Jag kör mest i skogen och brukar oftast köra Torrekullaleden och annars runt omkring Sisjön och Oxsjön, övrig cykling är lite pendling då jag kan. Eftersom Torrekullaleden har blivit en utmaning så jämför man sig lite med resultaten där och har upptäckt hur dåligt flås man egentligen har. För att öka flåset har jag tagit några landsvägs turer med pendeln, där man kan få en mer jämn och hög belastning. Nu har de ju även startat en utmaning där också Billdalstempot och eftersom jag cyklar stora delar av den sträckan fast medsols tänkte jag kan ju testa den i början av denna sommar.
http://www.strava.com/activities/71869246
Lördag eftermiddag den 3 augusti körde den var det för första gången med lätt regn. Tyckte att jag tog det lugnt på bron över E6an in i en 90 graders sväng men cykeln försvann och jag kraschade in i ett gammalt vägräcke med betongpelare. Han bara komma upp fosterställning så jag tog pelaren med knät och inte i bröstet, hade båda knäna uppdragna men det var bara högra som tog smällen. Resultat en öppen knäfraktur och framförallt senan under knäskålen slogs av. Söndag (4/8) morgon så stängde kirurgiskt det öppna såret och jag fick helbensgips fram till fredagen (9/8) då de skruvade fast benkilen med en metalskena och 7 st skruvar. Sedan fick jag en Ortos som skulle vara stel i 4 veckor, öppen lite i två veckor och mer öppen ytterligare två veckor. Detta för att senan inte får belastas innan den växt fast.
Röntgenbilden, fotade papperskopian som sjukgymnasten skulle ha, 4 långa och tre korta skruv.
Agrafferna och fortfarande lite lårmuskler (fast egentligen det är bara knät som har svullnat upp efter operationen :-).
Nu i måndags (30/9) lämna jag tillbaka Ortosen men nu tycke muskelminnet att normalgången är med stelt högerben. Först får jag nu lära mig att gå riktigt igen samt bygga upp musklerna kring knät och om någon månad kanske jag kan börja gå i trappor som vanligt igen. Skall bli helt återställd om ett halvår till ett år och ingen mer riktig cykling i år men kanske lite rehab-spinning.
Hade ju inga tempo-lår direkt innan men detta är ju löjligt. :-)
Trots vägträning blev jag inte direkt snabbare i skogen och det roligaste av allt är att jag fyra veckor innan olyckan beställde en ny pendlare. En racerhybrid som är ca 5 kilo lättare (den gamla var en cross-hybrid med framdämpare) som står i hallen och ser ny och ocyklad ut, inte ett dugg cyklingssugen. :-)
”Nä, jag är inte bitter!”, skyller allt på personen så satte upp Billdalstempot som Strava segment. Det var helt klart han som hetsade mig, men vänta nu han satte även upp Torrekullaleden som Strava segment …
Han är en ond människa! ;-)
Mvh
Björn