Visa din Commencal, ännu en visa din tråd....

Sladdade mig igenom ESS i Lackarebäck på min Meta :)

Bilagor

• 1C9B3167-2F45-49B1-A1C4-D7867BC3A52B.jpeg
    1C9B3167-2F45-49B1-A1C4-D7867BC3A52B.jpeg
    496.9 KB · Besök: 306
Hk sa:

Haha, har inte alls satt mig in i geo på AM.. sorry. Finns ett air spring Upgrade kit till gaffeln så man kan öka till 150mm, på tal om slaglängd och självförtroende. Får se om det blir någon sånt kit för mig. Första ska jag bli bekväm med denna.

Inga problem, jag är en reflexmässig kalenderbitare.... själv spekulerar jag i Charger 2.1-uppgradering av gaffeln, att döma av diverse onlineforum är det stor skillnad mot Motion Control-dämparen på Revelation (och även märkbar skillnad mot Charger 2). Kostar ca EUR 230. Då är ju en ny luftfjäder en billigare uppgradering, så det kanske är ett bra ställe att börja på ändå.

En av tankarna bakom att jag valde den billigaste TRen var just att lämna lite budget för labbande med gaffel/bakdämpare, får väl se hur mycket tid som finns till detta men cykeln bör ju ha ett långt liv.

Har inte så många cyklar att jämföra med men jag tycker att min AM 4.2 är mer lättrampad än min förra cykel, en kona process 134.

Tom__ sa:
tobot sa:
Har inte så många cyklar att jämföra med men jag tycker att min AM 4.2 är mer lättrampad än min förra cykel, en kona process 134.

Det låter ju bra!.
Klättringen då? ?

Fick på ett par ordentliga pedaler idag, så nu finns det grepp!
Var ute i tre timmar idag vid fiskartorpet där det är ganska tekniskt uppför och lyckades komma upp för första gången idag. Så klättrar gör den bra!

Tom__ sa:
tobot sa:

Det låter ju bra!.
Klättringen då? ?

Den klättrar bättre helt klart. Skulle tro att det beror på den lite modernare geometrin. Längre hjulbas och brantare sadelstolpvinkel. Konan var en mer trailorienterad cykel men med ganska kort chainstay så man fick luta sig ordentligt framåt för att inte lyfta framhjulet.
Är grymt nöjd med min Meta AM :)

Justdet, jag har ju glömt att "visa min Commencal", här är en bild från premiärturen tidigare i vår.

Bilagor

• 2019 Commencal Meta TR 29.jpg
    2019 Commencal Meta TR 29.jpg
    760.9 KB · Besök: 290
Paco sa:
larsaw sa:
Paco sa:
Då har även jag klickat hem en Meta am 27.

Aha’ så det är så det går när man sviker ”steel is real”... ;D

Haha va fan, tre av mina fyra hojar är ju stål! ??

Din ändrade livsinsikt kommer att stå dig dyrt, ”stål-guden” kommer hädan efter att skicka all skogens pinnar i bakhjulet för dig!!! ??

Men jag håller med dig i ditt val!
Hade jag shoppat hoj idag hade det blivit en Meta, iof TR29 (alt. Bird när dom släpper en kortslagig 29’a).

Senast ändrad:
Kul att det blir många nya commencal! Fortfarande sjukt nöjd med min och igår kom äntligen mina nya bromsar så det kommer nog inte bli tråkigare framöver! :D

Skulle en Meta TR 29 passa i park(Flottsbro/Järvsö) och Hellas för en +100kg tung nybörjare eller bör en titta på AM modellerna istället?

100+ är ganska diffused.

Blir det flera ggr per säsong du drar till park så kör AM. Någon gång per år och resten hellas så blir nog TR bra. Jag kör nu 150/150 på min AM. Jämfört med min tidigare TR med 130/140 är det inte mycket skillnad. Men AM från fabrik kommer med 160/170 och då kanske det börjar bli segt om du mestadels håller dig till stigcykling.

112,4kg enligt senaste vägningen i måndags men är påväg ner. Vill bara att sakerna ska hålla för min vikt.
Gillar helst att cykla utför medan uppför och platt är mest transportsträckor av resan till målet. Behöver ha mågot att göra nu när snowboardsäsongen är över.

BE är riktigt fin men tyvärr nästan dubbla budgeten. Håller mig gärna runt 25k för min första FS

Commencal har ju byggt upp en bild att de ska vara kraftiga och tåliga hojar, så det är väl kanske ett lämpligt val för dig. Jag är nöjd med mina.

Kör en AM, om det är utför som du vill köra mest. Inte heller svårt att köpa en ny air spring och korta gaffeln lite om det blir mycket stigcykling, 300kr typ. Är själv lite overbiked nu runt om västerås i vardagscykligen, men skönt att ha lite extra när man åker i väg med cykeln.

En bra grund är att bestämma sig för vilken typ av cykling man är minst villig att kompromissa med materialet för. Den får sedan vara normerande för cykelvalet.

Ett populärt råd är annars att välja cykel efter det man kör mest, det är ett sämre råd men resultatet sammanfaller ofta med det man får enligt ovan metod.

För egen del är de dagar jag cyklar utför i Åre, Järvsö eller andra liknande ställen mins viktigaste cykeldagar. Jag är villig att offra mina kvälls- och helgrundor hemmavid för de dagarna. Därför valde jag AM. Prioriterar man annorlunda och är villig att kompromissa mer med utförsåkningen är nog TR ett utmärkt alternativ.

Vilken hoj man än väljer är det en kompromiss.

Ang vikten är nog commencal ett bra alternativ. Jag hade nog kontaktat dom före köp för att stämma av hur det kommer funka med bakdämparen och för valet mellan coil eller luft. Jag måste redan vid 75kg köra relativt högt tryck och många volumespacers i min bakdämpare...

unsuspected sa:
112,4kg enligt senaste vägningen i måndags men är påväg ner. Vill bara att sakerna ska hålla för min vikt.
Gillar helst att cykla utför medan uppför och platt är mest transportsträckor av resan till målet. Behöver ha mågot att göra nu när snowboardsäsongen är över.

BE är riktigt fin men tyvärr nästan dubbla budgeten. Håller mig gärna runt 25k för min första FS

Han verkar väga lika mycket.. om inte mer.

Jag tror en Meta Tr 29 hade funkat perfekt. Med möjligheten att öka slaglängden till 150 fram.

Inte helt redo att visas än men vilket jävla bök det var att dra slangen till droppern i denna ram!?

12FF000A-700F-4025-99B8-C92BC23ADDA1.jpeg

Måste nog ta en whisky innan det byggs vidare....

A jäkligt bökigt. Vajern fastnar i axeln genom sadelröret. Har gjort det där några ggr nu och tar det bakvänt. Kabeln ned genom sadelröret och trycker upp den i diagonalen, sen fiskar fram den uppe i hålen med något krokigt. Går mycket smidigare

Längre än så här kommer vi inte idag. Väntar på vevar och en kassett från B24 men har planerat in en testrunda i JBP nästa helg.

D07AE0A6-5BC6-4F3D-A23E-0FC2410D99BB.jpeg

Hur lång tid tog det för er att få hem hojen? Min skickades i fredags och på FedEx-spårning står det leverans nästa måndag den 24e... Känns lång tid för "priority freight"..

WSB sa:
Hur lång tid tog det för er att få hem hojen? Min skickades i fredags och på FedEx-spårning står det leverans nästa måndag den 24e... Känns lång tid för "priority freight"..

Tog ganska precis 1v.

Leverans idag, beställde i onsdags. Kudos till Fedex som ringde en halvtimme innan och kollade om man var hemma.

Bilagor

• 1000271.jpg
    1000271.jpg
    453 KB · Besök: 294
  • 1000272.jpg
    1000272.jpg
    414.7 KB · Besök: 299
  • 1000274.jpg
    1000274.jpg
    339.6 KB · Besök: 298
  • 1000275.jpg
    1000275.jpg
    342.2 KB · Besök: 306
Paco sa:
Längre än så här kommer vi inte idag. Väntar på vevar och en kassett från B24 men har planerat in en testrunda i JBP nästa helg.

Härligt Paco!
Men jag tycker hojen förtjänar lite bättre bilder!!!
BTW är det EXO eller DD på bakdäcket?

unsuspected sa:

Klart du ska köpa en FS! Då kanske du kan köra ifrån mig i nerförsbackarna och få revansch ifrån gatans svartrejs?

Då var den klar och målet med att slå marrs Mega290 på 15,5kg fixades med väldigt lite marginal?

A3D13D08-4BA4-403C-BA91-CA91AAE9F865.jpeg

99E4A62E-AE25-46B7-9B46-A4F3587AA053.jpeg

Tillbaka
Topp