Visa din misär!

Visa din misär!
garfunkel sa:
eketjall sa:
garfunkel sa:
Kanske skulle prova ett verktyg som inte är gjort av mjukost nästa gång :)
Är väl mer troligt att den där nyckeln var för hård. Borde vridit sig om det var mjukost.
När det gäller pedaler så kan man inte heller låta bli att undra om det skruvades åt rätt håll.
Fast den har ju vridit sig innan den gick, om du kollar på lilla biten.
Ah, missade det.

Visa din misär!
Det var lerigt idag. Och halt. Och pedalen bets.
2-IMG_20160417_171255.jpg
3-IMG_20160417_185825.jpg

Antar att det måste sys, men en söndag på akuten känns sådär lockande. Får bli att nyttja olycksfallsförsäkringen imorgon troligtvis, och dumpa på klorhexan och kompress tills dess.

Den största misären är väl egentligen att jag har pinnsmala (likbleka) vader trots allt cyklande.

Visa din misär!
zinkpasta sa:
Det var lerigt idag. Och halt. Och pedalen bets.

Antar att det måste sys, men en söndag på akuten känns sådär lockande. Får bli att nyttja olycksfallsförsäkringen imorgon troligtvis, och dumpa på klorhexan och kompress tills dess.

Den största misären är väl egentligen att jag har pinnsmala (likbleka) vader trots allt cyklande.
Jourvårdcentralen i Gamlestaden är ett hett tips. Mindre kö än akuten och du får en remiss till rätt ställe direkt.

Visa din misär!
Tack för tipsen, får väl åka upp trots allt. Tar med mig Gravitationens Regnbåge, så kanske jag äntligen lyckas ta mig igenom den.

Rattnalle: Var dessvärre stängt efter 16 idag. Men bra att veta!

Jag får väl köra klassikern och be om en internetdiagnos också. Bör det sys? Kan man lösa det på nåt annat sätt, typ tejpa? Vad kan gå fel? :P

Visa din misär!
Jag tror garanterat det där läker snabbare om det sys. Fulmeket är steristrips och/eller superlim (cyanoakrylat). Se bara till få det ordentligt rent först om du ska göra DIY-operation.

Visa din misär!
Alright, fick bli en tur till Sahlgrenska. Nu får vi se hur miserabel väntan blir. Anledningen till min skepcism är att förra gången jag var här (med hjärnskakning) blev jag sittande 6h+ och sen gick jag hem.. Men åas krävs lite mer resurser/kompetens för cat scan än att sy.

Tack igen för råden, på nåt sätt har jag t. ex. undgått att lära mig att man inte kan sy ett ofärskt sår.

Visa din misär!
Visa din misär!
Att bli mobbad på internet av okända människor är verkligen misär! (Men det är fan skrämmande vad blekt benet såg ut där, kanske får lägga nästa lön på spraytan.)

I övrigt har det gått bra, efter 1h30 så är det ihopsytt med fyra stygn. Försökte få dem att lägga in silikoninlägg (
men det ingick tydligen inte i vårdapparatens ansvar. Vad har jag betalat skatt för egentligen? :-(

Visa din misär!
Visade bilderna för min fru (utbildad undersköterska), hennes dom blev:
Jävla vekling, lite ärr hör till... ;)
På sin höjd kör dom steristrips o vinkar iväg dig med lite alvedon.

Senast ändrad:
Visa din misär!
larsaw sa:
Visa bilderna för min fru (utbildad undersköterska), hennes dom blev:
På sin höjd kör dom lite steristrips o vinkar iväg dig med lite alvedon.

Din fru är inte så bra på det där. Det var solklart att det skulle bli stygn när man såg första bilden. Det går självklart att skita i det, men det tar betydligt längre tid för det att läka (bonusen är tuffa ärr).

Visa din misär!
jofahjalm sa:
larsaw sa:

Din fru är inte så bra på det där. Det var solklart att det skulle bli stygn när man såg första bilden. Det går självklart att skita i det, men det tar betydligt längre tid för det att läka (bonusen är tuffa ärr).

Den största misären med detta är att det bara är män som tycker ärren är tuffa :-/
Om man nu inte vill ligga med gubbar, då är de nog till fördel (gissar jag)...

Visa din misär!
När jag spräckte undre ögonlocket på Tjurruset blev jag hemskickad på kvällen när de äntligen rensat ögongloben från grus och fick komma tillbaka dagen efter för att sy ihop det och det blev bra så vissa sår verkar gå bra att sy dagen efter. Det var iofs tejpat under natten, eller iaf några timmar innan allt skit som rann från mitt ohyggligt irriterade öga gjorde att tejpen lossnade...

Visa din misär!
jofahjalm sa:
larsaw sa:

Det är så klart en bedömningsfråga.
Plus att hon tycker det är tufft med ärr ? Synd bara att hon är gift med en sån vekling som inte törs utmana sig i rädsla för att göra sig illa ?

Nåja, hoppas ditt sår läker bra zinkpasta. Peace ❤️

Visa din misär!
larsaw sa:
jofahjalm sa:
larsaw sa:

Plus att hon tycker det är tufft med ärr ? Synd bara att hon är gift med en sån vekling som inte törs utmana sig i rädsla för att göra sig illa ?

En bedömningsfråga för en läkare snarare?

Visa din misär!
larsaw sa:
jofahjalm sa:
larsaw sa:

Hade det inte varit för det där med alvedonen hade hon kunnat få vara en hårding. Riktiga män syr först utan bedövning, sedan ber dom om take-away på smärtlindringen.

Visa din misär!
Har fått nervbanan till handen ikläm, tappat rörlighet och styrka, förvärrades markant efter helgens cykling. Blir nog inte så mycket cykel varken innan eller efter operationen. Har en två veckor gammal Canyon Nerve AL 8.0 står.
Drygt som attan.

Visa din misär!
JensB sa:
Har fått nervbanan till handen ikläm, tappat rörlighet och styrka, förvärrades markant efter helgens cykling. Blir nog inte så mycket cykel varken innan eller efter operationen. Har en två veckor gammal Canyon Nerve AL 8.0 står.
Drygt som attan.

Kör Nerve på bana, skadar nervbana... lite komiskt är det ju ändå. Men jag förstår din frustration.

Visa din misär!
Lider med min far. Han OTB:ade ner i ett dike, landade på huvet/ansiktet, bruten näsa och sår i ansiktet. Domningar i händerna så han ligger i nån ställning/madrass för att vara helt stilla i 48 timmar. Har magnetröntgats men inget svar än. Efter vanlig röntgen tidigare idag befarar man frakturer på nack/ryggkotor.
Förutom domningarna hade han inga problem som tydde på trasiga nervbanor efter olyckan. Han kunde gå för egen maskin tills ambulanspersonalen kom och sa åt honom att ge fan i det. Inga blödningar i huvudet, ingen allvarlig huvudvärk. Ögon och tänder har klarat sig på något jäkla vis.
Efter vad jag hört, så ska jag nog vara glad att han lever, men det känns oroligt.

Och här sitter jag 35 mil från sjukhuset där han ligger :-(

Visa din misär!
Skogsgubben sa:
Lider med min far. Han OTB:ade ner i ett dike, landade på huvet/ansiktet, bruten näsa och sår i ansiktet. Domningar i händerna så han ligger i nån ställning/madrass för att vara helt stilla i 48 timmar. Har magnetröntgats men inget svar än. Efter vanlig röntgen tidigare idag befarar man frakturer på nack/ryggkotor.
Förutom domningarna hade han inga problem som tydde på trasiga nervbanor efter olyckan. Han kunde gå för egen maskin tills ambulanspersonalen kom och sa åt honom att ge fan i det. Inga blödningar i huvudet, ingen allvarlig huvudvärk. Ögon och tänder har klarat sig på något jäkla vis.
Efter vad jag hört, så ska jag nog vara glad att han lever, men det känns oroligt.

Usch, det låter inte roligt alls. Men lite tur i oturen låter det som i varje fall.

Känner igen den där frustrationen när man flyttat från släkten och de skadar sig eller behöver hjälp. :(

Hoppas att det löser sig!

Visa din misär!
Skogsgubben sa:

Fy fan, hoppas det går bra.

Visa din misär!
Skogsgubben sa:

Usch inte kul när nära och kära gör sig illa. Hoppas allt går bra.

Visa din misär!
Skogsgubben sa:

Tänkte följa upp.
Besökte honom tillsammans med mamma idag. (Uppsala-Hudiksvall var visst dryga 20 mil visade det sig. Har pinsamt dålig koll på vissa städer.)
Domningarna är kvar, framför allt i ena handen. Magnetröntgen visade att den eventuella frakturen på en kota var gammal. Antagligen från en annan OTB i höstas. Ett ligament är skadat. Man pratade om operation, men har nu beslutat att det nog är bäst att bara låta det läka. Han kommer nog hem inom de närmaste dagarna. 6-8 veckor med stödkrage har han att vänta.
Han har inga utvärtes skador på kroppen med undantag av ansiktet. Hjälmen sprack. Han måste ha tagit det mesta av smällen med huvudet. Jag var och kollade på diket som han föll ner i. Helt otroligt att han klarade sig så bra.
Känns mycket bättre för mig efter att ha träffat honom och fått lite bra besked. Nu är det bara att hoppas att läkningen går bra.
Tack för visat stöd ni som kommenterade.

Visa din misär!
Helt sjukt vad många som bryter ryggen :S Morfar har ramlat två gånger i år och knäckt en kota (#7) och fått en spricka i en annan kota (#10).

I min värld trodde jag det var slutet förut när man bröt ryggen, oavsett hur. Men de tär ju mer eller mindre Alvedon och vila som gäller.

Visa din misär!
Gjorde själv en ordentlig otb för 2 år sedan och bröt nacken och fick sprickor i 2 nackkotor, fick gå med nackskydd i 12 veckor. Värsta sommaren i mitt liv. Hjälmen sprack på 8 ställen. Men det kunde gått ännu värre. Tur i oturen, 4-barnsfar som man är...

Visa din misär!
DSCN2124.JPG

Sedan min Pike RC varit inne på service har den kännts gradvis sämre och sämre och lågfartskompressionsjusteringen har slutat fungera så idag bestämde jag mig för att plocka isär skiten och se vad som hänt. När jag knackade ur bottenskruven och lyfte ur chargern så rann det ut lite mer olja än de 5cc som det borde vara där. När jag komprimerade dämparskaftet slurpade det lite väl mkt ur chargern för att inte innehålla bara olja. När jag inspekterade hela härligheten lite närmare visade det sig att det är en lååååång repa längs hela dämparskaftet och vid varje snabbkompression smiter lite olja ut. Eftersom den inte varit där förr antar jag att den på något sätt kommit dit antingen när den servades eller pga något skräp som hamnat i dämparen när den servats och sedan gnagt på dämparskaftet.

Någon som vet var jag får tag i ett nytt dämparskaft om service-stället sätter sig på tvären och inte vill ge mig ett nytt? Jag har letat i mina vanliga vattenhål men inte hittat nåt, bara hela chargerenheter och de kostar ju typ 2500 så det känns inte aktuellt.

Framledes kommer jag serva mina gafflar själv, 100% av gångerna jag skickat i väg nån av dem har det gått åt fan (det här var första och enda gången jag skickar iväg den).

Visa din misär!
Luthman Photography sa:
Sedan min Pike RC varit inne på service har den kännts gradvis sämre och sämre och lågfartskompressionsjusteringen har slutat fungera så idag bestämde jag mig för att plocka isär skiten och se vad som hänt. När jag knackade ur bottenskruven och lyfte ur chargern så rann det ut lite mer olja än de 5cc som det borde vara där. När jag komprimerade dämparskaftet slurpade det lite väl mkt ur chargern för att inte innehålla bara olja. När jag inspekterade hela härligheten lite närmare visade det sig att det är en lååååång repa längs hela dämparskaftet och vid varje snabbkompression smiter lite olja ut. Eftersom den inte varit där förr antar jag att den på något sätt kommit dit antingen när den servades eller pga något skräp som hamnat i dämparen när den servats och sedan gnagt på dämparskaftet.

Någon som vet var jag får tag i ett nytt dämparskaft om service-stället sätter sig på tvären och inte vill ge mig ett nytt? Jag har letat i mina vanliga vattenhål men inte hittat nåt, bara hela chargerenheter och de kostar ju typ 2500 så det känns inte aktuellt.

Framledes kommer jag serva mina gafflar själv, 100% av gångerna jag skickat i väg nån av dem har det gått åt fan (det här var första och enda gången jag skickar iväg den).

Uargh vilken otäck repa!

Tillbaka
Topp