Visa din E-MTB....

Frenchy

Aktiv medlem
Visa din E-MTB....
Moustache Samedi SX 9

Bilagor

• Moustache_New_1.jpg
    Moustache_New_1.jpg
    190.3 KB · Besök: 142
  • Moustache_New_2.jpg
    Moustache_New_2.jpg
    230.2 KB · Besök: 142
  • Moustache_Forsvik_sunny_winter.jpg
    Moustache_Forsvik_sunny_winter.jpg
    421.3 KB · Besök: 140
  • Moustache_bogesund_green_biketrailsign_2.jpg
    Moustache_bogesund_green_biketrailsign_2.jpg
    496.7 KB · Besök: 148
Visa din E-MTB....
Det är märkligt att man inte ska kunna diskutera emtb här utan att ett gäng förvuxna fjortisar med mobbningstendenser ska dyka upp och sabotera varenda tråd. Varför går ni in i trådar som rimligtvis inte borde intressera er?
Väx upp, även mentalt.

Visa din E-MTB....
ForesterGuy sa:
Det är märkligt att man inte ska kunna diskutera emtb här utan att ett gäng förvuxna fjortisar med mobbningstendenser ska dyka upp och sabotera varenda tråd. Varför går ni in i trådar som rimligtvis inte borde intressera er?
Väx upp, även mentalt.

Eller så håller man diskussionerna om elcyklar på rätt forum...

Visa din E-MTB....
Jag tycker den var snygg! Och jag tror generellt att det är svårt att stoppa utvecklingen... i alla sammanhang. Hoppas vi kan slippa veva samma resonemang som i många andra trådar om elcyklandets vara eller inte, generellt och på happy.
Kör hänsynsfullt och trimma inte :)

Visa din E-MTB....
r72 sa:
ForesterGuy sa:
Väx upp, även mentalt.

Och det ska komma från en inomhuscyklist?

Visa din E-MTB....
ForesterGuy sa:
r72 sa:
ForesterGuy sa:
Väx upp, även mentalt.

Och det ska komma från en inomhuscyklist?
?

Visa din E-MTB....
Rattnalle sa:
ForesterGuy sa:
En emtb är ju en cykel.
Enligt trafikförordningen men inte i skogen, där är den ett motoriserat fordon. Så så länge det bara pendlas på den är det lugnt

Det är märkligt hur många som tycks köpa Naturvårdsverkets "tolkning" av allemansrätten angående elcyklar rakt av.
Rent juridiskt skulle den med största säkerhet aldrig hålla i en rättegång.

Utdrag ur Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner t.o.m. SFS 2017:360
-----------------------------------------------------------------------------------------------
2 §
Cykel
1. Ett fordon som är avsett att drivas
med tramp- eller vevanordning och inte
är ett lekfordon.
2. Ett eldrivet fordon med en tramp-
eller vevanordning om elmotorn
a. endast förstärker kraften från tramp-
eller vevanordningen,
b. inte ger något krafttillskott vid
hastigheter över 25 kilometer i timmen,
och
c. har en kontinuerlig märkeffekt som
inte överstiger 250 watt.
3. Ett eldrivet fordon utan tramp-
eller vevanordning som är avsett för
användning av personer med fysisk
funktionsnedsättning, och är
a. inrättat huvudsakligen för befordran
av en person,
b. inrättat för att föras av den åkande,
och
c. konstruerat för en hastighet av
högst 20 kilometer i timmen.
4. Ett eldrivet fordon utan tramp-
eller vevanordning som uppfyller
villkoren i 3 a-c och som antingen
a. har en elmotor vars kontinuerliga
märkeffekt inte överstiger 250 watt,
eller
b. är självbalanserande.

Motordrivet fordon
Ett fordon som för framdrivande är försett med
motor, dock inte ett sådant eldrivet fordon som är
att anse som cykel. Motordrivna fordon delas in i
motorfordon, traktorer, motorredskap och
terrängmotorfordon.
-----------------------------------------------------------------------------------------------

Vid en rättegång kommer man att börja med att fastställa vilken typ av fordon överträdelsen har skett med.
Gissa vad man kommer fram till!

NVV hävdar att elcyklar inte ingår i allemansrätten då de "har en motor". (Även cyklar med Di2-växlar "har en motor" och omfattas i så fall inte heller av allemansrätten.)
NVV hänvisar till något obskyrt gammalt förarbete där det finns någon skrivelse om att allemansrätten är "icke-motoriserad" eller liknande, men de saknar fullständigt egen definition av både cykel, fordon och motoriserat fordon. Meningen är inte heller att NVV ska ägna sig åt att uppfinna nya fordonsslag.

Vilken försvarare som helst skulle peka på att "Motordrivet" är vad som åsyftas med NVVs luddiga uttryck "Motoriserat" och få åtalet nedlagt. I själva verket är lagen tydlig med att 250W elcykel ska likställas med en "vanlig" cykel. Ville man särskilja dem, hade man infört en ny fordonstyp. NVV kan inte ens redogöra för om de anser att allemansrätten omfattar elcyklar som framförs med avstängd elassistans. (Eller om man bara använder en växel på sin Di2-växlade cykel)

Ytterligare exempel på NVVs stollerier är då de påstår att "mindre handikappfordon är tillåtna i naturen". Enligt
NVVs godtycke, möjligvis. Hur var det nu, allemansrätten var väl icke-motoriserad? Det är för övrigt beklämmande
att en myndighet använder en term som "handikappfordon".

NVV hade lika godtyckligt kunnat påstå att "Cyklar som är avsedda för terrängkörning, så kallade MTB:s, har så grova
däck och sådan utväxling att framförandet av dylika tingestar inte kan anses uppfylla Allemansrättens ledord om
att inte störa eller förstöra. Därför omfattas sådana terrängcyklar inte av allemansrätten".

Frågan är principiellt viktig, eftersom även pendling med elcykel kan vara beroende av att omfattas av allemansrätten, utan att för den skull handla om ren skogscykling.

Visa din E-MTB....
ForesterGuy sa:
Väx upp, även mentalt.

Fast lite kan man nog tåla om man som ganska högt uppsatt person på gissningsvis Sveriges största cykelkedja postar bilder på en elmoppe vilken man också säljer på ett cykelforum.

Visa din E-MTB....
ooms sa:
Inte min, men det är ju samma fordonstyp som elcykel när det gäller körning i terräng...

F.ö. bör tråden OT-märkas.

Hehe!
Och med samma argumentationsteknik som eMTB-förespråkarna så får jag köra min bil på cykelbana och kalla den permobil.
Enda kravet är att jag inte kör fortare än 20km/h och inte plockar ut mer än 250w ur motorn.

Visa din E-MTB....
ooms sa:
Lag om VÄGtrafikdefinitioner, ja. Terräng är inte väg. Case closed.

Det är den definitionen av cykel som ska användas:

1 § De beteckningar som finns i 2 § med den betydelse som där anges är avsedda att användas i andra författningar i den utsträckning som föreskrivs i dessa.

Som sagt, eftersom NVV inte har någon författning med någon annan definition så..

Visa din E-MTB....
Erik O sa:
ForesterGuy sa:
Väx upp, även mentalt.

Fast lite kan man nog tåla om man som ganska högt uppsatt person på gissningsvis Sveriges största cykelkedja postar bilder på en elmoppe vilken man också säljer på ett cykelforum.

Karln har blivit stoppad förr för rena annonser så nog handlar det om marknadsföring.

Visa din E-MTB....
Spacekitty sa:
Vad står det i terrängkörningslagen?

Den omfattar enbart motordrivna fordon:

SFS nr: 1975:1313
Departement/myndighet: Miljö- och energidepartementet
Utfärdad: 1975-12-15
Ändrad: t.o.m. SFS 2018:436

1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet
1. på barmark,
2. på snötäckt skogsmark med plant- eller ungskog, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på skogen,
3. på snötäckt jordbruksmark, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på marken.

Inom de delar av fjällområdet som regeringen bestämmer är körning i terräng med motordrivet fordon förbjuden även på annan mark än som anges i första stycket. Lag (1996:1551).

Och eftersom 250W elcykel uttryckligen är att anse som cykel och inte som motordrivet fordon, omfattas den inte av terrängkörningslagen.

Visa din E-MTB....
Vilken idiot tolkning av lagen! Det står inget om några undantag. Det står inte att cyklar är tillåtna utan lagen bryr sig bara att dom inte är motordrivna

Visa din E-MTB....
Cinder2i40 sa:

Men snälla.... el cykel är inte ett motordrivet fordon i lagens mening. De varianter som skall ha skylt och inte får köras på cykelbana omfattas dock av reglerna.

Det som gör att el cykel inte får köras i skogen beror på att naturvårdsverket säger att du inte får enligt allemansrätten.

Att blanda in terrängkörningslagen för 250w/25km/h elcyklar är fel då dessa INTE är motorfordon i lagen mening och INTE omfattas av de reglerna. Dock som sagt gör naturvårdsverket avdömningen att elcykel och trampcykel inte är samma sak och därmed är de inte tillåtna ändå.

Visa din E-MTB....
Det pågår ju dessutom en utredning av terrängkörningslagen, då den är över 40 år gammal och många nya fordon och fordonstyper tillkommit sedan dess. Rimligtvis är ett av syftena att ta bort sådana här kryphål som elmtb-lobbyn försöker utnyttja för att framföra sina motordrivna cyklar i terräng i strid med allemansrätten.

Visa din E-MTB....
Det står inte att har ett fordon 250w motor och går att köra i max 25 km/h behöver du inte bry dig om terrängkörningslagen.

Om du nu råkar befinna dig i trafiken så gäller att ett sådant fordon ska innefattas av samma regler som för en cykel. Men det är en annan lag.

Visa din E-MTB....
ooms sa:
Det pågår ju dessutom en utredning av terrängkörningslagen, då den är över 40 år gammal och många nya fordon och fordonstyper tillkommit sedan dess. Rimligtvis är ett av syftena att ta bort sådana här kryphål som elmtb-lobbyn försöker utnyttja för att framföra sina motordrivna cyklar i terräng i strid med allemansrätten.

Åas betyder inte att det inte regleras i terränkörningslagen att det är tillåtet. Det innebär bara att regleringen ligger på något annat ställe och i detta fallet naturvårdsverket.

Visa din E-MTB....
ForesterGuy sa:
Väx upp, även mentalt.

Jag blir irriterad av el-mtb då jag inte tycker det är en trampcykel.
Jag fattar inte hur man kan likställa en el-mtb med en mtb.

Förmodligen är jag väldigt trångsynt.

Som någon skrev i en annan tråd och jämförde en såg med en motorsåg. Så tycker jag.

Visa din E-MTB....
ooms sa:

För att inte tala om vanliga MTB!

Visa din E-MTB....
Cinder2i40 sa:
Jag är oxå trångsynt. Men det ligger väll stora pengar bakom. Om nu n+1 ska kunna bli en el mtb krävs det den är en helt vanlig cykel utan motor.

Skriv inte "väl" som "väll" med två stycken L för det stavas faktiskt inte så!!!!!!!!!!!

Det finns 5-6 st på Happy som håller på så, så du behöver inte känna dig ensam... ?

Bl.a. Jensen och marr + flera ANDRA stavar konsekvent FEL till väl. ?

Senast redigerad av en moderator:
Visa din E-MTB....
Visa din E-MTB....
Bengt-re sa:
KungJulian sa:
Kan vi inte slänga in denna länk i början på varje tråd om e-mtb? Tänk så många knapptryck vi skulle spara. Och kanske kunde då tråden handla om det som TS önskade/frågade/whatever.

https://happyeride.se/2018/06/23/elcykel-pa-stigar-leder-och-i-terrang-vad-galler/

Du missar att hela syftet med att "diskutera" el-motorcyklar på ett cykelforum enbart är att provocera?

Ja fy faen! *svetten droppar* ?

Visa din E-MTB....
Kan inte valfri admin bara flytta dessa trådar till forumet som är avsett för eMTB? Då slipper vi detta eviga tjafs....

Visa din E-MTB....
Jag kräver ett omedelbart förbud mot mtb i skogen med hänsyn till att allemansrätten är sprungen ur en tid när häst och vagn var det mest avancerade färdmedlet. Ska man cykla i skogen ska det tamejtusan vara på höghjuling med solida hjul av stål och trä (utan nymodigheter som pumpbara däck).

Eller ska vi helt enkelt bestämma att vi låser allemansrätten vid en viss tidpunkt och att den inte får utvecklas därifrån. Det kommer ju förstås att innebära att man kommer få cykla på hopplöst omodern geometri i skogen framöver, men det kan det vara värt för att slippa de förbannade jävla helvetescyklarna från dödsriket.

Visa din E-MTB....
Skogling sa:
ForesterGuy sa:
Väx upp, även mentalt.

Jag blir irriterad av el-mtb då jag inte tycker det är en trampcykel.
Jag fattar inte hur man kan likställa en el-mtb med en mtb.

Förmodligen är jag väldigt trångsynt.

Som någon skrev i en annan tråd och jämförde en såg med en motorsåg. Så tycker jag.
Men alltså en fogsvans där man fortfarande sågar själv fast med hjälpmotor som gör det hela lite lättare! Den du :=)

Tillbaka
Topp