Visa din lätta FS-tjunia (sub 10 kg)

Dags att blåsa lite liv i denna gamla tråd! Det borde väl fortfarande finnas en och annan som kvalar in!?;) Har tänkt väga in i veckan så jag får återkomma med resultatet men ser fram emot att se andras så länge.

Hälsningar
Rickard

Dags att väcka liv i denna tråd igen.
Focus O1E Team 9,9 kg.

Bilagor

• IMG_9480.JPG
    IMG_9480.JPG
    93.4 KB · Besök: 108
Bprct sa:
Ralfie sa:
Min Scalpel Carbon 1 fick jag ner till 9,58kg. Roll on summertime:)

Med dom däcken? ?.

Ska man presentera vikt utan pedaler? För alla tilverkare specar ju utan.

Cyklar du med cykeln utan pedaler så ska du presentera vikten utan pedaler. Jag tycker man ska presentera den som man använder den, annat är konstigt. Tillverkare säljer cyklar utan pedaler så de säger vad som följer med bara, aldrig inkl flaskställ heller.

Ville sa:
Leo skrev:
-------------------------------------------------------
> Synd att den styrmonterade lampan som du glömt i
> beräkningarna spränger tiokilosgränsen... ;-)
>
> /Leo

HAHA!!

Fan, det är ju en nackdel när man måste räkna vikten på cykeln..=D

fuchs, du har så rätt så rätt. En reverb ska det sitta på. Min personliga åsikt är att om 5 år kommer alla XC-åkare ha en. Det tar bara lite tid att komma dit. Som med skivbromsar/dämpare/29:or å så vidare:-) Vi får se om jag har rätt.

Saida på den?

Självklart pedaler oxh så som man använder den. Det vill säga me flaskatäll osv.

Självklart riktig vikt. Inte av tillverkaren uppgiven vikt

Nej med Racing Ralph and stans. Kommer lägger upp en bild som är mer exact.Tyckte bara bilden var snygg, Har även haft en Ax lightness sadel monterat. Bilden stämmer inte riktig. Theres my explanation!

Ralfie sa:
Nej med Racing Ralph and stans. Kommer lägger upp en bild som är mer exact.Tyckte bara bilden var snygg, Har även haft en Ax lightness sadel monterat. Bilden stämmer inte riktig. Theres my explanation!

Vad har du bytt? Me tanke på att originalvikten väll är över kilot högre

Haven't really changed that much, I have a 350mm seatpost instead of the standard 400mm, I changed the saddle for an Ax lightness, changed the grips to foam. The tires are the RR light version with stans gunk. The weighing scales I used are standard biltema scales and I am guessing the calibration is utter shite. Realistically the bike might just be under 10kg. The next time I am at bikeplace to service I will have it weighed at the workshop. The picture I used was one I found on my phone and not the picture when the bike was weighed!

De flesta väger men en bagagevåg / dedikerad cykelvåg som är lika "bra" kalibrerad.
Väg den nu som den är då. Det är som du cyklar dvs med pedaler, flaskhållare och garminfäste som känns som "rätt vikt".
Varför använder du inte ax-sadeln?

Hej Nick, I decided to use my Ax lightness on my Trek LV and have a speed needle instead:) I don't think there is a huge difference between the saddles. As for weighing it now, I have Onza tyres with innertubes assembled therefore it wouldn't be the correct weight. As for using a baggage scale I guess you would have to allow for some +/- tolerance. As the bike is now I guess it aint sub 10 but I will give it a go:)

Äntligen någon som köpt Focus ?Har du hunnit köra något än?står i valet och kvalet mellan e01 (någon av dom billigare modellerna) eller Epic .första fulldämpade,svårt val?

Fahlgren sa:
Äntligen någon som köpt Focus ?Har du hunnit köra något än?står i valet och kvalet mellan e01 (någon av dom billigare modellerna) eller Epic .första fulldämpade,svårt val?
Hej.
Leverans inom 1-2 v så har inte hunnit köra den ännu.
Har dock kört modellen under och den är kanonfin att cykla på.
Går som smort. :)

Jag tycker att du skall köpa Focus då "alla" redan kör på Epic.

Fahlgren sa:
Ja det känns ju som väldigt mycket cykel för den pengen!vad har du kört innan?och vad skiljer ifrån den tycker du?
Har bara kört en hel drös med HT 29or innan, samt provcyklat O1E Pro några mil, så jag är fel person att prata FS med tyvärr.

Kan bara säga att känslan var kanon, snabb, snygg och god. :)

Äntligen platsar min hoj i denna tråd, sett till vikt angiven av leverantören. :)
Cyklat 5 pass och den känns genomgående kanonbra!

Focus O1E Team 9,9 kg.

Bilagor

• Fil 2017-04-17 19 48 18.jpeg
    Fil 2017-04-17 19 48 18.jpeg
    439.5 KB · Besök: 111
Senast ändrad:
fredrick sa:
Äntligen platsar min hoj i denna tråd, sett till vikt angiven av leverantören. :)

Focus O1E Team 9,9 kg.

Vad väger den nu då? Jag antar att du har elementära saker såsom pedaler, flaskhållare och kanske rentav något garminfäste!

NickPick sa:
fredrick sa:

Focus O1E Team 9,9 kg.

Vad väger den nu då? Jag antar att du har elementära saker såsom pedaler, flaskhållare och kanske rentav något garminfäste!
Vet ej, har ingen sådan våg.

Med tanke på att tillverkarnas vikter i stort sett uteslutande är utan pedaler. Åtminstone (ibland även små storlekar o utan massa annat :-D)

Du har väll en badrumsvåg? Knappast exakt men lär ju ge en fingervisning :-)
Snygg hoj för övrigt!!

9,66 utan latex och pedaler .
Med lvg-pedalerna som jag brukar köra på Vasan finns utrymme för 40g latex i ena däcket och 39g i andra = 9999g
20190308_152045.jpg

20190308_152057.jpg

Cannondale jekyl 1000 sa:
Manurhin2 sa:
Med lvg-pedalerna som jag brukar köra på Vasan finns utrymme för 40g latex i ena däcket och 39g i andra = 9999g

Jaha man får plocka lös pedalerna. Får man ta bort pumpen, datorn, wattmätaren, flaskstället och kanske något mer också?

Jag tänkte att den mycket målande texten ovanför bilderna tillräckligt tydligt skulle beskriva att 10-kilosmålet är uppnått , jag får väl helt enkelt hälla i latex flera månader för tidigt och även montera pedalerna under morgondagen och ta ett nytt kort . Det kommer att stå 9,99 kg på vågen .?
Datorn får jag tyvärr ha i ryggfickan ??

Manurhin2 sa:
Manurhin2 sa:

Jaha man får plocka lös pedalerna. Får man ta bort pumpen, datorn, wattmätaren, flaskstället och kanske något mer också?

Jag tänkte att den mycket målande texten ovanför bilderna tillräckligt tydligt skulle beskriva att 10-kilosmålet är uppnått , jag får väl helt enkelt hälla i latex flera månader för tidigt och även montera pedalerna under morgondagen och ta ett nytt kort . Det kommer att stå 9,99 kg på vågen .?

?

Manurhin2 sa:
Manurhin2 sa:

Visa din sub 10 var det väl? ? Måste vara första sub10fultjecken iaf? Det är bra.

Jag kan ju lägga upp min men den gde ju sub 10 ur lådan, så då är det väl ingen match...

Senast ändrad:
NickPick sa:
Manurhin2 sa:
Manurhin2 sa:

Visa din sub 10 var det väl? ? Måste vara första sub10fultjecken iaf? Det är bra.

Jag kan ju lägga upp min men den gde ju sub 10 ur lådan, så då är det väl ingen match...

Det är ju långt ifrån nån viktdumpning , målet var väl sub-10 utan pedaler .
Har medvetet kvar original styre/stam/stolpe och lär inte byta om jag inte av tillfällighet hittar begagnade .
Det enda som gjorts är nybyggda hjul och skivor / sadelstolpsklämma från Kvalitetstid .
Och en 4g:s topcap från Absolutblack/R2

Finns mycket vikt att plocka men eftersom den endast lär användas för lättare motionscykling i år så får det finnas gränser .

Senast ändrad:
BMC Fourstroke med 80mm inbyggd dropperpost i storlek L.

Eggbeaters
BBB flaskhållare
Selle Italia Sadel
Racing Boost 1180g hjul med Rocket Ron 2.25 fram och Ikon 2.20 bak

Bilagor

• DD29C85D-DA15-4546-9F40-952FE890E34B.jpeg
    DD29C85D-DA15-4546-9F40-952FE890E34B.jpeg
    210.8 KB · Besök: 120
  • 8009EC2E-CCD3-49DD-B504-799E79B72A73.jpeg
    8009EC2E-CCD3-49DD-B504-799E79B72A73.jpeg
    241.8 KB · Besök: 104
  • DD9D8CA4-235E-47E7-AAF1-0C11D94E5128.jpeg
    DD9D8CA4-235E-47E7-AAF1-0C11D94E5128.jpeg
    247.3 KB · Besök: 120
Senast ändrad:
Du hade rätt?, var ute och vägde om och kollade så att cykeln hängde fritt. 9.61 blev det. Däck Renigade 2.3.

Bilagor

• IMG_20190314_125415.jpg
    IMG_20190314_125415.jpg
    148.9 KB · Besök: 106
Tillbaka
Topp