Visa din Genesis

Visa din Genesis
Croix de fer är så jävla snygg!
Forsöke få tag i ett ramsätt själv, men slutsåld överalt i min storlek (56/58), sen fick man reda på att 2015 modellen är på väg (juli) fast den är 100£ dyrare, och enligt 18bike i uk så är det för att ramsättet kommer med en plastgaffel :(

Gah, nu får man kolla på Surley igen då >.<

Visa din Genesis
Bengt-re skrev:
-------------------------------------------------------
> Vilken fin cykel! Vad körde du med för skärmar,
> SKS?

Nej, det är en enklare variant som jag fick med. Ska byta till bredare SKS longboard för att få längre skärmar med bättre clearence till vintern. De här är lätta och duger fram till dubbdäckssäsongen.

Visa din Genesis
Äntligen, min Croix är hemma!

P1000216.JPG

P1000218.JPG

IMG_1400.JPG

IMG_1424.JPG

IMG_1421.JPG

IMG_1435.JPG

IMG_1451.JPG

Oi vad många bilder det blev :O

Visa din Genesis
Irons skrev:
> Äntligen, min Croix är hemma!
>
>
> Oi vad många bilder det blev :O

Larvigt läckert

Visa din Genesis
Irons skrev:
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
> Oi vad många bilder det blev :O

M, M, M!

Visa din Genesis
NLC skrev:
> Irons skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Äntligen, min Croix är hemma!
> >
> >
> > Oi vad många bilder det blev :O
>
> Larvigt läckert

Så jag känner också, min stackars fultyska skäms lite just nu..

Fjärdebrunn skrev:
> Grattis!
> Väntar man på något gott så
>
> Nu väntar många sköna mil
>
> Ska du pendla, grusraca eller långmysa på den?

Tackar, denna blir fin pendlare och sommar tourer, lång premiären blir om alt går som planerat från Joensuu i finland, sen inn mot mitten för sen att åka söder mot Helsingfors.

Kanske det blir och längre om ett år eller nåt, men ja, grusrace och stig har jag min fultyska poison cx till :D

Visa din Genesis
Stewe skrev:
> Snygg hoj irons, den där är jag riktigt
> avundsjuk på.
>
> Jag vill också pensionera min poison...

kommer nog att ha min Poison kvar ett tag till, men lite annat bytt mot pengar + skatteåterbäring = ny cykel!

Visa din Genesis
Ni som kör Croix de Fer med orginaldäcken (Continental Cyclocross Speed 35c wire) kan väl fylla på med synpunkter.

Jag är väldigt positivt överaskad av rullet. När jag är ute och cyklar med rajserkompisar har jag inga problem att rulla på som de gör med GP 4000 mm. Jag trycker i mycket luft. Greppet på grus lämnar inget att önska. Lergreppet är väl inget att yvas över.

Har tänkt byta ut semislicksen till slicks på 32-35C. Nu har jag börjat tveka.

Tiagraväxeln är f.ö. lite seg att släppa ner kedjan på mindre kugg bak.

Visa din Genesis
Generelt tycker jag att båda CX race och CX Speed däcken är rätt snabba att cykla med, dock att pendla med race blir skit dyrt, fick byta bakdäck engång i månaden nästan.

Själv kommer jag troligen flytta CX däcken över till min andra cross (som nu har slitna Race däck) och sätta på nåt lite mer asfaltvänligt däck (gatorskin 32mm kanske)

Visa din Genesis
Irons skrev:
>
>

Grattis till leveransen, vad blev det för storlek till slut?

Angående däcksfrågan:
- eftersom jag fick min leverans straxt före jul inledde jag med dubbisar: 35 mm Schwalbe Winter.
Vid avdubbningen vågade jag mig inte på de medföljande nabb-däcken, dels för att jag till 95% kör asfalt, dels för att däckens sidoväggar kändes väl tunna.
Jag pendlar genom Stockholm med sin blandning av grus- och glas-kross, så jag kör nu på 28 mm Continental Touring Plus och är nöjd hittills. Har tidigare alltid kört Schwalbe Maraton Plus, och tycker nu att Contisarna är lite mindre spårkänsliga bl.a. vid cykelbanornas vita linjer

Visa din Genesis
BerntF skrev:
> Irons skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Äntligen, min Croix är hemma!
> >
> >
>
> Grattis till leveransen, vad blev det för storlek
> till slut?

Det blev en 58, känns rätt bra.

jag kör nu på 28 mm
> Continental Touring Plus och är nöjd hittills.
> Har tidigare alltid kört Schwalbe Maraton Plus,
> och tycker nu att Contisarna är lite mindre
> spårkänsliga bl.a. vid cykelbanornas vita linjer

Undrar om det va Conti Touring+ jag hadde på min andra CX ett tag, 32mm och tråkiga som fy, funderar dock sätta på dom till sommarens "touring".

Visa din Genesis
Shit vad proffsigt det där blev. Svårt att få en långfärdspackad cykel att se ut som en Bentley, men du lyckades! Stil poäng!!

Visa din Genesis
Stewe skrev:
> Sådärja, ser perfekt ut, fullt påklädd !

Rätt nöjd, lite saker kvar, däck är bytt (vittoria touring däck), ska ha en väska till styret, ska ha bort sadelväskan (som är borta nu), var nåt annat men kommer inte i håg :D

Bengt-re skrev:
> Shit vad proffsigt det där blev. Svårt att få
> en långfärdspackad cykel att se ut som en
> Bentley, men du lyckades! Stil poäng!!

Tackar, nu måste man bara testa skiten också, 4,5 vecka kvar till tält tur i Finland! woho

Visa din Genesis
Pratade med Geneis innan jag köpte min Croix och dom gav mig alla specs på touren, men sämre stål och ren touring va inte det jag ville ha :)

Visa din Genesis
Ser ut som dom sabbat den fina tidlösa designen på Croix de Fer med mer slopad ram och längre styrhuvud till 2015? Wtf!?
Nya gaffeln var inte vacker heller. :(

Senast ändrad:
Visa din Genesis
Urk! Från snygg till ful. Nä - hur tänkte de nu? Surly, charge och liknande tillverkare skattar gott och gnuggar händerna....

Trist.

Visa din Genesis
Dubbel sektvarning alltså... ;-)

Det där med skärmar kan bli ett litet dilemma. Hittar en artikel på road.cc där dom skriver att med skärmar är det max 35 mm däck som gäller och det är ju 42 mm som sitter på (vilka sköna däck!). Fast det ser ut att vara gott om plats men jag antar att det bygger lite. Ett par SKS longboard 45 verkar vettiga, någon som har sådana? Hur mycket bygger dom?

Visa din Genesis
För att skärmarna ska fungera bra behöver de vara (minst) 10 mm bredare än däcket, så om road.cc skriver att det funkar bra med 35 mm däck och skärmar kan man nog gott anta att 45 mm skärmar går in. Vill du kunna fortsätta köra med 42 mm däck behöver du få plats med ännu bredare skärm (typ 55 mm). Den skulle jag hellre köra med metalskärmar ala Gilles B eller VO om du nu ändå inte tittar ett par med snabbfästen.

Visa din Genesis
Att Genesis fortsatt inte förstått vikten av både lite fetare däck och skärmar på sina CX/pendlare övergår mitt förstånd. 45 mm skärmar och 42 mm däck samt clearence på det borde tas upp i de mänskliga rättigheterna.

Jag kör 35 mm skärmar och 35 mm däck på min CdF. Det funkar också bra. Känns inte så mycket som ett segel i motvinden.

Mats, jag gillar singelklingan skarpt men pedalerna?

Visa din Genesis
Det road.cc syftar på är nog just det du skriver NLC, att bredden på skärmen bör vara 10 mm bredare. 45 mm breda skärmar borde inte vara några problem och det funkar då till 35 mm däck. Ska mäta lite sen, kanske går klämma i fetare skärmar.

Oscar: Genesis har nog förstått vikten av breda skärmar då även croix de fer fått lite större utrymmen. Det är väl dessutom samma plastgaffel som sitter på CdA.
Pedalerna var de som följde med. Monterades, testades i källaren, avmonterades och ersattes av ett par biltema plastpedaler jag hade liggande. Ger väl heller inga pluspoäng men får sitta tills jag köpt andra.
1x10 uppskattas!

Hur har ni andra gjort med bromsarna? Switchat eller vant er med bakomframvända bromsar?

Visa din Genesis
iMats skrev:
> 45 mm breda skärmar borde inte vara
> några problem och det funkar då till 35 mm
> däck. Ska mäta lite sen, kanske går klämma i
> fetare skärmar.

Klämde dit ett par biltema-skärmar som är 50 mm utan problem. Visst, tight i framgaffeln men det gick utan att använda våld. Blev i alla fall väldigt bra :-)

Pelle> Ingen aning om ramen men CDA 20 är annars väldigt trevlig. Lätt, snygg, komfortabel, bra utväxling (1x10, kanske inte bra för alla) och billigare än Croix de Fer. Inte samma sak som en stålram förvisso men om det inte är det viktiga...

Visa din Genesis
Genesis High Latitude
Byggd i somras och nu ute till försäljning:-)
Titta i köp/sälj

Bilagor

• Skärmavbild 2015-01-30 kl. 11.03.51.png
    Skärmavbild 2015-01-30 kl. 11.03.51.png
    189.4 KB · Besök: 75
Visa din Genesis
Har börjat vårkitta mitt järnkors.
Under vintern klickade jag hem ett par Novatec Jetfly hjul. En väldig skillnad mot originalhjulen så här efter en pendling med dem. Skulle kunna påstå att cykeln börjar kännas sprättig ? Under vintern åkte det även på drev, kedja och kassett (105).

Lapparna får sitta på ett tag till.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    100.8 KB · Besök: 90
Visa din Genesis
JLarsson skrev:
> Fotad från fel håll, med kedjan på lilla fram.
> Men det spelar ingen roll.
>
>
Vad har ni för er där i bakgrunden? Kläder åt alla håll å sånt? (Schysst hoj annars)

Tillbaka
Topp