
http://www.gtbicycles.com/swe/eng/Products/Mountain/All-Mountain/Full-Suspension/#2584

Tycker att den är ganska imponerande, specen alltså :)

//Patrik

Min skojhoj;

Reign -07´

Hjul-XT 08´20mm
Gaffel Magura Wotan 160mm
Bromsar XT-08´

Har fått jobba i Hellas, Åre, Gesunda och Jämtlandstriangeln i sommar. Grymt nöjd med att den är så allround.

/Mattias

Bilagor

• Sommar08 260.jpg
    Sommar08 260.jpg
    74.8 KB · Besök: 54
Jäklar vilken trevlig Reign rooth! Blir du less på henne kan jag adpotera henne, jag lovar att jag skulle vara en god far. :)

// Fischer

Jag handlade den, eller snarare fick den i utbyte för en annan ram som var defekt, på cyclecompoments. Det var en Banshee Rune som var en ersättning för en Banshee Pyre med defekt bakfjädring, som var en ersättning för en Banshee Pyre som posten mosade som var en ersättning för en Santa Cruz Blur LT som TNT mosade. Första hojjen inte handlad på cc utan ebayad från UK.

Så, jag är innne på 5te ramen innan bygget blev klart. Sjukt.

Miche: Jag har bara kört stig några få gånger i maj, innan jag gjorde en OTB som bara kan ha berott på att armen var för svag. I alla fall, Gravity Droppern funkar helt OK. Den har 1" och 4" sänkning, men 1" läget får man vara lite finkänslig för att hitta. Tror det kommer med lite vana.

Att känna om ti-fjädern är plushare är jag alldeles för okänslig för, tyvärr.
Att Pace-gaffeln är betydligt plushare än en Pike är helt klart. Men även här, jag har kört den för lite och använde ganska mycket kompressionsdämpning på Piken. (Floodgate inskruvad 2 av 4 varv och stora vredet (motion control?) 1/3 från öppna läget).

Hoppas jag kan kolla in din nya släde på lördag!

/S

C-dale: Ush inte nu igen :-( Du får låta kroppen krya på ordentligt nu så att det inte blir massa OTB:s. Det där med inställningar på en luftgaffel är en hel vetenskap är fortfarande inte fullt nöjd med min inställning men dina inställningar låter lite som mina.

Släden får jag tyvärr inte med mig på något sätt i bilen, funkar inte ihop med mitt gamla ställ och att ta in den i bilen är inte så populärt här hemma :-(

Du har väl kvar "retro-droppern", the orginal? Jag minns när vi snackade lite om bl a. Gravity Droppern för något år sedan. Har själv en Maverick Speedball som funkar hyffsat.

Tre olika anledningar till lycka
IMG_0578.jpg ht=544

Tripp
IMG_0601.jpg ht=544

Trapp
IMG_0596.jpg ht=544

Trull
IMG_0585.jpg ht=544

Kan man säga att jag gillar svarta cyklar??

By the way så är Yeti Och Specialized ramarna till salu...

Westman skrev:
> FMA : Du har fanimig ett riktigt grymt stall. Vad
> blir det istället för enduro och Yeti då?

Funderar på att inte körs FS på ett tag (med undantag för Intensen).
Kollar lite åt en Evil Bikes, men vet inte ännu. Det finns för mycket fina ramar...

yay! Bra köp Micke! Betyder detta att SXen går i graven, eller är det gammelenduron som stryker på foten och SXen nedflyttas ett pinn? Återkom gärna med rapport på hur gaffeln fungerar(det är en race va?)

Westman skrev:
> yay! Bra köp Micke!

Jag var sunt skeptisk men det blev bra. Tror jag :-)

> Betyder detta att SXen går i
> graven, eller är det gammelenduron som stryker
> på foten och SXen nedflyttas ett pinn?

Gammelenduron aka S-Worksen stannar defintivt då jag fortfarande tycker det är en suverän stig/AM hoj. Men jag vet inte hur jag ska göra med SXT:n faktiskt. Jag får väl så lite för den så tills vidare behåller jag den lite omkittad som någon form av AM/FR-sak mellan S-Works Enduron och Gloryn.

> Återkom gärna med rapport på hur gaffeln fungerar(det
> är en race va?)
Det är en Race men det blir nog Team-innehåll vad det lider.

Du får gärna skriva lite om vad du tycker om hela hojen också, jag är nämligen väldigt sugen på sen såndär själv. Och är det en ny hoj eller en åre-hyrhoj?

OskarH skrev:
> Du får gärna skriva lite om vad du tycker om
> hela hojen också, jag är nämligen väldigt
> sugen på sen såndär själv. Och är det en ny
> hoj eller en åre-hyrhoj?

Det är en hyrmaskin från Åre mtbcenter. Jag har mest skruvat och bara kört den två gånger hittills och inte ställt in den alls så jag kan inte säga just nåt om hur den är att åka med.

Du måste skoja med kedjestyraren dock! Ett sånt monster i en sån gräslig skärande färgkombo måste du fixa. Måla kedjestyraren vit med färg från panduro eller vad fan som helst. En sån fantastisk hoj förtjänar bättre.

Mycket nöje med den dock.. :)

chksix skrev:
> Har du köpt till verktygen och fettsprutan? Den
> kräver vård efter varje ride ;)
>
> Grattis till drömhojen!

Äh, jag kör till den rasar, sen köper jag en ny ;)

Nu är min lekhoj uppdaterad med Pike, mavic 321 på Hope bulb framhjul, och ett par feta wtb Timberwolf, trögrullade som tusan och väger fläsk men biter grymt!
Dessutom snabbkoppling till sadelstolpen, så man kan hissa upp och ner lite smidigare!

I Stigätar/dirtskepnad, 95mm slag:
grinch.jpg ht=484

Utförs, 140mm slag (borde ha droppat sadeln också, men det orkade jag inte)
grinch-2.jpg ht=484

Bilderna tagna hemma på balkongen, ska försöka fixa lite action-pics också vad det lider!

flöjt skrev:
> gillis skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tillökning:
>
>
> Import?

Svensksåld.

Westman skrev:
> Propheten Mk 1
>
> Sadeln går att sänka.. ;)

Ser sjukt fin ut!
Funkar den bra??

/Peter

F.M.A skrev:
> Westman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Propheten Mk 1
> >
> > Sadeln går att sänka.. ;)
>
>
> Ser sjukt fin ut!
> Funkar den bra??
>
> /Peter

Tack!

Ja, hittills känns den som en riktigt fin kompromiss på det sättet att den är snabb och tillräckligt nervig och trampeffektiv som trail/single track-cykel men ändå stabil nog i styrvinkel etc för att palla lite FR light med drops och annat kul. Bara att köra med andra ord. =)

Tillbaka
Topp