Visa din misär!

Visa din misär!
Löme sa:
Sonen komme hem o berättade att han hade cyklat av kedja. Jag hade en ny liggande så jag tänkte att jag slänger väl på den men det visade sig vara lite värre än så

En Alivio RD är ju billigare än en bra kedja, men det är ju trist att inte ha den hemma =)

Visa din misär!
När Rocky bestämmer sig för att ha bussningar i alla leder. Men kommer sen på att det är ju schysst är med kullager i huvudaxeln. Så dom säljer kullager för $69 på webben, så man kan byta. Hamnar hos PostMord, och efter en och en halv månad får jag betalningsanmärkning avi-sms. Betalar och väntar. Börjar plocka ner cykeln i delar. Öppnar inkappslingen... Möts av det här...

received_10155178640026402.jpeg

Kullager. Jaha...

Visa din misär!
Första natten efter operation avklarad. Flerdelad häl, numera med skruv och plåt i sig. Hoppas få fatt i röntgenbilderna så man har något att sätta i ett misäralbum ;)
Tur att min Ripmo har lång leveranstid.

DSC_0104.JPG

Visa din misär!
SalkinL sa:
Första natten efter operation avklarad. Flerdelad häl, numera med skruv och plåt i sig. Hoppas få fatt i röntgenbilderna så man har något att sätta i ett misäralbum ;)

Läk väl och hoppas att maten och kaffet är bra!
Hur gick det där till då?

Visa din misär!
Jimel sa:
Snacka klumpfot!!

Läk väl!!

Elefantgips kallar dom det för ;) Ska bara ha det några dagar för att suga upp allt blod. Blir nytt förhoppningsvis smidigare gips i helgen.

Maakus sa:
SalkinL sa:

Kaffet var magiskt imorse. Aldrig smakat så gott.
Vred ur foten rätt in i en sten i farten. Tog stenen stumt rätt upp i hälen. Stenen var hårdare än min fot visade det sig.

Senast ändrad:
Visa din misär!
Maakus sa:
När Rocky bestämmer sig för att ha bussningar i alla leder. Men kommer sen på att det är ju schysst är med kullager i huvudaxeln. Så dom säljer kullager för $69 på webben, så man kan byta. Hamnar hos PostMord, och efter en och en halv månad får jag betalningsanmärkning avi-sms. Betalar och väntar. Börjar plocka ner cykeln i delar. Öppnar inkappslingen... Möts av det här...

Kullager. Jaha...

Vad menar du? Har du köpt ett kullager för 69$ som inte passar?

Visa din misär!
AX3L sa:
Maakus sa:

Kullager. Jaha...

Vad menar du? Har du köpt ett kullager för 69$ som inte passar?

Nej, men det var installerat redan från fabrik. Rocky skriver att det är till 2015-2017, men menar 2014-2016 års modeller. Jag måste lära mig läsa bättre..

Visa din misär!
SalkinL sa:
Jimel sa:
Snacka klumpfot!!

Läk väl!!

Elefantgips kallar dom det för ;) Ska bara ha det några dagar för att suga upp allt blod. Blir nytt förhoppningsvis smidigare gips i helgen.

Maakus sa:
SalkinL sa:

Vred ur foten rätt in i en sten i farten. Tog stenen stumt rätt upp i hälen. Stenen var hårdare än min fot visade det sig.

Aj fy fan.
Allt har en tendens att smaka himelskt efter operationer känns det som. Kaffet, de sunkiga mackorna och nyponsoppan på uppvaket var bland det bästa jag käkat.

Väntar med spänning på röntgenbilderna!

Visa din misär!
SalkinL sa:
Jimel sa:
Snacka klumpfot!!

Läk väl!!

Maakus sa:
SalkinL sa:

Du satte klacken på en sten i fart alltså? Usch.

Visa din misär!
dabac sa:
Bråck!

En månad av cykeln i väntan på OP å sen 3 veckors vila innan jag ”får” börja träna igen. Lagom tajmat tills vägarna sopades....

Yikes!. Fick samma diagnos idag hos läkare :/ Dock så svider mitt mest så inte behov av operation riktigt än.
Vågade inte fråga om man måste bli nedsövd för denna operation? Blir man det? :/

Visa din misär!
Typiskt, ja. Min OP-sköterska till lillasyster förklarade det med att iom att man karvar i bukhinnan blir det narkos. Inget större fel med det, man slipper få långtråkigt :-)
Möjligen annorlunda om man gör det med titthål istället för öppen OP.
Annat roligt (efteråt) är gravitationens påverkan på subkutan blödning i den regionen ;-)

Körde själv MC dagen efter, förutom att själva på/av-stigningsprocessen utfördes extreeeeemt försiktigt så var det mindre plågsamt än att köra (manuell) bil.

/Anders

Visa din misär!
andrewmtb sa:
dabac sa:
Bråck!

En månad av cykeln i väntan på OP å sen 3 veckors vila innan jag ”får” börja träna igen. Lagom tajmat tills vägarna sopades....

Yikes!. Fick samma diagnos idag hos läkare :/ Dock så svider mitt mest så inte behov av operation riktigt än.
Vågade inte fråga om man måste bli nedsövd för denna operation? Blir man det? :/

Ett tips är att be om en remiss till en hjälpmedelscentral för utprovning av ett bråckband. Min vardag blev betydligt behagligare fram till OP med bråckbandet.

Sövning eller ej verkar bero dels på medicinsk bedömning av lämplig operationsmetod, dels tillgängliga operationsresurser.
Vid titthålsoperation blir det sövning och intubering, hela paketet.
Vid öppen kirurgi kan det bli antingen sövning eller ryggmärgsbedövning.
Jag blev sövd utan att erbjudas ngt alternativ. IOFS så frågade jag inte efter det heller.

Visa din misär!
Hörde nu att man kan ev. Få lokalbedövning. Kommer aldrig att klara av att bli nedsövd. Så hoppas på det..

Ska kolla med bråckband :) tack för tipser.
Är det farligt att cykla när man har bråck tror ni? :-)

Visa din misär!
Cykla nedsövd? Det är ju i sina drömmarna man är som bäst :-)

Ja. Man får väl lyssna till sin kropp antar jag men är sugen på att cykla nästa vecka så ska ta det lugnt och spela tvspel istället antar jag :-)

Fast det finns många exempel på det som har det värre här i tråden så man ska inte klaga

Visa din misär!
andrewmtb sa:
Hörde nu att man kan ev. Få lokalbedövning. Kommer aldrig att klara av att bli nedsövd. Så hoppas på det..

Ska kolla med bråckband :) tack för tipser.
Är det farligt att cykla när man har bråck tror ni? :-)

Om du har ont av bråcket så kan det vara farligt och akut operation kan vara nödvändigt enl min läkare.
Varför kan du inte bli nersövd? Skönaste som finns enl mig. Där jag opererade mig så var det inget alternativ, tror det är vanligast med sövning.
Jag jobbar som snickare och det var inga problem, det som fick mig till operation var att det såg väldigt äckligt och inte alls var sexigt att se sina tarmar när man stod och pissade...

Visa din misär!
Det gör ont till och från. Just nu är det lugnt. Känns mest som en luftbubbla under huden :-)

Men så ont att jag mår dåligt gör det inte.

Nedsövd betyder väl slang ner i halsen?
Jag skulle aldrig palla det :-) de får söva mig först sen trycka ner slangen isåfall :-)

Visa din misär!
andrewmtb sa:
Jag skulle aldrig palla det :-) de får söva mig först sen trycka ner slangen isåfall :-)
Ja, slang i halsen och på lite andra ställen. :)

Du kan vara lugn, de låter inte dig som patient vara med på den biten. Skulle vara korkat att låta patienten vara med och ha åsikter och börja veva i panik, det är bättre att du nannar så dom kan jobba i lugn och ro med dig när du inte kan försvara dig. ;)

Visa din misär!
andrewmtb sa:
Det gör ont till och från. Just nu är det lugnt. Känns mest som en luftbubbla under huden :-)

Behövs slangen?
Jag fick ryggmärgsbedövning för mitt ben.
Ligger och pratar med sköterskorna när jag ligger på bordet. Känner hur det bränner till i höger armen lite lätt. "Det är det lugnande." Säger dom.
Tänk dig sen två snabba blinkningar. Vid första ser jag det gröna skynket som hindrar mig att se nedanför min bröstkorg och hör hårdrocksmusik. Vid nästa blinkning sitter jag i sängen och är på plats i uppvaket. Så jävla ballt.

Visa din misär!
andrewmtb sa:

Jag vet inte om jag hade en slang i halsen? Det kanske man alltid har vid narkos? Inget jag direkt kände av när jag vaknade iallafall.

Visa din misär!
Slangen kommer efter du somnat. Kände av det när jag hade vaknat igår. Raspig och lite irriterad i halsen. Men inget att bry sig om, smärtan efter operation trumfar halsirritation.

Visa din misär!
Visa din misär!
"Tänk dig sen två snabba blinkningar. Vid första ser jag det gröna skynket som hindrar mig att se nedanför min bröstkorg och hör hårdrocksmusik. Vid nästa blinkning sitter jag i sängen och är på plats i uppvaket. Så jävla ballt."

Välkommen till min vardag.
Pardy hardy... ; )

Visa din misär!
andrewmtb sa:
Kommer aldrig att klara av att bli nedsövd. Så hoppas på det..
Ingenting att vara orolig för. Jag opererades också för bråck för ett antal år sedan. De sa att "nu släpper vi på lite bedövning". Jag trodde inte att de menade själva narkosen, men jag hann inte fundera så mycket, för någon sekund senare "försvann" jag och vaknade sedan på uppvaket. Det gjorde inte så farligt ont efteråt heller.
Inte alla som vaknar efteråt i och för sig ...

Visa din misär!
andrewmtb sa:
SalkinL sa:
andrewmtb sa:
Gör det ont hela tiden eller bara när man rör sig? :-)

Halsen eller hälen?

Tänkte mest på hälen om du inte har likadant gips runt halsen :-)

Inget gips på halsen, så roligt ska vi inte ha ;)

Värker konstant i hälen. Känslan är som att ha foten i ett skruvstäd, hårt åtdraget. Gör mer ont om man varit uppe och rört sig. Har lite övningar för att öka blodcirkulation, tåvickning är värst. Fått morfin, det hjälper men tar långt ifrån bort all smärta. Hälen skall visst vara en av dom värsta frakturerna m.a.p smärta säger dom här.

Har tidigare lyckats med nyckelbensfraktur, revbensfraktur och något litet ben i foten, det här är en annan division i smärta. Av tidigare skador är bara revben cykelrelaterat.

Så ont i halsen efter lite slangar... känns som en piss i havet :)

Visa din misär!
AX3L sa:
fhloston sa:
Henrik_E sa:
Det är ju narkosläkaren som söver. Patienten behöver ingen kompetens alls.

Det känns ju skönt ?

Angående sövning tror jag att jag skulle behöva sövning för minsta lilla ingrepp. Annars skulle jag nog dö eftersom jag är väldigt känslig för blod...

Finns medicin mot sånt också!

Bra, jag får ta några sådana :-)

Bråck har jag dock redan opererats för, som spädbarn.

Visa din misär!
SalkinL sa:
andrewmtb sa:
SalkinL sa:
andrewmtb sa:

Halsen eller hälen?

Värker konstant i hälen. Känslan är som att ha foten i ett skruvstäd, hårt åtdraget. Gör mer ont om man varit uppe och rört sig. Har lite övningar för att öka blodcirkulation, tåvickning är värst. Fått morfin, det hjälper men tar långt ifrån bort all smärta. Hälen skall visst vara en av dom värsta frakturerna m.a.p smärta säger dom här.

Har tidigare lyckats med nyckelbensfraktur, revbensfraktur och något litet ben i foten, det här är en annan division i smärta. Av tidigare skador är bara revben cykelrelaterat.

Fy fan jag lider med dig. :(
Hur länge blir du kvar?

Visa din misär!
Maakus sa:
SalkinL sa:
andrewmtb sa:
SalkinL sa:
andrewmtb sa:

Halsen eller hälen?

Fy fan jag lider med dig. :(
Hur länge blir du kvar?

Kanske får åka hem idag. Men gips i 3v sedan.

Tillbaka
Topp