Visa din Bird

Visa din Bird
Rattnalle sa:
Lägger in en bild till och slänger in en fråga.

Vad ska man ha för stänkskärm på den här? På förra cykeln körde jag Mudhugger men jag starkt skeptisk att den skulle fungera med den vinkel sadelstagen går på den här ramen. Det är ju knappt sadelstag ens när de pekar mer i knävecken .

Andra förslag?

Skona oss från den hemska trenden med skärm på detta riktigt snygga bygget. Köp shorts som är vattentäta i baken istället... ;-)

Visa din Bird
Det behövs fler bilder här :)

Slänger in en fråga också, nu när jag vet att det spruckit en av första modellen som ersatts med den senaste revisionen: Märks det någon som helst skillnad? Det enda jag sett mellan våra två exemplar är att den senare har tightare mellan kedjestag och klinga.

Bilagor

• P4290131.jpg
    P4290131.jpg
    259.7 KB · Besök: 128
  • P4290134.jpg
    P4290134.jpg
    321.2 KB · Besök: 88
Visa din Bird
Dags för ett inlägg då jag nyss blivit med en fågel. En Aeris 120 storlek L med Pike RC och Delux RT Debonair. E1900-hjul, SLX drivlina och bromsar. Eftersom jag jag sedan ett år tillbaka bor i Wales kunde jag testa den på plats hos gänget i Eversley och därefter var inte steget långt till att beställa. Ser fram emot att så småningom också få köra den i svenska skogar!

IMAG6333_.jpg

Visa din Bird
Gilljam sa:
Dags för ett inlägg då jag nyss blivit med en fågel. En Aeris 120 storlek L med Pike RC och Delux RT Debonair. E1900-hjul, SLX drivlina och bromsar. Eftersom jag jag sedan ett år tillbaka bor i Wales kunde jag testa den på plats hos gänget i Eversley och därefter var inte steget långt till att beställa. Ser fram emot att så småningom också få köra den i svenska skogar!

Snygg! Lycka till i (så här års) gegg-Wales :)

Visa din Bird
Jag är 3mm ifrån att kunna bli klar med min 120.
Väntar på adapter till genomgående axel till riktstället.
Boostinatorn från Wolftooth funkade klockrent på Hope Pro 2 Evo baknavet, måste bara disha om.
Till min stora förvåning fick jag klippa några länker extra på den gamla kedjan, verkar dra min kedja än min gamla Intense.

Visa din Bird
larsaw sa:
Snygg! Lycka till i (så här års) gegg-Wales :)

Tack :) Ja jösses, jag trodde jag var van med lera från mina år på Östgötaslätten, men det är inte ens lönt att jämföra. Väldigt kul och väldigt, väldigt... lerigt! Det tränger verkligen in precis överallt, så jag tror helt klart det finns en poäng med "because we live in the UK".

Visa din Bird
Sedärja, här måste man ju få posta nya hojen :D

Premiärturen får bli på söndag och det ska bli riktigt skoj!

Bilagor

• Foto 2017-03-22 16 43 20 (1).jpg
    Foto 2017-03-22 16 43 20 (1).jpg
    758.7 KB · Besök: 115
Visa din Bird
Ville ha en go HT för att leka i skogen, kör Commencal meta V4 . Bird ligger inte alls efter! Riktigt grym pärla, nöjd som fan!

Bird Zero AM

Rock show Lyrik 150mm
Nx 1x11
Maxxis miniomnDHF 2.5 (fram)
Maxxis ardent 2.4 (bak)
Sram db5 bromsar

Bilagor

• IMG_5669.JPG
    IMG_5669.JPG
    527.2 KB · Besök: 99
Visa din Bird
richi_dito sa:
Ville ha en go HT för att leka i skogen, kör Commencal meta V4 . Bird ligger inte alls efter! Riktigt grym pärla, nöjd som fan!

Bird Zero AM

Rock show Lyrik 150mm
Nx 1x11
Maxxis ardent 2.4 (bak)
Sram db5 bromsar

Najs!
Nu blev jag sugen på att bygga ny HT

Visa din Bird
Det fattas ju faktiskt en fågel i den här tråden. Äntligen står den på rätt hjulstorlek. (får se hur länge de håller bara, 15min kanske?)

DSC_4213.jpg

Visa din Bird
richi_dito sa:

Bird Zero AM

Rock show Lyrik 150mm
Nx 1x11
Maxxis ardent 2.4 (bak)
Sram db5 bromsar

Hur upplever du trampeffektiviteten speciellt uppför?
Är den "poppig" och inbjuder till bus och lek? Tyckte man fick jobba en hel del med Aerisen för att få upp den på bakhjulet / vid små hopp och dropp.

Visa din Bird
Max_Power sa:
Har själv en zero tr strl M med en 50 mm styrstam och är 180 cm lång och innerbensmått på ca 82-83. Har just nu en dropperpost 125 mm men ska uppgradera till 150 mm vilket jag får plats med.

Annars finns här en tråd om Birds storlekar http://singletrackworld.com/forum/topic/bird-zero-sizebuild-advice

Bird har följande mått som "inspiration" till storleksval av Zero TR:
Frame Size XS S M L XL
Min Height (Imperial) – 5’3″ 5’6″ 5’10” 6’1″
Max Height (imperial) 5’5″ 5’8″ 5’10” 6’4″ –
Min Height (Metric) – 160cm 168cm 178cm 185cm
Max Height (Metric) 165cm 173cm 178cm 193cm –

För mig som är 170cm blir det rimligen en Small eller Medium... alltid svårt att välja :D

Senast ändrad:
Visa din Bird
Det lutar åt en Zero TR i M (är 173cm och ca 78 i innerben). Kommer nog att köra på ursprungsspecen med NX drivpaket men byter bromsarna til SLX M7000... En dropper borde man kanske också ha men det får bli senare.

Visa din Bird
På platten grusväg eller på platten brötig stig?
Klättring asfalt eller klättring dödsberg?
...Svaret kan ju bero liiite på vem som sitter på cykeln och också om den är utrustad med budget eller blingbling :D

Jag kan återkomma med ett svar om ett tag när min beställda Zero TR levereras. Tills dess får Svedjemo, Max_Power och övriga ägare av Zero TR svara. Eller så kan du skicka PM till dem ;)

Visa din Bird
JLindh sa:
...Svaret kan ju bero liiite på vem som sitter på cykeln och också om den är utrustad med budget eller blingbling :D

Jag kan återkomma med ett svar om ett tag när min beställda Zero TR levereras. Tills dess får Svedjemo, Max_Power och övriga ägare av Zero TR svara. Eller så kan du skicka PM till dem ;)

Ok förtydligar frågan lite på platten oteknisk stig :) (antar att den gör jobbet på lite brötigare), halvbranta/branta teknisk uppför. Skulle man bli jätte besviken på den om man körde ett XC lopp nångång. Känns den rapp eller seg?
Utgår från budget modellen antar inte det gör jätte skillnad från bling bling ? rätta mig om jag har fel :P

Visa din Bird
Bofinken sa:
JLindh sa:

Ok förtydligar frågan lite på platten oteknisk stig :) (antar att den gör jobbet på lite brötigare), halvbranta/branta teknisk uppför. Skulle man bli jätte besviken på den om man körde ett XC lopp nångång. Känns den rapp eller seg?
Utgår från budget modellen antar inte det gör jätte skillnad från bling bling ? rätta mig om jag har fel :P
Jag velade mellan AM och TR men beslutade mig till slut för TR trots de ”långa” kedjestagen och jag tycker att cykeln är riktigt rapp och rolig samtidigt som det går hyfsat snabbt på platten. Men allt handlar ju om vad man har för preferenser och erfarenheter, vad du har cyklat på tidigare. Själv är jag ingen jätteerfaren cyklist och har inte behov av en superlätt och superspeccad cykel. Jämför jag med min förra cykel, en Canyon Nerve al 9.9, så är fågeln lite busigare, roligare och rappare men inte lika bekväm att köra långt med.

Visa din Bird
Ok tack för input, letar mest ett komplement till Spez Enduron som då är lite snabbare och rappare :) men fortfarande lekfull.

Svedjemo sa:
Bofinken sa:
JLindh sa:

Jag velade mellan AM och TR men beslutade mig till slut för TR trots de ”långa” kedjestagen och jag tycker att cykeln är riktigt rapp och rolig samtidigt som det går hyfsat snabbt på platten. Men allt handlar ju om vad man har för preferenser och erfarenheter, vad du har cyklat på tidigare. Själv är jag ingen jätteerfaren cyklist och har inte behov av en superlätt och superspeccad cykel. Jämför jag med min förra cykel, en Canyon Nerve al 9.9, så är fågeln lite busigare, roligare och rappare men inte lika bekväm att köra långt med.

Visa din Bird
Bofinken sa:
Också sugen på den velar lite då jag gärna hade velat haft den i 29" ?

Har för mig att jag läste i deras FB-grupp att det kommer komma fler cyklar i 29" under 2018. Och följer de produktserien från 27.5" så borde det komma en Zero AM/TR i 29". Men det blir en lång väntan i så fall.

Visa din Bird
arneman sa:
Bofinken sa:
Också sugen på den velar lite då jag gärna hade velat haft den i 29" ?

Har för mig att jag läste i deras FB-grupp att det kommer komma fler cyklar i 29" under 2018. Och följer de produktserien från 27.5" så borde det komma en Zero AM/TR i 29". Men det blir en lång väntan i så fall.

Hoppas verkligen du har rätt för då blir det en fågel för mig med :)

Visa din Bird
Personligen har jag nu senast kört 29er. Funkar fint tycker jag på inte så tekniska partier men tycker det är lite klumpigt. Beror kanske på min korta höjd (173 cm) över jorden. Skall bli kul att testa 27.5. Ser så mycket framemot fågeln!

Visa din Bird
IMG_20171030_220305.jpg
IMG_20171030_190859.jpg
IMG_20171030_193720.jpg

Lite bilder från min nya Zero! Stora frågan nu är om man ska skaffa frame guard eller bara skydda nyckel områden med lite tejp eller något...

Senast ändrad:
Visa din Bird
Tog en storlek L! :) sKulle lägga upp lite fler "unboxing" bilder men det var för jobbigt på mobilen :P

Kommer provköra den i veckan/alternativt helgen! Får återkomma efter jungfruresan! :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp