Visa din lätta racer under 6kg

Lite nyfiken på vad du använder den till. Känns som bergstempo är det uppenbara, men Sverige erbjuder ju inte gigantiskt bra utbud av sådant.

Kan man säga att racer är när den funktionsmässigt är byggd att vara så snabb som möjligt på för racercyklar relevanta tävlingar (dvs inte velodrom odyl)? Dvs inte fixie, framväxlar... Det är väl oklart, men när alla (?) proffs fortfarande kör med får man väl anse att det krävs. Anledningen till att jag skriver funktionsmässigt är för att jag TROR att en såpass lätt racer som sub 3 blir långsammare i praktiken pga sämre styvhet etc.

AX3L sa:
Kan man säga att racer är när den funktionsmässigt är byggd att vara så snabb som möjligt på för racercyklar relevanta tävlingar.
Du menar att en lätt linjehoj är ingen racer för den är inte byggd för att vara snabb på lopp för racercyklar (så som tempo), och en tempohoj är inte en racer för den är inte byggd för att vara snabb på lopp för racercyklar (linjelopp med bergssträckor).
Definitioner är inte lätt :-)

emmer sa:
AX3L sa:
Kan man säga att racer är när den funktionsmässigt är byggd att vara så snabb som möjligt på för racercyklar relevanta tävlingar.
Du menar att en lätt linjehoj är ingen racer för den är inte byggd för att vara snabb på lopp för racercyklar (så som tempo), och en tempohoj är inte en racer för den är inte byggd för att vara snabb på lopp för racercyklar (linjelopp med bergssträckor).
Definitioner är inte lätt :-)

"i respektive kategori utom velodrom, som inte räknas eftersom Happykollektivet inte tycker att en fixie är en racer"?

Egentligen är det väl ingen racer när den går under 6,8kg och man inte längre får tävla på den? Efter det är de väl bara en rekreationsmaskin?

Tycker vi kan släppa etiketterna, cykeln är så jävla cool och kompromisslös. STOR TUMME UPP!!!

Canyon Ultimate CF Evo 10.0 LTD Vikt 5.8kg Pris 126 999:-

Det är väl bara att klicka på köpknappen :)

PS Eller så klickar man hem en Ultimate CF Evo 10.0 SL som är ännu lättare och billigare (vikt 4.96kg, pris 97.999:-)

Bilagor

• Ultimate CF Evo 10.0 LTD.jpg
    Ultimate CF Evo 10.0 LTD.jpg
    110.7 KB · Besök: 136
  • Canyon Ultimate.jpg
    Canyon Ultimate.jpg
    119.8 KB · Besök: 132
Senast ändrad:
Canyon och fujin är ju fina men det är ju något speciellt med att bygga ihop en själv och byta ut del efter del istället för att köpa en box

Finns ju många som inte tävla och så finns det även många tävlingar som inte har 6,8kg som lag. Alla långdistans tävlingar till exempel

Jag är rätt säker på att viktgränsen gäller på några italienska gran fondon jag åkt. På dessa har jag dock sett en hel del cyklar som jag allvarligt misstänker inte når upp i några 6,8 kg. Därmed inte sagt att jag tycker det är rätt att åka med en för lätt cykel.

Så länge de håller och känns trygga är det ju super. Att säga att de inte skall vara lättare än 6.8 är ju som att ha en bil som bara kan komma upp i 120.

Häftigt, PMa mig för adress så kan ni skicka över en direkt.

Lite kul. Kommer ihåg när man kunde börja vinna pengar på lotter, mina föräldrars kommentar "hrmph, vad skall man med så mycket pengar till". På tal om "hrmph, vad skall man med en sån lätt cykel till".

me.I.am sa:
Lite kul. Kommer ihåg när man kunde börja vinna pengar på lotter, mina föräldrars kommentar "hrmph, vad skall man med så mycket pengar till". På tal om "hrmph, vad skall man med en sån lätt cykel till".

För att det är kul! ?

Onödigt? Jajjemenzan! kul? Yepp!

Har det inte blivit något svårare med skivbromsarnas intåg? Måste nog plocka av hjulen för att nån av mina cyklar ska platsa här.

Jag skulle nog påstå att det blivit enklare. (billigare)
Tack vare att majoriteten vill uppgradera sig till modernare cyklar med skivbroms och bredare däck så kan man fynda bland lätta delar till fälgbromsade cyklar.

Är det någon sorts statement att jag behöver minsann inte kapa gaffelröret för att få cykeln lätt?
Haha! Ja så kan man kanske se det. ?
Den kommer ju iallafall inte bli tyngre när jag är klar.

Jag ska byta till en annan sadelstolpe utan setback då jag sitter lite för långt bak på denna.
Så jag har inte vågat bestämma mig för hur jag vill ha styrstammen placerad.
Den ska sänkas en del och sen ska gaffeln sågas och snyggas till.

Tillbaka
Topp