Visa din Merida

Ericjacobs11

Ny medlem
Visa din Merida
Merida Big Ninety Nine CF 9.7000 2015

Nyinköpt hos pcyklopat i Göteborg till ett grymt pris!!! Sista i Sverige, älskar geometrin på hojen och med 120mm slag i fram till skillnad från 100mm på min andra Float så känns det som det blir riktigt rolig åkning framöver.

Kommer köra med XTR-vevlager och XTR-Vevparti. Bygger troligen om till 1x11s nästa år om jag känner att det behövs. XTR 40-28t funkar bra på min XT-EDITION som jag säljer nu om någon är sugen!

Har dock inte kört 1x11s så får se vad man tycker om det.

Bilagor

Senast ändrad:

Marte

Medlem
Visa din Merida
Merida Road Race 904 - 2010

När diskbråck satte stopp för löpningen för ett gäng år sedan letade jag efter annan träningsform och tänkte testa landsvägscykling. Jag köpte min Merida via blocket och blev fast, sen dess har den den gått runt både Vättern (<9h) och Mälaren (>15h). Visst vore det kul med ny cykel men Meridan är fortfarande bättre än mig och andrahandsvärdet på en inte-ovurpad instegsalu med förrförra generations 105 är inte jättehögt så den får stanna kvar. Nu nytvättad och redo för trainersäsongen.

DSC_0029.JPG

Hjul och sadel bytta, i övrigt original. Väger in på 9 kg blankt.

Visa din Merida
Min vintercykel, big nine TFS XT 11-42 bak och blackspire N/W 36T med rocket ron på funworks-fälgar alt ice spiker pro på originalfälgarna när det är dåligt väglag.

pwrdesign

Ny medlem
Visa din Merida
Stod i våras och funderade på om det var dags att uppdatera hojjen, men gillar ramen så sjukt mkt och har svårt att motivera en "uppgradering". Så det blev uppgradering på komponentnivå istället.

Det jag gjort nu i sommar är att jag har skrotat XX1 bromsarna till förmån för XT-bromsar. (Billigare och enklare service)
Har monterat en absolute black 34T ovalklinga, och köpt tubhjul som det nu sitter ett par Dugast Ernst på. Kommer slänga på ett par Dugast fast bird ORI alt pipisquallo, lite beroende på väder.

Bilagor

superdea

Medlem
Visa din Merida
Nej det är så illa att det är 8-delad claris. Funkaralldeles utmärkt, hade velat ha lite tätare mellan växlar men för pendling 15-20km enkel väg funkar det utmärkt, även rätt kul på stig och grusväg. Rullar så klart trögare än min 3kg lättare aeroracer och min tempohoj. På vintern prioriteras inte fart.
Väger precis under 11kg med pedaler och är riktigt bekväm. Stora storlekar....

Toerman

Medlem
Visa din Merida
One-sixty 5000.
Instegshoj som duger gott åt mig som ny i hobbyn.
Har cyklat Järvsö BP, Järvsö XC, Högbo XC, Sörmlandsleden e.t.c. och har än så länge bara ersatt bromsarna med Sram guide R.

Otroligt nöjd med denna hoj.

Bilagor

Jeppe_E

Ny medlem
Visa din Merida
VasaConny sa:
Min tävlingscykel nästa säsong! NinetySix Team
9,6 kg FS!
Uj, 75 papp. Men det lär du ju inte ha betalt för den ;)

Det blir nog svårt att tappa 500 gram på hjulbyte. Cykeln levereras ju redan med fjäderlätta Fulcrum Red Passion 3. 1520 gram. Visst, det finns ju bongoplasthjul runt 1000-1100 gram. Men de kostar ju en slant :)

VasaConny

Medlem
Visa din Merida
Jeppe_E sa:
VasaConny sa:
Min tävlingscykel nästa säsong! NinetySix Team
9,6 kg FS!
Uj, 75 papp. Men det lär du ju inte ha betalt för den ;)

Det blir nog svårt att tappa 500 gram på hjulbyte. Cykeln levereras ju redan med fjäderlätta Fulcrum Red Passion 3. 1520 gram. Visst, det finns ju bongoplasthjul runt 1000-1100 gram. Men de kostar ju en slant :)
Det kan bli Amaton hjul och då kommer jag ned till 1200 gram, men vi får se. Hur som helst så är den löjligt lätt, känns lika rapp som en HT faktiskt :-)

Toerman

Medlem
Visa din Merida
Efter att sadelröret, på gamla ramen, fick en liten spricka blev det en ny ram, försäkringen hjälpte såklart till och merida var riktigt snälla och gav mig goodwillpris på ett one-sixty 6000 ramkit.

I stort sett är allt utbytt, förutom vevparti och gaffel.

IBIS 735-fälgar på i9 torch nav.
Sram x01 växel med gx kassett.
Sram guide rs fram å bak. Saint-skivor fram å bak.
Ks 150mm dropper med RF turbine spak.
Chromag cutlass styre

Bilagor

A.Fritzon

Medlem
Visa din Merida
Toerman sa:
Efter att sadelröret, på gamla ramen, fick en liten spricka blev det en ny ram, försäkringen hjälpte såklart till och merida var riktigt snälla och gav mig goodwillpris på ett one-sixty 6000 ramkit.

I stort sett är allt utbytt, förutom vevparti och gaffel.

IBIS 735-fälgar på i9 torch nav.
Sram x01 växel med gx kassett.
Sram guide rs fram å bak. Saint-skivor fram å bak.
Ks 150mm dropper med RF turbine spak.
Chromag cutlass styre
På tal om garanti, ska man registrera sin hoj på meridas hemsida eller så?
Cykeln har ju en QR-kod. Men hittar ingen hemsida att regga den på.

Toerman

Medlem
Visa din Merida
A.Fritzon sa:
På tal om garanti, ska man registrera sin hoj på meridas hemsida eller så?
Cykeln har ju en QR-kod. Men hittar ingen hemsida att regga den på.

Jag har inte registrerat mina ramar iallafall, har heller inte blivit uppmanad att göra. Det enda Merida ville ha när jag skapade ett ärende var ram nr.
Jag hade fått ny ram på garantin om jag inte låtit laga ramen innan jag tog kontakt med Merida, hade lite brådis inför 1 veckas utförsåk i Åre.

moros

Aktiv medlem
Visa din Merida
Man är ju tyvärr sällan först :)

Visa din Merida

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer