Jag har också, dock väldigt sällan, synbortfall inför migränanfall. Det börjar med att jag märker att detaljer mitt i synfältet blir otydliga, lite som när man tittat mot en stark ljuskälla och det är en fläck kvar. Gradvis blir fläcken större och större, över några minuter. Därefter börjar ett flimrande regnbågsmönster framträda i den blinda fläcken. Mönstret bildar en ring som rör sig utåt från mitten och når efter 10-20 minuter yttersta delen av synfältet. I vissa fall återvänder synen mitt i synfältet inom 20-30 minuter, men oftast tar det flera timmar innan synen är helt återställd. Ett par gånger har det stannat kvar även efter en natts sömn.
Jag får detta knappt en gång per år. Senast det hände var i augusti 2013, på min födelsedag...
Jag påverkas inte på andra sätt. Jag vet att en del får känslelbortfall i en arm och liknande, men för mig är det alltid enbart synen som påverkas. Och det är bara precis i inledningsfasen som synbortfallet är som störst. När regnbågen försvunnit kan jag se tillräckligt bra för att kunna göra det mesta, men läsa är knepigt eftersom detaljseendet är påverkat. Jag får liksom läsa perifert. Utanför det centrala synfältet är synförmågan opåverkad, så jag blir liksom inte helt blind eller nåt sånt.
Ibland kommer migränen kort därefter. Ibland kommer ingen migrän alls.