Måste bara få visa upp min Zaskar LE, troligen den äldsta i landet som kom original med dämpgaffel. Den är från 92 (eller 91, inte helt hundra).
Det satt den absolut första Rock Shox gaffeln på denna men efter ca 10 år gav den upp, dåliga grejer ;-)
Men hojen har strävat på! Har försökt uppgradera den så försiktigt som möjligt men grejerna tar ju stryk. Men fortfarande är hela framhjulet (enklebottenfälg), vevparti, framväxel kvar från original; xtr. Sadelstolpen kördes av förra året så den byttes mot en betydligt lättare från... Biltema! (Enda stället jag hittade rätt dimension).
Nu till det unika, jag är enda ägaren! Jag köpte cykeln ny av Per-Åke på Cykelcentrum i Borlänge för alla sommarjobbspengarna jag hade 92 (eller om det nu var 91). Den gick bla svenska cupen i Karlskoga och Mjölby i sin ungdom. Den gick också det klassiska Mördarbacksloppet ifrån gruvan upp till Lugnet i Falun, via just Mördarbacken. Gjorde också debut i vad som då inte ens hette Down Hill, nedför mördarbacken vid samma tävlingar. Här finns bildbevis med stämplat årtal -92, (återkommer med det). Då var den nästan unik i o m den dämpade framgaffeln...
Jag har alltså ägt denna cykel i tjugo år och nyttjat den hårt varje sommar. Den gick cyklevasan ifjol (med många blickar från plastraketryttare) och är anmäld till både Birken och CV i år. Den har aldrig svikit mig utan varit extrem pålitlig, tills igår! Ja, bilden är från igår! Efter 47 min plåga upp till svartsjön så hakade nån jävla grankvist i bakväxeln och tog livet av växelörat.
Snälla snälla kan någon hjälpa mig lokalisera ett växelöra till min fantastiska cykel så att den kan få avsluta sina dagar med värdighet. Hade tänkt att Birken skulle bli det sista kraftprovet för den och att den sedan skulle få pensioneras polerad och grann upphängd på finaste plats i hemmet. Och jag skulle uppgradera till 29" efter 20år på min GT.
Någon som kan hjälpa?