Visa din bastarddrivlina!

Så det känns som att Shimano verkligen storsatsar på entry/mid range och mekaniskt medan SRAM snart har dumpat det segmentet helt
Shimano är ju sedan lång tid bevisat riktigt duktiga på att kostnadsoptimera produktions och tillverkningsteknik och därför är det väl en ren förlust för andra tillverkare att försöka konkurrera i priskänsliga segment.

"Adding to the mix, in 2024 Shimano added its ESSA lineup as a true budget 8-speed option aimed at MTB and hybrid bikes. This was designed to replace the Acera, Altus and Tourney TX components – and while it is compatible with pre-existing 8-speed drivetrains, it’s not compatible with any of the CUES components."

"It’s worth reiterating that despite the ESSA product tier being U2000, these parts are not cross-compatible with CUES. Instead, Shimano designed them to be backward and cross-compatible with some existing 6-, 7- and 8-speed components such as Tourney, Altus, and Acera."

Vilket pris tycker du att den borde ha?

Shimano Essa RD-U2000 Bakväxel för 359,99 SEK hos
Det tycker åtminstone inte jag är särskilt dyrt.
billigare än jag sett förut, trodde det var 40 euro plus för vad jag tycker borde vara en 274-kronors bakväxel :) men jag är lite skraj för bikeinn efter ett par mindre bra erfarenheter och brukar inte kolla där, men det kanske är en rimlig affär nuförtiden?

Nu när det finns så många med 3d-skrivare osv borde någon ta fram ett system där man kan ändra utväxlingen med typ två externt monterade "vajerskivor" eller liknande. Vore najs att kunna bygga ihop utan att tänka på så jäkla många detaljer.

Synar och höjer!
Sjudelad frikrans med 8-delad sora-dereilleur. En kedja som är ihopbyggd av två gamla som låg i en låda. Körs 1x på ett vevparti som är gjort för 2x och dessutom har omatchande vevar. Rattas med ett gammalt friktionsreglage på styret. Fick dessutom svetsa igen hålet i växelörat och borra och gänga ett nytt för att kunna dra dit dereilleurn. Observera också egenbyggda anordningen för att hålla bakhjulet centrerar och kvar i dropouts.
Växlar som en dröm.Visa bilaga 750038Visa bilaga 750037
Att du vågar ställa den på gatan. 😱

Nu när det finns så många med 3d-skrivare osv borde någon ta fram ett system där man kan ändra utväxlingen med typ två externt monterade "vajerskivor" eller liknande.
Sådana har ju redan funnits i många år, ffa de som säljs under namnet Travel Agent
Vanligast har de varit för att ändra draget för V-bromsar till STI-reglage
79885-04-c-128758.jpg

Jag har själv sådana på en cykel

Motsv finns även för bakväxlar, tex ShiftMate
shiftmate_main.jpg

Vore najs att kunna bygga ihop utan att tänka på så jäkla många detaljer.
Visst skulle det vara bra, men det blir nog bara en liten nischprodukt.
De som är tillräckligt intresserade kommer troligare att lägga pengarna på el-växlar.

Sådana har ju redan funnits i många år, ffa de som säljs under namnet Travel Agent
Vanligast har de varit för att ändra draget för V-bromsar till STI-reglage
79885-04-c-128758.jpg

Jag har själv sådana på en cykel

Motsv finns även för bakväxlar, tex ShiftMate
shiftmate_main.jpg

Visst skulle det vara bra, men det blir nog bara en liten nischprodukt.
De som är tillräckligt intresserade kommer troligare att lägga pengarna på el-växlar.
Coolt! Den till bakväxeln är riktigt läcker.

Då är det ju ett beprövat koncept!
Tänkte mig en produkt i form av en stl fil som är gratis att ladda ner och bara att skriva ut för dom som har en skrivare.

Precis byggt en ny drivlina till min 26-tummare med bockstyre. Den består av följande:

Shimano 105 11-34t 11-delad kassett med Shimano 105 11-delad kedja. 8-delad XT-bakväxel, Suntour arx framväxel. Shimano Exage vevparti för 3-delat, fast minus ett drev, med 42t Stronglight storklinga på mellanklingans plats och Shimano 28t lillklinga. Hela härligheten växlas på friktion med Dura Ace styrändsreglage, som ursprungligen är avsedda för 9-delat.

Bakväxeln satt innan på en cykel jag grävde upp ur en container för grovsopor. Framväxeln kommer från en Crescent hurtbulleracer som blivit utrensad av ett fastighetsbolag och var på väg till skroten.
0ED606DE-F5A4-4D2C-B1E2-C7FC1B3CDC21.webp

99BF4FEF-85CA-4419-950C-FD09F38C1D85.webp
FB842623-41CE-48DD-973F-3C2AFFC71296.webp

Cyklade första rundan på strax under 5-mil idag och omdömet är att den här monstrositeten faktist funkar och den växlar till och med bra. Framtill finns det fortfarande saker att ordna upp, kedjan är inte glad i att växla ner till lillklingan, den följer istället gärna med storklingan och kilar in sig i kedjestaget. Förhoppningsvis räcker det med lite justeringar

Tillbaka
Topp