Visa din misär!

Visa din misär!
Vernersson sa:
Läderlappen sa:
:)) Tack så mycket, har någon tips på bra rehabövningar tar ja tacksamt emot dessa?

Det enda tipset jag har med tanke på att du har dragit ett revben är...... Kväv ALDRIG en nysning!

Jag var sjukt nära att tuppa av pga smärtan när jag råkade kväva en av gammal vana..

Ett ännu bättre tips är att inte nysa alls för det gör ont hur man än gör...
Se till att ha tråkigt också för skratta är inte heller skönt! Eller hosta. Eller något minimalt ansträngande med armarna framåt. Typ ta ner en tallrik ur ett skåp.

Visa din misär!
Ja fyfan. Revbenet tar ju ett par dagar på sig innan det börjar göra riktigt ont bara det. Vurpade 16 augusti och nu är jag "på banan" igen. AC-luxation 5e graden... Återställd till 80% kanske?

Visa din misär!
Har bestämt mig för att köpa en Canyon Spectral CF 8.0.
Jag är helt överens med mig själv om detta så med det så skulle jag vilja lägga upp en bild på mitt bankkonto, löneavi och min sambo... där kliver min missär in...
Som tur så har min sambo många andra fina sidor...

Just det, träningsförbud fram till EKG-test 24/4 var det också...

Glass är gott och billigt.

Visa din misär!
Inte mycket att komma med kanske, men det är mina första MTB sår så jag är ju lite stolt över dom... hehe!

IMG_7643.JPG

Visa din misär!
Läderlappen sa:
Dags igen, den här gången brutet nyckelben och ett revben:( Första nyckelbensfrakturen för min del, klart smärtsam upplevelse! Blir väl trainer några veckor för min del nu...

Brutna revben är trist.
Istället för att ta smärtstillande så hittade jag på att hålla ryggen stel under läkningen istället. Detta ledde senare till flera otrevliga komplikationer som var svårare att bli frisk från än den ursprungliga frakturen.

Så har du ont - käka piller!

Visa din misär!
Inget att visa, men jag måste få klaga. Nu går jag in på min 6e vecka av mer eller mindre oavbruten förkylning. Jag har haft två perioder då jag trodde att jag var frisk, men efter två respektive tre dagars cykelpendling har jag blivit sjuk igen. Alla planer på randonee och många mil sköter sig. Dessutom hade jag en förkylnings period tidigare i år, så det var några veckor åt fanders då med.

Det är inte ens någon riktig mancold, bara ont i halsen, irriterad i näsa och svalg. Febrig, men inte någon egentlig feber. Allmänt matt och en lägsta vilopuls under sömn som ligger på typ 49-50 istället för 42-43. Jag är inte allergisk.

DET RÄCKER NU!

Visa din misär!
fhloston sa:
Inget att visa, men jag måste få klaga. Nu går jag in på min 6e vecka av mer eller mindre oavbruten förkylning. Jag har haft två perioder då jag trodde att jag var frisk, men efter två respektive tre dagars cykelpendling har jag blivit sjuk igen. Alla planer på randonee och många mil sköter sig. Dessutom hade jag en förkylnings period tidigare i år, så det var några veckor åt fanders då med.

Det är inte ens någon riktig mancold, bara ont i halsen, irriterad i näsa och svalg. Febrig, men inte någon egentlig feber. Allmänt matt och en lägsta vilopuls under sömn som ligger på typ 49-50 istället för 42-43. Jag är inte allergisk.

DET RÄCKER NU!

Välkommen till klubben.
Jag har haft det såhär sedan mitten av november nu :(
Det senaste utbrottet lämnade mig med lunginflammation.

Visa din misär!
Vernersson sa:
fhloston sa:

DET RÄCKER NU!

Välkommen till klubben.

Hmm, denna gång hostar jag lite slem, men inte mycket. Jag har varit förkyld flera gånger senaste halvåret. Brukar annars vara lite krasslig någon gång per.

Nu får vi krya på oss!

Visa din misär!
fhloston sa:

Det där låter precis som den halsfluss som förstörde ett par månaders träning för mig några somrar tillbaka. Hade aldrig haft det tidigare, så jag kallade det återkommande förkylning. Halsfluss brukar gå över utan antibiotika, men är den ihållande kan man få ändå.
Mitt tips är att du uppsöker en vårdcentral så de får odla lite av dina bakterier.

Visa din misär!
Då var det långhelg i helgen med sol och allt. Tror ni inte att man blir däckad av något jäkla magvirus?

På plussidan är ju att jag gått ner över 2,5 kg på tre dagar.

Visa din misär!
fhloston sa:
Vernersson sa:
fhloston sa:

DET RÄCKER NU!

Välkommen till klubben.

Hmm, denna gång hostar jag lite slem, men inte mycket. Jag har varit förkyld flera gånger senaste halvåret. Brukar annars vara lite krasslig någon gång per.

Nu får vi krya på oss!
Jag drogs med något liknande, som läkaren på vårdcentralen påstod vara en serie av förkylningar. När jag kröp omkring hemma och var tvungen att vila två gånger i trappen upp till mellanvåningen kom jag till slut till infektionskliniken där de efter lite om och men kom fram till att jag hade TWAR. Det ger tydligen inga tydliga utslag på sänkan och inga konstiga ljud i lungorna och blodproteinerna ser inte ut som vid lunginflammation, men kroppen blir helt sänkt av det ändå. Stå på dig och gå inte automatiskt med på "förkylningsdiagnoser"!

Visa din misär!
Drog ut en tand som plågat mig över en vecka.
Får inte cykla på en vecka på grund av det.
Halva trynet värker.
Nog med det?
Inte, skär upp näven på en j**la olivburk.
Till akuten o sy.
Bra fredag...

Visa din misär!
mcperand sa:
fhloston sa:
Vernersson sa:
fhloston sa:

DET RÄCKER NU!

Välkommen till klubben.

Nu får vi krya på oss!
Jag drogs med något liknande, som läkaren på vårdcentralen påstod vara en serie av förkylningar. När jag kröp omkring hemma och var tvungen att vila två gånger i trappen upp till mellanvåningen kom jag till slut till infektionskliniken där de efter lite om och men kom fram till att jag hade TWAR. Det ger tydligen inga tydliga utslag på sänkan och inga konstiga ljud i lungorna och blodproteinerna ser inte ut som vid lunginflammation, men kroppen blir helt sänkt av det ändå. Stå på dig och gå inte automatiskt med på "förkylningsdiagnoser"!

Tack för tipset.

Om skiten börjar om nu igen (börjar friskna till så sakteliga just nu) så kommer jag fan att ockupera VC här hemma till jag får en remiss till Infektionsläkare.
Hoppas dock innerligt på att det inte behöver komma till det :-D

Visa din misär!
På förekommen anledning, vart köper man stora sterila kompresser av typ som inte fastnar i skrubbsår, gärna sådana de använder på vårdcentralen som ligger mellan två infettade papper när man tar upp de ur förpackningen? Apoteket verkar mest sälja plåster nuförtiden.

Visa din misär!
Visa din misär!
Spacekitty sa:
Henrik_E sa:
På förekommen anledning, vart köper man stora sterila kompresser av typ som inte fastnar i skrubbsår, gärna sådana de använder på vårdcentralen som ligger mellan två infettade papper när man tar upp de ur förpackningen? Apoteket verkar mest sälja plåster nuförtiden.

Du ska ha sånahära moderna saker, det är det som används nu. https://www.apoteket.se/produkt/mepilex-border-3-st-256139/

Mepilex border är skitbra, har använt det väldigt väldigt mycket genom åren (vi snackar 100-tals förband). Man kan också lägga på lite sorbact, en grön väv som finns att köpa på apoteket. Verkar även bakteriedödande.

Visa din misär!
Henrik_E sa:

Ring INTE sjukvårdsupplysningen, dom kommer bara säga att du ska uppsöka läkarvård.

Visa din misär!
AX3L sa:
Spacekitty sa:
Henrik_E sa:

Du ska ha sånahära moderna saker, det är det som används nu. https://www.apoteket.se/produkt/mepilex-border-3-st-256139/

Mepilex border är skitbra, har använt det väldigt väldigt mycket genom åren (vi snackar 100-tals förband). Man kan också lägga på lite sorbact, en grön väv som finns att köpa på apoteket. Verkar även bakteriedödande.

Tycker även Mepore - https://www.apoteket.se/produkt/mepore-5-st-256134/ funkar bra vid skrubbsår. Om man slitit loss hud från insidan av fingar/tumme kan Mepitel https://www.apoteket.se/produkt/mepitel-2-st-111139/?nosto=epiteket-productpage komma väl till pass och 3M micropore ovanpå.

Visa din misär!
Visa din misär!
Det här är ju visserligen inte cykelrelaterat, men eftersom jag startade den här tråden får jag bestämma vad man får visa. Var ute och fiskade i helgen, efter ett par timmars stiltje krokade jag en mindre gädda. Klantig som jag var när jag skulle kroka av skakade gäddan loss sig och i samband med det drevs ena kroken på den främre stingern in i mitt ringfinger. Jag försökte få ut den samma väg som den kommit in, men hullingen höll sig kvar. Fick därför trycka spetsen genom huden för att sen klippa av den och dra ut kroken igen. Lärdomar: man har inte så mkt känsel i köttet, hud är väldigt segt.

Skarmavbild2017-05-11kl.08.41.51.png

Visa din misär!
Aj. Gjorde samma sak förra sommaren, men satte kroken mitt i pekfingrets fingeravtryck.
Krokfan satt ända in mot benet så efter att ha försökt själv fick det bli akuten.
Cyklade en mil till akuten med fiskeprylar och allt, och en avklippt krok i fingret.

Visa din misär!
Lyckades flyga av cykeln i måndags och fick styret rakt i bröstkorgen. Gick helt tom på luft. Nu har jag troligtvis spricka i revbenet. Tar så himla sjukt.

Visa din misär!
Tydligen hade de byggt bo inne i behållaren för "mjölk", så jag själv har varken druckit eller kekat myrer. Men andra har sagt att det smakat ungefär som det brukat även den senaste tiden.

Förresten kan jag gratulera dig till att enbart ha satt en av krokarna i fingret. Jag lyckades för en massa år sedan få fast två krokar från en trekrok i två olika fingrar. Inte lika enkelt att lösa det som du gjorde. Jag fick åka till SÖS och fixa. Enda glädjen var väl att det faktiskt gick att muta sig före i kön på akuten med en död gädda. Men jag vet inte om jag skulle chansa på just den metoden fler gånger...

Visa din misär!
Muta eller hota?

Flera krokar låter smäckigt, jag överväger att gå över till stingers med endast en trekrok i mina gummin för att slippa dylikt i framtiden. Men vi får se, det kanske räcker med att jag skärper mig också.

Tillbaka
Topp