Visa din "hur jag började cykla" historia!

Gubbstark skrev:
-------------------------------------------------------
> Kul tråd!
>
> Ny på Happy. Jag har alltid gillat att cykla.
> Minns fortfarande min första cykel, en
> 17-tummare. Det var i slutet av 1960-talet...
> Tänk om det funnits MTB då... Hånades i
> högstadiet när kompisen och jag åretruntcyklade
> till skolan. Lagsporter på hög nivå i två
> sporter (handboll och innebandy), men slutade med
> tävlingsidrott 1995. Cykling som idrott kändes
> avlägset. Enstaka cykelpendlingar till jobbet.
> Broskskada i ena knät 1999 i slalomvurpa.
> Inspirerades av kollega till att börja
> cykelpendla 2002. Vägde som mest cirka 95 kg. På
> tio år har det blivit en självklarhet att ta
> cykeln 15 km till jobbet. Den vardagliga cyklingen
> betyder mest för mig, men jag har även gjort
> två VR (2009 8:48 och 2012 som nybliven 50-åring
> 9:07)och förra året prövade jag CV (4:13). Tre
> cyklar i garaget, racer, 29er och hybrid. Som det
> kan gå :-)

Jag har också tre cyklar... :p
Var det en röd 17"? Jag har för mig att den var det. Fick du min 24" med limpa sen?
När jag fick min röda "Perfect de Lux"?

SuperApe skrev:
> En gång i tiden sprang jag lite grann. Träffade
> sen en tjej som cyklade vätterrundor och sånt
> obegripligt. Då började jag cykla litegrann och
> har fortsatt med det.

Men hur gick det till när du slutade cykla då?

gsb skrev:
> Jag har också tre cyklar... :p
> Var det en röd 17"? Jag har för mig att den var
> det. Fick du min 24" med limpa sen?
> När jag fick min röda "Perfect de Lux"?

Visst var den röd, med kapad bakskärm för en häftigare look ;-)
Jodå, det blev limpa senare, fast jag tror jag fick ettans blåa, och lillebror din. Du har väl kvar din "Perfect de Lux"?

I högstadiet så hade vi på friluftsdagarna som val att cykla Gamlebyviken runt , och det var det som lockade mest. Det är mitt (som jag kommer ihåg) första positiva cykelminne.

Loppet är numera nerlagt pga att vägen delvis har blivit 2-1 väg. Inge bra att släppa ut skolbarn där...

Nu på senare tid så var det köpet av en billig Crescenthybrid som återuppväckte intresset.

Där jag växte upp cyklade väl i princip alla, för det var enda sättet att ta sig fram under den två veckor långa sommaren. I slutet av 80-talet gled de flesta runt på Crescents med bockstyre och packehållare, men jag och en polare bestämde oss för att tjacka nåt annat. Vi plöjde lite tidningar och tester och beslöt oss för att införskaffa varsin Miyata on/off roadrunner, som blivit "bäst i test" nånstans.

Närmsta LBS var i Boden, två timmar bort, så vi tog tåget ner, köpte cyklarna och tog tåget hem igen.
Nu bidde ju cykeln inte bara ett transportmedel, utan jag tyckte ju att det var rätt kul också. Så det hojjades en hel del där kring skiftet mellan 80- och 90-tal.

Sen har det väl gått lite i perioder och tidvis har cyklingen legat nere då andra aktiviteter och jobb tagit tiden istället, men den har ändå ploppat upp lite emellanåt när andan fallit på.
Efter Miyatan hade jag ett par Mongoosejonnar, men när den sista kraschade växelörat (ej utbytbart) gav jag upp helt för något år.

Jag ägnade mig åt jobb och viktuppgång istället, fram tills för några år sedan när jag tyckte det var dags igen. En Felt införskaffades, jag körde cykelvasan och på den vägen är det... Felten finns kvar och har fått sällskap av en FS Canyon och nu senast en Canyon lvg-hoj också.

Kul tråd!

Började tråna efter en mtb i femman då jag tyckte de såg så himmla balla ut. Själv var (är) jag ju en tönt och således lätt att förföra. Gav mig ut och tränade på min treväxlade crescent i avsaknad av drömobjektet... Fick första mtbn i sexan. En Wheeler. Lila. Salig. Köpte clips och barends och var skittuff på lerstigarna i Rinkebyskogen. Gick med i Täby motocross som hade en liten mtb-avdelning. Sedan i friluftsfrämjandet där min träslöjdslärare var tränare för mtb-delen. Inga stora klubbar direkt och de slutade med mtb-verksamheten efter ett år eller två.

I åttan fick jag min första lite mer avancerade mtb. En Tucker Blue. Aluminium och XT-utrustnign. Gick med i Bergscykelsällskapet Yeti och upptäckte att det fanns folk som verkligen kunde cykla. Inspirerad till tusen. Träningsläger på Grand Canaria i nian kommer jag ihåg som en stor höjdpunkt. Övertalade föräldrarna om att jag borde få ledigt från skolan för att det var "en chans i livet"... nu åker man ju till varma länder var och vartannat år för att cykla, men det visste man ju inte när man var liten. Gjorde inte mkt annat än att cykla under högstadiet och början på gymnasiet.

I slutet av gymnasiet fick jag för mig att springa var roligt och cykeln användes allt mer sporadiskt. Sedan vart det både kampsport, klättring och allmänt friluftsliv i ett gäng år innan jag återupplivade cykelintresset igen för ngr år sedan. Det återfunna intresset tog sin början i att jag vart medsläpad på en multisporttävling i Frankrike av ngr kompisar. En fem dagar lång etapptävling. Var tämligen ledbruten efteråt, kunde knappt gå. Men blev väldans pigg på att köpa en ny mtb. En Scott vart det. Kolfiber. En lvg vart det oxå av bara farten. Och en kajak, men det hör inte hit. Med diverse fotåkommor har det dock blivit lite si och så med multisportandet men desto mer av cyklandet. Och det är verkligen fortfarande helballt.

Den gamla Tuckern tjänar nu, i singlifierad form, som pendlarcykel.

/H

Gubbstark skrev:
> gsb skrev:
> > Jag har också tre cyklar... :p
> > Var det en röd 17"? Jag har för mig att den
> var
> > det. Fick du min 24" med limpa sen?
> > När jag fick min röda "Perfect de Lux"?
>
> Visst var den röd, med kapad bakskärm för en
> häftigare look ;-)
> Jodå, det blev limpa senare, fast jag tror jag
> fick ettans blåa, och lillebror din. Du har väl
> kvar din "Perfect de Lux"?

Stulen vid Stuvsta stn en sommar för "years ago" vid en helg-pendelresa till Gnesta/Starrkärr. Minns hur ledsen jag blev när den var borta. Och jag som hade utrustat den med 3-vxl torpedonav!

Har inte riktigt kommit över det än, när jag tänker efter :(

En fredag med vackert väder våren -86, jag var 7 år. Bestämde mig på vägen hem från dagis att jag nog skulle lära mig cykla i varje fall. Några timmar senare så tog jag mina första tramptag och på den vägen är jag fortfarande.

Cykel har alltid varit mer lek än nytta för mig så därför anser jag att mina första tramptag även var mina första steg ut mot skogen.

GurraG skrev:
> Min farbror och hans kompisar uppfann hjulet,
> efter det blev jag fast i hjul-träsket :-)

Är nypan din farbror?

Jag vet inte. Hela 00-talet är som dimma. "Minns man 00-talet var man inte där"

DT skrev:
> SuperApe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En gång i tiden sprang jag lite grann.
> Träffade
> > sen en tjej som cyklade vätterrundor och sånt
> > obegripligt. Då började jag cykla litegrann
> och
> > har fortsatt med det.
>
> Men hur gick det till när du slutade cykla då?

SuperApe skrev:
> Jag vet inte. Hela 00-talet är som dimma. "Minns
> man 00-talet var man inte där"
>
Var?

Jag och en kompis köpte moppe samtidigt när vi var 15. Efter midre än en månad så fick han för sig att sälja moppen och köpa mtb istället. Vet inte hur han fick den idén, tror det var för hans brorsa cyklade en del. Så då sålde jag också min moppe och köpte en grön Cyclepro Ambush istället:)

Jag minns inte när jag började cykla men jag har nog alltid cyklat så länge jag minns.

Min morbror är nog min förebild: han kunde cykla förbi oss bara för att säga hej och sen cykla tillbaka hem trots att han bodde jättelångt eftersom vi åkte ditt bara med bil! Han hade en sånt där cykel med krokig styrre och jättesmala däck som var stenhårda plus att han hade skor som gick inte att gå i...
Han var ocksdå en tidigt anhängare till MTB och böjd mig på fina turer när jag var gamal nog.
Merci Claude!
/E

K ristian skrev:
> Jag och en kompis köpte moppe samtidigt när vi
> var 15. Efter midre än en månad så fick han
> för sig att sälja moppen och köpa mtb
> istället. Vet inte hur han fick den idén, tror
> det var för hans brorsa cyklade en del. Så då
> sålde jag också min moppe och köpte en grön
> Cyclepro Ambush istället:)

Min historia är ungefär liknande. När jag fyllde femton tyckte mina föräldrar att det var vettigare med en schysst MTB istället för en moped så jag fick mig en Cresent Freke -97. Jag tror att den då kostade 8000 på rea. STX-RC växlarna växlar fortfarande perfekt med samma vajar och höljen från fabrik. :) Den rullar nu som pendlingshoj fast ramen är utbytt på garanti. jag cyklade relativt mycket några år innan intresset falnade.

Runt 2007 tog jag ut den i skogen och så var man fast igen. Sedan dess har jag cyklat regelbundent. Nu cyklar jag enbart landsväg men jag skulle gärna ha en skogshoj igen men det kanske kommer med tiden. Tur att tjejen har en MTB i min storlek som jag kan låna om man får för sig att ge sig ut i skogen igen.

Många trevliga historier! :)
Min egen karriär inleddes, förutom ett par tidigare sporadiska turer på farsans för stora ramväxlade Crescent nån gång vid milleniumskiftet, senhösten 2010 när svärföräldrarna bjöd med sambon och mig på cykelresa till Gran Canaria. För att komma i form beställde jag en cx-hoj från Tyskland och efter det har det rullat på. Nu är balkongen fylld med cyklar, hjul och mekställ och på väggarna i vardagsrummet hänger det fler och vi försöker få till någon eller några cykelresor varje år.
Det är skoj att cykla!

Cyklade bara som transportcykling fram tills en vacker dag under studietiden, ngn gång på 90-talet. Tror det var 1998, då jag och några polare gick med i en väldigt lokal klubb och tog oss an Gula Stigen i Uppsala. Detta på helstela mtb:s/hybrider, det blev en rätt så skakig upplevelse. Han som ledde rundorna hade en riktig Cannondale-mtb med fräck dämpning under styrröret, han var grym och hade kört Finnmarksturen på runt 7 timmar, ett lopp som lät galet tufft.
Vi körde ngt halvår, sen blev det lite uppehåll till 2001 och första jobbet med en massa dötid vid sidan av. Polarna hade köpt riktiga mtb:s, jag gjorde likaså, en Merida Matts med RST-gaffel. Schysst hoj!
I priset ingick en startplats i mtb-vättern. Cykeltröja, cykelbralla och skor inhandlades också och sedan var det ut i spenaten och träna.
Bonkade hårt på mtb-vättern då jag skippade alla depåer i början för att vinnna tid. Var helt väck i mål och undrade var jag var. Dagen efter mindes jag bara det roliga och började fundera på att göra om det igen.
Sen blev det långloppscupen och en del andra mtb-rundor. En vacker dag anmälan till VR, skaffade en cross osv. Sen har det rullat på med en massa Vätternrundor och numera tävlas det i gubbklass samt i gubbtempo. Ser inget slut på det hela.

Senast ändrad:
Rolig tråd det här.

Började cykla till å från jobbet någon gång i början på 00-talet på gamla dam- å herrcyklar som jag skrotade allt eftersom.

Köpte en ny helstel MTB hösten -03. På våren -04 tyckte en kollega att nu ska du få prova på lite skogscykling och släpade ut mig på en i mitt tycke episk runda:-)

Började leta runt lite på nätet och hittade fram till Happy i tror det var maj -04. Köpte en beggad StumpJumper som jag fick igång under hösten -04. Sedan vart jag riktigt biten och började cykla i Hellas med Happy:iterna här i Sthlm. Köpte en Cove Hustler av Daner -06 å flyttade över delarna när StumpJumpern sprack. Några år senare köpte jag en Ti-Arrow Trail Bike av Phil -07. Sedan blev det racer -08 och VR och en DH-hoj -08 och downhill oxå (DH hojjen kan jag skilla helt å hållet på Tobe:-).

Och allt detta för att en intet ont annande kollega tyckte att jag skulle få prova att cykla på riktigt i skogen å inte bara hålla på å cykelpendla till å från jobbet.

Just nu äger jag 4 fungerande hojjar plus ett antal projekt i varierande stadier:-)

Jag hade aldrig suttit på en racer eller MTB, när min frus jobb skulle cykla halvvättern 2010 och lurade med mig. 11h tog det då...

Nu blir det 15-20 mil / veckan, är en av 3 ansvariga för ett 40 personer stort cykelgäng, tänkte köra VR på 8.30 samt driver cykelbutik.

Har varit några cykelintensiva år och mer ska det bli!

Tidigt 90-tal och MTB var nytt. Alla polare gjorde sig löjliga över den nya flugan. Jag höll mig lite i bakgrunden och teg med besvärad min. Nu inleddes efterforskningar vad som var det bästa köpet. Wheeler 8000(?) var den som var bäst i test och den jag suktade efter, tyvärr för dyr för min budget så det blev en Univega Alpina Sport (Ville ha Pro, men den var för dyr). Saggiga vridreglage till växlarna på översidan styret var lite surt men de asgrymma barendsen uppvägde det med råge!

Univegan blev min bästa vän under många år, först som pendelhoj genom stan, cykelresor i Norge. Sen fick den dubbdäck då vi flyttade till Norrland för studier i fyra år. När jag bodde i stan fick den alltid följa med upp i lägenheten, minns ännu hur jag noppade gummiplupparna från däcket där den stod på högkant under hissfärden. Under hela studietiden stod den olåst utanför mitt studenthem.

Idag bor Univegan hos min bror i Uppland och går dagligen 4 mil som pendelhoj, den har fan i det jobbat för lönen..

Mysig tråd. Synd att den avstannat lite. Men men, här är en kortfattad version av min börja-cykla-historia.

Del ett: Jag var nästan fem, fick en röd cykel med olikfärgade handtag och en nyckelpiga på plingklockan. Tre skrubbsår och några dagar med stödhjul senare kunde jag cykla. Kullersten är inte optimalt inlärningsunderlag om någon undrade.

Del två: Såg ett inslag om mountainbike på Lilla Sportspegeln, jag var tio-ish. Tidigare totalt ointresserad av sport, men tyckte det var det coolaste jag sett.

Det tre: Tog tag i saken och uppsökte den lokala cykelklubben när jag var typ tolv. Började cykla XC. Var konstant livrädd för allt, men tyckte det var hur kul som helst. Bytte min flickcykel med navväxlar mot en helstel Crescent med SRAM Gripshift-växlar. Ett år senare havererade den och jag köpte med hjälp från farmor och mormor en Scott hardtail och började köra med SPD.
Därefter följde ett par år med oändligt antal varv på våra lokala XC-slingor, började köra LVG för distanstränings skull men upptäckte att jag gillade det (och om sanningen ska fram var/är det nog där jag hade störst potential, men jag har obefintlig vinnarskalle till tränarnas frustration), tävlingar i Hallandsserien och runt om i Götaland mest för att det var kul att köra andra banor, och för att alla klubbkompisarna tävlade. Lyckades få mamma att börja cykla med.
Våren innan jag skulle börja gymnasiet gick jag in i väggen av andra skäl och energin jag hade haft till cyklingen var poff borta.

Del fyra: På gymnasiet och åren som följde blev min gamla trotjänare pendlarhoj av det enkla skälet att jag hade en mil enkel väg till jobbet. Mellan mig och jobbet låg de tidigare nämnda XC-banorna och då och då (alldeles för sällan) blev det en omväg i skogen. Jag började säsonga i alperna vintertid och jobbade för mycket när jag var hemma för att kunna cykla regelbundet. Träna med klubb var bara att glömma.

Del fem: Slutade säsonga, pluggade två nästan cykelfria år, blev klar, fick jobb i Stockholm, flyttade hit, hade tur med skatteåterbäringen, bestämde mig för att skaffa en ny hoj istället för att försöka transportera upp min sönderälskade men extremt slitna gamla Scott. Köpte en 29 hardtail och nu ägnar jag fritiden åt att utforska allt som ser grönt ut på Google Maps medelst cykel och pendeltåg. Längesedan jag hade så kul utan snö som jag har nu.

Skrmavbild2013-06-21kl.10.12.24.png

Alltid hatat att cykla. Nödvändigt ont transportmedel så sällan som möjligt. Men för ett par år sedan hände det sig att jag skulle vara med i ett lite plojigt lagtriathlon. Insåg att 20-årig, 20-kilos crescent inte var det optimala fordonet för cykelsträckan; köpte en hybrid och tvingades börja träna lite. Råkade visst cykla något motionslopp också; fick ont i tummarna av det raka styret. Två månader senare inhandlades en begagnad racer på väg till Legoland, och den bekantade jag mig med i några dagar på de eminenta danska vägarna. Sedan var det väl rätt kört. Innehar nu sex cyklar (varav en som jag har byggt helt själv ^^) och har infekterat resten av familjen med intresset. Man kanske inte kan lära gamla hundar att sitta, men gamla kärringar kan lära sig cykla.

Min börja-cykla historia är tätt sammanflätad med en annan gammal historia, 'Om cykelkörkorten från Skurup', som jag skrivit tidigare. Då det enklaste är att publicera den i sin helhet så tänkte jag prova det. Om det är opassande med så långa inlägg eller om det bedöms som OT så får ni väl klaga så lyfter jag bort den igen. /jonja

Om cykelkörkorten från Skurup

17 km nordväst om Ystad mitt ute på ett vindpinat Söderslätt ligger en tätort på 5.000 själar som heter Skurup. Om ock rätt okänd för en bredare publik så är Skurup dock värt att notera ur ett cykelhistoriskt perspektiv. Från hela 1900-talet känner trafikforskningen endast till tre fall i Sverige där svenska medborgare tagit cykelkörkort. De härrör alla från Skurup och från samma tidpunkt, våren 1965.

Körkorten härstammade inte från några myndigheter utan var frukten av ett spontant privat initiativ, närmare bestämt min egen far. Upprinnelsen var en liten egenhet han hade i barnuppfostran. Han kunde inte bita ifrån med ett kraftfullt Nej! när vi barn tjatade om något olämpligt. Istället lindade han in sina Nej! i små vackra kinesiska askar - i så många lager och i en så skinande förpackning att vi barn var för små och dumma för att fatta att det faktiskt låg ett Nej! längst där inne. De kinesiska askarna gav upphov till förvirring och frustrering, och ibland till oförutsägbara stickspår.

Cykla till Jägersro!

En vårdag kom mina två storasystrar, 11 och 9 år, inspringande i vardagsrummet och skrek i mun på varann:
- Pappa, pappa! Vi vill åka till Jägersro! (dvs Malmötravet)
Det var inte något genuint travintresse som låg i botten, utan det faktum att Jägersro var det enda stället i Skåne vi barn kände till, där vi alltid fick varm korv, sockerdricka, sockervadd och vaniljglass. Utan knot. Ja Jägersro var i sanning en sällsam plats på jorden! Men just den här dagen passade inte så han skakade avvärjande på huvudet. Just den här dagen var dock mina systrar ovanligt påstridiga och nöjde sig inte med ett mumligt nej.
- Om inte du vill köra oss så cyklar vi dit! Själva!
36 km enkel resa över ett blåsigt Söderslätt längs stora Malmövägen med tung trafik. Ingen optimal långfärdsdebut för ett par 10-åringar på vift.
- Jamen, ni kan ju inte bara ge er iväg själva så där! Ut på stora landsvägen! Ni kan ju inte cykla! Ska ni cykla själva ända till Malmö, då måste ni vara proffs på att cykla! Då måste ni ha cykelkörkort! Sa far med bister uppsyn.
- Cykelkörkort!? ekade mina systrar häpet. Va’ e’ de’?
- Eh...det är som bilkörkort, man måste visa att man är riktigt duktig på att cykla och då får man ett cykelkörkort. Har ni inte cykelkörkort och blir stoppade av Polisen, så åker ni i Finkan!
- Oj! Hur tar man cykelkörkort då?
- Eh..man måste skriva till länsstyrelsen i Malmö och be att de skickar en inspektör som kommer och tittar. Men det kan också räcka om ni cyklar ett antal varv på gräsmattan och att jag ringer till inspektörn och intygar det.
- Jaha! Hur många varv då?
Detta var det avgörande ögonblicket. Nu gällde det att hosta upp ett tal lågt nog för att få döttrarna att nappa och hålla dem sysselsatta i dagar kanske veckor framöver. Och högt nog för att de skulle hinna krokna innan uppdraget var fullgjort, och därmed inte kunna få något körkort.
- Ehh.........1000 varv!

1000 varv. Ingen av flickorna visste riktigt hur mycket det var. Desto större anledning att inte dra benen efter sig. Snabbt ut till familjens vanskötta gräsmatta 7 x 12 m, för att kvickt sparka i gång det här högriskprojektet. De var tvungna att samarbeta för att ha en chans. Endast en i taget kunde cykla, den andra måste vara varvräknare och föra noggrann bok i anteckningsblocket.

Cyklar fåniga, trehjuling bäst!

Själv var jag med 6 år minst i syskonskaran. Mina systrar hade redan egna cyklar sen länge men dessa tvåhjulingar lämnade mig kall och likgiltig. De var utomordentligt fåniga fordon: vingliga, skrangliga, överarbetade, inga tippbara lastflak. Nej själv hade jag för länge sen gett mitt hjärta åt trehjulingen. Det kunde omöjligt finnas något bättre fordon än min trehjuling: stadig gång, bra i halka, stryktålig, låga försäkringspremier, lagom långsam.

Jag tänkte inte börja cykla när jag blev större! Det var ett principbeslut jag hade tagit redan för två år sen och ämnade hålla fast vid. Jag hade ju redan hittat mitt ultimata drömfordon! Trehjulingen hade jag kört i tre år nu och var nöjdare med än någonsin. I motsats till mina jämnåriga kvarterskompisar, de fördömda svikarna, som hade dumpat sina. Att mina systrar nu började bli retade i skolan för att de hade en nästan skolmogen bror som fortfarande körde trehjuling var ju tråkigt, men knappast nåt som jag kunde lastas för.

Cyklar kanske inte så fåniga ändå?

När jag fick höra nyheten om körkorten ville jag förstås också vara med. Det här lät väldigt spännande, i takt med tiden på nåt vis. Och vem visste när nästa gång skulle bli om jag missade den här vändan? Hade jag funderat en stund till hade jag kanske kommit på vad detta faktiskt innebar: att jag måste börja cykla, och i förlängningen att dagarna var räknade för min utdragna kärlekshistoria med trehjulingen. Så jag kastade mig in i körkortsbranschen med huvudet före och utan förbehåll.

Först behövde jag en liten behändig cykel för att övningsköra. Syskonen nekade förstås att låna ut sina. Jag fick ta fars fasters damcykel, en svart Fram 1939, den garanterat största cykel som gick att uppbringa i kvarteret. Därnäst behövde jag också en duglig varvräknare. Syskonen nekade förstås, de hade nog med sitt. Det här var illa för några andra stod ej att finna. Jag grinade och snorade ner omgivningen tills den fick nog, och det kom öppna hot om att syskonens körkort skulle dras in innan de ens hade hunnit tryckas, om inte mina varv räknades också.

Gräsbana - ingen önskedröm

Men det svåraste var nog det här med balansen. Gräsmattan var ingen idealisk plattform för de första försöken, mjuk ojämn lerig och trögrullad. Banan var en liten oval där man hela tiden måste ligga i svängning med lutande cykel för att inte försvinna ut i omloppsbana. Det enda helt obligatoriska momentet att bemästra var därför att cykla i en konstant sväng, som på en dålig velodrom med för lite bankning. Att cykla rakt fram behövdes inte för körkortet och kunde lämnas därhän, om man inte råkade ha det som fritt valt arbete.

Körningen kunde börja! Syskonen for runt, runt, övertygande och vägvinnande, en åt gången som ett par samtränade cirkusekorrar. Själv måste jag nöja mig med att sitta på en kudde längst ner i svängen på den enorma damramen och masa mig framåt i en bredbent gåsmarsch. Jag blev varvad och varvad och varvad. Detta fortgick i 45 varv med syster ett tills hon blev snurrig och illamående och måste stanna. Syster två som måste ha haft ett bättre balansorgan, kunde hålla på i närmare 60 varv, innan illamåendet tog även henne. För mig gick det så lusigt att något illamående kunde det aldrig bli tal om. Dagarna gick och varv lades på varv. Anteckningsblocket fylldes sakta med sällsamma tal som vi ditintills aldrig hade sett.

Dåligt väglag på Söderslätt

Om man fattar Skåne med höger hand och bryter av det nedre vänstra hörnet, så är det Söderslätt man får i vänster näve. Hörnen på denna triangel ligger i Skanör-Falsterbo, Malmö och Ystad, och det här är Sveriges bästa åkermark. Söderslätts tunga tjocka lerjordar kräver dock stora monstertraktorer, med fyra drivhjul på varje axel för att inte fastna stup i kvarten. Vid ihållande regn på låglänta partier hjälper inte ens det, då ligger även dessa vidunder snart patetiskt krälande på sina underreden. På den lilla ruta av Söderslätt som hade råkat bli vår gräsmatta kom det nu rejäla regnskurar, men med vårt pressade tidsschema så fanns inget utrymme för stillastående hjul. Gräset maldes nu ner i leran och banan blev spårig och hal, för att snart mer och mer påminna om en liten motocrossbana. Med vår ständigt lutande körstil stod det inte länge på förrän vurporna började komma, och leriga kläder med dem.

Symbios i kedjehuskedjan

Vi bodde i ett kedjehus, som femtonde och sista länk i en spikrak kedjehuskedja. I en kedjehuskedja härskar vissa normer och med grannen lever man i symbios vare sig man vill eller inte. Far var duktig på mycket men inte på symbios. Ödets nyck hade sett till att länk nr fjorton var herr och fru Persson som var hängivna trädgårdspysslare. Deras gräsmatta var tät och kortsnaggad som en golfgreen, med en enastående svikt när man gick på den. Vår relation till Perssons var ansträngd sen tidigare. I bagaget fanns bl.a. misstankar om att de maskrosfrön som varje försommar seglade in över deras lustgård kom från vår gräsmatta.

Nu stod herr och fru Persson bakom sitt staket och beskådade vår nya motocrossbana, först förfärat sen indignerat. Far som ogillade öppna konfrontationer med oförstående grannar, höll sig nogsamt inomhus under körpassen och syntes inte ens i något av fönstrena. Men herr och fru Persson var ändå inte dummare än att de kunde lista ut att en systematisk massförstörelse av det här slaget helt enkelt måste vara sanktionerad av far själv och ingen annan. Vi fortsatte att leka med Perssons barn men varken grannrelation eller gräsmatta ville riktigt hämta sig efter våra körkortsprov.

Framsteg och bakslag

Så småningom började jag kunna lyfta båda fötter från lerjorden korta stunder. Det gick inte just fortare men det vilade onekligen något obestämt nytt och fräscht över det nya färdsättet. En dag kom det förbi fyra främmande killar i 13-årsåldern på gatan utanför och ställde sig att glo på min körning genom den högvuxna häcken. De började hojta och hetsa mig till stordåd som jag inte var riktigt mogen för. Det stod inte länge på förrän den stora cykeln föll över mig och styret for in i magen. Blev liggande i leran sprattlande i panik över att inte kunna andas. Som extra salt i såren kom det nu kraxande ihåliga skrattsalvor genom häcken. Sen dröp de av utan att säga hej.

Vi blir godkända!

Far hade grovt missbedömt sina döttrars uthållighet och envishet. På tio dagar rev syster två av sina 1000 varv. Syster ett gick i mål fyra dagar senare. Själv hade jag loggat 169 varv när tävlingen blåstes av och funktionärerna drogs in, mot min vilja. Nu tog far och ringde till inspektören på länsstyrelsen. Det var en resonabel karl som utan allvarliga invändningar godkände såväl mig som mina syskon.

Veckan därpå kom så våra efterlängtade körkort med posten, snyggt inplastade med foto, personnummer, utfärdarens signatur och myndighetsstämpel (från pappas folkhögskola). Det var fina arbeten som förgyllde vår tillvaro i månader framöver. Men barnets drömmar är lättflyktiga som den första nattfrosten en septembermorgon. Varje ny dag föder nya drömmar som knuffar in de gamla i skuggan. Så trots att det nu inte längre fanns några formella hinder för den stora cykelresan så slutade det ändå så att med cykel kom aldrig mina syskon till Jägersro.

Fram till jag var ca 14-15 år så cyklade jag varje sommarlov i norra Spanien. Morsan är spansk och jag cyklade mycket med en kusin som var med i ett lokalt amatörlag från Bilbao. Blev mycket cykling i bergen och många timmar tittandes på La Vuelta, TdF och Girot. Var helt såld på cykling i den åldern och Indurain var otroligt stor där nere, inte bara för baskerna utan mina släktingar i Madrid och Barcelona kunde hålla med om hur bra Indurain var. Han var säkert rådopad på den tiden men han var en stor nationalhjälte och jag vet folk undvek att diskutera just det, eftersom det var mer än känsligt. Landslaget i fotboll gick ju trots allt inte så bra och Indurain blev lite av substitutet för folket. Real och Barca ångade på som vanligt i Europa men dom framgångarna firades mycket mer lokalt än idag.

Minns hur sjukt glad jag var när jag fick tag i en vit Banestokeps en sommar. Precis en som Miguel hade. Den satt nog på dygnet runt i princip :)

Tyvärr slutade vi åka till Spanien på sommarloven och det blev hårdsatsning på innebandy och fotboll fram till för några år sedan. Cyklingintresset rann ut i sanden med tiden, men så började jag kolla på TdF förra sommaren och hade svårt att slita mig från TV:n. I år så skaffade jag mig en begagnad racer och nu är jag nog tillbaka i cykelträsket.

MTB cyklingen påbörjades 1990 med ett inköp av en MTB på semestern i Itaien, den var av märket "fausto Copp", lite humor då det är en gammal lvg cyklist.

Något år senare uppgraderades det till en Mongoose med full xt.det var 1992 och då körde jag även min första MTB tävling i Flottsbro. Efter det följde ett antal år av tävlande i sverigecupen, östgötacupen och SM. Körde på diamondback och scott.

Bodde 1997-1998 i USA och då inhandlades en Cannondale F900 som hängde med till 2002 då ramen hade fått sig några rejäla bucklor och headschocken var slut.

Ramen byttes mot en Monoc från CC och komponenterna fick hänga med.

2002 föddes min dotter och cykeln fick ligga på hyllan ett antal år, började sedan cykla mer igen för ca 3 år sedan, på samma gamla hoj som nu håller på att krokna helt.

Väntar nu på att 2014 års 29:ers från Canyon och radon ska ramla in så man kan få en vettig hoj för vettig peng. Numera är det cyking för skojs skull/motion som gäller.

Tiderna då man kunde lägga tusentas kronor på titan och purpleeloxerade snabbkopplingar är förbi :-)

Tillbaka
Topp