Visa din E-MTB....

Visa din E-MTB....
El cykel=max 250 watt medel output TRAMPASSISTANS. Det går således inte att få cykeln att gå framåt utan att trampa. 25km/h restriktion.

Trottel GAShandtag = Moped oavsett motor el bensin plutonium.

När jag körde heldämpat - 94 var det många som gnällde. När jag började köra DH 2000 och tog liften upp i Les Gets var det många som gnällde. Endurotävlingar vad skall det vara bra för? Inga riktiga cyklister åker bara utför! Gnällerövarna sitter alltid och har åsikter om alla andra. Jag cyklar för att det är roligt, vissa tycker helstelt 8kg carbon med 70graders gaffel vinkel i Alperna är kul och att trampa upp och ner...Helt ok med mig (gjort det med)
Jag vill ha så många höjdmeter utför / tidsenhet och då faller valet ut på emtb. Jag vill ha flest vågor/tidsenhet då kör jag SUP surf osv.

En fantastisk egenskap med emtb är att jag kan cykla på mei endurohoj och barnen på embt och det är möjligt att köra feta Back country drops på 1500m

10 runs är roligare än 3, lika jobbigt...

Visa din E-MTB....
El cykel=max 250 watt medel output TRAMPASSISTANS. Det går således inte att få cykeln att gå framåt utan att trampa. 25km/h restriktion.

När jag körde heldämpat - 94 var det många som gnällde. När jag började köra DH 2000 och tog liften upp i Les Gets var det många som gnällde. Endurotävlingar vad skall det vara bra för? Inga riktiga cyklister åker bara utför! Gnällerövarna sitter alltid och har åsikter om alla andra. Jag cyklar för att det är roligt, vissa tycker helstelt 8kg carbon med 70graders gaffel vinkel i Alperna är kul och att trampa upp och ner...Helt ok med mig (gjort det med)
Jag vill ha så många höjdmeter utför / tidsenhet och då faller valet ut på emtb. Jag vill ha flest vågor/tidsenhet då kör jag SUP surf osv.

En fantastisk egenskap med emtb är att jag kan cykla på min endurohoj och barnen på embt och det är möjligt att köra feta Back country drops på 1500m

10 runs är roligare än 3... Eller?

Visa din E-MTB....

När du körde heldämpat - 94 var det många som gnällde. När du började köra DH 2000 och tog liften upp i Les Gets var det många som gnällde. Endurotävlingar vad skall det vara bra för? Inga riktiga cyklister åker bara utför! Gnällerövarna sitter alltid och har åsikter om alla andra. Du cyklar för att det är roligt, vissa tycker helstelt 8kg carbon med 70graders gaffel vinkel i Alperna är kul och att trampa upp och ner...Helt ok med dig (gjort det med)
Du vill ha så många höjdmeter utför / tidsenhet och då faller valet ut på emtb. Du vill ha flest vågor/tidsenhet då kör jag SUP surf osv.

En fantastisk egenskap med emtb är att du kan cykla på din endurohoj och barnen på embt och det är möjligt att köra feta Back country drops på 1500m

10 runs är roligare än 3... Eller?

Visa din E-MTB....
På min kollegas elcykel går det utmärkt att få cykeln att gå framåt utan att ta i. Det räcker att föra runt pedalerna, inget tryck på dem behövs eftersom motorn styrs av fotosensorer. I princip är mopedens gasreglage ersatt av vevpartiet.

Visa din E-MTB....
ooms sa:
På min kollegas elcykel går det utmärkt att få cykeln att gå framåt utan att ta i. Det räcker att föra runt pedalerna, inget tryck på dem behövs eftersom motorn styrs av fotosensorer. I princip är mopedens gasreglage ersatt av vevpartiet.

Fast denna teknologi sitter ju i princip enbart på billigare elcyklar med navmotor.

Visa din E-MTB....
Lapierre overvolt AMI team Bosch 500wh
För er som inte prövat så är det hur kul som helst!

Bilagor

• 68EBB151-B15A-4F30-B6C1-C43FCA926021.jpeg
    68EBB151-B15A-4F30-B6C1-C43FCA926021.jpeg
    747.7 KB · Besök: 92
Visa din E-MTB....
Alltså, jag kan bara tolka forumeliten (eller iaf de som dyker upp i alla eltrådar) att man precis lika gärna kan hoppa på en riktig cross på en gång om man kör emtb, båda är ändå precis lika olagliga och förstör skogen?

Personligen stannar jag vid emtb, för att
- crossåkning faktiskt fuckar upp skogen efter första vändan
- dom luktar, låter satan och smutsar ned, skrämmer rent av livet ur vanligt folk
- jobbig logistik, dom är stora och väldigt tunga att ha att göra med (svåra att hiva över ett staket, ta på tåget eller släpa hem vid haveri)
- dyrare och kräver mkt underhåll

Visa din E-MTB....
Skogling sa:
I mim hemmaskog är det en som kör motocross. Hur fränt som helst!
Ja, om man nu bestämt sig för att pissa på allemansrätten är det väl lika bra att göra det ordentligt, och inte komma med nån mesig emtb :-)
Dessutom smutsar man inte ner vanliga cyklisters rykte!

Senast ändrad:
Visa din E-MTB....
Skogling sa:

+1 i vår hemmaskog med, han/hon kör med dubbdäck på vintern dessutom, så det blir superfräcka linjer på stenhällarna och spängerna. Fördelen är att ingen får för sig att tro att det är en cykel som förstört marken.

nebben00 sa:
Det här är det jag har mest problem med när det gäller e-mtb. Slitaget blir mycket större pga högre vikt, högre hastighet och att de kör fler varv. Sen kommer markägaren ut och tittar på spåren, tänker "jävla cyklister" och kontaktar länsstyrelsen som inför cykelförbud.

Sen säger jag inte att alla access-problem är relaterade till e-mtb. Jag har lika svårt för de som bygger egna endurospår med grävda berms och hopp utan markägarens tillstånd, det skapar en konflikt som leder till accessproblem. Om man jämför med klippklättring så har de gått igenom samma problem med bultade leder utan tillstånd som leder till fullständigt klätterförbud. Där jobbar de med accessgrupper som har kontakt med kommun och länsstyrelse.

Visa din E-MTB....
skier sa:
Skogling sa:

+1 i vår hemmaskog med, han/hon kör med dubbdäck på vintern dessutom, så det blir superfräcka linjer på stenhällarna och spängerna. Fördelen är att ingen får för sig att tro att det är en cykel som förstört marken.

nebben00 sa:
Det här är det jag har mest problem med när det gäller e-mtb. Slitaget blir mycket större pga högre vikt, högre hastighet och att de kör fler varv. Sen kommer markägaren ut och tittar på spåren, tänker "jävla cyklister" och kontaktar länsstyrelsen som inför cykelförbud.

Sen säger jag inte att alla access-problem är relaterade till e-mtb. Jag har lika svårt för de som bygger egna endurospår med grävda berms och hopp utan markägarens tillstånd, det skapar en konflikt som leder till accessproblem. Om man jämför med klippklättring så har de gått igenom samma problem med bultade leder utan tillstånd som leder till fullständigt klätterförbud. Där jobbar de med accessgrupper som har kontakt med kommun och länsstyrelse.

Just precis.

Varför klagar aldrig ooms (med flera likasinnade) i trådar med endurocyking? Där det är uppenbart att stigen har "modifierats" och slitaget inte är direkt litet efter en sån "tävling". Är det bara för dom inte har en elmotor?

Visa din E-MTB....
nebben00 sa:
Nu kan jag bara jämföra med mig själv, men jag tillbringar mycket mer tid i skogen rullandes när jag kör motorfritt, typ halvdagar om det finns möjlighet. Med elhojen tar jag en vända och är "färdigkörd" efter ca 1h, antingen för att batterierna börjar trötta men faktiskt oftast för att jag själv känner mig färdigåkt. Då rullar jag hem igen. Högre vikt, högre hastighet- fan ytterst marginellt om ens något. Vore jag lite fetare och snabbare, ha mer vatten med mig skulle vi väl vara på precis samma nivå när jag sitter på min 5 år gamla trampmaskin.
edit: kan inte staba

Senast ändrad:
Visa din E-MTB....
Snälla plz moderater flytta tråden eller lås den. Pallar inte läsa mer om dessa gråzoner och kränktheter. Just nu innan prejudikat osv så är det väl bättre med lite segregation för att upprätthålla lex vardagsrum. Förslag: alla e-mtbianer går till grannen (happyeride såklart) och sitter där och runka i ring istället så runkar vi andra här istället? Win-win!

Visa din E-MTB....
dr-m sa:
nebben00 sa:
Nu kan jag bara jämföra med mig själv, men jag tillbringar mycket mer tid i skogen rullandes när jag kör motorfritt, typ halvdagar om det finns möjlighet. Med elhojen tar jag en vända och är "färdigkörd" efter ca 1h, antingen för att batterierna börjar trötta men faktiskt oftast för att jag själv känner mig färdigåkt. Då rullar jag hem igen. Högre vikt, högre hastighet- fan ytterst marginellt om ens något. Vore jag lite fetare och snabbare, ha mer vatten med mig skulle vi väl vara på precis samma nivå när jag sitter på min 5 år gamla trampmaskin.
edit: kan inte staba

Kan vi inte bara skippa tramsiga anekdotiska förklaringsmodeller om att just du eller nån annan såklart inte sliter något mer när du kör din el-mtb. Faktum är att en el-mtb är starkare, tyngre, i de flesta lägen snabbare och därmed går längre på en given tid. Det här betyder naturligtvis att den sliter mer på stigarna än en riktig mtb.

Visa din E-MTB....
ooms sa:
Ericssonanders sa:
Lapierre overvolt AMI team Bosch 500wh
För er som inte prövat så är det hur kul som helst!
Det är kul att köra motocross i terrängen också, men det blir inte mer tillåtet för det...

Varför skriver du sånt trams när du mycket väl vet vad som gäller?

1) Det är tillåtet att cykla på elcykel i terräng, även med NVVs goda minne. NVV påstår visserligen att elcykel inte omfattas av allemansrätten (Vilket för övrigt måste prövas i domstol innan det blir en vedertagen sanning), men en möjlighet är att faktiskt inhämta markägarens tillstånd. Inte så svårt om man har en släkting eller kollega som äger mark. Det torde också finnas en del elcyklister som själva äger mark.

2) Även om en domstol skulle bestämma att elcykel inte omfattas av allemansrätten, så måste åklagaren hitta ett lämpligt brott att åtala för, som rimligtvis skulle leda till fällande dom. "Olovligt tagande av väg" skulle kunna vara tillämpligt, men då måste åklagaren visa att det finns risk för att marken kan ta skada. Och då hade man inte fått cykla där med vanlig cykel heller. Därför gissar jag att åtalet skulle kunna komma att ogillas om det är frågan om etablerade cykelstigar. (Men det kanske redan är prövat i domstol?)

3) Allemansrätten verkar ju vara rätt lätt att sätta ur spel med tanke på de många lokala förbud som finns mot cykling i terräng. Det finns säkert en hel drös MTB-bilder här på forumet som är tagna där terrängcykling inte är tillåten.

4) Att köra motocross i terräng är ett brott mot i första hand terrängkörningslagen. Man får inte köra motocross ens på sin egen mark om man inte har tillstånd från Länsstyrelsen eller så.

För egen del skulle jag inte bry mig nämnvärt om man utesluter all (e)MTB-cykling i terräng från allemansrätten, så länge man inkluderar att jag får elcykla på min standardelcykel på cykelstigen till badet, till exempel. Det skulle nämligen utgöra en naturlig modernisering av allemansrätten och även NVV verkar vara lite inne på samma linje.
Min egen erfarenhet av terrängcykling är enbart från barnåren samt för 5-6 år sedan då jag vid några tillfällen tog ut min odämpade hybridcykel i skogen och låtsades att den var en MTB. Jobbigt men skoj och jag har personligen inget emot cykling i terräng.

Visa din E-MTB....
Erik O sa:
Kan vi inte bara skippa tramsiga anekdotiska förklaringsmodeller om att just du eller nån annan såklart inte sliter något mer när du kör din el-mtb. Faktum är att en el-mtb är starkare, tyngre, i de flesta lägen snabbare och därmed går längre på en given tid. Det här betyder naturligtvis att den sliter mer på stigarna än en riktig mtb.
Fast vi gör lerspår av samma kaliber, du med och jag med. Det är dessa herr markägare och hundrastare kommer uppmärksamma och tänka "fyfan för cyklister".

Visa din E-MTB....
dr-m sa:
Erik O sa:
Fast vi gör lerspår av samma kaliber, du med och jag med. Det är dessa herr markägare och hundrastare kommer uppmärksamma och tänka "fyfan för cyklister".

Fast det blir inte spår av samma kaliber. 250w kan tyckas vara lite, men jag kan som hyfsat vältränad trycka ur mig 250w i snitt på en 2h runda. 250w till ovanpå det hade definitivt gjort mer avtryck i naturen, framförallt i uppförsbackar där farten är lägre och greppet sämre.

Det måste ju finnas en anledning till att däcktillverkarna tar fram e-bike-specifika däck med hårdare casing och djupare mönster och att dämpartillverkarna tar fram e-bike-specifika framgafflar med styvare krona och andra dämparegenskaper.
Hade det varit samma belastning som en vanlig cykel hade ju det inte behövts.

Visa din E-MTB....
skier sa:
Fast det blir inte spår av samma kaliber. 250w kan tyckas vara lite, men jag kan som hyfsat vältränad trycka ur mig 250w i snitt på en 2h runda. 250w till ovanpå det hade definitivt gjort mer avtryck i naturen, framförallt i uppförsbackar där farten är lägre och greppet sämre.
Vi måste nog träffas och get down in the mud någon dag, jämföra lite! Spoiler: vi sitter i samma båt, spelar i samma liga, etc.
skier sa:
Det måste ju finnas en anledning till att däcktillverkarna tar fram e-bike-specifika däck med hårdare casing och djupare mönster och att dämpartillverkarna tar fram e-bike-specifika framgafflar med styvare krona och andra dämparegenskaper.
Dom vill sälja mer grejer såklart. Det enda e-specifika jag ens tittar åt är kedjor. Kassetter, frihjul etc pallar med, iaf dom billigare som inte är gjorda av ost och lättmetall. Jag vet vad som krävs för att knäcka en kvalitetsram och skulle känna mig helt trygg på standard endurogrejer.

Visa din E-MTB....
dr-m sa:
skier sa:
Vi måste nog träffas och get down in the mud någon dag, jämföra lite! Spoiler: vi sitter i samma båt, spelar i samma liga, etc.
skier sa:
Dom vill sälja mer grejer såklart. Det enda e-specifika jag ens tittar åt är kedjor. Kassetter, frihjul etc pallar med, iaf dom billigare som inte är gjorda av ost och lättmetall. Jag vet vad som krävs för att knäcka en kvalitetsram och skulle känna mig helt trygg på standard endurogrejer.

Jag förstår verkligen att ni el-mtbåkare vill hävda att de sitter i samma båt som oss som mtb-åkare. Att låtsas som att det är en cykel är ju ett skitsmart sätt att få möjlighet köra elmoppe i naturen och det är ju solklart den vägen elcykeltillverkarna siktar in sig på. Det är också det som många stigcyklister har problem med då eventuella konflikter pga ökade hastigheter och mer slitage riskerar att spilla över på oss.

Visa din E-MTB....
dr-m sa:

Titta på det här däcket t ex, det har utseendemässigt mer gemensamt med ett motocross-däck än ett mtb-däck. Jag tror inte det är en slump eller att tillverkarna bara vill sälja mer grejer. Jag tror det beror på att däckstillverkarna förstår att det är ett högre vridmoment och en högre ekipage-vikt, i kombination med att rullmotståndet inte är lika kritiskt när man har en motor som hjälper till.

Att det däcket sliter mer på naturen än ett nobby nic/hans dampf tycker jag är uppenbart.
schwalbe_HS497R_eddy_current_70584_line-orange.png

https://www.e-biketires.com/en/e-mtb-reader/eddy-current-rear.html

Visa din E-MTB....
Erik O sa:
Jag förstår verkligen att ni el-mtbåkare vill hävda att de sitter i samma båt som oss som mtb-åkare. Att låtsas som att det är en cykel är ju ett skitsmart sätt att få möjlighet köra elmoppe i naturen och det är ju solklart den vägen elcykeltillverkarna siktar in sig på. Det är också det som många stigcyklister har problem med då eventuella konflikter pga ökade hastigheter och mer slitage riskerar att spilla över på oss.

Snacka om att man får trollvibbar av dina inlägg...

Visa din E-MTB....
ForesterGuy sa:
Erik O sa:

Snacka om att man får trollvibbar av dina inlägg...

:) Varför det om jag får fråga?

Visa din E-MTB....
skier sa:
dr-m sa:

Titta på det här däcket t ex, det har utseendemässigt mer gemensamt med ett motocross-däck än ett mtb-däck. Jag tror inte det är en slump eller att tillverkarna bara vill sälja mer grejer. Jag tror det beror på att däckstillverkarna förstår att det är ett högre vridmoment och en högre ekipage-vikt, i kombination med att rullmotståndet inte är lika kritiskt när man har en motor som hjälper till.

Att det däcket sliter mer på naturen än ett nobby nic/hans dampf tycker jag är uppenbart.

Det ser ju ut som ett Magic Mary ungefär eller ett Shorty, två rätt populära däck bland stig/endurocyklister.

Visa din E-MTB....
Är det bara e-MTB som sliter på naturen eller bör man införa effektbegränsning på övriga cyklisters framfört med? Ju mer lycra desto färre antal tillåtna timmar i skogen?

Visa din E-MTB....
skier sa:
dr-m sa:

Äsch, det är samma grejer, men 0.5 poäng för ett ganska fyndigt namn. Känner redan ett svagt köpsug faktiskt, typiskt.

Visa din E-MTB....
SGS sa:
Är det bara e-MTB som sliter på naturen eller bör man införa effektbegränsning på övriga cyklisters framfört med? Ju mer lycra desto färre antal tillåtna timmar i skogen?

Det är inget problem på övriga cyklister eftersom det kräver rätt många timmars träning/vecka vilket de flesta inte är intresserade av att lägga, så antalet cyklister i skogen som trycker hög effekt blir så litet att totala slitaget också blir litet.

Visa din E-MTB....
Haha, jag är ingen eMTB-åkare och har personligen inget emot vare sig MTB eller eMTB, men att ni bara orkar! 250W eMTB är ingen elmoppe, utan en cykel, och förblir så oavsett vad man tycker.
Det är nog ingen som hävdar att slitaget inte blir något högre med eMTB än med MTB, men det blir rent löjeväckande när man börjar jämföra eMTB med motocrosscyklar, eller påstår att den lilla ökning av totalvikten som eMTB innebär jämfört med MTB skulle ha någon som helst betydelse för slitaget.
Jag tror snarare att MTB-åkare inbillar sig att markägare förbjuder cykling för att eMTB har kört sönder deras mark men att markägaren tror att det är MTB, medan problemet i själva verket är det stora antalet (e)MTB-utövare som hela tiden ska köra tuffare och hårdare och att alla dessa skiter i allemansrättens andemening om att ge människor tillgång till naturen utan att förstöra den. Allt detta vet MTB-communityn om, men kognitiv dissonans gör att de mest svagsinta skyller allt på elcyklar i allmänhet och eMTB i synnerhet, och är grunden till denna vi-och-dom-mentalitet.
Ett förslag, kanske framförallt riktat till eMTB-communityn i den mån det finns en sådan: Bilda en organisation, kontakta markägare och erbjud dem ersättning, alternativt köp/arrendera mark. Kanske kan man så småningom utfärda någon sorts licens mot avgift, ungefär som fiskekort?
Vad vet jag? Kanske försvinner allt det roliga med eMTB den dag då redskapen för att jävlas med MTB-communityn är borta.

Visa din E-MTB....
Elhojtok sa:
Haha, jag är ingen eMTB-åkare och har personligen inget emot vare sig MTB eller eMTB, men att ni bara orkar! 250W eMTB är ingen elmoppe, utan en cykel, och förblir så oavsett vad man tycker.
Jag tror att alla håller med om att om 100% av drivningen kommer från en motor är det inte en cykel och om 100% kommer från personen så är det en cykel. När man ökar andelen som motorn står för bör fordonet i något skede övergå från cykel till moped. Var man lägger denna gräns kan förstås diskuteras, men att bara vifta bort åsikten att skillnaden går när man lämnar 0% som tyckande är väl lite att ta i. Jag kan själv se tre typer av hållningar:

1) En cykel får inte ha någon form av motorassisterad framdrivning
2) En cykel har någon form av bidrag till framdrivningen från den som framför fordonet
3) Allt som har en motordrivning under en viss gräns är en cykel

Variant 3 har svårigheten att man ska specificera en gräns på (rimligen) någon form av maximal effekt som motorn får bidra med och det blir alltid lite godtyckligt när man ska sätta sådana gränser. Ett sätt att slippa ifrån detta godtycke är att anamma antingen tolkning 1 eller 2.

Visa din E-MTB....
eMTB är fortfarande en cykel och alla anser inte att trådar som handlar om detta med automatik ska OT-märkas. Det kan tyckas rätt värdelöst att dessa trådar aldrig handlar ett jota om själva utövandet eller utbyte av erfarenheter, utan brukar inskränka sig till "Tjoho vad eMTB är skoj, kolla på den här bilden". Det är ju givet att värdet för trådskaparen är att läsa efterföljande "diskussion" med pajkastning eftersom TS brukar lysa med sin frånvaro efter första inlägget.
Tyvärr tror jag MTB-communityn kommer få dra hela det här lasset då eMTB inte ens verkar ha någon community.

Visa din E-MTB....
Elhojtok sa:
ooms sa:
Lag om VÄGtrafikdefinitioner, ja. Terräng är inte väg. Case closed.

Det är den definitionen av cykel som ska användas:

1 § De beteckningar som finns i 2 § med den betydelse som där anges är avsedda att användas i andra författningar i den utsträckning som föreskrivs i dessa.

Var någonstans i terrängkörningslagen står det att lagen om vägtrafikdefinitioner ska tillämpas?

Visa din E-MTB....
Kan inte en ur el-cykelhatarlaget cykla i skogen på elcykel och anmäla sig själv till polisen och se vad som händer så den här eviga diskussionen om rättsläget inte behöva återkomma hela tiden? Funnes ett prejudikat så skulle dessa trådar inte bli lika långlivade.

Visa din E-MTB....
Lejon sa:
Kan inte en ur el-cykelhatarlaget cykla i skogen på elcykel och anmäla sig själv till polisen och se vad som händer så den här eviga diskussionen om rättsläget inte behöva återkomma hela tiden? Funnes ett prejudikat så skulle dessa trådar inte bli lika långlivade.

Varför skall det vara en ur "el-cykelhatarlaget"?

Visa din E-MTB....
Oskar sa:
Lejon sa:

Varför skall det vara en ur "el-cykelhatarlaget"?
Jag tänker mig att det är de som är mest paragrafryttare och helst vill ha en dom att slå i huvet på elcyklisterna, men det kan förstås lika gärna vara en som älskar elcyklar som tar jobbet för min del.

Visa din E-MTB....
Lejon sa:
Kalla mig cynisk men min gissning är att polisen i realiteten inte kommer att göra något åt det. Exakt hur detta kommer att motiveras vet jag inte, men jag skulle bli förvånad om det skulle leda till något prejudikat i frågan.

Visa din E-MTB....
GoranS sa:
Lejon sa:
Kalla mig cynisk men min gissning är att polisen i realiteten inte kommer att göra något åt det. Exakt hur detta kommer att motiveras vet jag inte, men jag skulle bli förvånad om det skulle leda till något prejudikat i frågan.
Jag tror du har rätt....

Visa din E-MTB....
Nu fantiserar jag om hur Bengt-re och ooms gemensamt lånar en dödselcykel och den ene får trampa runt i skogen medan den andre tjallar för polisen och verkligen tjatar dit konstaplarna för ett ingripande. Det vore nåt!

Visa din E-MTB....
Oskar sa:
Elhojtok sa:
ooms sa:
Lag om VÄGtrafikdefinitioner, ja. Terräng är inte väg. Case closed.

Det är den definitionen av cykel som ska användas:

1 § De beteckningar som finns i 2 § med den betydelse som där anges är avsedda att användas i andra författningar i den utsträckning som föreskrivs i dessa.

Var någonstans i terrängkörningslagen står det att lagen om vägtrafikdefinitioner ska tillämpas?

Det behöver inte stå där. Det är innebörden av paragrafen. Du är uppenbarligen inte jurist och det kan vara svårt att begripa vad som menas: I terrängkörningslagen omnämns "motordrivet fordon" med vissa specificerade undantag. Dessa undantag är just vad som avses med "I den utsträckning som föreskrivs".

Om man som i NVVs förarbeten inte alls använder vägtrafikdefinitionens beteckningar och talar om "motoriserade fordon" istället, utan att i detalj beskriva vad som menas, ja då har man ett väldigt luddigt regelverk med NVV som näst främsta uttolkare. (den främsta är givetvis domstolen)

Visa din E-MTB....
Lejon sa:
Nu fantiserar jag om hur Bengt-re och ooms gemensamt lånar en dödselcykel och den ene får trampa runt i skogen medan den andre tjallar för polisen och verkligen tjatar dit konstaplarna för ett ingripande. Det vore nåt!

Det räcker ju inte då det inte är olagligt att elcykla i skogen. Antingen får den ene köpa en bit mark och inte tillåta den andre att elcykla där, eller så får de hitta nån sur gammal markägare som förbjuder dem att elcykla där när de frågar om lov.

Tillbaka
Topp