Då blir det en riktig fredagspost!
Jag tänkte gå igenom resan med min kraschade ram, Rasmus/Behind Bars och Banshee. Dels för att jag tidigare har rekommenderat flera här på happy att handla om av honom, vilket jag nu i efterhand inte längre tycker är ett lika bra alternativ, dels att happy har upprätthållit en bild av att han är bättre att ha att göra med än vad många nu faktiskt har upplevt.
Så ett försökt till att sakligt och kortfattat gå igenom mina affärer med Rasmus.
Jag kontaktade Rasmus förra sommaren efter rekommendationer på happy för kolla upp priset på en Prime. Rasmus var mycket hjälpsam och övertalade mig att istället kolla in en Spitfire. Jag fick en massa hjälp och tips med storlek och vilka grejer jag behövde mm. Cykeln skulle ha levererats i September, men blev försenad till November. Sådant händer och det är inte hela världen. Jag betalade med en konstig banköverföring istället för paypal trots att detta kosta mig själv marginellt mer, för att Rasmus inte skulle ta en stor kostnad för betalningen. När jag fick hojen fick jag fel droppout och ingen sadelstolpe. Sådant händer och Rasmus fixa det snabbt. Jag betalade sedan ur egen fick för att posta den fellevererade dropouten till Westman.
I september hittade jag först en spricka i ramen och mailade Rasmus. Jag fick maila lite bilder och ramnummret. Beskedet var ganska snabbt att jag skulle få en ny framtriangel. Jag skaffade pressverktyg och lager för att montera av framtriangeln och började jobba på hojjen. Då insåg jag dels att ramen hade ytterligare sprickor, ffa vid styrhuvudet, men troligtvis även vid infästningen till dämparen. Alla sprickorna är vid svetsar på ramen. Även swingen hade skador och det var ett lager som man inte kunde få att sitta bra. Efter ha mailat om detta var beskedet att jag skulle få en hel ram, men det fanns inte längre några grejer att få och jag skulle behöva vänta till 2015-ramarna producerades i Taiwan. Efter en lång väntan kom en ram på posten. Det visade sig däremot vara en äldre 2013-ram utan reverbdragning (jag hade en 2014). Jag mailade om detta och det var här eftersom det med blev generellt så att man fick vänta över 2 veckor innan man fick svar från Rasmus. Och tro mig, jag har tjatat som aldrig förr. Det var verkligen skittrist att inte ha en hoj i över tre månader. Historien var oavsett igen att det inte fanns några ramar att få tag på och jag skulle vänta på att de byggdes i Taiwan och sedan levererades till Danmark med den snabbaste tänkbara flaskpost. Under hela den här tiden har t.ex. Ison i England haft ramar i min storlek tillgängliga. Rasmus och har under resans gång hänvisat mig till någon snubbe på Banshee. Det är ju knappast någon jag ska behöva kontakt enligt Europeisk konsumenträttslig praxis. Jag har iallefall gjort detta eftersom Rasmus inte har svarat på mail och det har inte gett så mycket heller.
Jag inser nu hur fruktansvärt trist detta är båda att läsa och skriva. Ny ansats:
Min cykel gick sönder, det tog jättelång tid att få en ny. Det gjorde mig sur. Rasmus var dum och jag blev jättekränkt.
Spitfiren är en superbra cykel och jag tror inte generellt dom har några kvalitetsproblem med sina nya cyklar. Handlar man via någon annan som använder en större distrubutör (typ Ison) har man troligen aldrig dessa problem. Rasmus är troligaste den billgiaste handlaren man hittar och han prismatchar, så det är bara att väga risken av att han är strulig som fan att ha att göra med, mot med att evntuellt lägga ett par tusenlappar mer för att slippa sådana problem. Jag kommer inte handla av Rasmus igen.
Här är den nya skapelsen:
För övrigt så sitter jag fortfarande på min kraschade gamla ram och 2013-ramen som ska hämtas upp. Eftersom jag har varit sjuk under veckan och varit hemma och jag försökt får Rasmus och beställa upphämtning av grejerna när jag har varit hemma. Det har gått som det brukar gå...