Visa Din GT

Visa Din GT
Tog en testride med GTn idag efter ett byte utav framdrev. Helt plötsligt blev det roligare att cykla =) Synd bara att gaffeln läcker olja, ska försöka fixa detta snarast för det är ingen höjdare alls.

happy_iphone_app.png

Senast ändrad:
Visa Din GT
Måste bara få visa upp min Zaskar LE, troligen den äldsta i landet som kom original med dämpgaffel. Den är från 92 (eller 91, inte helt hundra).
Det satt den absolut första Rock Shox gaffeln på denna men efter ca 10 år gav den upp, dåliga grejer ;-)
Men hojen har strävat på! Har försökt uppgradera den så försiktigt som möjligt men grejerna tar ju stryk. Men fortfarande är hela framhjulet (enklebottenfälg), vevparti, framväxel kvar från original; xtr. Sadelstolpen kördes av förra året så den byttes mot en betydligt lättare från... Biltema! (Enda stället jag hittade rätt dimension).
1.JPG

Nu till det unika, jag är enda ägaren! Jag köpte cykeln ny av Per-Åke på Cykelcentrum i Borlänge för alla sommarjobbspengarna jag hade 92 (eller om det nu var 91). Den gick bla svenska cupen i Karlskoga och Mjölby i sin ungdom. Den gick också det klassiska Mördarbacksloppet ifrån gruvan upp till Lugnet i Falun, via just Mördarbacken. Gjorde också debut i vad som då inte ens hette Down Hill, nedför mördarbacken vid samma tävlingar. Här finns bildbevis med stämplat årtal -92, (återkommer med det). Då var den nästan unik i o m den dämpade framgaffeln...

Jag har alltså ägt denna cykel i tjugo år och nyttjat den hårt varje sommar. Den gick cyklevasan ifjol (med många blickar från plastraketryttare) och är anmäld till både Birken och CV i år. Den har aldrig svikit mig utan varit extrem pålitlig, tills igår! Ja, bilden är från igår! Efter 47 min plåga upp till svartsjön så hakade nån jävla grankvist i bakväxeln och tog livet av växelörat.
Vxelra.jpg

Snälla snälla kan någon hjälpa mig lokalisera ett växelöra till min fantastiska cykel så att den kan få avsluta sina dagar med värdighet. Hade tänkt att Birken skulle bli det sista kraftprovet för den och att den sedan skulle få pensioneras polerad och grann upphängd på finaste plats i hemmet. Och jag skulle uppgradera till 29" efter 20år på min GT.

Någon som kan hjälpa?

Visa Din GT
Måste vara samma!
Jag minns att min var bland de första med löst öra, när Zaskar ramen kom var växelörat en del av ramen (i aluminium), inte helt lyckat.
Skall skruva bort mitt öra och jämföra men det måsta bara vara samma.
Tusen tack för hjälpen!

Visa Din GT
Hej,

Mitt första inlägg på detta forum men jag kände att jag kunde bidra.

Jag har ett växelöra!

Bifogar även en bild på min egen GT Zaskar LE -92 som är i hyffsat bruksskick.
Även jag är enda ägaren.

Jag PMar dej så kan vi komma överens om detaljerna.

Visst är det underbart med forum!

Mvh

/Sellepelle

Bilagor

• IMG_0013[1].JPG
    IMG_0013[1].JPG
    128.9 KB · Besök: 127
  • IMG_0016[1].JPG
    IMG_0016[1].JPG
    110.6 KB · Besök: 129
Visa Din GT
Så här ser min GT ut den är hyfsad på asfalt men ärligt talat helt kass i skogen, trots dämpare både bak och fram.

Bilagor

• 2012-06-28 19.29.17.jpg
    2012-06-28 19.29.17.jpg
    74.4 KB · Besök: 139
Visa Din GT
Tillökning i familjen från K/S. Nu har jag ytterligare en GT med det passande namnet GT Sensor 2.0 utöver räcern. Första MTBn på länge och första med dämpning. Ska sätta på SPD-pedaler och kanske skaffa sadelstolpe med setback.
gt.jpg

Visa Din GT
JMT skrev:
-------------------------------------------------------
> Tillökning i familjen från K/S. Nu har jag
> ytterligare en GT med det passande namnet GT
> Sensor 2.0 utöver räcern. Första MTBn på
> länge och första med dämpning. Ska sätta på
> SPD-pedaler och kanske skaffa sadelstolpe med
> setback.
>

Grattis! Den vill vi ha en utförlig funktionsrapport på...
// Larsa :)

Visa Din GT
Det ska jag ge, men först måste jag lära mig lite MTB basics, ett tag framöver kommer nog inte cykeln sätta begränsningar om man säger så. Har kört lvg de senaste åren.

Visa Din GT
Fick den här av en kille på Happy. Tanken är att den ska få ärva det mesta från BT-hojjen bakom. Om vi trivs ihop kostar jag ev på den lite exklusivare komponenter :) (I bakgrunden skymtar min andra GT(V) )

Bilagor

• 2012-06-28_23-09-16_368.jpg
    2012-06-28_23-09-16_368.jpg
    94.6 KB · Besök: 131
Visa Din GT
GT Avalanche 2 Källarfynd budget renoverad med grejer från Biltema och LBS. Bakhjulet är Biltema men det var lite så där jag fick plocka isär navet och smörja in det och ställa in det riktigt för att få det att funka. Cykeln funkar fint för lättare stig och traktorvägs cykling. Väldigt mycke cykel för lite pengar

Bilagor

• gt.jpg
    gt.jpg
    139.7 KB · Besök: 163
Visa Din GT
konstruktören skrev:
> GT Avalanche 2 Källarfynd budget renoverad med
> grejer från Biltema och LBS. Bakhjulet är
> Biltema men det var lite så där jag fick plocka
> isär navet och smörja in det och ställa in det
> riktigt för att få det att funka. Cykeln funkar
> fint för lättare stig och traktorvägs cykling.
> Väldigt mycke cykel för lite pengar

Kul med lite megabudget och räddningsinsatser. Blev ju en trevlig extracykel.
Stödet är från Biltema va? Tycker jag känner igen stilen, billigt, dålig finish, men funkar. :-)

Visa Din GT
Ja den blev riktigt bra, nya hjul och ny drivlina gör stor skillnad. Innan renoveringen var den inte rolig att cykla på ovala, vinda hjul och hoprostad drivlina. Även om man sätter dit budgetgrejer så blir det en stor skillnad. Jag blev lite wild and grazy och slog till på Biltemas DH pedaler. Men dom blev lite väl klunsiga för stigcykling. Fast dom ser coola ut så dom får sitta kvar.

Japp riktigt bra andra cykel, gästcykel

Stödet är Mälarskogs bästa

Visa Din GT
Vänd cykeln upp och ner och snurra på hjulet. Hjulet skall enkelt snurra fler varv och när det slutat att snurra skall ventilen vara längst ner. Känn på fälgen i sidled det skall inte glappa. Ta loss hjulet och lägg hjulaxeln i tumvecket och snurra på hjulet. Hjulet skall snurra lätt och man skall känna och höra ett visst "lagerljud". Lossa lagerkonan på ena sidan och kolla om lagrena har tillräckligt med fett detta brukar vara det vanligaste problemet. Mina hjul hade väldigt lite med fett. Fyll lagrena rikligt med Litiumfett. Dra sedan för hand fast lagerkonan så att hjulet snurrar lätt och glappfritt. Dra sedan åt kontramuttern se till att inte konan rör sig. Montera sedan i cykeln och se till att hjulet snurrar lätt. Oftast kastar hjulaxeln lite grand men det gör inte så mycket.

Det finns säker betydligt mer vetenskapliga sätt men så här brukar jag göra

Visa Din GT
Hoppsan. Hade visst missat att bidra till den här tråden.

Kör blågrönt stålstaket sedan ett par månader.
GT.jpg

Funkis hoj, köpt begagnad för en mycket rimlig peng.

/Johan

Visa Din GT
En GT Avalanch 1.0 inköpt sommaren 2006. Trodde jag skulle börja cykla i skogen, men det blev inget av med det, så den har i stort sätt stått orörd i cykelförrådet tills april i år. Nu har den varit ute ca 32 mil i skogen, förbaskat skoj att cykla. Intresset växer dag för dag. Och cykeln fungerar verkligen grymt bra! Får se när man blir lite mer kräsen och kräver en lite vassare cykel. :)

Bilagor

• Photo 2012-07-24 12 46 59.jpg
    Photo 2012-07-24 12 46 59.jpg
    261.8 KB · Besök: 101
Visa Din GT
JojjeM skrev:
> Hoppsan. Hade visst missat att bidra till den här
> tråden.
>
> Kör blågrönt stålstaket sedan ett par
> månader.
>
>
> Funkis hoj, köpt begagnad för en mycket rimlig
> peng.
>
> /Johan

Aahhh, den är så snygg. Vill ha. Letade efter en Peacer när jag skulle köpa GT men fann ingen =( så grymt cool.

Visa Din GT
Kapar tråden en snabbis för ett köpråd:

Vad tror happys GT-elit om en äldre Pantera?
Hade tänkt mig en snabb pendlarhoj hemma hos min flickvän i Malmö
men sprang på den här.

Måste mer eller mindre bestämma mig om jag skall ha den eller inte innan
jag fått se/provcyklat den då hen om jag skall ha den kan frakta den hit.

Ramen skall vara 18" vilket faller mig i smaken på pappret, men mer än så
vet jag inte, mer bilder skulle jag få i morgon.

vagXI.png

Tusen spänn vill han ha!

Tack på förhud!

Visa Din GT
Beror ju på skicket på växlar, reglage, lager, kedja, kransar, fälgar, däck etc. som man inte kan avgöra av bilden.

Är allt "tip-top" så är den ju värd en 1000ing, är det rostigt och sletet skulle JAG tycka att den var värd typ 500kr. Med tanke på hur billigt det är med den typen av cyklar på t.ex. xxl:s reor samt ev. fultysk med låg spec...

Men detta är ju vad jag tycker, du kanske är någon form av GT-samlare, då kanske den är värd en miljon för dig? ;)

Visa Din GT
Precis, det som oroar mig lite, egentligen vill jag ju bara ha en schysst cykel
som fungerar, så stock som möjligt och för så bra pris som möjligt, inte byta gaffel
och svetsa på skivbromsfäste bak och byta allt till XTR som jag läste någon här göra.

Är dessvärre ingen GT-samlare och har aldrig ägt en, mest för att jag aldrig fick någon
som barn :(

Mer bilder: http://imgur.com/a/MopLg#0

Är den där STX RC-bakväxeln och resterande någorlunda bra skött så verkar det lockande,
trots att dekalerna/lacken är sådär.

Visa Din GT
Eftersom du ställer frågan här så får man ändå känslan att du precis som jag hellre rullar runt på en begagnad "riktig cykel" än en ny Elgiganten-cykel, för det är ju typ den prisklassen vi pratar om.

Om STX-RC funkar för dina behov är svårt att säga, som referens kommer jag rulla Cykelvasan i år på min Pantera AL med original Exage drivlina (1993). Allt är relativt och ska du ha cykeln ståendes ute så är väl STX-RC växlar med lagom patina bara bra, sett ur stöldsynpunkt.

Jag säger köp!

Senast ändrad:
Visa Din GT
Min GT Karakoram 1.0 som jag köpte i somras hos http://www.biker-boarder.de.
Jag är mycket nöjd med den (förutom att jag hade missat innan jag köpte den att dämparen var gjord för folk som väger mycket mindre än mig). Annars är det en snygg cykel med rimlig prislapp enligt mig.

Bilagor

• GTkarakoram.jpg
    GTkarakoram.jpg
    84.5 KB · Besök: 105
Visa Din GT
:-)
Nuvarande version ligger på ca 10,5kg, med biltema fuldäck.
Den pendlar dagligen med min fru och mår fint fast den är pensionerad från skogen.
Letar efter en stel framgaffel och andra däck.

Bilagor

• DSC_0550.JPG
    DSC_0550.JPG
    53.7 KB · Besök: 110
Senast redigerad av en moderator:
Visa Din GT
NickeB skrev:
> :-)
> Nuvarande version ligger på ca 10,5kg, med
> biltema fuldäck.
> Den pendlar dagligen med min fru och mår fint
> fast den är pensionerad från skogen.
> Letar efter en stel framgaffel och andra däck.

Canyon??

Visa Din GT
Knappast!
Döm inte efter det yttre.
En 04:ans avalanche 2.0 som tjänat mig i nästan 8 år. Har fått en makeover så den inte skulle bli för avundsjuk på sin ersättare. :-)

Visa Din GT
JojjeM skrev:
> Hoppsan. Hade visst missat att bidra till den här
> tråden.
>
> Kör blågrönt stålstaket sedan ett par
> månader.
>
>
> Funkis hoj, köpt begagnad för en mycket rimlig
> peng.
>
> /Johan

Dra mig baklänges vilken häftig sak!

Visa Din GT
NickeB skrev:
> :-)
> Nuvarande version ligger på ca 10,5kg, med
> biltema fuldäck.
> Den pendlar dagligen med min fru och mår fint
> fast den är pensionerad från skogen.
> Letar efter en stel framgaffel och andra däck.

Orkar du lista delarna så lyssnar jag gärna, 10,5 kg känns bra. Min Pantera verkar blytung i jämförelse och jag har ändå stel gaffel, Rocket Ron och samma hjul som den där har, Mavic Crossride... eller hur?

Visa Din GT
Ja, jag kanske ljög lite, tänkte inte på skärmarna. Och däcken som e bytta.
Så den väger närmare 11kg med skärmar och lysen.
I stort sett allt är vägt av mig, även ram och gaffel. Så siffrorna stämmer ganska väl.
Original tror jag den vägde in på nästan 14,5kg, men det är bara ram, stolpe, styrstam och ena bromsen som är kvar i original.
Kan upplysa att den gått kanon under flera år.

Namnls.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Visa Din GT
GT Aggressor från okänt årtal. Tidigare ägare tror sig köpt den -02.
Trevlig cykel som gör sitt: pendling samt dra barnen i cykel kärra.
Ambitionen är att byta ut prylar allt eftersom. Jag börjar med däcken (trådar syns i torra sprickor) och väntar spänt på två kojak 2.0 och ny slang :-)

Bilagor

• 20130611_094751.jpg
    20130611_094751.jpg
    104 KB · Besök: 124
Visa Din GT
Jag har en Aggressor 3.0 som jag tror är från 2001 som jag verkligen inte lyckats köra sönder trotts en hel del skogskörning, så jag satsar på att köra vidare på den tills den går sönder ordentligt. Inne på byte av kedja/kassett så ska försöka köra ihjäl den ännu en gång.

Sitter en Sync exceed gaffel på den som inte är så jätterolig, kollar man på dagens Aggressor så sitter det en SR Suntour XCT w/ 80mm Travel, QR. Är det en bättre eller ska man sätta dit nått lite värre?

Visa Din GT
Det blev en Avalanche. På begäran lite bilder.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    102.8 KB · Besök: 112
  • image.jpg
    image.jpg
    62.2 KB · Besök: 113
  • image.jpg
    image.jpg
    42.6 KB · Besök: 110
  • image.jpg
    image.jpg