Visa din Colnago

Visa din Colnago
C59:an invigd!

En kortare runda efter jobbet i sällskap av min sambo.
Cykeln kändes fint avstämd, kvickstyrd med "solid" och lite mindre nervös än min Ritchey Logic.

Behöver fortfarande justera lite saker, som en aning mindre set back och kanske vinkla ner styret någon halv grad.

"Känslan" gjorde att jag knep ett litet KOM av bara farten, avsaknaden av italienska tubdäck till trots.

Bilagor

• DSC_0844.jpg
    DSC_0844.jpg
    75.1 KB · Besök: 73
Visa din Colnago
Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Kärlek!
>
> Min hoj ligger i en Scicon. Redo för sin 4:e
> mallisresa. :)

Det skulle inte sitta fel! :)
Får kanske bli Mallis istället för Belgien nästa påsk.

Visa din Colnago
lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> Snygg! Varför använde du inte den i Belgien?!

Det skulle blivit för dyrt! Så jag tänkte att jag skulle spara en slant genom att köpa en cykel till.

Visa din Colnago
Bumpar tråden med fortare hjul, tegelvägg, smuts och tub-barlast.
DSC_0980.JPG

Någon som vill byta ett par Zipp 303 Firecrest mot ett par 2015 Campagnolo Bora Ultra? ;)

Visa din Colnago
Ni som har koll:

Var köper man Colnago C60 Disc bäst i Sverige?

Har tänkt mig följande
C60 Disk
Ultegra Di2 växlar
Rotor vevparti - Har redan
TUNE klingor - Har redan
Ultegra 12-25 - Har redan
Romin Pro - Har redan
Enve Cockpit - Har redan

Frågor:
Vill ha Di2 och hydrauliska bromsar - då är shimano mitt bästa val i dagsläget eller hur?
Tänker Ultegra nivå pga att hålla prisbilden nere - fin ram men inte topgruppen - rätt ute?
Börja med "billigare" hjul typ JRL med Pancenti SL25 fälg - Enve SES 3.4 längre fram - funkar detta?

Nån som testat både C60 och V1-R och kan ge ett omdöme?

Visa din Colnago
Jo, C60 är en muffad ram som efterträder C59. Alla muffade kofiberramar anses vara lite bekvämare. C60 är "handbygda" i Italien.
Väldigt fin ram.

V1-R är en monocoque-ram tillverkad i Asien. Anses väl som lite mer "rejsig" och kvickare än C60. V1-R efterträder colngos första monocoque-ram, M10. V1-R har direct mount-bromsar. Den bakre ner vid kedjestaget. Det kan man tycka olika om.

Båda modellerna lackas i Italien. Det har sina fördelar. Och nackdelar... ;)

Senast ändrad:
Visa din Colnago
Tack för svar.

Egentligen har jag fallit för C60:n men samtidigt är V1-r intressant.

Vad är skillnaden på bromsarna - direct mount vs ??

Gissar att båda ramarna är fina dock har jag lite svårt med ferrari - märket på V1-r

Ingen som testat båda?

När du säger kvick om V1-r det innebär inte slö/grov om C60´n? Gissar jag

Visa din Colnago
Tyvärr testat varken C60 eller V1-R, men min C59 är varken slö eller grov. Den känns mest välbalanserad, inte nervös eller stötig men svarar bra när man trycker på.
C60 ska i sin tur mest vara styvare kring vevpartiet.

Visa din Colnago
Tack för input.

C60 RSBK är ju sjukt snygg

Även

V1-r UNRD och även UNNE

Av det jag läst så är C60 mer anpassad för lite längre turer medan V1-r mer en sprinter.

Skogling - när du säger inte Ferarri -logga menar du då limited edition färgerna? De gillade jag inte alls.

Visa din Colnago
Jag tycker alla C60 är snygga.

Ok. V1-R LTD borde gjorts i helsvart. Håller med.

Om någon kastade en C60 efter mig så skulle jag vilja ha denna:

a3df04b7-319b-4bb3-92c0-3927c59eb980.JPG

Den är så snygg att man blir nästan blir arg.

Visa din Colnago
Jomenvisst, får väl komma ut som Colnago-ägare.

Det är en Master Olympic från (gissningsvis) tidigt 90-tal. Omlackerad. Diverse delar. Fantastisk cykel som kan cykla både snabbt och långt. Komfort innan det var uppfunnet.

Eventuella blasfemianklagelser tar jag med ro - mekaniska grupper blir väl inte bättre än Dura-Ace 7800.

Eftersom detta är en bild tagen på en riktig cykeltur sitter det även lite mindre klädsamma lampor monterade.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    423 KB · Besök: 76
Senast ändrad:
Visa din Colnago
Min finväderscykel i form av en Colnago Master Piu. Kan inte ta cred för bygget men den är min sedan ett antal år. Funderar på en reparation av en lite taffligt lagad lackskada som stör lite, nån som har tips på någon som fixar dekorlack av denna typ? Annars får det bli att skicka utomlands när det blir dags.

Bilagor

• FB_IMG_1453931547476.jpg
    FB_IMG_1453931547476.jpg
    79.3 KB · Besök: 69
Visa din Colnago
Hej

Jag har ju äran att ha din solgula skönhet i min mobil, ännu snyggare i större format :) hoppas den får komma ut på vägarna i vår.

Jag får väl slänga med ett bidrag i form av min Colnago VIP2000 Columbus altec2 Alu ram, styv o rapp med distinkt respons, kul att köra men inget komfort åk precis. Utrustad med Campa grupp som sig bör på en Italiensk hoj...

Bilagor

• IMAG0360.jpg
    IMAG0360.jpg
    273.6 KB · Besök: 90
Visa din Colnago
NLC sa:
ohellstrom sa:
Jomenvisst, får väl komma ut som Colnago-ägare.

Det är en Master Olympic från (gissningsvis) tidigt 90-tal. Omlackerad. Diverse delar. Fantastisk cykel som kan cykla både snabbt och långt. Komfort innan det var uppfunnet.

Äntligen! ?

Haha, tänk att de var SÅ efterlängtad att det skulle ta sig Fylkingska proportioner.

Har ju sett i tråden att det är helt ok att visa samma cykel med mindre variationer i bakgrund och utrustning. Får hoppas att det blir solsken och plusgrader så småningom.

Kanske tom skulle smyga på ett par amerikanska högprofilare till den japanska gruppen. Alltid retar det någon :)

Visa din Colnago
Hmm, verkar lite trögt i Colnago tråden så jag slänger väl in ytterligare en klassiker;

Colnago Dream+ med Mapei teamlack kan väl höja pulsen lite i väntan på våren som verkar ha svårt att komma igång.

Håll till godo :)

Bilagor

• IMAG1094.jpg
    IMAG1094.jpg
    273.9 KB · Besök: 75
Visa din Colnago
Klara sen-90-talsvibbar på den!

En liten anekdotiskt baserad varning i all välmening. Hade ett likadant styre och det gick av precis i sammanfogningen mellan själva styret och styrstammen. Lyckligtvis satt jag inomhus på trainern när det skedde så det hela resulterade bara i viss förvåning. Med detta bara sagt att det kanske kan vara idé att hålla koll på om det verkar uppkomma någon form av sprickbildning.

Visa din Colnago
Hepp, tack för tipset, gubbarna på Cinelli hade kanske hällt i sig extra mycket grappa den dagen o varit oförsiktiga med Tigen, Lovar att hålla noggrann koll på mitt styre :)

Bild; ramen i lösvikt innan jag hittat alla trevliga delar som gjorde den till ett nittiotals vidunder...

Bilagor

• IMAG0516.jpg
    IMAG0516.jpg
    165.2 KB · Besök: 80
Tillbaka
Topp