Visa din Genesis

Visa din Genesis
Visa bilaga 767798
Under de 2000 km jag än så länge använt cykeln har framänden på framskärmen sakta men säkert vikt sig åt ena hållet. Har försökt justera den rak men inte lyckats göra någon skillnad. På bilden sitter stänkskärmen på samma sätt som den gör om man lossar så den inte påverkas av skruvarna. Är detta normalt för aluminiumskärmar?
Vilken radie skärmen har mot hjulet kan justeras genom att försiktigt trycka ihop eller dra isär de båda skärmsidorna. Se t ex här för principen: https://somervillebikes.wordpress.c...fenders-part-i-achieving-a-proper-arc-radius/

Om de båda sidorna inte är lika kommer skärmen att bli sned. Jag skulle titta på skärmen och hjulet från sidan för att se om någon sida inte verkar följa hjulets radie på rätt sätt och sen justera försiktigt utifrån det. Dubbelkolla också att skärmen sitter rakt över hjulet uppe vid gaffelkronan.

Senast ändrad:
Visa din Genesis
1000010381.webp

Innan testrunda
1000010382.webp

Lite kärlek vid första ögonkastet

Visa din Genesis
Cyklingen är väldigt bra, den känns riktigt rapp och äter grus till frukost. Växlarna lirar som väntat mycket bra, bromsarna är ok utan skrap och missljud.
Sadeln är skön men stenhård vilket är väntat med en sprillans lädersadel.

Spec:
Genesis Croix de Fer Titanium, Large
Shimano GRX800 Di2-grupp, 2x11 sp, vev
48/31 t, vevlager WhiteInd T47, pedaler XT (PD-M8100).

Styrstam, sadelstolpe och datorfäste Zipp Course (kolfiber).
Styre Zipp XPLR (44 cm.), styrlinda Velox m. gelunderlägg.
Sadel Idéalè 90 TiAl i natur.
Ringklocka Crane E-Ne Neo Black
Skärmar Honjo, hamrade
Framhjul: nav SON28-12-ISO6, polerat, 32 h. fälg GrandBois Papillon, ekrar Sapim Race 284/286 mm.

Bakhjul m. nav WhiteInd. XMR, polerat, fälg och ekrar som ovan men längd 284/283, bägge m. silver alunipplar.
Däck ReneHerse Barlow Pass EL Bromsskivor Hope Floating Disc, 160 resp. 140 mm,
Belysning Schmidt's Ladelux strålkastare m.
USB-laddare, laddkabel USB-C, 100 cm, baklampa Schmidt 369272 för sadelsstolpe.

Återstår fler kilometer och mörkercykling samt ngt högst ovetenskapligt test av laddning.

Visa din Genesis
Cyklingen är väldigt bra, den känns riktigt rapp och äter grus till frukost. Växlarna lirar som väntat mycket bra, bromsarna är ok utan skrap och missljud.
Sadeln är skön men stenhård vilket är väntat med en sprillans lädersadel.

Spec:
Genesis Croix de Fer Titanium, Large
Shimano GRX800 Di2-grupp, 2x11 sp, vev
48/31 t, vevlager WhiteInd T47, pedaler XT (PD-M8100).

Styrstam, sadelstolpe och datorfäste Zipp Course (kolfiber).
Styre Zipp XPLR (44 cm.), styrlinda Velox m. gelunderlägg.
Sadel Idéalè 90 TiAl i natur.
Ringklocka Crane E-Ne Neo Black
Skärmar Honjo, hamrade
Framhjul: nav SON28-12-ISO6, polerat, 32 h. fälg GrandBois Papillon, ekrar Sapim Race 284/286 mm.

Bakhjul m. nav WhiteInd. XMR, polerat, fälg och ekrar som ovan men längd 284/283, bägge m. silver alunipplar.
Däck ReneHerse Barlow Pass EL Bromsskivor Hope Floating Disc, 160 resp. 140 mm,
Belysning Schmidt's Ladelux strålkastare m.
USB-laddare, laddkabel USB-C, 100 cm, baklampa Schmidt 369272 för sadelsstolpe.

Återstår fler kilometer och mörkercykling samt ngt högst ovetenskapligt test av laddning.
Herrejösses vilken skönhet! En sån där är det nog tänkt att cykla långt på. Hur hade du tänkt bära med dig grejer? Väskor på pakethållare?

Väntar med spänning (heh) på Ladelux utvärderingen, jämför gärna med Edelux II. Har för mig att du haft en sådan innan.

Lite otippat med alunipplar istället för mässing.

Visa din Genesis
Herrejösses vilken skönhet! En sån där är det nog tänkt att cykla långt på. Hur hade du tänkt bära med dig grejer? Väskor på pakethållare?

Väntar med spänning (heh) på Ladelux utvärderingen, jämför gärna med Edelux II. Har för mig att du haft en sådan innan.

Lite otippat med alunipplar istället för mässing.
Kreditkortstouring är väl syftet så mer grejer än Apiduras väskor på ramen blir det inte. Men för vissa räcker ju sånt till att cykla hela världen så det går nog fint att köra ett par dagar.
Största skillnaden är hur rapp/lätt den känns halvlastad, återstår att se hur den är med tyngre men jämför jag med Rose X Lite (7kg) så känns den ganska nära en ren racer.

Visa din Genesis
Hämtade hem min Genesis Fortitude Adventure från sommarstugan då den stått och samlat damm de senaste åren.

Vad kan man göra för kul med den? Relativt nyservad mekaniskt men sliten lack. Funderar på att ge den lite ny färg? Eller ska man bara sälja?

07B75297-DBDE-4AB3-BCA8-988E45BF0EEF.webp

Visa din Genesis
Bengt-re skrev:
-------------------------------------------------------
> Vilken fin cykel! Vad körde du med för skärmar,
> SKS?

Nej, det är en enklare variant som jag fick med. Ska byta till bredare SKS longboard för att få längre skärmar med bättre clearence till vintern. De här är lätta och duger fram till dubbdäckssäsongen.
Trots bilder på en välkomponerad cykel behåller jag rakt styre, med all sannolikhet.

Bilagor

• IMG_20250713_174350.webp
    IMG_20250713_174350.webp
    287.1 KB · Besök: 60
Visa din Genesis
20260320_133455-EDIT.webp

Skitig cykel och dassig bild men såhär ser min Croix de Fer ut nu efter ett år. Stänkskärmarna har rykt, beställde kinakolhjul på black friday förra året och sittpositionen justerades rejält när jag gjorde en bikefit förra sommaren. Idag tog jag äntligen första turen på cykeln i dess nya snabba skepnad. Vet inte riktigt hur jag tänkte när jag specade hjulen med olackade fälgar men har bestämt mig för att det blir en bra konstrast mot allt annat svar på cykeln. Minns inte riktigt hur cykeln kändes med de gamla hjulen men jag kan slå fast att jag cyklar mycket snabbare på den nu. Väljer att tro att det är hjulen och inte träning som gjort skillnaden. Däcken känns fortfarande lite märkliga. Förut, på smalare fälgar, kändes det som om cykeln ville dyka in i kurvor. Nu med i25-fälger och 38 mm däck understyr cykeln snarare och vill mest gå rakt fram. Med breda fälgar blir däcken nånstans runt 40-41mm breda.

Jag är mycket nöjd med cykeln i vilket fall. Fått in ca 5000 km på den sedan köp förra året. Nu behöver jag bara lite fritid för långa rundor.

Tillbaka
Topp