Visa din Bird

Visa din Bird
Öhlins dämpare har man ju varit lite svag för sedan barnsben. Snygga om inte annat...?. Får kolla runt lite om det kan vara en rolig "investering".

Visa din Bird
223514_00_c.jpg

Annars kan du ju trimma den gamla med såna här.
https://www.bike24.com/p2223514.html

Visa din Bird
Jag har labbat lite med hur jag kan få plats med en stor flaska tillsammans med en Fox X2 på min 145 LT, en DI2 adapter som Bird rekommenderar funkar tyvärr inte med X2 så jag printade en hållare istället. Första varianten sprack i en mindre krasch där flaskan fick en smäll i sidled så jag gjorde en ny, lite starkare variant som har hållit bra nu.

Gjord i ASA, 100% infill. Passar iaf Large ramar, osäkert med andra storlekar.

DSC_0015.JPG

DSC_0016.JPG

Skrmklipp.PNG

Skrmklipp2.PNG

Filer och lite print instruktioner finns på thingiverse
https://www.thingiverse.com/thing:3478529

Visa din Bird
edvin_m sa:
Jag har labbat lite med hur jag kan få plats med en stor flaska tillsammans med en Fox X2 på min 145 LT, en DI2 adapter som Bird rekommenderar funkar tyvärr inte med X2 så jag printade en hållare istället. Första varianten sprack i en mindre krasch där flaskan fick en smäll i sidled så jag gjorde en ny, lite starkare variant som har hållit bra nu.

Gjord i ASA, 100% infill. Passar iaf Large ramar, osäkert med andra storlekar.

Filer och lite print instruktioner finns på thingiverse
https://www.thingiverse.com/thing:3478529

Fan va snyggt gjort! Skulle du kunna tänka dig tillverka och sälja en sådan till mig? Får precis plats med en 550ml flaska med Di2 adapter på min AM9 och skulle gärna vilja få plats med en större flaska :)

Visa din Bird
JiPe sa:
Hej!
Ni som beställt en Bird, hur lång tid har det tagit från att de SKICKAT cykeln tills ni fått cykeln (Stockholm)?
Jag beställde bara ram och inte komplett cykel. Beställde den 25/2, ramen skickades den 27/2 och jag hade den i handen den 3/3. För mig skickades den med UPS.

Visa din Bird
pbeijer sa:
JiPe sa:
Hej!
Ni som beställt en Bird, hur lång tid har det tagit från att de SKICKAT cykeln tills ni fått cykeln (Stockholm)?
Jag beställde bara ram och inte komplett cykel. Beställde den 25/2, ramen skickades den 27/2 och jag hade den i handen den 3/3. För mig skickades den med UPS.
Det var snabbt :)
Jag väntar på del till cykeln, som är på gång in, innan de kan bygga klart och skicka. Om de skickar den några dagar innan ev Brexit så borde grejerna hinna in i EU. Spänningen är olidlig :)

Visa din Bird
Endurovapnet 2019.
RXF36Coil, DVOTopaz, TraverseSL och Hayes Dominion, OneUp Dropper och en mix av XX1,X01 och GX fick bli specen.

Skall bli riktigt spännande att testa sig fram med denna, men den är klart mer förlåtande än Cambern.

C022E7BD-8034-48D5-82F4-34D21030B1D0.jpeg

343B3F32-EBDA-411F-9521-D4BA7B7DACC9.jpeg

AF216B67-8C2A-4F29-8547-A0DF6ED3A75F.jpeg

Senast ändrad:
Visa din Bird
Roger_Edvinsson sa:
Endurovapnet 2019.
RXF36Coil, DVOTopaz, TraverseSL och Hayes Dominion, OneUp Dropper och en mix av XX1,X01 och GX fick bli specen.

Skall bli riktigt spännande att testa sig fram med denna, men den är klart mer förlåtande än Cambern.

Hur känns topazen och hur har du den inställd?

Precis beställt en topaz åt sambons lite mindre fågel :)

Visa din Bird
marr sa:

Två korta svängar och ytterst lite laborerande hittills.

Inga band i dämparen, varken på positiva eller negativa sidan.
Tryck enligt rekommendation och jag får då ca 30% sag, 180psi i blåsan vilket är ganska lågt.
Tre klick kvar på returen vilket annars är ett problem med RS dämparna som vissa påstår ät lite sega.

Otroligt följsam och plush, och ganska stor skillnad mellan helt öppet och ”stig” läget där det senare svarar bättre när man trampar.

Skall labba lite mer under nästa vecka är det tänkt men den passar riktigt bra på fågeln och lirar fint ihop med Coilgaffeln.

Visa din Bird
Roger_Edvinsson sa:
marr sa:

Två korta svängar och ytterst lite laborerande hittills.

Inga band i dämparen, varken på positiva eller negativa sidan.
Tryck enligt rekommendation och jag får då ca 30% sag, 180psi i blåsan vilket är ganska lågt.
Tre klick kvar på returen vilket annars är ett problem med RS dämparna som vissa påstår ät lite sega.

Otroligt följsam och plush, och ganska stor skillnad mellan helt öppet och ”stig” läget där det senare svarar bättre när man trampar.

Skall labba lite mer under nästa vecka är det tänkt men den passar riktigt bra på fågeln och lirar fint ihop med Coilgaffeln.

Samma upplevelse som jag har av min topaz på orangen alltså. Mycket tydligare skillnader på spaken.

Visa din Bird
Ja riktigt snygg! Råa aluhojar är vansinnigt snygga, och jag inbillar mig att det är ganska enkelt att hålla snyggt också med en Scott's-Brite (stavning?) om den andan faller på. Annars tycker jag att lacken ofta är en sak som ligger Bird i fatet (liksom många andra mindre firmor). Jag kan inte hjälpa att det ser ut som biltemas sprayfärg, fast ändå inte på ett coolt ghetto vis.

Visa din Bird
AX3L sa:
Ja riktigt snygg! Råa aluhojar är vansinnigt snygga, och jag inbillar mig att det är ganska enkelt att hålla snyggt också med en Scott's-Brite (stavning?) om den andan faller på. Annars tycker jag att lacken ofta är en sak som ligger Bird i fatet (liksom många andra mindre firmor). Jag kan inte hjälpa att det ser ut som biltemas sprayfärg, fast ändå inte på ett coolt ghetto vis.
Jag tror det är för att du vet att den är billig som du märker nåt. Sen att den inte har Speshs pearl-lack får man leva med förstås. Den ser ju dyr ut på riktigt.

Visa din Bird
Rattnalle sa:
AX3L sa:
Jag tror det är för att du vet att den är billig som du märker nåt. Sen att den inte har Speshs pearl-lack får man leva med förstås. Den ser ju dyr ut på riktigt.

Njae, jag tror inte att det är det faktiskt! Det är som att de små tillverkarna inte får till ett sånt djup i lacken som de större har, vilket kanske iof inte är så konstigt.

Konspiration: tror ni dessutom att tillverkarna jag väljer ut de ramar med finast svetsar för att sälja som råa?

Visa din Bird
Tycker ändå att de lackerade fåglarna jag sett ser helt ok ut i lacken...men en RAW tilltalade mig betydligt mer.

Skall bli spännande att se hur patinan blir på dessa ramar för de är jäkligt mycket mer repkänsliga än en lackad.
såg även en AM9 där de gråa fälten polerats bort, det får nog bli steg två för att göra cykeln individuell och ersätta detta med stickers.

Senast ändrad:
Visa din Bird
Är inne på att köpa en Bird Aeris 120 som komplement till min enduro hoj. Dock undrar jag vad man bör välja för storlek ? Är 180 så antar att jag ligger i mellan medium Long och large ?

Visa din Bird
Jumperstumper sa:
Är inne på att köpa en Bird Aeris 120 som komplement till min enduro hoj. Dock undrar jag vad man bör välja för storlek ? Är 180 så antar att jag ligger i mellan medium Long och large ?
ML kan nog bli rätt lagom, särskilt som komplement till om du redan har en köttig enduro? Samma reach som min generation ett Aeris men du är ett par cm kottare än mig. Jag tycker det är spot on som jag har det på min.

Visa din Bird
Rattnalle sa:
Jumperstumper sa:
ML kan nog bli rätt lagom, särskilt som komplement till om du redan har en köttig enduro? Samma reach som min generation ett Aeris men du är ett par cm kottare än mig. Jag tycker det är spot on som jag har det på min.

Jo min enduro hoj som är en commencal meta 29 har 460 i reach tycker de känns bra, skulle kunna ca längre. Så ML blir nog bra :) Är ute efter en stighoj som komplement till min enduro antar att birden borde vara ett bra val :)

Visa din Bird
AM9 i ML eller L är frågan, jag är 181 cm en bra morgon med 86 cm i grenmått och +6 i ap-index (187 mellan fingerspetsarna).

Hovrar med fingret över köpknappen på en AM9 ram. Jag har egentligen inte råd men har en del skrot liggande, det får bli 1x10 och hembygda 25 mm hjul med omatchade nav, omaka bromsar osv. Förhoppningsvis ska jag inte behöva gräva fram vevar med fyrkantsaxel, men vi får se.

Såhär skrev Bird när jag frågade: You're between the two for sure. I would say that ML would suit more general riding, L if you want to do more descent focused riding. Either way, if its an ML go with a 40 or 50 stem, L, go with a 32 or 35.
Det avgjorde ju inte saken. Jag har ju tänkt cykla allt från knöliga utförs-stigar i Falun till liftburet till upptäcktsfärder på 3 timmar i hemma skogen till heldagar i fjällen. Vardagsturerna tenderar att bli få km och många höjdmeter dvs hitta en backe och köra upp och ner många gånger, sen öva misslyckade manuals, försöka nån teknisk klättring som bränner i lungorna och sen åka hem.

Prylnörden i mig och nyfikenheten säger L, hjärnan säger att en som jag borde överväga ML.

Senast ändrad:
Visa din Bird
Min har åkt båt och blivit kraftigt misshandlad.

Ett tips är att kolla nedre skruven till länkaget ibland. Det klonkar när den gängar upp sig.

Bilagor

• IMG_20190427_103757.jpg
    IMG_20190427_103757.jpg
    200.9 KB · Besök: 94
Visa din Bird
Verkar inte bättre än att jag fått en spricka i svetsen mellan sadelrör och BB på min bird. The Nest ska skicka en ny framtriangel men jag funderar på att gå ner i storlek till en ML. Lagen jag har nu är grym på öppna, Flowiga stigar men lite väl lång att trycka runt i tighta svängar. Men jag skulle gärna provcykla en först, så nån runt gbg som har en jag kan prova en kortis? Lånar gärna ut min large i gengäld :)

Edit:
Bird Aeris 145 LT är det jag har
DSC_0207.JPG

Senast ändrad:
Visa din Bird
Octagon sa:
AM9 i ML eller L är frågan, jag är 181 cm en bra morgon med 86 cm i grenmått och +6 i ap-index (187 mellan fingerspetsarna).

Hovrar med fingret över köpknappen på en AM9 ram. Jag har egentligen inte råd men har en del skrot liggande, det får bli 1x10 och hembygda 25 mm hjul med omatchade nav, omaka bromsar osv. Förhoppningsvis ska jag inte behöva gräva fram vevar med fyrkantsaxel, men vi får se.

Såhär skrev Bird när jag frågade: You're between the two for sure. I would say that ML would suit more general riding, L if you want to do more descent focused riding. Either way, if its an ML go with a 40 or 50 stem, L, go with a 32 or 35.
Det avgjorde ju inte saken. Jag har ju tänkt cykla allt från knöliga utförs-stigar i Falun till liftburet till upptäcktsfärder på 3 timmar i hemma skogen till heldagar i fjällen. Vardagsturerna tenderar att bli få km och många höjdmeter dvs hitta en backe och köra upp och ner många gånger, sen öva misslyckade manuals, försöka nån teknisk klättring som bränner i lungorna och sen åka hem.

Prylnörden i mig och nyfikenheten säger L, hjärnan säger att en som jag borde överväga ML.

Vad blev det för storlek i slutändan?

Jag funderar på att köpa en AM9-ram, men pendlar också mellan en ML och L. Är 182 cm lång med lite långa armar (186 cm mellan "vingspetsarna"). Har testat att justera fotpositionen på min nuvarande (relativt korta, 445 mm) cykel för att "simulera" längre reach och känslan är att jag inte skulle ha något emot 500 mm, men å andra sidan så vet jag inte om jag är så sugen på att behöva böja extra mycket på ryggen sittandes...

Om jag väljer ML så kommer jag köra den med 50 mm-styrstam vilket jämfört med nuvarande hoj skulle öka TTE med ca 18 mm och reach med ca 31 mm, men i storlek L så tänker jag mig en 35 mm-stam vilket skulle öka TTE med ca 28 mm och reach med ca 41 mm. AM9:an har också ganska låg stack vilket antagligen skulle innebära "förlorad" reach i och med att man antagligen vill stoppa ett par-tre cm spacers under styrstammen. Frågan är också hur en medioker/ganska feg cyklist som en själv hanterar att "lägga tryck på framhjulet för att behålla grepp" (vilket antagligen skulle bli svårare med kortare styrstam)?

Som Linköpingsbo så blir det mestadels cykling i ganska platt men stökig terräng så av den anledningen borde man kanske gå på ML, men å andra sidan är en stor anledning till cykelbytet att få en stabilare hoj med större rum för misstag när man väl åker utförs så det tillsammans med nyfikenheten på "long-low-slack-geometri" gör L-storleken intressant.

Nörderier och "överanalys" kanske, men vad är era erfarenheter kring detta? Kan ni hjälpa mig att välja? :)

Visa din Bird
ML.

Jag är 184 och har den gamla i Birden i L och skulle välja ML om jag bytte till en ny, även för cykling i riktiga berg. Men då vill jag inte ha en cykel som bara kör över allt utan jag vill kunna cykla själv lite också.

Visa din Bird
Ring till Bird och snacka med designern själv. Det gjorde jag till sist. Det ingår ju i konceptet när man köper av en sån liten tillverkare.
Det blev en ML och jag är nöjd. Det hade säkert fungerat med L också. Bird tyckte att jag skulle välja ML för "general riding" och L om jag ville bomba på utför.
Jag är 180 cm och har tämligen normala proportioner. Möjligen lite långa armar.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp