Visa din Genesis

Visa din Genesis
JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> "Do you like phil collins? Been a big genesis fan,
> ever since the release of their 1980 album, duke."

JLarsson drar igång motorsågen.

Visa din Genesis
Lulle skrev:
> Men du har dragit frambromsslangen på fel sidan om gaffelbenet.

Kollade på monterade bromsslangar på bilder nå nätet, och det verkar ju som om den nästan är 50% utanpå gaffelbenet, och 50% innanför. Men jag skulle nog också dragit den på insidan iaf

Visa din Genesis
iMats skrev:
> Inte min... men konstaterar att Genesis kommit ut
> med 2016 års modeller, tex:
>
> http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/adventure/mult
> isport/cda-20
>
> Tycker nog att CdA-20 är ett par snäpp
> tråkigare i år. Tyngre, smalare däck, sämre
> specad och tvådelat fram. Nöjd med min äldre
> modell :-)

En Croix de Fer Ti med lätthjul för rent crossåka skulle smaka fågel.
http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/adventure/multisport/croix-de-fer-ti

Visa din Genesis
Min nya Day one 20 i storlek large.

IMG_20160102_120928.jpg

Visa din Genesis
Adrian— skrev:
> Min nya Day one 20 i storlek large.
>
>

Skitsnygg

Visa din Genesis
IMG_1945.JPG

Bara utprovning av stam och styrhöjd kvarstår.

Athena 11sp drivlina
DT Swiss R23 Spline hjul
TRP RG957 bromsar
23mm GP 4000s2 (mäter 25mm)
K-force light sadelstolpe
Specialized Toupé Comp Gel sadel
FSA Gossamer styre
Shimano PD-A520 pedaler

Vikt 8.7 +/- 0.1 kg

Nu börjar jag tro att det hade varit snyggare med vevparti i kolfiber. K-force light hade varit fint :)

Visa din Genesis
meffe sa:
Bara utprovning av stam och styrhöjd kvarstår.

Athena 11sp drivlina
DT Swiss R23 Spline hjul
TRP RG957 bromsar
23mm GP 4000s2 (mäter 25mm)
K-force light sadelstolpe
Specialized Toupé Comp Gel sadel
FSA Gossamer styre
Shimano PD-A520 pedaler

Vikt 8.7 +/- 0.1 kg

Nu börjar jag tro att det hade varit snyggare med vevparti i kolfiber. K-force light hade varit fint :)
Snygg ☺

Visa din Genesis
Det står en skitsnygg knallröd CdF med polerade skärmar i cykelrummet på jobbet.

Eller rättare sagt den hade varit snittsnygg om det inte varit för:
Någon sorts pälsigt sadelöverdrag
Styrstam som pekar uppåt
Styre som pekar uppåt
Reglage som pekar uppåt

Smaken är bevisligen som baken :)

Visa din Genesis
Min 2016 High Latitude... Mycket trevlig!

DSC_0159.JPG

XT 1x11 är klockrent så när som på en bugg där kedjan faller ner från största drevet vid bakåttramp. Har samma problem på min Enduro.

DSC_0161.JPG

Det mesta av monteringen gjordes i UK så höger var frambroms. Har löst det så här tills vidare.

DSC_0162.JPG

Visa din Genesis
Det blir långfärdscykel...

vagabond.jpg

Lite patrull med surlys ställning, blir att ta till bågfilen. Hoppas inte för mycket material måste tas bort.

frontrack.jpg

ps. Vagabond ger ett bra första intryck. Galet mycket utrymme för däck både bak o fram. Fin konstruktion. Och så fästen för allt möjligt. Återstår att se hur det är med tåöverlapp.

Visa din Genesis
Bring back the tråd ja!
Här kommer några bilder från min allroad cykel! Från pendling och arbetsåsna i Göteborg till touring i Europa och landsvägsrundor, grusrundor och bikepackingresor där mellan!

Många utföranden, 47mm 650b, 35mm 700c och senaste extra 60mm djupt kolhjulpar med 28mm snabba däck! Haft kolfiber gaffel som snabbt byttes tillbak, brett Salsa flarestyre till smalare och smalare oflarestyre, skärmar / skärmlöst, med och utan rack och massa olika väskor!
IMG_0468.jpeg
IMG_0477.jpeg
IMG_0474.jpeg

Bilagor

• IMG_0481.png
    IMG_0481.png
    672.3 KB · Besök: 117
  • IMG_0480.jpeg
    IMG_0480.jpeg
    259.1 KB · Besök: 128
  • IMG_0478.jpeg
    IMG_0478.jpeg
    438.4 KB · Besök: 119
  • IMG_0475.jpeg
    IMG_0475.jpeg
    164.4 KB · Besök: 121
Visa din Genesis
Bring back the tråd ja!
Här kommer några bilder från min allroad cykel! Från pendling och arbetsåsna i Göteborg till touring i Europa och landsvägsrundor, grusrundor och bikepackingresor där mellan!

Många utföranden, 47mm 650b, 35mm 700c och senaste extra 60mm djupt kolhjulpar med 28mm snabba däck! Haft kolfiber gaffel som snabbt byttes tillbak, brett Salsa flarestyre till smalare och smalare oflarestyre, skärmar / skärmlöst, med och utan rack och massa olika väskor! Visa bilaga 650911Visa bilaga 650914Visa bilaga 650912
Härligt att läsa. Ja de är mångsidiga.
Min är snart 10 år.
Ligger på mellan 4 och 5K mil och är sliten men tuffar på. Ram, reglage, styrlager, vevar och framväxel är original. Gaffeln är bytt till plast vilket kapade 500g och styvade upp framvagnen. Pendlar inte just nu och som synes har den ersättare på gruset.
1693689515611.jpeg

Visa din Genesis
Mitt kära problembarn, 1 år gammal drygt och allt har väl nästan gått sönder mer el mindre. Men har funkat bra till pendlingen, bikepacking på Gotland. Den har fått mig att köra 20 mil randolopp. Och massor av annat kul. Men just nu är jag mest imponerad på hur sjukt snygg den kan vara med rejäla skärmar.

Bilagor

• IMG_7341X-2.jpg
    IMG_7341X-2.jpg
    216.6 KB · Besök: 196
  • IMG_4500.jpg
    IMG_4500.jpg
    530.2 KB · Besök: 108
  • IMG_4963.jpg
    IMG_4963.jpg
    486.7 KB · Besök: 116
  • IMG_7066.jpg
    IMG_7066.jpg
    498.8 KB · Besök: 111
  • IMG_4934.jpg
    IMG_4934.jpg
    625 KB · Besök: 119
  • IMG_8557.jpg
    IMG_8557.jpg
    322.9 KB · Besök: 128
  • IMG_8680.jpg
    IMG_8680.jpg
    503.5 KB · Besök: 127
Visa din Genesis
Bring back the tråd ja!

Många utföranden, 47mm 650b, 35mm 700c och senaste extra 60mm djupt kolhjulpar med 28mm snabba däck! Haft kolfiber gaffel som snabbt byttes tillbak, brett Salsa flarestyre till smalare och smalare oflarestyre, skärmar / skärmlöst, med och utan rack och massa olika väskor! Visa bilaga 650911Visa bilaga 650914Visa bilaga 650912
skärmarna på bild två är ju alldeles underbara! vad är det för några? sablar va snyggt med vit färg på ramen, lite oväntat men du har hittat en skön känsla!

Visa din Genesis
Min Genesis är egentligen ingen Croix de Fer utan en Borough, vilket från början var en Claris-utrustad hybridcykel som delade ram med CdF:en. Jag köpte den för en överkomlig peng på Veloform omkring år 2014-15 någongång, med avsikten att ha en cykel att dra cykelkärra med barn i. Bytte styre och satte på rostfria skärmar och porteurrack så den såg ut såhär.

IMG_2251.jpeg

Därefter blev det navdynamohjul och belysning från SON. Kuskade runt med en massa bröte och drog allt möjligt efter cykeln.

IMG_3156.jpeg

IMG_3646.jpeg

För att inte smutsa ner cykelkärran så mycket monterade jag lappar på skärmarna.

IMG_1285.jpeg

Efter att ha insett att jag inte alls gillade den Surly Straggler som jag hade som "riktig" långfärdscykel insåg jag att det var min älskade Genesis som skulle uppgraderas till min "do it all-bike". Satte på hydraulisk landsvägsgrupp och bockstyre, med någon form av blandning mellan modernt och klassiskt.

IMG_0298.jpeg

IMG_0318.jpeg

Efter att inte alls ha kommit överens med styret, samt att jag gjort en bikefit på landsvägshojen blev det nytt styre och lägre sittposition.

IMG_4418.jpeg

Ungefär här någongång inföll bikepackingeran som jag hoppade på.

IMG_8157.jpeg

IMG_8210.jpeg

IMG_2916.jpeg

Sedan några år har jag hittat hem med bygget och tror inte jag kommer bygga om den i annan konfiguration. Jag är extremt nöjd med cykeln - byggd som en racercykel men bekväm och kompetent på ett helt annat sätt. Visst är den en aning tung med den utrustning den har i dagsläget, men som jag använder den är den exakt så som jag önskar. Min mest omtyckta cykel, med lätthet!

IMG_9495.jpeg

IMG_2400.jpeg

Senast ändrad:
Visa din Genesis
Min Genesis är egentligen ingen Croix de Fer utan en Borough, vilket från början var en Claris-utrustad hybridcykel som delade ram med CdF:en. Jag köpte den för en överkomlig peng på Veloform omkring år 2014-15 någongång, med avsikten att ha en cykel att dra cykelkärra med barn i. Bytte styre och satte på rostfria skärmar och porteurrack så den såg ut såhär.

Visa bilaga 651032

Därefter blev det navdynamohjul och belysning från SON. Kuskade runt med en massa bröte och drog allt möjligt efter cykeln.

Visa bilaga 651033

Visa bilaga 651034

För att inte smutsa ner cykelkärran så mycket monterade jag lappar på skärmarna.

Visa bilaga 651035

Efter att ha insett att jag inte alls gillade den Surly Straggler som jag hade som "riktig" långfärdscykel insåg jag att det var min älskade Genesis som skulle uppgraderas till min "do it all-bike". Satte på hydraulisk landsvägsgrupp och bockstyre, med någon form av blandning mellan modernt och klassiskt.

Visa bilaga 651036

Visa bilaga 651037

Efter att inte alls ha kommit överens med styret, samt att jag gjort en bikefit på landsvägshojen blev det nytt styre och lägre sittposition.

Visa bilaga 651038

Ungefär här någongång inföll bikepackingeran som jag hoppade på.

Visa bilaga 651042

Visa bilaga 651041

Visa bilaga 651045

Sedan några år har jag hittat hem med bygget och tror inte jag kommer bygga om den i annan konfiguration. Jag är extremt nöjd med cykeln - byggd som en racercykel men bekväm och kompetent på ett helt annat sätt. Visst är den en aning tung med den utrustning den har i dagsläget, men som jag använder den är den exakt så som jag önskar. Min mest omtyckta cykel, med lätthet!

Visa bilaga 651043

Visa bilaga 651044
Den var otroligt snygg. Just en cykel i stil med Croix de Fer i mossgrön (eller British Racing Green, egentligen) med detaljer i silver och med rostfria skärmar har varit något som jag länge haft som dagdröm, och så kommer du och säger att Genesis har haft exakt en sån! Det enda som skiljer från min idealbild är att jag skulle haft gubbigt brun styrlinda och sadel, annars är det spot on.

Visa din Genesis
Efter som posterna ovan var så härlig att få se resan fram till dagens iteration bjuder jag på min resa med.

Tog över mind croix som en riktigt trött och sliten vinterpendlare här på k&s, försökte hitta vem jag köpte den av men har inte kvar det PM’et tyvärr.. Om någon känner igen sin gamla cykel från första bilden så lever den ett väldigt gott liv fortfarande och jag är evigt tacksam att jag fick ta över den.

Våren 2022 när den kom hem:
IMG_3638.jpeg

Efter en orderntligt tvätt, nytt vevparti med single klinga och 38mm gravel king var jag kär direkt ❤️
IMG_3697.jpeg

Men 38mm breda däck var galet tight under skärmarna, och efter några veckor hade det till och med svarvat hål i dom på tightaste ställena.. våren var på ingång så ett par 35mm kojaks åkte på, skärmarna byttes mot nya pelago alu skärmar och en BLB take away tray för att kunna frakta allt från dator till matvaror och slippa ryggsäck.
Den gamla 105 gruppen som satt på gjorde iofs ett okej jobb med kom över en apex istället vilket gav möjlighet till större kadett och clutch så nu började den bli riktig fin. (Utom vinkeln på racket då..)

IMG_3850.jpeg

Näst på tur var ramen. Den hade gått ett hår liv som pendlare så hela cykeln plockades ner och lackades om i en svart metallic med hologram flake klarlack. Diskret och svart oftast men med riktigt mycket disco när solen tittar fram.
Ute på tur sommaren 2022

IMG_4378.jpeg

Kojaksen var dock ingen gott varken att cykla på eller titta på.. så ett par Pirelli cinturato inhandlades och oj vad mycket trevligare hojen blev på alla sätt!

IMG_4443.jpeg

Men vad är väll inte stål utan höga kolhjul.. sagt och gjort, här spårade det ur som vanligt!

IMG_4882.jpeg

Sedan har det mest rullat på, pendlat och vardagscyklat om varandra. Ett vevlager och en kedja har gått åt och cykeln passerade 350mil enligt strava för ett tag sedan.

En större väska och ett Surly rack har hittat på plats men annars cyklar jag mest runt och njuter.

IMG_7645.jpeg

Som kuriosa sitter sadelstolpen fast i ramen sedan köpet, kaustiksoda står och väntar men inte så bråttom när den sitter fast på rätt höjd ?

Senast ändrad:
Visa din Genesis
Jag har köpt en ny ram och kom då osökt att tänka på denna tråden. Håll utkik efter byggtråd!?

Den är sjukt fin den där n3wton! Me var har du en kringla kabel hängandes vid anslutningen till dynamon?
Det är överlängd på kabel för eventuella ombyggnationer. Blev så första gången jag monterade lampan, sen har det aldrig behövt åtgärdas så det har bara fått vara så. Kabeln går vid porteurracket och jag har aldrig varit helt säker att det kommer sitta på för alltid osv.. Många som påpekar det dock..?

Vad är det för tarp och "innertält"?
Hillebergs 10XP eller vad den heter, som är väldigt stor för användningsområdet men det var den jag hade. Däremot hade jag inget nät så det är panikinköpt på Biltema (som jag normalt bojkottar) en sen kväll dagen innan någon utflykt. Det är ett öppet nät med en ögla i "mitten" som man bara sveper om luftmadrassen. Funkis!

Den här uppsättningen är verkligen superbra! Gillar främst att cykeln "sitter fast". Har numer en mindre tarp som dock kräver att man får upp den i bakkant också. Största problemet utan tält (som jag oftast kör) är att mördarsniglarna trivs fint under tarpen så man får slänga ut dom på morgonen..?

IMG_8181.jpeg

Visa din Genesis
Jag har studerat tråden frekvent innan jag tryckte på knappen. Byggtråd blir det nog inte men kanske ngn bild från Veloform när tiden för provcykling är inne.

Det jag kan tillföra är hur jag tänkt kring delar och finish. GRX di2 2x 11sp 46/31 med tillhörande skivor och 170mm vevar.Grand Bois-fälgar i silver 38mm René Herse. Son28 framnav och White Industries bak. Edeluxlampa (kanske ny med usb) fram och B+W bak.
Idealesadel med titanräls, styre beroende på vad Nitto kommer med annars ett Zipp.

Stänkskärmar funderar jag kring bankade eller svarta men det får jag kolla på plats vid provcykling.
Förmodligen en 100mm tapp om jag räknat rätt. Tanken är att cykla hem den när tjälen släppt så tillsvidare är det bara att härda ut.
Jag har mycket väskor från Apidura (i silver) som jag tror kommer att matcha ramen vars syfte är just bikepacking/fisketurer.

Det stod mellan denna och en Fairlight, Genesisen vann p.g.a att det är titan som jag aldrig haft.
1000008983.jpg

Visa din Genesis
Som ägare av både en Fairlight och ett par Genesis, vill jag påstå att Fairlight är mer creddigt men inte nödvändigtvis bättre öht. Hade Genesis haft en större (och mer hipp) marknadsavdelning hade de också framstått som peak cykelindustri på samma sätt som Fairlight (eftersom själva "peaken" är ytterst trubbig och mest syftar till att plocka fram alla gamla goda egenskaper men lägga till gräddan av det som är nytt och bra, i princip).

Låter som en riktigt fin hoj @nieves ! Jag röstar på svarta skärmar om det är görbart, eftersom det gärna blir lite väl silvrigt med titanram!😊

Tillbaka
Topp