Visa din Canyon!

Visa din Canyon!
michaelk sa:
@Sixten Fors, Bara nyfiken... är detta den tjej-specifika Roadlite eller den vanliga?
Det är 2019 Roadlite WMN AL SL 8.0 i storlek Medium.
Anledningen till WMN är att den har kortare sadelrör givet samma reach.
Denna har 460 mm sadelrör och 414 mm reach.
Canyon anser att den passar till 176-182 cm damer, min dotter är ca 163 cm och den passar perfekt med 60 mm styrstam :)

Herrmodellen:
XS. 442 mm sadelrör och 403 mm reach
S. 482 mm sadelrör och 415 mm reach
M. 522 mm sadelrör och 420 mm reach
Den med rätt reach har för långt sadelrör. Damramen var i detta fall bättre.

Visa din Canyon!
Sixten Fors sa:
Canyon anser att den passar till 176-182 cm damer, min dotter är ca 163 cm och den passar perfekt med 60 mm styrstam :)

Herrmodellen:

Tjena!

På en MTB med dropper kan jag förstå nyttan med kort sadelrör men vad spelar det för roll på en hybrid?

Visa din Canyon!
@Sixten Fors, Tack för snabbt svar!

Det verkar som om de ändrat geometrin under åren....och jag lyckade inte hitta några äldre geometri-tabeller.

Anledningen till min fråga är att jag köpte en liknande äldre version (begagnad) som pendlingshoj åt min son.

Under ett svagt ögonblick så oroades jag att jag av misstag köpt WMN varianten ;)

IMG_20180822_200527.jpg

IMG_20190517_143949.jpg

Visa din Canyon!
De har ändrat geon, och det är olika geo mellan olika år/modeller och även olika mellan modeller i 2019 års sortiment. Det finns AL, AL SL, CF. Alla är typ olika. I AL är dam och herr olika, i CF-utförande är dam och herr samma ram (har jag för mig). Det gäller att hålla tungan i rätt mun när man kollar på Roadlite, det finns massor av mått/geos att gå vilse bland.

Dotterns gamla (MY2016) pendlarcykel var nog samma generation som din sons pendlarcykel, fast hennes var i storlek Herr XS.
170330_003_XS.jpg

Roadliteramstorlek.png

Jag tror att detta är geon från 2016
RoadliteGeo.png

Senast ändrad:
Visa din Canyon!
Kneecap sa:
På en MTB med dropper kan jag förstå nyttan med kort sadelrör men vad spelar det för roll på en hybrid?
I exakt just detta fall är dam och herr M nästan exakt lika stora på längden (herr +1 mm).
Dam har 460 mm sadelrör, herr 522 mm.
Jag vände på frågan, vad tillför +62 mm sadelrör i exakt just denna tillämpning?
Mitt svar till mig själv var: Inget!
Kortare är snyggare, ökad stand-over, lättare ram (?), mer flex i längre stolpe för bättre komfort.
Dessutom var aktuell damfärg snyggast enligt den som valde färg/cykel.

Visa din Canyon!
Tack för klargörandet och tabellen!

Min är storlek S så: Stack: 559 mm Reach: 399 mm (dvs ~ 400 mm)

så det verkar ju röra sig om herrmodellen ;)

Tjejmodellen har något högre stack medan reach nån mm kortare... Jag antar att kvinnor generellt har lite längre ben i förhållande till överkroppslängd.

Har testat den ett antal ggr och måste säga den är snabb som pendlingshoj :)

Senast ändrad:
Visa din Canyon!
michaelk sa:
Har testat den ett antal ggr och måste säga det är snabb som pendlingshoj :)
Håller med. Lätta, fina och snabba pendlingscyklar till rimliga priser :)

Och så var det det där med damgeo... Canyon's dam mtb har kortare reach i förhållande till sadelröret, Roadlite tvärt om. De verkar inte riktigt kunna bestämma sig för om damer har annorlunda kroppar än män, ...eller om det var tvärt om :)
Kan enklast sammanfattas till: Det är ingen avgörande skillnad, killar och tjejer passar bra på samma cykel. Resten är marketing.

Senast ändrad:
Visa din Canyon!
Sixten Fors sa:
I exakt just detta fall är dam och herr M nästan exakt lika stora på längden (herr +1 mm).
Jag vände på frågan, vad tillför +62 mm sadelrör i exakt just denna tillämpning?
Kortare är snyggare, ökad stand-over, lättare ram (?), mer flex i längre stolpe för bättre komfort.

Tjena!

Nu blandade du nog ihop storlekarna. Herr S är 1 mm längre och har 22mm längre sadelrör.
Men rent tekniskt inget argument alltså förutom flex i stolpen (med rätt stolpe borde det bli skillnad), vikten är nog inte så många gram
Estetiska argumenten köper jag rakt av. Knappt mätbart borde dammodellen bli lite styvare också.

Visa din Canyon!
Kneecap sa:
Sixten Fors sa:
Nu blandade du nog ihop storlekarna. Herr S är 1 mm längre och har 22mm längre sadelrör.
Men rent tekniskt inget argument alltså förutom flex i stolpen (med rätt stolpe borde det bli skillnad), vikten är nog inte så många gram
Estetiska argumenten köper jag rakt av. Knappt mätbart borde dammodellen bli lite styvare också.
Nu blandade du nog ihop korten.
M i dam/herr har samma hjulbas så när som på 1 mm, dam 1028 och herr 1029 mm.
De har samma kedjestag, bb-drop, gaffel och gaffelvinkel.
Alltså är herr 1 mm längre till styret, givet att styret sitter lika högt på båda, alltså spacers under herrstammen som kompenserar för skillnaden i styrhuvud/stack.
Canyon säger dam M 176-182 cm och herr M 178-184 cm för att de är lika stora så när som att herr är 1 mm längre.

Herr Small har samma kedjestag, gaffel, gaffelvinkel men 12 mm kortare hjulbas än herr M, 11 mm kortare än dam M. Därför säger Canyon 168-178 cm för herr S. För att det är en mindre cykel.

Jag ville inte ha en mindre och kortare cykel. Jag ville ha en lika stor och lång cykel. Med 460 mm istället för 522 mm sadelrör.
Dam har dessutom ½ grad brantare sadelrör vilket jag såg som ytterligare en fördel.

Trust me, jag har både tänk och räknat. Rätt.

Jag orkar inte alltid förklara exakt allt som jag tar hänsyn till när jag tänker, med resultat att du inte kan hänga med. Ta inte för givet att jag har fel bara för att du inte får ihop det, du saknar information och gissar fel.

Senast ändrad:
Visa din Canyon!
Sixten Fors sa:
Nu blandade du nog ihop korten.
M i dam/herr har samma hjulbas så när som på 1 mm, dam 1028 och herr 1029 mm.
De har samma kedjestag, bb-drop, gaffel och gaffelvinkel.
Alltså är herr 1 mm längre till styret, givet att styret sitter lika högt på båda, alltså spacers under herrstammen som kompenserar för skillnaden i styrhuvud/stack.
Canyon säger dam M 176-182 cm och herr M 178-184 cm för att de är lika stora så när som att herr är 1 mm längre.

Herr Small har samma kedjestag, gaffel, gaffelvinkel men 12 mm kortare hjulbas än herr M, 11 mm kortare än dam M. Därför säger Canyon 168-178 cm för herr S. För att det är en mindre cykel.

Jag ville inte ha en mindre och kortare cykel. Jag ville ha en lika stor och lång cykel. Med 460 mm istället för 522 mm sadelrör.
Dam har dessutom ½ grad brantare sadelrör vilket jag såg som ytterligare en fördel.

Trust me, jag har både tänk och räknat. Rätt.

Jag orkar inte alltid förklara exakt allt som jag tar hänsyn till när jag tänker, med resultat att du inte kan hänga med. Ta inte för givet att jag har fel bara för att du inte får ihop det, du saknar information och gissar fel.

Tjena!

Jag tog siffrorna från ditt inlägg tidigare i tråden..

Sixten Fors sa:

Herrmodellen:

Visa din Canyon!
Jag vet. Jag skrev "den med rätt reach" och utelämnade vilken storlek jag avsåg.
Vilket du läste som den som är närmast 414 mm vilket är herr S med 415 mm. En rimlig gissning.
Rätt reach för mig är den cykel som har rätt reach vid samma höjd och rätt hjulbas, vilket är herr M.
Du saknade information och gissade fel. Vilket är rimligt.
Även herr S har längre sadelrör för övrigt.

Mitt inlägget var inte riktat till dig utan till den som jag pratade med, han behövde inte mer information än den som jag gav. Jag ville inte krångla till inlägget mer än nödvändigt genom att gå in på ytterligare detaljer.

Och nej, jag tänker inte göra en pudel för Dig bara för att du gissar fel i en konversation som jag har med någon annan.

Visa din Canyon!
Sixten Fors sa:
Jag vet. Jag skrev "den med rätt reach" och utelämnade vilken storlek jag avsåg.
Vilket du läste som den som är närmast 414 mm vilket är herr S med 415 mm. En rimlig gissning.
Rätt reach för mig är den cykel som har rätt reach vid samma höjd och rätt hjulbas, vilket är herr M.
Du saknade information och gissade fel. Vilket är rimligt.
Även herr S har längre sadelrör för övrigt.

Mitt inlägget var inte riktat till dig utan till den som jag pratade med, han behövde inte mer information än den som jag gav. Jag ville inte krångla till inlägget mer än nödvändigt genom att gå in på ytterligare detaljer.

Och nej, jag tänker inte göra en pudel för Dig bara för att du gissar fel i en konversation som jag har med någon annan.

Tjena!

Jag gissade alltså fel för att du hade med siffror i inlägget som inte beskrev det du räknat på. Dvs ganska orelevanta siffror. Men som rätt lätt gick att tolka som att det var just dom siffrorna du syftade på eftersom du specifikt nämner 1 mm skillnad vilket också stämde.
My bad, excuse me, nothing to see here.
*Lämnar tråden*

Visa din Canyon!
Klart
20190808_181310_S.jpg

Dottern gillade nya cykeln, hon upplevde den som snabbare än den gamla kanske pga. däcken. Men samtidigt att den var onödigt tung. Så det får bli att modifiera cykeln med nya lättare hjul, stolpe, stam, styre, grepp och pedaler... vilket blir ytterligare minus 900 gram :)

Senast ändrad:
Visa din Canyon!
Då var man med en Canyon :)
Blev en Roadlite 6.0. Blir förhoppningsvis lite rolig att cykelpendla till jobbet än med min treväxlade Skeppshult :D

Bilagor

• 20190907_131222.jpg
    20190907_131222.jpg
    331.1 KB · Besök: 342
Senast ändrad:
Visa din Canyon!
Min Canyon Endurace AL 7.0 XL - införskaffad April 2018 :)

Min första cykel. Pendlar mest med den till jobbet. Har inte blivit mer än ca 200 mil, men planerar att ta den runt Vättern nästa år ?

Så jag får sätta mig på sadeln lite mer!

Bilagor

• 29EBD00E-174B-4F2C-B232-1D464A58A0F1.jpeg
    29EBD00E-174B-4F2C-B232-1D464A58A0F1.jpeg
    530 KB · Besök: 351
Visa din Canyon!
Skrmavbild2019-10-12kl.18.33.47.png

Gick emot alla goda Cube-stereo-råd (men tackar såklart för dem!). Kunde inte med utseendet på TM även om race-modellen är fin. Fjantigt.

Är helnöjd med sittposition och komponenter m.m. efter första turen.

Skitbra tajming - typ sista 2019-modellen utanför rea precis innan 2020-modell borde komma ut =)

Får ser hur länge ramen håller... men livet ska vara lite spännande också.

Senast ändrad:
Visa din Canyon!
Var ute och okynnescyklade och filosoferade över tillvaron denna tidiga söndagsmorgon med min nya Canyon Stoic 2 2021 med Deore 1x10 och har bytt till Ergon-sadel och grepp, samt ett par av den nya uppdaterade generationen av Nobby Nic SuperTrail 27.5x2.8"

Utrustad (just nu) med vintersäsongens slaskskärmar SKS Bluemels 75 U Long som ska demonteras om några dagar och få vila ett tag tills hösten kommer igen.

Byte till sänkstolpe och byte till ett par andra pedaler än de gamla (begagnade) halkiga Saint MX80 återstår på listan att göra närmast.

IMG_20210411_075652288.jpg

IMG_20210411_075850933.jpg

Edit: Nya bilder några månader senare.
IMG_20210606_071900816.jpg

IMG_20210606_073749169_HDR.jpg

IMG_20210606_071946344.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Canyon!
Var ute och okynnescyklade och filosoferade över tillvaron denna tidiga söndagsmorgon med min nya Canyon Stoic 2 2021 med Deore 1x10 och har bytt till Ergon-sadel och grepp, samt ett par av den nya uppdaterade generationen av Nobby Nic SuperTrail 27.5x2.8"

Utrustad (just nu) med vintersäsongens slaskskärmar SKS Bluemels 75 U Long som ska demonteras om några dagar och få vila ett tag tills hösten kommer igen.

Byte till sänkstolpe och byte till ett par andra pedaler än de gamla (begagnade) halkiga Saint MX80 återstår på listan att göra närmast.

Visa bilaga 481145
Visa bilaga 481146
Synd att man inte beställde Stoic2 tidigare, såg nu att de hade höjt priset en aning. Men den är fortfarande prisvärd. Hur upplever du Suntour gaffeln?

Visa din Canyon!
Synd att man inte beställde Stoic2 tidigare, såg nu att de hade höjt priset en aning. Men den är fortfarande prisvärd. Hur upplever du Suntour gaffeln?
Nu är jag ingen gaffelfinsmakare eller expert, men på ren känsla är jag hittills positivt överraskad att den upplevs såpass stabil och vridstyv. Naturligtvis inte lika finkänslig och följsam för små ojämnheter som t.ex. en dyrare Fox34 men jag tänker köra på ett tag med denna och se hur den står sig när jag hunnit få lite fler timmar med den, och när den då är mer inkörd. Den låser i alla fall nästan helt stumt med vredet, vilket jag gillar vid långa stigningar på transportsträckor.

En prisvärd cykel i sin helhet, absolut! ?

Tillbaka
Topp