Visa din Genesis

Visa din Genesis
Det är lugnt , jag har just fått hem gafflar till de cyklar av modellen som har utlevererats.

Så de ska bytas ut snarast även om de inte innebär någon säkerhetsrisk.

På något sätt uppfyller de väl inte vissa belastningskrav som Genesis ställer.

Visa din Genesis
Råkade skvätta lite vatten på ramen
IMG_20150406_130153.jpg

Visa din Genesis
NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> Råkade skvätta lite vatten på ramen
>

Fånigt snygg cykel det där...

Visa din Genesis
Har inte hunnit cyklar mer än knappt 60 mil hittills, men visst är den komfortabel fast jag tror det mest beror på att jag har på 25/28 mm däck (fram/bak). Känns ffa att det blir mjukare på dålig asfalt, särksilt om man "vågar" köra med rätt/lågr däckstryck. Får se efter första 30-milaren om det omdömet står sig. Om ramen är styv eller ej är jag nog fel person att uttala mig om, men det räcker iaf gott och väl för en räka på 69-70 kilo med klen 5 s effekt ;-)

Visa din Genesis
Det är stor risk att man kommer att bli besviken den dag det är dags att kränga på ett par gp4000s2. Kört med gp4000s ett tag, och efter allt man läst om s2 så har ju förväntningsmätaren gått långt in på rött vid det här laget.

Senast ändrad:
Visa din Genesis
Fjärdebrunn skrev:
> Tog några snabba carvingsvängar på parkeringen.
> Känns bra. Kör Pelotonen imorgon då får de
> bekänna färg... eller jag :o

Hehe. Sitter här med snor i näsan och cykelabstinens i kroppen.

Visa din Genesis
Snuten skrev:
> Det är stor risk att man kommer att bli besviken
> den dag det är dags att kränga på ett par
> gp4000s2. Kört med gp4000s ett tag, och efter
> allt man läst om s2 så har ju
> förväntningsmätaren gått långt in på rött
> vid det här laget.

Är det någon skillnad mellan GP4000s och GP4000s II?

Visa din Genesis
Har testat däcken nu. De går som attan. Testade i Pelotonen. Klungan åkte i 55 så fort det blev platt. Det var inte däcken som begränsade mig om man säger så. Hade lite väl högt tryck men de greppade fint i högfartssvängarna. Novatec Jetfly och däcken känns möjligen väl rejsigt på en gubbig plåtcykel kan vän av ordning tycka.

Visa din Genesis
Mitt bidrag en riktigt rolig cykel blev det till slut. SS är verkligen kul i skogen här är det ett fikastopp från söndagens tur i Blekingeskogarna
Tack för hjälp o tips Sivert :)

Bilagor

• Genesis 15.jpg
    Genesis 15.jpg
    156.7 KB · Besök: 85
Visa din Genesis
Är i valet och kvalet att köpa en croix de fer 2015. Ni som har erfarenhet av croix de fer, hur brukar de ligga i storlekarna? Har provat både 56 & 58 och kan inte bestämma mig. Om man ligger mellan två storlekar är det att föredra att gå större eller mindre? (Är 185 lång. Shoulders 46, arms 71, sterum 158, inseam 87,5 feet 28.)

Tycker det är ruskigt snyggt med stål och tycker det ger en del komfort, men hur upplever ni att stål står sig gentemot aluminium? Gör tyngden mycket för hastigheten?

Har någon haft erfarenhet av rost? En kompis har en Surley CX i stålram som börjat rosta efter ett år och förvaring inomhus.

upplever att croix de fer 20 är rätt upprätt i geometrin, betyder det att man får kompromissa allt för mycket med farten?

Är folk överlag nöjda med sina Genesis croix de fer eller är de bara jävligt snygga? :-)

Visa din Genesis
Blaze skrev:
> Är i valet och kvalet att köpa en croix de fer
> 2015. Ni som har erfarenhet av croix de fer, hur
> brukar de ligga i storlekarna? Har provat både 56
> & 58 och kan inte bestämma mig. Om man ligger
> mellan två storlekar är det att föredra att gå
> större eller mindre? (Är 185 lång. Shoulders
> 46, arms 71, sterum 158, inseam 87,5 feet 28.)
>
> Tycker det är ruskigt snyggt med stål och tycker
> det ger en del komfort, men hur upplever ni att
> stål står sig gentemot aluminium? Gör tyngden
> mycket för hastigheten?
>
> Har någon haft erfarenhet av rost? En kompis har
> en Surley CX i stålram som börjat rosta efter
> ett år och förvaring inomhus.
>
> upplever att croix de fer 20 är rätt upprätt i
> geometrin, betyder det att man får kompromissa
> allt för mycket med farten?
>
> Är folk överlag nöjda med sina Genesis croix de
> fer eller är de bara jävligt snygga? :-)

jag är nån cm längre och tycker 58:an (2014 modellen är lagom perfekt), om jag jämnför med min andra alu cross som väger liiite mindre så är Croixen helt klart inte lika snabb, men för mitt endamål så är det skit samma!

Så, jävligt nöjd med min jävligt snygga cykel ;)

Visa din Genesis
Jag är 181,5 och sitter på en 56. Den kan jag tycka är lagom hög men något lång. Har sadeln långt fram och 90 mm stam.

Upprätt sitter jag inte direkt med 11 cm drop. Här har jag ändå kvar att ta bort en dryg cm spacers och vända på stammen om jag vill bli tröttare i nacken.

Viss invändig rost finns efter hård vinterpendling. Min är inte rostbrhandlad.

Min används till det mesta från grusrace över helårspendling, rena lvg rundor och randolopp.

Jag är helnöjd.

Visa din Genesis
Nu kanske jag förstör Genesis-tråden lite, men rost känns inte som nåt problem. Klart att det kan bli lite brunt om man skaver av lacken nånstans och lite brunt inuti ramen om man inte häller i nåt gött men allt är bara av kosmetisk karaktär (blir ju fult om man skaver av lacken även på en alucykel).
För att det faktiskt ska rosta så att det blir problem får man nog vänta väldigt många år och sköta cykeln väldigt illa.
I övrigt är det gött med stålcykel av den enkla anledningen att smala rör är finare än tjocka.

Senast ändrad:
Visa din Genesis
fjärdebrunn
Tack för dina bra svar i den här tråden.

Om du sitter på en 56a med något kortare styrstam och sadeln långt fram så borde nog en 56a med originalstyrstam och sadeln med visst bakåtskjut passa mig helt okej. Funkar säkert med en 58 med iof. Hehe. Svårt val.
Var inne på cykel city och de gav sken av att man knappt kunde provcykla en cykel utan bikefit innan. Sånt får en bara att tappa lusten.

Vad är mest skonsamt för rygg och nacke? Större ram eller mindre ram (om man ligger mellan två)

Visa din Genesis
Blaze skrev:
> Vad är mest skonsamt för rygg och nacke? Större
> ram eller mindre ram (om man ligger mellan två)

Normalt sett så får man högre stack med större ram, men samtidigt blir ju för det mesta reachen längre också, så det beror på just din kropp. Men man brukar väl säga att det är lättare att göra en mindre ram större än tvärtom.

Är butiken ohjälplig skulle jag byta butik.

Visa din Genesis
xiongxiong skrev:
> Genesis volare 40; haft den en vecka nu; riktigt
> rolig!

Stilfull!

Berätta gärna mer om hur cykeln beter sig.

Visa din Genesis
Tack :)

Jag har egentligen bara min cx att jämföra med och då är det nog stabiliteten i kurvor det jag tänkt mest på, men det har nog med geometriskillnaden mellan cx och racer. Jag har också tänkt på att campagnolo reglagen är bekvämare än shimanos 105-reglage.

Visa din Genesis
Utrustade min Genesis med packbox och väska från Racktime inför sommarens cykelsemester.

Går fortfarande stabilt och fint trots 15kg över framhjulet (iofs kompenserat med 15-20kg bak)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    68.1 KB · Besök: 82
Visa din Genesis
Min Volare. Stam och sadel ska bytas, gaffelröret kapas när jag kännt in positionen.

Trevlig cykel, fantastisk i kurvor och väldigt styv.

Cykelstödet hjälper mig med mitt garage.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    131.4 KB · Besök: 82
Visa din Genesis
Nu med nya hjul. Hade ett par white-nav som jag köpte Pacenti SL23-fälgar till, Sapim Race ekrar. Hade bara 185+160 skivor hemma, så det blev stor skiva fram. Väntar på ett par 28 mm Schwalbe one tubeless.

20150805_205232.jpg

20150805_205201-1.jpg

Visa din Genesis
Tjusigt! Funderar själv på ett par nya KUK-hjul till min men inte fått ur tummen. Skulle sänka vikten med 5-6 hekto jämfört med nuvarande hjul och jag blir förmodligen löjligt snabb då... :-)

Visa din Genesis
JLarsson skrev:
> Just det... jämfört med XT-nav, CL-skivor,
> DT465, Oreducerade ekrar och Schwalbe Marathon
> blev viktbesparingen 1260 gram.

:D

Visa din Genesis
Det kom ett paket från England...

DSC_0011.JPG

Cykeln är tänkt som pendlar/rando/grusvägscykel. Den ersätter den gamla gubbcykeln jag pendlar på idag och har lite bredare användningsområde än racern. Gott om plats för skärmar (sks longboard) trots 35 mm breda däck. Sittställningen är rätt "sportif" och kommer att funka till pendling, med sadeln ersätts nog av min gamla wtb. Har bara hunnit med en kort runda men allt verkar funkis och hojen känns inte alltför tung och sävlig. Levererad hem för blygsamma 10k trots att växelkursen mot pundet är katastrofal. Nöjd hittills.

DSC_0025.JPG

Visa din Genesis
Marte skrev:
> Det kom ett paket från England...
>
Grattis!

Det ser ut som en väldigt kompetent pendlare +ANNAT-cykel.

Vad blev för modell?

Visa din Genesis
Marte skrev:
> Det kom ett paket från England...

Välkommen i klubben!

Körde upp båten till vinterförvaringen och tog Croix de Fer hem :)

2015-10-2410.22.14.jpg

Visa din Genesis
Fjärdebrunn skrev:
> Marte skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det kom ett paket från England...
> >
> Grattis!
>
> Det ser ut som en väldigt kompetent pendlare
> +ANNAT-cykel.
>
> Vad blev för modell?

Det blev en Croix de Fer 20 av 2015 års modell. Bara utrustad med Tiagra, men det duger för en pendlare. De semihydraliska bromsarna (trp hy/rd) har fått bra recensioner, men det återstår att se hur de klarar en saltslaskig stockholmsvinter. På brittiskt vis är bromsarna felvända (höger reglage till frambromsen) och det lär väl ta en stund att vänja sig vid.

Visa din Genesis
NLC skrev:
> Fast med hybridbromsar är det väl inte värre
> än att linda upp, skifta kabel och Linda tillbaka
> igen?

Så klart, det är ju ett snabbt och enkelt jobb. Får bli nån kväll i veckan.

Visa din Genesis
Med en Croix de Fer har du inte hamnat fel. Har kört hårt med min 2014-modell och den har varit till stor glädje. Möjligen undantaget hjulen då. Låt dem gå över vintern och klicka hem något lättare till våren. Så gjorde jag.

Visa din Genesis
Jag är supernöjd med HyRd, och då har jag inte ens några spexialvajrar/höljen utan vanliga standard Shimanoprylar från Clas Ohlson. Bättre känsla än i mina BB7 (som jag ändå gillar) och väldigt mycket bättre än i de mekaniska Hayes som satt på min Norco Vesta.

Kör 160 mm skiva fram och 140 mm bak och har kört kanske 50 mil med lastad cykelkärra också.

Tillbaka
Topp