Visa din Banshee

Visa din Banshee
Säg hej till min nya. Han heter Rune. Han tycker om långa promenader i skogen och platta landningar.

Rune.jpg

Velotek fixade garantin åt mig trots att jag inte har köpt ursprungliga cykeln hos dom. I samma veva fick jag även en dropperpost utbytt på garanti (som inte heller jag hade köpt där). Det är så extremt bra service att även ni andra kommer bli tvingade att handla alla era grejer av Neil.

#fuckhuckers

Visa din Banshee
jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Säg hej till min nya. Han heter Rune.
>
> Bild på präktig Trenduro-hoj...
>
> Velotek fixade garantin åt mig trots att jag inte
> har köpt ursprungliga cykeln hos dom. I samma
> veva fick jag även en dropperpost utbytt på
> garanti (som inte heller jag hade köpt där). Det
> är så extremt bra service att även ni andra
> kommer bli tvingade att handla alla era grejer av
> Neil.
>
> #fuckhuckers

Grattis! Du vet då hur en slipsten ska dras :)

Visa din Banshee
jofahjalm skrev:
> Säg hej till min nya. Han heter Rune. Han tycker
> om långa promenader i skogen och platta
> landningar.
>
>
>
> Velotek fixade garantin åt mig trots att jag inte
> har köpt ursprungliga cykeln hos dom. I samma
> veva fick jag även en dropperpost utbytt på
> garanti (som inte heller jag hade köpt där). Det
> är så extremt bra service att även ni andra
> kommer bli tvingade att handla alla era grejer av
> Neil.
>
> #fuckhuckers

Snyggt! Intressant att de fimpat förstärkningen mellan överrör och sadelrör. Eller den kanske finns där i större storlekar?

Kör du "högläge" på dropoutsen för att efterlikna Spitfire-geometrin? Kan tänka mig att det blir lite väl überslackt för stigbruk annars:-)

Visa din Banshee
Makten skrev:
> Snyggt! Intressant att de fimpat förstärkningen
> mellan överrör och sadelrör. Eller den kanske
> finns där i större storlekar?
>
> Kör du "högläge" på dropoutsen för att
> efterlikna Spitfire-geometrin? Kan tänka mig att
> det blir lite väl überslackt för stigbruk
> annars:-)

Tack. Jag hade faktiskt inte lagt märke till att förstärkningen saknades.

Nu kör jag i mellanläget. Baserat på att få samma dynamiska vevlagerhöjd som för spittyn, och för att visa att jag inte är något svetto.

Cykeln känns mer annorlunda från Spitfiren jämfört med vad jag hade väntat mig. Jag har fortfarande inte vant mig vid styrningen, men jag tror nog inte 65 graders HA är något problem när man har vant sig. Den klättrar stök som ingen annan cykel jag har provat och den ger otroligt med grepp samtidigt som den tar stora smällar bra. Den är marginellt segare att dra igång, men för typ SBR tror jag det är en snabbare hoj.

Visa din Banshee
jofahjalm skrev:
> Tack. Jag hade faktiskt inte lagt märke till att
> förstärkningen saknades.

Det är nog lika bra eftersom den typ av förstärkning försvagar enligt motorcykelramtillverkarshandbok

> Jag har fortfarande inte vant mig vid styrningen, men jag
> tror nog inte 65 graders HA är något problem
> när man har vant sig.

Vad var det jag har alltid sagt! ;)
Jag är bara glad att en eminent forummedlem som du skriver det!

> men för typ SBR tror jag det är en snabbare hoj.

Om den håller! ;)

Visa din Banshee
Törs man fråga hur kort jofahjälm är? cykeln har styret lika högt som damens sjösala jämföört sadeln :) Det är bara noralt för dvärgar och pygméer att vara under 155. :D

Jag som ej är bildad fattar inte hur den där förstärkningen kan försämra. Hoppas den håller nu då :)

Hur är vikten på banshees?

Visa din Banshee
NickPick skrev:
> Törs man fråga hur kort jofahjälm är? cykeln
> har styret lika högt som damens sjösala
> jämfört sadeln :) Det är bara noralt för
> dvärgar och pygméer att vara under 155. :D

Fast på bilden är ju sänkstolpen i botten (för stående utförscykling får man förmoda) så det är nog ingen vettig liknelse :)

/Johan

Visa din Banshee
Luthman Photography skrev:
> Jofa är 105cm.

när han står på en pall med armen sträckta mot tacket! ;)

Visa din Banshee
Oh my and a boo hoo som Iggy skulle ha sagt!

Ramen är klart grövre jämfört med spitfiren, men den totala viktskillnaden är nog inte så mycket att orda om. Jag skulle gissa på ett par hundra gram. Dess tjocka rörformade delar är däremot svällande stora jämfört med mina nätta flickhänder, vilket gör den otymplig att bära.

Visa din Banshee
Japp. Har sett någon bild på nätet på en annan som saknar förstärkning. Antar att det gäller S-ramar eftersom det är så lite sadelrör som sticker upp ovanför överröret.

Visa din Banshee
Najsiga jonnar, både jofas och börjesjus! Det lilla jag har handlat av Velotek hittills har varit väldigt trevligt. Sportbönor och hopeprydnadsbromskivor i paketen mot faktura med snabb leverans.

Hoppas Rune håller nu jofa!

Visa din Banshee
happymtb.fr skrev:
> Jag som trodde att du skulle skaffa en medium...?

Det var tanken, men när jag hämta upp hojen visade det sig vara en S. Jag orkade inte vänta en Bansheeledtid till utan testade att bygga upp den och se om det skulle funka. Det verkar funka bra med 60 mm styrstam och 780 styre, känns inte trångt i cockpit. Jag tvekade rätt mycket, men efter ett par rundor så tror jag att det kanske är rätt bra som stigcykel.

Detta underminerar min besatthet av reachmått. Jag misstänker iofs att det skulle vara ganska mycket stabilare med en M om man ska åka utför. Nu har jag däremot redan en DH och kommer att använda denna främst i plattskogen, då kanske det är okej att cykeln är kortare så att man kan köra upp för klackar och kanter. Det är inte så enkelt med min DH.

Men hur är 160 mm göteborgscykel i Hellas? Jag tycker det är rätt så grymt. Nu kanske jag misstar mig eftersom jag har cyklat ht i ett par månader och det är det jag jämfört emot istället för mina Spitfire som jag inbillar mig. Som jag upplever skillnaderna nu är att det visserligen är lite segare att få igång cykeln, men överlag tycker jag det känns snabbare. Runen tappar inte lika mycket fart när man kör in i grejer (vilket jag tycker om att göra) och jag tycker det verkar ge klart mer grepp jämfört med min Spitfire. Trots att jag kör mycket sag och inte har satt in några spacers i dämpare har jag inte lyckats bottna hojen. Då har jag naturligtvis huckat cykeln en del. Detta är inte vad jag hade väntat mig, jag trodde det borde vara samma lika oavsett om man har 140 mm eller 160 mm slag.

Man får ju anpassa tekniken lite med tanke på att cykeln är så flack, men jag tror 160 mm slag i plattmark får Jofa-seal-of-approval:

Seal-of-approval.jpg

Jag vet inte om jag ger så mycket för den gamla happysaningen om att det ska vara kortslagigt i skogen. 160-monstertruck är roligare jämfört med min HT.

Men man ska inte ropa hej för tidigt, ännu finns det tid för ångesten att växa fram och inse att jag kommer behöva prostituera mig för att ha råd med en lite längre cykel.

Visa din Banshee
Jag lämna tyvärr ifrån mig liket när jag hämta upp Rune. Du får vänta till Rune dör. Men tanke på att Rune fortfarande inte bottnat och är ganska grov kan det ta ett tag...

Visa din Banshee
lundatok skrev:
> Jag tycker du ska lämna tillbaka den och KRÄVA
> en med förstärkning.

Det är bara en tidsfråga....

Visa din Banshee
jofahjalm skrev:
> Jag lämna tyvärr ifrån mig liket när jag
> hämta upp Rune. Du får vänta till Rune dör.
> Men tanke på att Rune fortfarande inte bottnat
> och är ganska grov kan det ta ett tag...

Du måste bottna minst ett flertal gånger per runda annars är det fel på både dig och cykeln.

:)

160mm låter skapligt... Men whatever floats your boat som man säger! Huvudsaken man har kul.

Visa din Banshee
Det började med att jag köpte ett par baggy shorts i våras. Ett sådan köp måste ju kompletteras med lämplig cykel!!
2015-12-2515.57.48.jpg

Tog alltså hem en fantomen ram med cc dämpare och lämplig gaffel + styre/stem.
övriga vitala delar är lånade från XC cykeln i väntan på att tomten i nåt skede ska dela ut resten.

Dropper post är på väg.

Mycket trevlig hoj!! Betydligt tuffare än jag själv.

Visa din Banshee
Lövis skrev:
> Det började med att jag köpte ett par baggy
> shorts i våras. Ett sådan köp måste ju
> kompletteras med lämplig cykel!!
>
>
> Tog alltså hem en fantomen ram med cc dämpare
> och lämplig gaffel + styre/stem.

Riktigt fin Banshee du byggt ihop ???

Visa din Banshee
tarkovskij skrev:
> >
> Min prime. Det blingigaste är väl en TF-tunad
> Float CTD med kashima coat som är rätt najs. I
> övrigt ganska standard.

Najs!

Visa din Banshee
Tänkte kolla efter billig bakdämpare att ha när min Inline skall på service, men vilka mått skall den ha?
Gjorde en sökning, men hittade inget, kan vara så jag söker med "fel" ord.
Det jag undrar är alltså inte fjädringslängd utan måtten för att passa på en Spitfire V2 (Tex 200*57 mm, eller vad det nu kan vara)

Senast ändrad:
Visa din Banshee
BörjeSju sa:
Spitfire med mycket Hope från Velotek, kanon suport av Neil och Bobby!

Snygg, och kul med en Zocchi 350. Vilken variant är det och är du nöjd med den?

Lövis sa:
Det började med att jag köpte ett par baggy shorts i våras. Ett sådan köp måste ju kompletteras med lämplig cykel!!

Tog alltså hem en fantomen ram med cc dämpare och lämplig gaffel + styre/stem.
övriga vitala delar är lånade från XC cykeln i väntan på att tomten i nåt skede ska dela ut resten.

Dropper post är på väg.

Mycket trevlig hoj!! Betydligt tuffare än jag själv.
Helt rätt! Såg först fel och tyckte du hade nån sorts prototyp-dubbelkronad sadelstolpe.

Fin fantom i övrigt, läcker färg! Förtjänar ny bild när du bytt sadelstolpe..

Visa din Banshee
När jag ändå hade vägarna förbi denna tråd så:
20151226_122423.jpg

Samma ram som på sida 4 men med 26:or och prylar av blandad ålder och slitage. Svårt att motivera 650B innan gaffeln lämnar in helt.

Tillbaka
Topp