E
Elhojtok
Guest
Visa din E-MTB....
Hasse#7 sa:Det enda ämne just nu som är värre än Brexit.
Du fattar väl att Brexit är eMTBs fel va?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hasse#7 sa:Det enda ämne just nu som är värre än Brexit.
Precis. Varför ska vi laglydiga ut i skogen, bryta mot lagen, och dra på oss en dom? Är väl bättre att nån emtb-älskare gör det, de är ju så säkra på att de har lagen på sin sida att det borde vara helt riskfritt för dem. Eller varför inte Lejonet själv som verkar ha så ont av att dessa diskussioner ständigt återkommer? Nä, innerst inne vet de nog att det de håller på med är kriminellt, så de törs inte.Oskar sa:Lejon sa:Kan inte en ur el-cykelhatarlaget cykla i skogen på elcykel och anmäla sig själv till polisen och se vad som händer så den här eviga diskussionen om rättsläget inte behöva återkomma hela tiden? Funnes ett prejudikat så skulle dessa trådar inte bli lika långlivade.
Varför skall det vara en ur "el-cykelhatarlaget"?
Eftersom mitt intresse av ämnet är ganska begränsat, (även om jag faktiskt är ganska nyfiken på vad en (osannolik) rättslig process skulle mynna ut i) kommer jag inte göra det.ooms sa:Precis. Varför ska vi laglydiga ut i skogen, bryta mot lagen, och dra på oss en dom? Är väl bättre att nån emtb-älskare gör det, de är ju så säkra på att de har lagen på sin sida att det borde vara helt riskfritt för dem. Eller varför inte Lejonet själv som verkar ha så ont av att dessa diskussioner ständigt återkommer? Nä, innerst inne vet de nog att det de håller på med är kriminellt, så de törs inte.Oskar sa:Lejon sa:Kan inte en ur el-cykelhatarlaget cykla i skogen på elcykel och anmäla sig själv till polisen och se vad som händer så den här eviga diskussionen om rättsläget inte behöva återkomma hela tiden? Funnes ett prejudikat så skulle dessa trådar inte bli lika långlivade.
Varför skall det vara en ur "el-cykelhatarlaget"?
Du är inte jurist själv heller, verkar det. För isf borde du vara medveten om att NVV inte refererar till några egna förarbeten (de gör inga sådana själva), utan att det naturligtvis är förarbeten till lagstiftning. Och att domstolar ofta går tillbaka till förarbetena när det är oklart hur en lag skall tolkas, just för att se om där finns ytterligare info om lagstiftarens syfte med lagen och därmed bidra med info hur den skall tolkas. Så förarbetena är definitivt inte så betydelselösa som du tycks tro.Elhojtok sa:Oskar sa:Elhojtok sa:ooms sa:Lag om VÄGtrafikdefinitioner, ja. Terräng är inte väg. Case closed.
Det är den definitionen av cykel som ska användas:
1 § De beteckningar som finns i 2 § med den betydelse som där anges är avsedda att användas i andra författningar i den utsträckning som föreskrivs i dessa.
Var någonstans i terrängkörningslagen står det att lagen om vägtrafikdefinitioner ska tillämpas?
Det behöver inte stå där. Det är innebörden av paragrafen. Du är uppenbarligen inte jurist och det kan vara svårt att begripa vad som menas: I terrängkörningslagen omnämns "motordrivet fordon" med vissa specificerade undantag. Dessa undantag är just vad som avses med "I den utsträckning som föreskrivs".
Om man som i NVVs förarbeten inte alls använder vägtrafikdefinitionens beteckningar och talar om "motoriserade fordon" istället, utan att i detalj beskriva vad som menas, ja då har man ett väldigt luddigt regelverk med NVV som näst främsta uttolkare. (den främsta är givetvis domstolen)
OMFG!nebben00 sa:Back country drops på 1500m
Crossmax sa:Älskar energinivån i den här tråden, det är som en sandlåda fylld av barn som alla hällt i sig en liter redbull. Helt bortkastat, men ändå imponerande.
Ja, måste barnen fylla sin egen sandlåda behövs nog lite Redbull!Crossmax sa:Älskar energinivån i den här tråden, det är som en sandlåda fylld av barn som alla hällt i sig en liter redbull. Helt bortkastat, men ändå imponerande.
Kanske, men energin som ansamlas i ebiketrådar är ändå något helt annat. Kanske skulle kunna använda den till att driva ett mindre samhälle.Oskar sa:Crossmax sa:Älskar energinivån i den här tråden, det är som en sandlåda fylld av barn som alla hällt i sig en liter redbull. Helt bortkastat, men ändå imponerande.
Du beskriver iofs hela Happys 15-åriga existens.
Crossmax sa:Kanske, men energin som ansamlas i ebiketrådar är ändå något helt annat. Kanske skulle kunna använda den till att driva ett mindre samhälle.Oskar sa:Crossmax sa:Älskar energinivån i den här tråden, det är som en sandlåda fylld av barn som alla hällt i sig en liter redbull. Helt bortkastat, men ändå imponerande.
Du beskriver iofs hela Happys 15-åriga existens.
mv70 sa:Varför inte starta en ny forumdel för bara El bajkar o El trådar ;)
Just den här tråden startades dock som ett halvt förtäckt lobbyinlägg för att sälja fler emtbs. Inget annat.Elhojtok sa:Det kan tyckas rätt värdelöst att dessa trådar aldrig handlar ett jota om själva utövandet eller utbyte av erfarenheter, utan brukar inskränka sig till "Tjoho vad eMTB är skoj, kolla på den här bilden". Det är ju givet att värdet för trådskaparen är att läsa efterföljande "diskussion" med pajkastning eftersom TS brukar lysa med sin frånvaro efter första inlägget.
GoranS sa:Kalla mig cynisk men min gissning är att polisen i realiteten inte kommer att göra något åt det. Exakt hur detta kommer att motiveras vet jag inte, men jag skulle bli förvånad om det skulle leda till något prejudikat i frågan.Lejon sa:Kan inte en ur el-cykelhatarlaget cykla i skogen på elcykel och anmäla sig själv till polisen och se vad som händer så den här eviga diskussionen om rättsläget inte behöva återkomma hela tiden? Funnes ett prejudikat så skulle dessa trådar inte bli lika långlivade.
ooms sa:En god början vore väl att emtb-communityn håller sig på sitt eget forum https://happyeride.se istället för att spamma ner detta? De har ju inte ens hyfs nog att OT-märka sina trådar...
ForesterGuy sa:ooms sa:En god början vore väl att emtb-communityn håller sig på sitt eget forum https://happyeride.se istället för att spamma ner detta? De har ju inte ens hyfs nog att OT-märka sina trådar...
Såna beslut överlåter jag åt Jomper, det borde du också göra.
Hep sa:GoranS sa:Kalla mig cynisk men min gissning är att polisen i realiteten inte kommer att göra något åt det. Exakt hur detta kommer att motiveras vet jag inte, men jag skulle bli förvånad om det skulle leda till något prejudikat i frågan.Lejon sa:Kan inte en ur el-cykelhatarlaget cykla i skogen på elcykel och anmäla sig själv till polisen och se vad som händer så den här eviga diskussionen om rättsläget inte behöva återkomma hela tiden? Funnes ett prejudikat så skulle dessa trådar inte bli lika långlivade.
Kan bara hålla med. Här i Vallentuna, där alla som vistas i skogarna vet att bensinmotorcyklar (för att undvika missförstånd) kört sönder stora områden i skogarna, hände något intressant för några år sedan. Polisen skaffade sig en fyrhjuling som de skulle ha för att kunna upprätthålla lagen även utanför asfalterade områden. Jag var själv med och fotograferade när en av dessa bensingubbar blev stoppad av polisen som körde fyrhjulingen. Bensinmannen fick snällt uppge sina personuppgifter för farbror polisen innan han fick bege sig ut ur skogen där haffandet skedde. När lokaltidningen hörde av sig några dagar senare och ville skriva om händelsen fick de veta att polisen inte tänkte ta det vidare utan sa att de trodde det räckte med att prata med bensinmannen och han och hans kompisar nog inte skulle göra om det. Vi är några här som kan vittna om att det inte hjälpt så mycket. Nu har polisen sålt sin fyrhjuling.
Bengt-re sa:Hep sa:GoranS sa:Kalla mig cynisk men min gissning är att polisen i realiteten inte kommer att göra något åt det. Exakt hur detta kommer att motiveras vet jag inte, men jag skulle bli förvånad om det skulle leda till något prejudikat i frågan.Lejon sa:Kan inte en ur el-cykelhatarlaget cykla i skogen på elcykel och anmäla sig själv till polisen och se vad som händer så den här eviga diskussionen om rättsläget inte behöva återkomma hela tiden? Funnes ett prejudikat så skulle dessa trådar inte bli lika långlivade.
Kan bara hålla med. Här i Vallentuna, där alla som vistas i skogarna vet att bensinmotorcyklar (för att undvika missförstånd) kört sönder stora områden i skogarna, hände något intressant för några år sedan. Polisen skaffade sig en fyrhjuling som de skulle ha för att kunna upprätthålla lagen även utanför asfalterade områden. Jag var själv med och fotograferade när en av dessa bensingubbar blev stoppad av polisen som körde fyrhjulingen. Bensinmannen fick snällt uppge sina personuppgifter för farbror polisen innan han fick bege sig ut ur skogen där haffandet skedde. När lokaltidningen hörde av sig några dagar senare och ville skriva om händelsen fick de veta att polisen inte tänkte ta det vidare utan sa att de trodde det räckte med att prata med bensinmannen och han och hans kompisar nog inte skulle göra om det. Vi är några här som kan vittna om att det inte hjälpt så mycket. Nu har polisen sålt sin fyrhjuling.
Korruption är en annan sak och med polisens dåliga löner och låga rekryteringskrav är det du ser bara en naturlig utveckling.
Nä, jag kan faktiskt själv avgöra vad som är off-topic eller inte. Tråkigt att du inte har den förmågan utan måste belasta stackars jomper istället.ForesterGuy sa:ooms sa:En god början vore väl att emtb-communityn håller sig på sitt eget forum https://happyeride.se istället för att spamma ner detta? De har ju inte ens hyfs nog att OT-märka sina trådar...
Såna beslut överlåter jag åt Jomper, det borde du också göra.
ForesterGuy sa:Bengt-re sa:Hep sa:GoranS sa:Kalla mig cynisk men min gissning är att polisen i realiteten inte kommer att göra något åt det. Exakt hur detta kommer att motiveras vet jag inte, men jag skulle bli förvånad om det skulle leda till något prejudikat i frågan.Lejon sa:Kan inte en ur el-cykelhatarlaget cykla i skogen på elcykel och anmäla sig själv till polisen och se vad som händer så den här eviga diskussionen om rättsläget inte behöva återkomma hela tiden? Funnes ett prejudikat så skulle dessa trådar inte bli lika långlivade.
Korruption är en annan sak och med polisens dåliga löner och låga rekryteringskrav är det du ser bara en naturlig utveckling.
Så du menar att poliserna tar mutor?
perzzon sa:Just den här tråden startades dock som ett halvt förtäckt lobbyinlägg för att sälja fler emtbs. Inget annat.
skier sa:Jag tror inte polisen får mutor av några mc-åkare, jag tror helt enkelt inte det är ett prioriterat problem. El-fordon i skogen är förstås ännu mer nerprioriterat. Det vet markägaren också.
Mkt enklare att vända sig till kommunen direkt istället och få tillstånd för att sätta upp stängsel så är problemet löst. En extra bonus blir att de då kan köra 4-hjuling fritt inne på sin instängslade mark.
Bengt-re sa:skier sa:Jag tror inte polisen får mutor av några mc-åkare, jag tror helt enkelt inte det är ett prioriterat problem. El-fordon i skogen är förstås ännu mer nerprioriterat. Det vet markägaren också.
Mkt enklare att vända sig till kommunen direkt istället och få tillstånd för att sätta upp stängsel så är problemet löst. En extra bonus blir att de då kan köra 4-hjuling fritt inne på sin instängslade mark.
Jag tror att du är naiv.
Loftberg sa:Att kommentera elcykelns rätt och fel - att vara eller icke vara - på Happy, känns i dagsläget som att trampa vatten. Så istället måste jag fråga: varför i hela h-vete måste alla elhojjar vara så j***a fula? Det är precis samma visa med alla biltillverkare som nu ska börja pumpa ut modeller i elutförande. Extra plastigt, groteskt svulstiga linjer och misslyckat futuristiskt. Förstår det inte. Det ser ut som något jag hade önskat mig från Hot Wheels, för 25 år sen. Nej förlåt, det var rakt elakt av mig att säga om Hot Wheels...
Den där tingesten är precis som alla andra gräslig.
Bengt-re sa:mv70 sa:Varför inte starta en ny forumdel för bara El bajkar o El trådar ;)
Bra idé! Eller varför inte bara en avdelning på flashback - där brukar ju kriminella rättshaverister som är bittra på DOM som inte förstår trivas och folk verkar tycka det oki att diskutera hur man bäst bryter upp lås, käkar knark till frukost eller kör över småbarn med 5000W elMTB i naturreservat trivas.
Skogling sa:Som någon skrev i en annan tråd och jämförde en såg med en motorsåg. Så tycker jag.
ForesterGuy sa:Skogling sa:Som någon skrev i en annan tråd och jämförde en såg med en motorsåg. Så tycker jag.
Jag använder numera mest elektriska sågar. Det är jag nog inte ensam om.
Bengt-re sa:skier sa:Jag tror inte polisen får mutor av några mc-åkare, jag tror helt enkelt inte det är ett prioriterat problem. El-fordon i skogen är förstås ännu mer nerprioriterat. Det vet markägaren också.
Jag tror att du är naiv.
Bilarna har ju precis börjat svänga tillbaka och intresset av att särskilja sig överumfats av intresset av att inte se bedagad ut efter 5 år och av att smälta in.Loftberg sa:Att kommentera elcykelns rätt och fel - att vara eller icke vara - på Happy, känns i dagsläget som att trampa vatten. Så istället måste jag fråga: varför i hela h-vete måste alla elhojjar vara så j***a fula? Det är precis samma visa med alla biltillverkare som nu ska börja pumpa ut modeller i elutförande. Extra plastigt, groteskt svulstiga linjer och misslyckat futuristiskt. Förstår det inte. Det ser ut som något jag hade önskat mig från Hot Wheels, för 25 år sen. Nej förlåt, det var rakt elakt av mig att säga om Hot Wheels...
Loftberg sa:Att kommentera elcykelns rätt och fel - att vara eller icke vara - på Happy, känns i dagsläget som att trampa vatten. Så istället måste jag fråga: varför i hela h-vete måste alla elhojjar vara så j***a fula? Det är precis samma visa med alla biltillverkare som nu ska börja pumpa ut modeller i elutförande. Extra plastigt, groteskt svulstiga linjer och misslyckat futuristiskt. Förstår det inte. Det ser ut som något jag hade önskat mig från Hot Wheels, för 25 år sen. Nej förlåt, det var rakt elakt av mig att säga om Hot Wheels...
Elhojtok sa:Oskar sa:Elhojtok sa:ooms sa:Lag om VÄGtrafikdefinitioner, ja. Terräng är inte väg. Case closed.
Det är den definitionen av cykel som ska användas:
1 § De beteckningar som finns i 2 § med den betydelse som där anges är avsedda att användas i andra författningar i den utsträckning som föreskrivs i dessa.
Var någonstans i terrängkörningslagen står det att lagen om vägtrafikdefinitioner ska tillämpas?
Det behöver inte stå där. Det är innebörden av paragrafen. Du är uppenbarligen inte jurist och det kan vara svårt att begripa vad som menas: I terrängkörningslagen omnämns "motordrivet fordon" med vissa specificerade undantag. Dessa undantag är just vad som avses med "I den utsträckning som föreskrivs".
ForesterGuy sa:Skogling sa:Som någon skrev i en annan tråd och jämförde en såg med en motorsåg. Så tycker jag.
Jag använder numera mest elektriska sågar. Det är jag nog inte ensam om.
Skogling sa:Jag cyklar inte i skogen för att det skall vara enkelt och gå lätt.
?
Jo det gör du nog. En cykel under 18kg med utväxling, framhjul och sånt är något som många har svårt att vänja sig av med ?Skogling sa:Jag cyklar inte i skogen för att det skall vara enkelt och gå lätt.
?
dr-m sa:Jo det gör du nog. En cykel under 18kg med utväxling, framhjul och sånt är något som många har svårt att vänja sig av med ?Skogling sa:Jag cyklar inte i skogen för att det skall vara enkelt och gå lätt.
?
Jag med andra gick kanske för långt men nu kan jag inte sluta knarkcykla, inte helt iaf
Så svårt är det väl inte?Hasse#7 sa:dr-m sa:Jo det gör du nog. En cykel under 18kg med utväxling, framhjul och sånt är något som många har svårt att vänja sig av med ?Skogling sa:Jag cyklar inte i skogen för att det skall vara enkelt och gå lätt.
?
Jag med andra gick kanske för långt men nu kan jag inte sluta knarkcykla, inte helt iaf
Jag håller med. Det är jättesvårt att vänja sig av med framhjul.
Oskar sa:Beteckningarna i lagen om vägtrafikdefinitioner är avsedda att användas i andra författningar i den utsträckning som föreskrivs i dessa. Ett bra exempel på hur detta konkret kan se ut är Trafikförordningens 1 kap. 3 § 2 st. där det står ”I övrigt har de beteckningar som används i denna förordning samma betydelse som i lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner och i förordningen (2001:651) om vägtrafikdefinitioner”. Någon sådan hänvisning görs inte i terrängkörningslagen. Det finns heller inte några ”specificerade undantag” till ”motordrivet fordon” i terrängkörningslagen. Sammanfattningsvis är det du skriver helt enkelt otroligt flummigt.
Elhojtok sa:Loftberg sa:Att kommentera elcykelns rätt och fel - att vara eller icke vara - på Happy, känns i dagsläget som att trampa vatten. Så istället måste jag fråga: varför i hela h-vete måste alla elhojjar vara så j***a fula? Det är precis samma visa med alla biltillverkare som nu ska börja pumpa ut modeller i elutförande. Extra plastigt, groteskt svulstiga linjer och misslyckat futuristiskt. Förstår det inte. Det ser ut som något jag hade önskat mig från Hot Wheels, för 25 år sen. Nej förlåt, det var rakt elakt av mig att säga om Hot Wheels...
Kanske borde du nyktra till. Eller vad är så fult med min elhoj, bortsett från biltemakorgen på höger sida? Batteriet? Biltemaskyddet på sadeln? Bortsett från detta ser cykeln ut som vilken herrcykel som helst. Attackera gärna, men välj rätt mål.
Elhojtok sa:Loftberg sa:Att kommentera elcykelns rätt och fel - att vara eller icke vara - på Happy, känns i dagsläget som att trampa vatten. Så istället måste jag fråga: varför i hela h-vete måste alla elhojjar vara så j***a fula? Det är precis samma visa med alla biltillverkare som nu ska börja pumpa ut modeller i elutförande. Extra plastigt, groteskt svulstiga linjer och misslyckat futuristiskt. Förstår det inte. Det ser ut som något jag hade önskat mig från Hot Wheels, för 25 år sen. Nej förlåt, det var rakt elakt av mig att säga om Hot Wheels...
Kanske borde du nyktra till. Eller vad är så fult med min elhoj, bortsett från biltemakorgen på höger sida? Batteriet? Biltemaskyddet på sadeln? Bortsett från detta ser cykeln ut som vilken herrcykel som helst. Attackera gärna, men välj rätt mål.
staine sa:Vad som är så fult. Batteri. Biltema. Vilken herrcykel som helst.
Vetefanken om inte detta ändå var ett exceptionellt lågvattenmärke i happys hela historia.