Visa din mekplats!

pollt

Ny medlem
Visa din mekplats!
Som topic, visa ditt garage, förråd, kök, vardagsrum eller vilken plats du nu använder för att utföra underhåll och reparationer på din cykel!

Här är min lilla "verkstad" eller vad man ska kalla den. Utrymmet är inte speciellt stort, men man rymmer utan problem en hoj på mekställ med plats att röra sig runt den.
Jag jobbar på att skaffa ordentligare belysning, och fräscha upp verktygsupsättningen en aning, men var sak har sin tid så att säga.
Cykeln på bilden är vår så kallade "lånecykel" för kompisar som bara vill hänga på lite ibland sådär och inte har investerat i egen hoj än.

https://www.dropbox.com/sh/rqfn8rx67vphkpt/ghb1j8r8OT

pollt

Ny medlem
Visa din mekplats!
Kung_Gustaf skrev:
-------------------------------------------------------
> Vart är mekstället?

Står ihopvikt mot en vägg bredvid bordet!

peppen

Ny medlem
Visa din mekplats!
Trevligt. Själv så har jag ett inrett rum i förrådet till cykelförvaring och mekhörna. Väldigt gött att kunna ha pågående projekt utan att ständigt behöva städa undan. Gillar även att smita undan på kvällarna, lyssna på spotify och skruva på cyklarna.

IMAG1528.jpg

Mekstället (även om det är hopfällbart) står redo i hörnet. I golvet har jag ett cykelställ monterat.

IMAG1525.jpg

Längs taket har jag satt en klädstång från Ikea med tillhörande krokar som fungerar som hjälm och hjulförvaring. Sitter även en gammal cykelkorg i stången där jag har trasor redo för användning.

IMAG1524.jpg

Verktygstavlan är en vanlig skiva. I mitten på skivan sitter en magnet (egentligen för köksredskap) där jag fäster verktyg. Montageband fungerar som verktygshållare.

IMAG1531.jpg

Precis innanför dörren lagrar jag Mygga (mot fästingar) samt olja och lite annat i modulbackar från Biltema. Backarna kan lätt plockas ner och används för att temporärt förvara mekprylar.

IMAG1529.jpg

Längs andra sidan förvarar jag reservdelar och bra att ha prylar i en bokhylla fastskruvad i väggen. Prylarna är sorterade i olika lådor. Bland annat en vajerlåda, bromslåda, drivpaketslåda, lamplåda, no-tubes låda. Väldigt smidigt att använda kapade dunkar för förvaring.

pollt

Ny medlem
Visa din mekplats!
mickescott skrev:
-------------------------------------------------------
> > Lite rörigt den dan:)
> Men jag har det mesta som behövs inkl svarv

Jävlar! Du verkar ha rätt bra med takhöjd också!

Kung_Gustaf

Ny medlem
Visa din mekplats!
Köpte en verktygslåda idag. Smidigt att ha med sig i bilen om man ska utsockens för att cykla. Eller om man mekar i vardagsrummet så är det bara att släpa fram den så har man det mesta. Den lär kompletteras en del. Bla. gummiklubba, avbitare, torxnycklar, hel sats med vanliga nycklar mm.

Kosta en trehundring på Classe. Men kan ju på en gång säga att man behöver en större...

Edit: har ett ihopvikbart mekställ att lyfta fram när det behövs.

Bilagor

Senast ändrad:

frankfurt

Aktiv medlem
Visa din mekplats!
Kvällsfix i herrgrottan. Lemonden skulle få nya vevar. Det sket sig. Orkade inte bulta fast skruvstädet i bänken. Tänkte visa upp min mekplats istället. Hade för mig att det fanns en ”visa ditt mekställ” tråd. Men den hittades ej. Ville också testa att skriva i det nya.
Här är mitt tyska precisionsmekställ med både kättingar att hänga en cykel i för snabbkoll/ vxljustering eller riktigt och roterbart mekställ. När jag får plats kommer de två alternativen vändas från varandra så att två cyklar kan hänga samtidigt.
CCA2F86F-CE51-424B-A994-3DD48AAFAA2D.jpeg

Fabians gamla tröja är ett måste i verkstan.
327B6A12-5B55-4C3C-97B4-E8BEECEF05C9.jpeg

Det enda jag saknar är en bra slägga och att kunna slå världen med häpnad. Jag har några lådor till med verktyg. Men använder typ femman, vajeravbitare, vevlagerverktyg, kedjebrytare,och kassettavdragare. Och knivar.

75F368F1-B827-4DF6-909C-EF78D6CBA14A.jpeg

Ölöppnare från Pinarello. Tillverkade samtidigt en tidig Lefty.
6AA0DA83-0944-4977-BDE8-CA07FA616EFB.jpeg

Gillar verkligen den här typen av mekställ. Funkar helt OK även till FS.

Snuten

Aktiv medlem
Visa din mekplats!
Det jag saknar minst lika mycket som en cykelverkstad, är vettig och överblickbar förvaring av träningskläder. Det mesta ligger i byrålådor nu (nytvättade grejor) medan sådant som kan användas någon gång till innan tvätt hänger på cyklar och lite här och där i källaren.
Oöverblickbart och rörigt.

manneblask

Aktiv medlem
Visa din mekplats!
Vågat att ha cyklarna i källarförråd, har du koll så försäkring gäller?
Det är inget källarförråd om man ska vara petig utan ett litet närliggande hus. Jag har inte något annat val då jag bor i lägenhet och med en respektive som har något att säga till om 🙂 Försäkring förschmäkring 😜 Nämen det är låst med två ytterdörrar + förrådsdörr och försäkringen gäller senast jag kollade.

daikai1

Medlem
Visa din mekplats!
Det är inget källarförråd om man ska vara petig utan ett litet närliggande hus. Jag har inte något annat val då jag bor i lägenhet och med en respektive som har något att säga till om 🙂 Försäkring förschmäkring 😜 Nämen det är låst med två ytterdörrar + förrådsdörr och försäkringen gäller senast jag kollade.
Jag hade varit skeptisk att ha cyklarna så, ha en matta framför iallafall. Händer för ofta att folk plockar cyklar i förråd

Kneecap

Aktiv medlem
Visa din mekplats!
Det enda jag saknar är en bra slägga och att kunna slå världen med häpnad. Jag har några lådor till med verktyg. Men använder typ femman, vajeravbitare, vevlagerverktyg, kedjebrytare,och kassettavdragare. Och knivar.
Tjena!

Vad har du isoleringssågen till? Får inte ihop den med cykelmek alls.. (jag hoppas verkligen på ett riktigt oväntat svar nu)

marr

Moderator
Forumvärd
Visa din mekplats!
Se till att låsa dem med ett godkänt lås. Annars har du nog inte någon försäkring som gäller.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Visa din mekplats!
Det jag saknar minst lika mycket som en cykelverkstad, är vettig och överblickbar förvaring av träningskläder. Det mesta ligger i byrålådor nu (nytvättade grejor) medan sådant som kan användas någon gång till innan tvätt hänger på cyklar och lite här och där i källaren.
Oöverblickbart och rörigt.
Jag har en 4-meters gardinstång jag hänger sånt på. Vanlig IKEA med deras fäste, kommer lagom ut från väggen.

Hälsingland

Aktiv medlem
Visa din mekplats!
9FE15698-2100-4024-A3A0-F35789E0BD3E.jpeg

Ska bort lite bildäck och skit i sommar men inte orkat ta tag i det nu. Har en friggebod som det ska ligga i när jag orkar städa ur den. Tänkte ha en hörnhylla där däcken står.

Maakus

Aktiv medlem
Visa din mekplats!
Åh vad jag också vill ha en mekplats.
Har ett gammalt Ikea bord som inte håller måttet.

Hittade det här, billigt och jag har skruvdragare, moment-nyckel och loctite!

MathiasJ

Aktiv medlem
Visa din mekplats!
IMG_20200125_222857213.jpg

Här i kaoset mekar jag mindre grejer som cyklarna är ca 25kvm tyvärr har familjelivet börja inkräkta på utrymmet med allt för många barnvagnar och annat skräp. Lovat mig själv att städa och rensa ur senast till sommaren. Har ett fd. fähus för mekande av bilar och större fordon samt metall arbeten.

Senast ändrad:

Hasse#7

Aktiv medlem
Visa din mekplats!
Vad fint alla har det. Är det bara jag som har ett överfullt Tetris och inga användbara mekytor förutom såna som inte är avsedda för det eller att stå utomhus?

Hälsingland

Aktiv medlem
Visa din mekplats!
Vad fint alla har det. Är det bara jag som har ett överfullt Tetris och inga användbara mekytor förutom såna som inte är avsedda för det eller att stå utomhus?
Jag höll till inomhus i vårt lekrum/träningsrum innan jag byggde mitt garage i somras så jag hade inte mycket till mekplats för bara några månader sedan!

Jimel

Aktiv medlem
Visa din mekplats!
Nej jag har ett förrådet på kanske 5kvm som samtidigt är hela familjens förråd för julsaker mm mm så du är inte ensam 😘

Visa din mekplats!
Nej jag har ett förrådet på kanske 5kvm som samtidigt är hela familjens förråd för julsaker mm mm så du är inte ensam 😘
Jag har runt 9kvm som används för att förvara takbox, kajak, sex cyklar, diverse lastgrejer till bilen, alla skidor, samt används som träningslokal, snickarverkstad och mekplats. När min treåring kommer in där säger hon alltid "Usch pappa, vad stökigt! Du måste städa!".

Hasse#7

Aktiv medlem
Visa din mekplats!
Jag har runt 9kvm som används för att förvara takbox, kajak, sex cyklar, diverse lastgrejer till bilen, alla skidor, samt används som träningslokal, snickarverkstad och mekplats. När min treåring kommer in där säger hon alltid "Usch pappa, vad stökigt! Du måste städa!".
Min vuxna son stönar åt röran. Min vuxna dotter säger "Kreativt". Jag vet vem som är "Pappas unge". :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer